2446
Sök

Drivlineproblem (vibrationer) 525i e34

1 422 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#1
Bil: Bmw 525 e34 1990 med m50b25. Tyskimport

Jag har ett problem med vibrationer från drivlinan som kom mellan 70-85km/h och avtog sedan, det var som ett brrr ljud och bilen skakade inte av det. Från början var det mindre vibrationer, likt ett slitet stödlager så jag bytte stödlager och monterade ihop allt som det skulle vara igen.

Det blev dock bara mycket värre och vibrationerna började i 70 och slutade aldrig samt att ljudet var mycket högre och det kändes i hela bilen. Så ner med allt igen och titta, då märkte jag att knutkorset inte var ihoppressat riktigt och glappade, vilket det inte gjorde när jag lossade första gången.

Hur som helst så tog jag ner det igen idag och pressade ihop (det var förra ägaren som hade svetsat fast det så) och sedan svetsa fast så igen så det inte var något glapp. Den går fortfarande mjukt och fint, kärvar inte öht. Men när jag är påväg hemåt igen så märker jag att det bara blivit ÄNNU värre, vibrationerna börjar nu i stax över 50km/h, låter lite högre än innan ändå och hela bilen vibrerar, och inget alls är gjort förutom att knutkorset inte längre är glappt då det är ihoppressat som det ska vara.

Så har funderat på om det spelar någon roll hur man sätter ihop splinesen för de går ju ihop på flera sätt. Dock delades bara kardanen första gången för stödlagret och inte senare och ändå har det blivit värre.

Har också misstänkt att jag kanske lyckats skada kardanen på något vis första gången jag var av med den och undrar om någon vet om kardanen från andra årsmodeller av 525 passar. Varit och kollat med artikelnummer och längder och kollar man så verkar det som att jag måste antingen hitta en likadan bil från samma år eller köpa en helt ny kardan för väldigt mycket pengar.

Kardanen till min bil har reservdelsnummer 26 11 1 227 183 och längden 1647mm. Hittar inga andra bilar med den längden och söker jag på reservdelsnummeret så hittar jag bara till 525 e34 av den årsmodellen. Bilen har AC. Någon som vet om det passar med någon kardan från någon annan årsmodell eller vad som behöver göras för att få det att passa.

Tar gärna emot tips om annat som felet kanske kan ligga i.

Är mycket tacksam för hjälp.


1 422 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#2
Ingen som kan komma med lite hjälpsam information? Kanske någon som vet av någon bil som har en kardanaxel som passar rakt av eller med mindre modifikationer? smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
16 december 2010
#3
Oftast är kardanerna balanserade i ett stycke, så hur dom satt spelar stor roll. Kolla efter märkningar.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

15 Inlägg
16 december 2010
#4
nej det stämmer ganska bra att det blir obalans vid svetsning
Är hardyskivan ok?

Renovera är kul me fan så drygt ...någon som känner igen det

1 422 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#5
Svetsningarna är av samma storlek som de som satt innan så det kan jag knappt tänka mig, inte att det ska göra så mycket dessutom. Har märkt en liten buckla på kardanaxeln så skulle tippa på att det är den som ställer till problemet hmm

Hardyskivan är OK och axeln är monterad efter de markeringar som jag själv gjorde första gången den togs bort. Kan inte sitta bara ett splines fel heller, det har jag kollat. Man ser att markeringarna missas ganska grovt på nästa ställe den går i.

Vad jag vet så brukar de väl ändå balanseras separat? och om de inte är det så brukar bara splinesen gå in på ett sätt istället. Kan mycket väl ha fel men har hört det.
Senast redigerat av cheffer (16 december 2010)


15 Inlägg
16 december 2010
#6
Hadde med problen med vibrationer på min 525a men det var ej fel på kardan utan att diffklumpen var utsliten vilket jag märkte bär hela skiten tvärlåste en axel i planethjulet gick av...
har du ev märkt av något som knonkar (smäller) när du släpper upp kopplingen lite häftig

Renovera är kul me fan så drygt ...någon som känner igen det

1 422 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#7
Nja den är ju faktiskt lite glapp till diffen men inget annat som tyder på att diffen är påväg att åka. Den diffar fortfarande som den ska (dvs enhjular) etc.


15 Inlägg
18 december 2010
#8
cheffer skrev:
Nja den är ju faktiskt lite glapp till diffen men inget annat som tyder på att diffen är påväg att åka. Den diffar fortfarande som den ska (dvs enhjular) etc.

kolla upp det o jag rekomenderar dig o ej köra en meter med bilen  kolla diffen för o du märker ett glapp så är risken stor att difklumpen havererar.. vet från egna skräckupplevelser

kolla med att du inte har isbildning på insidan av bakfälgarna me det tror jag du redan tittat på

Renovera är kul me fan så drygt ...någon som känner igen det

1 422 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#9
Bilen har varit isfri när den körts så det är ingen obalans bara. Vad det gäller diffen så är det ingående axel, alltså kardanen som det är lite glapp från. Drivaxlarna går fast och fint, inga glapp så och inga missljud från diffen när man bara kör runt den heller för den delen men ska kolla lite närmare på det smile Tack för tipset!

Har ju hittat en liten buckla på kardanen så det bör ju bytas ut vilket som. Någon som vet något med rätt längd? som kanske går dit genom att bara sätta dit en distans eller liknande?


1 422 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#10
Ingen som vet något som passar rätt bra över?


1 488 Inlägg
29 december 2010
#11
Du har alltså inga vibrationer i lägre hastigheter, utan bara högre? Känner du mer att bil skakar eller ratt?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
29 december 2010
#12
Taggar tråden då jag har liknande bekymmer på min, trodde det var dålig hardyskiva men det gjorde knappt någonting när den byttes ut till en ny =/ Vibrationer i 90 km/h dock, där i krokarna, varierar lätt. Vet att jag har dåliga vinterfälgar men tror att det lurar något mer..

"When innovation meets passion!"

1 422 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#13
itouch skrev:
Du har alltså inga vibrationer i lägre hastigheter, utan bara högre? Känner du mer att bil skakar eller ratt?

Vibrationerna kommer ju vid 55. inget alls innan det, står i första inlägget ganska bra beskrivet tycker jag smile

det är bilen som skakar och inte ratten, det är inget med obalans i hjul, skeva skivor eller hjullager eller så.

Mechanimal:
Kom vibrationerna när du bytte till vinterhjul? Prova att slänga av hjulen och balansera dom. Billigast att börja där


210 Inlägg
30 december 2010
#14
kan vara motorkuddarna som är slut så att motorn skakar , kolla det

1 422 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#15
Redan kollat. Rätt hundra på att det är kardanen. Det jag skulle behöva hjälp med nu är om någon vet en kardan som passar över från någon annan bil eller med mindre modifikationer smile


"Unloaded"
1 557 Inlägg
30 december 2010
#16
cheffer skrev:
itouch skrev:
Du har alltså inga vibrationer i lägre hastigheter, utan bara högre? Känner du mer att bil skakar eller ratt?

Vibrationerna kommer ju vid 55. inget alls innan det, står i första inlägget ganska bra beskrivet tycker jag smile

det är bilen som skakar och inte ratten, det är inget med obalans i hjul, skeva skivor eller hjullager eller så.

Mechanimal:
Kom vibrationerna när du bytte till vinterhjul? Prova att slänga av hjulen och balansera dom. Billigast att börja där

Inte helt hundra än, men ska provsmälla på sommarfälgarna igen så får vi se ifall det är så som är fallet.
Motorkuddarna är helt ok.

"When innovation meets passion!"

200 Inlägg
30 december 2010
#17
Cheffer kolla www.realoem.com så kan du se olika modeller om de har samma kardan. Dock lite tidsdödande att göra det via den sidan men du får iaf ditt svar.


1 422 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#18
Guldis skrev:
Cheffer kolla www.realoem.com så kan du se olika modeller om de har samma kardan. Dock lite tidsdödande att göra det via den sidan men du får iaf ditt svar.

Läser du mitt första inlägg ser du att jag redan gjort det sad Det är därför jag sitter fast som jag gör. Kollat både realoem och ETK utan något vidare resultat. så söker vill gärna ha tips om andra bilar som kan ha liknande grejer


200 Inlägg
31 december 2010
#19
Läser man ditt första inlägg står det att du "varit och kollat artikelnr" inte vart du gjort de trodde du varit på typ bmw för de brukar inte lägga så stor tid på det hela tongue.


1 422 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#20
Nja, läs spalten nedanför också wink

"kardanen till min bil har reservdelsnummer 26 11 1 227 183 och längden 1647mm. Hittar inga andra bilar med den längden och söker jag på reservdelsnummeret så hittar jag bara till 525 e34 av den årsmodellen. "

Men det är oviktigt, inget i bmws sortiment som passar iaf så det är ju lite jobbigt. Tack för tipset iaf! smile



Sök