12 december 2010
Trådstartare
Bil: Bmw 525 e34 1990 med m50b25. Tyskimport
Jag har ett problem med vibrationer från drivlinan som kom mellan 70-85km/h och avtog sedan, det var som ett brrr ljud och bilen skakade inte av det. Från början var det mindre vibrationer, likt ett slitet stödlager så jag bytte stödlager och monterade ihop allt som det skulle vara igen.
Det blev dock bara mycket värre och vibrationerna började i 70 och slutade aldrig samt att ljudet var mycket högre och det kändes i hela bilen. Så ner med allt igen och titta, då märkte jag att knutkorset inte var ihoppressat riktigt och glappade, vilket det inte gjorde när jag lossade första gången.
Hur som helst så tog jag ner det igen idag och pressade ihop (det var förra ägaren som hade svetsat fast det så) och sedan svetsa fast så igen så det inte var något glapp. Den går fortfarande mjukt och fint, kärvar inte öht. Men när jag är påväg hemåt igen så märker jag att det bara blivit ÄNNU värre, vibrationerna börjar nu i stax över 50km/h, låter lite högre än innan ändå och hela bilen vibrerar, och inget alls är gjort förutom att knutkorset inte längre är glappt då det är ihoppressat som det ska vara.
Så har funderat på om det spelar någon roll hur man sätter ihop splinesen för de går ju ihop på flera sätt. Dock delades bara kardanen första gången för stödlagret och inte senare och ändå har det blivit värre.
Har också misstänkt att jag kanske lyckats skada kardanen på något vis första gången jag var av med den och undrar om någon vet om kardanen från andra årsmodeller av 525 passar. Varit och kollat med artikelnummer och längder och kollar man så verkar det som att jag måste antingen hitta en likadan bil från samma år eller köpa en helt ny kardan för väldigt mycket pengar.
Kardanen till min bil har reservdelsnummer 26 11 1 227 183 och längden 1647mm. Hittar inga andra bilar med den längden och söker jag på reservdelsnummeret så hittar jag bara till 525 e34 av den årsmodellen. Bilen har AC. Någon som vet om det passar med någon kardan från någon annan årsmodell eller vad som behöver göras för att få det att passa.
Tar gärna emot tips om annat som felet kanske kan ligga i.
Är mycket tacksam för hjälp.