3242
Sök

Tipps för trimning av en b230f

10 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#1
Hej jag har en b230f som jag vill pigga upp lite,  har läst i forum om andra som gjort det och vad jag kan förstå så är det många som t.ex byter kam,portar toppen och byter till ett extraktorgrenrör, så jag tänkte nu också göra det så tar gärna emot tips från er som själva gjort det och vet vad man ska tänka på:D


10 287 Inlägg
14 december 2010
#3
Budget?
Hur mycket effekt hade du tänkt dig?

Svara på det så är det lättare.

/Göran

MattiasElg skrev:
Hej jag har en b230f som jag vill pigga upp lite,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 december 2010
#4
Precis som Sharky skrev så är det bra att veta lite om vad ditt mål är.

Men du har kort sagt två val, det ena är "fulvarienten", den andra är den seriösa varianten.

I och med att du bara vill pigga upp den lite så tror jag knappast du vill köra den seriösa varianten.

I bilen har du hårdvara och mjukvara, och det är nästan värre att få ihop det med mjukvaran än hårdvaran. Mjukvaran måste matcha hårdvaran helt enkelt.

Det man brukar göra med en b230f är:

#1 Ordna toppen, enklast att byta till en 531 topp. Ska du ha mycket effekt är det större ventiler och portning ( ordentlig portning ) som gäller. Det skadar inte att plana av toppen 2,5mm för att få lite högre kompression.
#2 Matchporta insuget och snygga till så det hänger med toppen
#3 Bättre avgas. Extraktor gör nästan ingen nytta på den här nivån men det skadar inte, samt ett system som andas lite lättare rent generellt.
#4 Spridare som levererar tillräckligt med soppa för effekten. Originalspridarna räcker inte så värst länge.

Sen får man kruxa med att få sprutet att lira. Man kan pressa btr:en för att få högre soppatryck eller köpa och byta till en justerbar btr för att ändra soppatrycket. Kör man seriösa varianten köper man ett eftermarknadssprut och mappar. Går att programmera om originalboxen men det är varken vanligt eller billigt så då får man greja lite med soppatrycket för att få det någorlunda rätt...

Ni får väl fylla i om jag missat något väsentligt wink


10 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#5
mrpete skrev:
Läs den här tråden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

det var en väldigt bra text, tack:)


10 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Budget?
Hur mycket effekt hade du tänkt dig?

Svara på det så är det lättare.

/Göran

MattiasElg skrev:
Hej jag har en b230f som jag vill pigga upp lite,


jag har faktiskt inte lagt någon gräns än för jag har hela vintern på mig att inköpa delar men att göra de modifieringarna som att porta,byta kam och ventilfjädrar och till ett extraktorgrenrör borde inte kosta så många tusenlappar eftersom jag gör jobbet själv?smile


10 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#7
Bensinskallen skrev:
Precis som Sharky skrev så är det bra att veta lite om vad ditt mål är.

Men du har kort sagt två val, det ena är "fulvarienten", den andra är den seriösa varianten.

I och med att du bara vill pigga upp den lite så tror jag knappast du vill köra den seriösa varianten.

I bilen har du hårdvara och mjukvara, och det är nästan värre att få ihop det med mjukvaran än hårdvaran. Mjukvaran måste matcha hårdvaran helt enkelt.

Det man brukar göra med en b230f är:

#1 Ordna toppen, enklast att byta till en 531 topp. Ska du ha mycket effekt är det större ventiler och portning ( ordentlig portning ) som gäller. Det skadar inte att plana av toppen 2,5mm för att få lite högre kompression.
#2 Matchporta insuget och snygga till så det hänger med toppen
#3 Bättre avgas. Extraktor gör nästan ingen nytta på den här nivån men det skadar inte, samt ett system som andas lite lättare rent generellt.
#4 Spridare som levererar tillräckligt med soppa för effekten. Originalspridarna räcker inte så värst länge.

Sen får man kruxa med att få sprutet att lira. Man kan pressa btr:en för att få högre soppatryck eller köpa och byta till en justerbar btr för att ändra soppatrycket. Kör man seriösa varianten köper man ett eftermarknadssprut och mappar. Går att programmera om originalboxen men det är varken vanligt eller billigt så då får man greja lite med soppatrycket för att få det någorlunda rätt...

Ni får väl fylla i om jag missat något väsentligt wink

härligt att jag får lite tips för det här ser ju ut som att det ska funka att pilla ihop under vintern utan större problem:)


10 287 Inlägg
14 december 2010
#8
Det bästa man kan ha är att ha tid på sig. Sätt igång redan nu så slipper du stressa i maj.

/Göran

MattiasElg skrev:
jag har hela vintern på mig )

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 december 2010
#9
Hehe, glömde kamaxel. Ska stå som nummer två wink

vx3 är ju poppis som sugkam, annars är ju R och H de värsta "volvokammarna". Annars finns det gott om eftermarknadskammar att välja på som inte kostar så mycket.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 december 2010
#10
MattiasElg skrev:
mrpete skrev:
Läs den här tråden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

det var en väldigt bra text, tack:)

Lugnt, jag tycker den är väldigt bra också, den är väl värd att läsa. Det är många som tror att det bara är att fippla lite på förgasaren, ta bort en ljuddämpare, sätta i en vassare kam och fila lite på insuget för att få en fullblods racingbil.

Det man måste göra är att lära sig principerna för en förbränningsmotor, vad det är som begränsar effekten, vad som behöver åtgärdas för att göra den mer effektiv.. samt förstå att det är dyrt och kräver en hel del kunskap för att åstadkomma några verkliga resultat.

Ex. En vassare kamaxel ger säg 5hk i de högre varvregistren, men lika mkt mindre i de lägre. Tillsammans med bättre flöde genom insug, topp och avgas, balanserad bottendel, osv.. ger samma kamaxel säg 20hk.


10 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Det bästa man kan ha är att ha tid på sig. Sätt igång redan nu så slipper du stressa i maj.

/Göran

MattiasElg skrev:
jag har hela vintern på mig )


oj allt jag skrev kom inte med där, ja det ska börjas nu innan jul föehoppningsvis eftersom det nästan alltid dyker upp mer grejer som man inte tänkt sig tongue


10 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#12
Bensinskallen skrev:
Hehe, glömde kamaxel. Ska stå som nummer två wink

vx3 är ju poppis som sugkam, annars är ju R och H de värsta "volvokammarna". Annars finns det gott om eftermarknadskammar att välja på som inte kostar så mycket.

ja jag har faktiskt en kompis som har en vx3 kam till salu, men vet ju inte om det bästa är att köpa en sån till de modofieringar som jag ska göra eller om det finns någon lämpligare;)


10 287 Inlägg
14 december 2010
#13
Kolla upp www.resultatservice.com
Där kan man snubbla över kul saker ibland.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#14
mrpete skrev:
MattiasElg skrev:
mrpete skrev:
Läs den här tråden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

det var en väldigt bra text, tack:)

Lugnt, jag tycker den är väldigt bra också, den är väl värd att läsa. Det är många som tror att det bara är att fippla lite på förgasaren, ta bort en ljuddämpare, sätta i en vassare kam och fila lite på insuget för att få en fullblods racingbil.

Det man måste göra är att lära sig principerna för en förbränningsmotor, vad det är som begränsar effekten, vad som behöver åtgärdas för att göra den mer effektiv.. samt förstå att det är dyrt och kräver en hel del kunskap för att åstadkomma några verkliga resultat.

Ex. En vassare kamaxel ger säg 5hk i de högre varvregistren, men lika mkt mindre i de lägre. Tillsammans med bättre flöde genom insug, topp och avgas, balanserad bottendel, osv.. ger samma kamaxel säg 20hk.

absolut:) a men så enkelt tror jag inte att det är för då skulle jag sitta och fila på det där insuget nu:P Sen har jag en far som kommer vara till väldigt stor nytta som är bra på motorer:)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 december 2010
#15
Sharky skrev:
Kolla upp www.resultatservice.com
Där kan man snubbla över kul saker ibland.

/Göran

Bra tips där! Skrev faktiskt ett långt inlägg ovan, men jag suddade ut hälften av det, bla att kolla rally- och folkracesidor.


10 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#16
mrpete skrev:
Sharky skrev:
Kolla upp www.resultatservice.com
Där kan man snubbla över kul saker ibland.

/Göran

Bra tips där! Skrev faktiskt ett långt inlägg ovan, men jag suddade ut hälften av det, bla att kolla rally- och folkracesidor.

ska hålla koll på det:) sen att man bor i en ort där hälften är folkracetokig kanske kan göra att man får tag på delar lite enklare:)


10 287 Inlägg
14 december 2010
#17
Ja du ser. Vad behöver du oss för....

Och då är det så tacksamt att ha tid på sig så man kan vänta på att rätt stekt sparv kommer flygande.

/Göran

MattiasElg skrev:
sen att man bor i en ort där hälften är folkracetokig kanske kan göra att man får tag på delar lite enklare:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Varningar. 36
1 200 Inlägg
14 december 2010
#18
Oöppnad B230F maskin.
M47 slev.
1031 bakaxel.

740 Turbo grenrör.
740 turbo aggregat.
Saab 9000 intercooler.
Saab 900 turbo spridare (352cc @ 3.0bar)
Öppen vevhus-ventilation.
Turbo XS-kopia dumpventil med dubbla trattar.
JR-Luftfilter modell stort.
2" tryckrör på turbosidan.
2.5" tryckrör på insugssidan.

0.6 - 0.8 i ladd.

Det receptet körde jag på i min tilltänkta vinterbil. Gick förvånansvärt bra med tanke på att den styrdes av original LH 2.4 men kopplingen räckte inte till på långa vägar.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

10 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
Ja du ser. Vad behöver du oss för....

Och då är det så tacksamt att ha tid på sig så man kan vänta på att rätt stekt sparv kommer flygande.

/Göran

MattiasElg skrev:
sen att man bor i en ort där hälften är folkracetokig kanske kan göra att man får tag på delar lite enklare:)


det kommer inga sparvar flygande


402 Inlägg
15 december 2010
#20
Lätta svänghjulet kan va en billig men rolig investering.
Svänghjulen väger ca 13 kg orginal o svarvar man bort allt onödigt så kommer man lätt ner runt 6.5-7 kg utan o va rädd för att svänghjulet ska splittra sig.
Bilen blir rappare, roligare o svarar bättre på gasen.

//Jocke


Sök