2971
Sök

Kopplar polerna fel (tvärtom) vad händer?

92 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#1
Vad händer om man kopplar +kabeln på batteriets - och - kabeln på batteriets -? råkade göra det och ingenting fungerar nu bara några lysen:/ rök till från start motorn, röck bort så det satt bara på några sek? Vad kan ha hänt?hmm


1 679 Inlägg
18 december 2010
#2
antagligen kortslutet systemet tyvärr sad
Dock lär säkringar ha tagit smällen så kollla alla säkringar smile
Har du tur så behöver du bara byta alla säkringar smile


92 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#3
kolla säkringarna och dem var hela. Hur gör man om man har kortslutit?hmm


1 679 Inlägg
18 december 2010
#4
baksatet skrev:
kolla säkringarna och dem var hela. Hur gör man om man har kortslutit?hmm

nån annan får svara om det verkligen kan ha vart så att du har bränt systemet, men du får byta en jävla massa saker, kommar nog bli dyrt för att för att fixa om elsystemet.
men har du tur så kanske det är nåt lätt som har blivit bränt, nån mer kunnig får svara på detta smile


92 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#5
okej, kan tilllägga att det är en cheva från 79


volvoraggare
4 776 Inlägg
18 december 2010
#6
även om säkringarna ser hela ut så kan dom va trasiga testa att byt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

679 Inlägg
18 december 2010
#7
Hur kan man sätta polerna fel till att börja med ? kan ju knappt se fel på - & + , men byt säkringarna till att börja med

92 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#8
okej ska testa med det. :)stressad och skulle koppla dit det fort och båda sladdarna ser lika ut. måste följa dem och se vilken som är vilken


679 Inlägg
18 december 2010
#9
baksatet skrev:
okej ska testa med det. :)stressad och skulle koppla dit det fort och båda sladdarna ser lika ut. måste följa dem och se vilken som är vilken

sladdarna är väl ändå i olika färgar ? plus är röd och jord svart

92 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#10
nej båda är svarta


612 Inlägg
19 december 2010
#11
Generator och allt innehållande elektronik kan vara dött. Tack och lov inte så mycket på den årsmodellen.

92 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#12
har testat att bytt alla säkringar och det funkar inte:/ vad menar du med allt innehållande elektronik? det räcker inte bara att byta generatorn? och kan start motorn pajat också?


612 Inlägg
19 december 2010
#13
Startmotorn borde inte ha hänt något med, men om det verkligen rök från den kan den vara död. (kanske var elkabeln till generatorn eller från generatorn röken kom?)

Brytarlösa tändsystem, stereo och annat som innehåller elektronik *kan* dö direkt om plus och minus förväxlas. Likriktardioderna som finns i generatorn släpper igenom strömmen fritt om batteriet kopplas fel, vilket antingen betyder grillad generator eller i bästa fall kabeln till den.

Skruvade med en 10 år nyare Cheva för ett tag sedan, den hade säkringskablar istället för säkringar till många grejer: en tunn kabelstump som bränns av om strömmen blir för hög innan den vanliga kabeln gick iväg till strålkastare och sånt. Kolla om du har sånt på din bil.

179 Inlägg
19 december 2010
#14
Funkar startmotorn? är ju väldigt simpel konstruktion ska ju bara ha plus/minus vid tändning. Om säkringarna är hela så kan säkert några relän fått sig en smäll...


92 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#15
Ingenting fungerar förutom hel och halvljus och dem röda bak lamporna, tutan och siggarettändaren. vit rök kom från startmotorn eller kom ifrån där sladdarna sitter fast.Om generatorn har gått startar inte bilen då? kollade lite snabbt men såg inga sådana sladd säkringar:(


92 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#16
vad är det för relän? hur kan dem se ut och sitta??


179 Inlägg
19 december 2010
#17
Bilen ska starta även fast generatorn är död....dvs om batteriet har tillräckligt med styrka. Men om startmotorn är kass nu så lär inte bilen starta. Vad reläna sitter vet jag ej, men relän brukar styra saker som soppapumpar, tändning etc beroende på hur avancerat ditt elsystem i bilen är.


92 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#18
Hittade felet:) var en kabel på startmotorn som hade brunnit av. Och allt annat verkar ha klarat sig:D


Rumpmas
3 860 Inlägg
26 december 2010
#19
baksatet skrev:
Vad händer om man kopplar +kabeln på batteriets - och - kabeln på batteriets -? råkade göra det och ingenting fungerar nu bara några lysen:/ rök till från start motorn, röck bort så det satt bara på några sek? Vad kan ha hänt?hmm

lol

Det har min bror också lyckats med då pappa laddat batteriet åt honom och han inte orkade vänta på att någon av oss normalbegåvade kom hem och hjälpte honom hinka i batteriet. Jag menar, hur fan kan man ens ha missat i skolan att röd är plus och svart är minus? tongue

Han startade bilen och märkte att den inte gick igång, men det rök. Han hade bränt stereon och generatorn. DI-kassetten klarade sig konstigt nog.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 december 2010
#20
Men alltså jag fattar inte det e ju olika storlekar på polerna hur får ni till det egentligen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök