2673
Sök

Angående: Is på sjöarna Skaraborg med omnejd

603 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#1
Förra året upptäckte jag att folk åkte på isarna runtomkring och det var något jag tyckte var mycket roligt och lärorikt.
Min fråga är nu, till Er mer rutinerade:
Vem/vilka är drivande/aktiva i detta? Hur tjock is behövs och när är det uppnått? Körs det kanske redan någonstans eller är det långt kvar?
Ha det så bra!
Mvh Sebastian

In hoc signo vinces

svensson
60 Inlägg
21 december 2010
#2
Vi brukar vänta tills isen är 20-25cm ca, helst kärnis.

Har kört is sen 07/08 med det gäng vi brukar vara, e ju inte så gamla.

Vilka sjöar/större dammar körs det på runtom i skaraborg?




Vi ska ploga här efter jul utanför Finnerödja, ingen jättebana, men räcker till och blir lite teknisk.

Men Finnerödja ligger ju i närke ( ca 1 mil över gränsen ).
Senast redigerat av simon_s (21 december 2010)

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

603 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#3
Det låter spännande. Kanske man får komma och prova lite nya marker?
Förra säsongen var som sagt första säsongen jag upptäckte detta fenomen med att köra på is.
Då hittade jag till Vänern (Lidköping), Mullsjön (utanför Hjo) och Jämnesjön (utanför Vedum)
Vore roligt att höra lite hur folk jobbar med detta fenomen, om det behövs hjälp?
Jag kan bara säga att jag fick absolut mersmak från förra vintern och är nu väldigt sugen på att ut och praktisera förarutveckling på is.

In hoc signo vinces

bonntrimmare
655 Inlägg
28 december 2010
#4
lite bra information om is o att framföra åkedon på den

"Borra ett hål med isborr...nästan igenom..men inte så du får upp vatten i hålet..töm hålet på issnön.
Hur ser isen ut?..om den är svartaktig torr och liknar glas nästan?..ta av vanten och känn/krama issnön som blev när du borrade..känns den torr?=fin is..såkallad kärnis.

Snöis som folk pratar om..(när det snöar/blåser när isen lägger sig)..blir det bara av det övre lagret..för när "locket" är lagt så att säga så växer isen underifrån..så då spelar det ingen roll om det snöar för kvaliteten på isen..däremot så är snö på isen..räcker med bara 5 cm inge bra för tillväxten..snö isolerar enormt!..20cm snö på en nylagd is är förödande för tillväxten,det spelar typ ingen roll hur kallt det är..den växer knappt alls med 20cm snö på och riktigt dåligt med 10cm...kolla tjockleken på en is som har legat ett tag där det e mycket snö och det finns en plogad väg eller bana..skillnaden i tjocklek brukar vara stoor.M.a.o så kan det vara ok där det e plogat men farligt på sidan om i snön.
Framåt slutet av Mars/början av April (ca i mälardalen)så börjar solen gå i en så hög bana över himlen att det händer saker med isen..så fort snön har försvunnit på isen..töat några dagar eller så så bryter solstrålarna ned genom isen..det ihop med smältvatten från snö o.s.v som rinner ned genom isen bildar såkallad "spik is"..den är riktigt farlig.
Det blir som stavar av is som står ihop på höjden.
går du igenom på spikis..så kommer du inte upp själv..nej..inte med isdubbar heller.
Tänk dig15-25..eller 30 cm höga trästavar som du ställer tätt ihop i en ram på en ggr en meter(bara ett exempel)..du kan hoppa bäst du vill på den..right?..ta bort ramen..resten kan du räkna ut själv.Folk som hittas som har gått ned sig på spikis brukar vara helt sönderslagna/skrapade i ansikte och på hakan..de tar isdubbarna..försöker häva sig upp..kanten brister för "ingenting" och man slår i kanten med ansiktet..gång på gång.
Det brukar vara en vak..sen en "ränna" från vaken tills de inte orkar mer.Så länge det är snö på isen..(räcker med en cm) och det inte har töat mycket på senare tid..så blir det ingen spik is.

Våris som ser mörkgrå/nästan grönaktig ut...den ska man inte ge sig ut på överhuvud taget..oavsett tjocklek.

Bärighet vs yta..
Självklart har yta och tyngd med isbärigheten att göra.Vad kommer du längst på på en is som blir tunnare och tunnare juh längre du går...på skridskor eller på skidor?..japp..på skidor självklart.
Du kan åka skidor på en istjocklek du inte kan gå på.Därför ska man definitivt inte åka skidor på okänd is..(blir jobbigt att ta sig upp
Skulle ändå olyckan vara framme av en eller annan anledning och du går igenom..låt första chocken lägga sig..tar ett antal sek..det är KALLT!..mycket kallare än du tror/kommer ihåg.Av med eventuella vantar..ta loss isdubbarna som du självklart ALLTID har om du är ute på isen..ta ett rejält hugg åt det håll du kom ifrån..där bar ju isen dig..right?...ta samtidtigt som du försöker dra dig upp simtag med benen.
Man kan förenklat säga..(detta gäller en frisk vuxen person) att du har ca 3 min på dig att ta dig upp själv.
Om du inte lyckats efter 3 min är du så nedkyld att du inte orkar själv..om då personen du har med dig inte heller lyckas hjälpa dig upp så har man ca 30 min på sig att leva/vara vid medvetande(oftast samma sak).. och medans kompisen/morfar/syrran sticker iväg för att skaffa hjälp..håll dig så stilla du kan i vaken..försök att hänga på kanten om du kan..kläderna fungerar lite som en våtdräkt om du håller dig still.
Vattnet närmast kroppen värms upp..(ja..relativt) och håller dig vid liv/medvetande längre.
HELST ska man aldrig vara ensam ute på is..en till kan vara skillnad på liv och död.Om den andra som är med ska försöka hjälpa den som har gått igenom..så ska den som hjälper ALDRIG åla(självklart ålar du dig för att fördela vikten) sig fram mot vaken utan något emellan sig och den i vattnet/vaken.
Den som har gått ned sig har mer eller mindre panik och drar lätt ned sin kompis i vaken också när den i panik försöker ta sig upp.Ta en gren,ett rep,skärp,jacka..ja vad fan som helst emellan er och hjälp på det sättet din vän om det behövs.
Finns en bra grej som kallas för "Hansalinan" som är just ett rep i en förpackning med en mjuk tyngd och ögla att hålla i..man slänger förpackningen med öglan mot den som gått ned sig..nej..inte i huvudet på honom/henne utan gärna förbi/bakom vaken och drar den fram till personen som gått ned sig.
Jävla bra grej att ha med sig(säljs lite överallt).Men ett vanligt rep e inte dumt det heller.
När man ska ut på nylagd tunnare is så är en "ispik" en bra grej..("pinne" med en metallspets)..den ska vara ganska tung..dem äldre om du har/hittar en är bättre(läs:tyngre).Den ska gärna väga en del..gärna typ 3 kg.
Hugg HÅRT med ena armen framför dig hela tiden när du går på okänd (ALL is är "okänd" tills någon du VET kan is..alternativt du själv har kollat den..och självklart hela den vägen du ska ge dig ut på)..klarar du att hugga hål med ett slag så det sipprar igenom/upp vatten?..vänd och lägg ned ispromenaden.

Och..det som folk snackar och ljuger(ofta bara genom oförstånd) mest om..tjocklek vs vikt vs yta...

Detta gäller frisk torr hård fin vinteris..och är med en liten säkerhetsmarginal..ja..man ska ha en marginal ute på isen!.

5-6cm-eller mer:gå på.

10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/ lätt moppe (typ ciao)

13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,terränghjuling(ATC/ATV) utan några herrejösses släpvikter bakom.

18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.

30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.

40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp

Det sägs att 80cm-1 m frisk kärnis skulle hålla för ett normalstort trafikflygplan att landa på..har dock inte provat
20 cm kärn is är inte dubbelt så starkt som 10cm..utan mångdubbelt..jämför man 10cm med 30..ja då blir det inte tre ggr så hållbart..utan enormt mycket starkare.
Dessa tjocklekar med hållbarhet jag uppgett gäller FRISK KÄRN IS !!!..inget annat! Det är även isar jag skulle ta ut barn,gamlingar,familj osv. på.Man SKA ha en liten marginal!

Tänk på att ALDRIG "lova"/berätta för någon annan att.."ja för fan..isen e skitfin"..med mer än att den du berättar för också är isvan.."vägen" som han/hon/dem ska ge sig ut på är "ruskad" (borrade hål med jämna mellanrum med en grangren i) så de går/färdas exakt där du angett/kollat isen.Detta "löfte"gäller självklart bara absolut närmsta tiden efter du kollat isen.

Och som de flesta vet..
Isen är så gott som alltid (framför allt vid tö/vårtid) sämre och tunnare vid sund,grund(det strömmar där och varmare vatten går upp mot isen och smälter underifrån),broar,vass,bryggor,strandkanten,utlopp och intag.

Sen finns det överkurs med "vindbrunnar"/"råkar" osv..

KOM IHÅG..
Var inte rädd för is..ha respekt för den."

lånat från "ekman" på zatzy , bra information

603 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#5
BOLUND skrev:
lite bra information om is o att framföra åkedon på den

"Borra ett hål med isborr...nästan igenom..men inte så du får upp vatten i hålet..töm hålet på issnön.
Hur ser isen ut?..om den är svartaktig torr och liknar glas nästan?..ta av vanten och känn/krama issnön som blev när du borrade..känns den torr?=fin is..såkallad kärnis.

Snöis som folk pratar om..(när det snöar/blåser när isen lägger sig)..blir det bara av det övre lagret..för när "locket" är lagt så att säga så växer isen underifrån..så då spelar det ingen roll om det snöar för kvaliteten på isen..däremot så är snö på isen..räcker med bara 5 cm inge bra för tillväxten..snö isolerar enormt!..20cm snö på en nylagd is är förödande för tillväxten,det spelar typ ingen roll hur kallt det är..den växer knappt alls med 20cm snö på och riktigt dåligt med 10cm...kolla tjockleken på en is som har legat ett tag där det e mycket snö och det finns en plogad väg eller bana..skillnaden i tjocklek brukar vara stoor.M.a.o så kan det vara ok där det e plogat men farligt på sidan om i snön.
Framåt slutet av Mars/början av April (ca i mälardalen)så börjar solen gå i en så hög bana över himlen att det händer saker med isen..så fort snön har försvunnit på isen..töat några dagar eller så så bryter solstrålarna ned genom isen..det ihop med smältvatten från snö o.s.v som rinner ned genom isen bildar såkallad "spik is"..den är riktigt farlig.
Det blir som stavar av is som står ihop på höjden.
går du igenom på spikis..så kommer du inte upp själv..nej..inte med isdubbar heller.
Tänk dig15-25..eller 30 cm höga trästavar som du ställer tätt ihop i en ram på en ggr en meter(bara ett exempel)..du kan hoppa bäst du vill på den..right?..ta bort ramen..resten kan du räkna ut själv.Folk som hittas som har gått ned sig på spikis brukar vara helt sönderslagna/skrapade i ansikte och på hakan..de tar isdubbarna..försöker häva sig upp..kanten brister för "ingenting" och man slår i kanten med ansiktet..gång på gång.
Det brukar vara en vak..sen en "ränna" från vaken tills de inte orkar mer.Så länge det är snö på isen..(räcker med en cm) och det inte har töat mycket på senare tid..så blir det ingen spik is.

Våris som ser mörkgrå/nästan grönaktig ut...den ska man inte ge sig ut på överhuvud taget..oavsett tjocklek.

Bärighet vs yta..
Självklart har yta och tyngd med isbärigheten att göra.Vad kommer du längst på på en is som blir tunnare och tunnare juh längre du går...på skridskor eller på skidor?..japp..på skidor självklart.
Du kan åka skidor på en istjocklek du inte kan gå på.Därför ska man definitivt inte åka skidor på okänd is..(blir jobbigt att ta sig upp
Skulle ändå olyckan vara framme av en eller annan anledning och du går igenom..låt första chocken lägga sig..tar ett antal sek..det är KALLT!..mycket kallare än du tror/kommer ihåg.Av med eventuella vantar..ta loss isdubbarna som du självklart ALLTID har om du är ute på isen..ta ett rejält hugg åt det håll du kom ifrån..där bar ju isen dig..right?...ta samtidtigt som du försöker dra dig upp simtag med benen.
Man kan förenklat säga..(detta gäller en frisk vuxen person) att du har ca 3 min på dig att ta dig upp själv.
Om du inte lyckats efter 3 min är du så nedkyld att du inte orkar själv..om då personen du har med dig inte heller lyckas hjälpa dig upp så har man ca 30 min på sig att leva/vara vid medvetande(oftast samma sak).. och medans kompisen/morfar/syrran sticker iväg för att skaffa hjälp..håll dig så stilla du kan i vaken..försök att hänga på kanten om du kan..kläderna fungerar lite som en våtdräkt om du håller dig still.
Vattnet närmast kroppen värms upp..(ja..relativt) och håller dig vid liv/medvetande längre.
HELST ska man aldrig vara ensam ute på is..en till kan vara skillnad på liv och död.Om den andra som är med ska försöka hjälpa den som har gått igenom..så ska den som hjälper ALDRIG åla(självklart ålar du dig för att fördela vikten) sig fram mot vaken utan något emellan sig och den i vattnet/vaken.
Den som har gått ned sig har mer eller mindre panik och drar lätt ned sin kompis i vaken också när den i panik försöker ta sig upp.Ta en gren,ett rep,skärp,jacka..ja vad fan som helst emellan er och hjälp på det sättet din vän om det behövs.
Finns en bra grej som kallas för "Hansalinan" som är just ett rep i en förpackning med en mjuk tyngd och ögla att hålla i..man slänger förpackningen med öglan mot den som gått ned sig..nej..inte i huvudet på honom/henne utan gärna förbi/bakom vaken och drar den fram till personen som gått ned sig.
Jävla bra grej att ha med sig(säljs lite överallt).Men ett vanligt rep e inte dumt det heller.
När man ska ut på nylagd tunnare is så är en "ispik" en bra grej..("pinne" med en metallspets)..den ska vara ganska tung..dem äldre om du har/hittar en är bättre(läs:tyngre).Den ska gärna väga en del..gärna typ 3 kg.
Hugg HÅRT med ena armen framför dig hela tiden när du går på okänd (ALL is är "okänd" tills någon du VET kan is..alternativt du själv har kollat den..och självklart hela den vägen du ska ge dig ut på)..klarar du att hugga hål med ett slag så det sipprar igenom/upp vatten?..vänd och lägg ned ispromenaden.

Och..det som folk snackar och ljuger(ofta bara genom oförstånd) mest om..tjocklek vs vikt vs yta...

Detta gäller frisk torr hård fin vinteris..och är med en liten säkerhetsmarginal..ja..man ska ha en marginal ute på isen!.

5-6cm-eller mer:gå på.

10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/ lätt moppe (typ ciao)

13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,terränghjuling(ATC/ATV) utan några herrejösses släpvikter bakom.

18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.

30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.

40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp

Det sägs att 80cm-1 m frisk kärnis skulle hålla för ett normalstort trafikflygplan att landa på..har dock inte provat
20 cm kärn is är inte dubbelt så starkt som 10cm..utan mångdubbelt..jämför man 10cm med 30..ja då blir det inte tre ggr så hållbart..utan enormt mycket starkare.
Dessa tjocklekar med hållbarhet jag uppgett gäller FRISK KÄRN IS !!!..inget annat! Det är även isar jag skulle ta ut barn,gamlingar,familj osv. på.Man SKA ha en liten marginal!

Tänk på att ALDRIG "lova"/berätta för någon annan att.."ja för fan..isen e skitfin"..med mer än att den du berättar för också är isvan.."vägen" som han/hon/dem ska ge sig ut på är "ruskad" (borrade hål med jämna mellanrum med en grangren i) så de går/färdas exakt där du angett/kollat isen.Detta "löfte"gäller självklart bara absolut närmsta tiden efter du kollat isen.

Och som de flesta vet..
Isen är så gott som alltid (framför allt vid tö/vårtid) sämre och tunnare vid sund,grund(det strömmar där och varmare vatten går upp mot isen och smälter underifrån),broar,vass,bryggor,strandkanten,utlopp och intag.

Sen finns det överkurs med "vindbrunnar"/"råkar" osv..

KOM IHÅG..
Var inte rädd för is..ha respekt för den."

lånat från "ekman" på zatzy , bra information

TACK!
Mycket matnyttigt inför de kommande övningarna.
Sådant här är värt att plugga på och lära sig.

In hoc signo vinces

12 Inlägg
6 januari 2011
#6
Ser ut att bli plogning vid Framnäs i Lidköping imorgon.
Senast redigerat av Co-tec (7 januari 2011)

Team RmR
393 Inlägg
6 januari 2011
#7
Utanför trollhättan har vi nu kört för andra gången idag o 3e imorgon smile
våran is ligger runt 30-35cm på banan


12 Inlägg
7 januari 2011
#8
JaZoR: Vilken is kör ni på då?

603 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#9
Tack "Co-tec" och "JaZoR" för den informationen. Toppen! Fortsätt gärna med den typen av uppdateringar i den här tråden.

Är vem som helst med allmänt motor/fordons-vett välkommen?
Är det "öppet" dygnet runt eller vill ni bara att det ska köras under ordnade former?

Sådana frågor är det som snurrar i huvudet på mig.
-Säg gärna till om man kan hjälpa till med något. Sådana här funktioner vill man ju helt klart vara en del av.

In hoc signo vinces

3 354 Inlägg
7 januari 2011
#10
Co-tec skrev:
Ser ut att bli plogning vid Framnäs i Lidköping imorgon.

Kommer det bli nån körning vid framnäs. sett dött ut när man åkt förbi.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

12 Inlägg
7 januari 2011
#11
Plogningen drog ut på tiden. Den avslutas under förmiddagen imorgon.

Körning när plogningen är klar.
Nedfart vid båtgården om man vill slippa böter.

3 354 Inlägg
7 januari 2011
#12
okej smile när börjas det köras? inte roligt att komma in när det e tomt

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Team RmR
393 Inlägg
7 januari 2011
#13
zetec skrev:
Tack "Co-tec" och "JaZoR" för den informationen. Toppen! Fortsätt gärna med den typen av uppdateringar i den här tråden.

Är vem som helst med allmänt motor/fordons-vett välkommen?
Är det "öppet" dygnet runt eller vill ni bara att det ska köras under ordnade former?

Sådana frågor är det som snurrar i huvudet på mig.
-Säg gärna till om man kan hjälpa till med något. Sådana här funktioner vill man ju helt klart vara en del av.

självklart får vem helst komma och köra det ända kravet är isdäck på banan.
alla hjälps åt så gött man kan med allt som behövs smile


OEM <3
6 957 Inlägg
8 januari 2011
#14
JaZoR skrev:
zetec skrev:
Tack "Co-tec" och "JaZoR" för den informationen. Toppen! Fortsätt gärna med den typen av uppdateringar i den här tråden.

Är vem som helst med allmänt motor/fordons-vett välkommen?
Är det "öppet" dygnet runt eller vill ni bara att det ska köras under ordnade former?

Sådana frågor är det som snurrar i huvudet på mig.
-Säg gärna till om man kan hjälpa till med något. Sådana här funktioner vill man ju helt klart vara en del av.

självklart får vem helst komma och köra det ända kravet är isdäck på banan.
alla hjälps åt så gött man kan med allt som behövs smile

Krav?

OEM <3

Team RmR
393 Inlägg
8 januari 2011
#15
Bjork skrev:
JaZoR skrev:
zetec skrev:
Tack "Co-tec" och "JaZoR" för den informationen. Toppen! Fortsätt gärna med den typen av uppdateringar i den här tråden.

Är vem som helst med allmänt motor/fordons-vett välkommen?
Är det "öppet" dygnet runt eller vill ni bara att det ska köras under ordnade former?

Sådana frågor är det som snurrar i huvudet på mig.
-Säg gärna till om man kan hjälpa till med något. Sådana här funktioner vill man ju helt klart vara en del av.

självklart får vem helst komma och köra det ända kravet är isdäck på banan.
alla hjälps åt så gött man kan med allt som behövs smile

Krav?

Ööö JA tongue det är isdäck som gäller om man ska få köra på banan


OEM <3
6 957 Inlägg
8 januari 2011
#16
JaZoR skrev:
Bjork skrev:
JaZoR skrev:

självklart får vem helst komma och köra det ända kravet är isdäck på banan.
alla hjälps åt så gött man kan med allt som behövs smile

Krav?

Ööö JA tongue det är isdäck som gäller om man ska få köra på banan

Jaha, äger nån av er sjön eller? eller får man ha krav på en allmän sjö? tongue

OEM <3

Team RmR
393 Inlägg
8 januari 2011
#17
Bjork skrev:
JaZoR skrev:
Bjork skrev:

Krav?

Ööö JA tongue det är isdäck som gäller om man ska få köra på banan

Jaha, äger nån av er sjön eller? eller får man ha krav på en allmän sjö? tongue

Kom du ut och kör in i vallar o förstör banan, sen så får vi se hur poppis du blir med den attityd bjork.
Den omtalade frågan ställs varje gång, men endå sköter alla det snyggt som är ute o kör och använder sig utav isdäck, du kanske aldrig har prövat köra med detta förut och vet hur roligt det är, o hur tråkigt det är att ha ngn framför sig utan isdäck


8 januari 2011
#18
Vilken sjö talar vi om utanför trollhättan?

OEM <3
6 957 Inlägg
8 januari 2011
#19
JaZoR skrev:
Bjork skrev:
JaZoR skrev:
Ööö JA tongue det är isdäck som gäller om man ska få köra på banan

Jaha, äger nån av er sjön eller? eller får man ha krav på en allmän sjö? tongue

Kom du ut och kör in i vallar o förstör banan, sen så får vi se hur poppis du blir med den attityd bjork.
Den omtalade frågan ställs varje gång, men endå sköter alla det snyggt som är ute o kör och använder sig utav isdäck, du kanske aldrig har prövat köra med detta förut och vet hur roligt det är, o hur tråkigt det är att ha ngn framför sig utan isdäck

Du kan ju börja med att tagga ner, jag skulle GIVETVIS åka ut med isdäck om ni nu önskar det, skulle
aldrig vilja vara den som sabbar, aldrig..men jag tänkte mest om sjön är öde och det kommer nån stackare som inte har tillgång till isdäck.

BTW, det är utåt Sjuntorp ni åker eller?

Mvh
Senast redigerat av Bjork (8 januari 2011)

OEM <3

7 Inlägg
17 januari 2011
#20
Första inlägget på forumet:)

Körde i Lidköping/Framnäs i Lördags med några polare. Hade med oss 3st Yamaha Raptor 700 dvs fyrhjulingar och en Yamaha 450 cross.

Riktigt roligt men de va dock inte plogat då utan en 20-30cm snö på isen.

Vi funderar på o dra dit igen nu på lördag om de fryser på lite under veckan.

Någon annan som ska dit?



Sök