2914
Sök

Volvo 850 bränsle/luftproblem

25 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag köpte mig en 850 2.5l 10v för ungefär 1 månad sen, och den gick som en klocka, fräsch rakt igenom..

Enda dom klagade på när jag besiktade den var att det läckte lite olja mellan motor och växellåda men dom sa även att det mest troligt berodde på att vevhusventilationen var tät.
Så den bytte jag strax därefter och den var jättetät..

När jag hade skruvat ihop allt och startade bilen igen så gick den som en klocka, inga som helst problem..
Sen fortsatte jag väl att åka som vanligt, men efter ungefär 30-40 mil så började den blöddra när man tryckte på gasen lite hårt och det blev värre och värre, tillslut kunde jag inte varva mer än ca 2800 varv.

Då tänkte jag att det kanske var vevhusventilationen som hade hoppat av en slang för burken som jag fick av volvo var lite större än orginalet så den nedre slangen hamnade i lite lutning, trodde att den hade hoppat loss av vibrationer.

Så jag tog ner allt igen och tyckte inte att den hade lossnat något, men jag bytte den slangen mot en längre för att vara säker på att den skulle sitta..

När jag sedan skruvade ihop allt igen så gick den som en klocka igen, sen 30-40 mil senare händer samma grejj igen, den börjar lite lätt sen blir det värre med blöddrandet.

Nu har jag kommit till punkten då man kallstartar så kan man inte gasa något alls utan får låta den stå på tomgång (går väldigt hackigt och ryckigt på tomgången) i ca 4-5 minuter innan man kan gasa utan att den blöddrar.. men dock blöddrar den när man trycker ner gasen för mycket och maxvarv är 2300..

Jag har bytt tändstift men det hjälpte inte, dom gamla var riktigt sotiga.. det betyder väl att den antingen får för mycket bensin eller för lite luft?
Får inga felkoder allt..

Är det någon som kan ha en idé om vad det kan vara?

Edit: Har pressat in armen in under insuget och känt på slangarna på vevhusventen och alla slangar sitter utan läckage.
Senast redigerat av ppihC (21 december 2010)


8 252 Inlägg
21 december 2010
#2
TRyck eller tempgivaren till luften som ska in i motorn är ju tänkbara kandidater, speciellt tempgivaren. Det sitter i locket på luftburken.


25 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#3
Nu får jag låta väldigt okunnig men hur kollar man om det är fel på dom?


8 252 Inlägg
21 december 2010
#4
Efetrsom det inte sätta någon felkod så innebär det att det blir svårt att kontrollera om det är den på något annat sätt än att byta och hoppas på det bästa. För så länge det inte sätta några koder så innebär det att alla givare ger värden inom sitt notmala arbetsområde.

Men det låter å andra sidan konstigt, för att om den går så fett att stiften blir sotiga så borde den koda på lambdavärdena. Vilket ju leder tankarna till att det kan vara något med lambdasonden om den är bytt och någon satt dit fel sond eller en sådan som man skarvar kablana på.


25 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#5
Uppföljning.

Jag gav upp och lämnade in bilen på volvo där dom konstaterade att katalysatorn var helt slut.
4200kr senare så går bilen som en klocka igen, haha nu låter den tillochmed något genom avgasröret, jag som trodde att jag hade köpt en väldigt tyst bil big_smile

Nåja.

Problemet är avhjälpt och tråden kan låsas smile



Sök