3169
Sök

Ta bort partikelfilter på v70 D5 -06a???

14 Inlägg
26 december 2010
#21
är de så jävla mycke sot så bör du nog plocka loss den å försöka blåsa ur den innan du kör mera med den... å sen köra en så urbräning.. gör rätt ofta sånna på jobbet..


64 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#22
okey men hur gör ni rent dem?? blåser man ur den eller tar man avfettning och spolar ur skiten elle?? kan du köra en sån där rensning med eran dator på den?


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 december 2010
#23
E det över 100g sot så e det bara å byta. Å så borde du kanske kolla upp varför det e så mkt sot i det med. Drar bilen olja eller har några luftläckor så händer detta inte annars. Å jag tippar på att du har fått ett meddelande för längesen att det va fullt kanske.. Rätt dumt å inte läsa instruktionsboken då å kolla vad man skall göra.

Det första man bör göra när meddelande kommer e å köra en sväng med lite högra varvtal å om det inte hjälper bör den sättas in på en verkstad så man kan renbränna det med VIDA.

Men som sagt om det bli så tätt så avgeserna inte ens går igenom det då e det nog desvärre bara å byta.
Detta skall ju egentligen inte kunna hända om det inte e några andra fel i maskineriet

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

4 586 Inlägg
26 december 2010
#24
Det finns filter på bildelsbasen som kommer ifrån bilar som rullat max 500 mil till ett pris av 4000 kronor.

Något billigare än att köpa ett helt nytt


64 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#25
JaggaChafen skrev:
E det över 100g sot så e det bara å byta. Å så borde du kanske kolla upp varför det e så mkt sot i det med. Drar bilen olja eller har några luftläckor så händer detta inte annars. Å jag tippar på att du har fått ett meddelande för längesen att det va fullt kanske.. Rätt dumt å inte läsa instruktionsboken då å kolla vad man skall göra.

Det första man bör göra när meddelande kommer e å köra en sväng med lite högra varvtal å om det inte hjälper bör den sättas in på en verkstad så man kan renbränna det med VIDA.

Men som sagt om det bli så tätt så avgeserna inte ens går igenom det då e det nog desvärre bara å byta.
Detta skall ju egentligen inte kunna hända om det inte e några andra fel i maskineriet

Har kört med trimbox. tror de kan vara därför de e  täpt tror ja.....
Sen har de inte uppkommit att filtret e full! så de kanske är något annat=)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 december 2010
#26
Ett bra tips är att demontera filtret och  använda en "Bead-booster" och blåsa ur filtret med. Blås ur det "bakvägen" och gör det UTOMHUS!

http://www.patchtyre-equipment.ie/web%20graphics/products/GB57-bead-booster.jpg

Dessa finns hos däckverkstäder och det är rätt så bra flås i dessa alltså! Sen går nog resten att lösa med volvos dator smile


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 december 2010
#27
bumpe skrev:
Ett bra tips är att demontera filtret och  använda en "Bead-booster" och blåsa ur filtret med. Blås ur det "bakvägen" och gör det UTOMHUS!

http://www.patchtyre-equipment.ie/web%2 … ooster.jpg

Dessa finns hos däckverkstäder och det är rätt så bra flås i dessa alltså! Sen går nog resten att lösa med volvos dator smile

Hmmm har du testat detta själv???

Men va fan pajj e det ju ändå men å betala en tusing för en regenerering å sen behöav byta filtret ändå känns lite drygt...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

10 Inlägg
26 december 2010
#28
bara rensa den... då blir det inga felkoder smile


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 december 2010
#29
Mange_TIC skrev:
bara rensa den... då blir det inga felkoder smile

jodå

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

5 710 Inlägg
27 december 2010
#30
fopel skrev:
om partikel fällan har för mycke sot i så hjäper det inte att köra landsväg för då startas inte "regenereringen" utan då måsta man starta det med datorn VIDA!

Hur går regenereringen till?
Lastbilsmotorer (Volvo) med filter har en bränsleinjektor efter turbon som sprutar ut diesel till filtret och man får en kemisk reaktion som rensar.
Antar att det inte funkar så på en personbil?
Kan den aktiva regenereringen bara startas via dator eller är det något styrsystemet gör själv imellanåt?

MVH Jonas
..............

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
27 december 2010
#31
jonTe skrev:
fopel skrev:
om partikel fällan har för mycke sot i så hjäper det inte att köra landsväg för då startas inte "regenereringen" utan då måsta man starta det med datorn VIDA!

Hur går regenereringen till?
Lastbilsmotorer (Volvo) med filter har en bränsleinjektor efter turbon som sprutar ut diesel till filtret och man får en kemisk reaktion som rensar.
Antar att det inte funkar så på en personbil?
Kan den aktiva regenereringen bara startas via dator eller är det något styrsystemet gör själv imellanåt?

Partikkelfällan rensas med jämna mellanrum å om man ligger å kör motorväg så e det inte ens något man märker av. Filtret på dessa bilar e underhållsfritt egentligen.

Kommer det upp till en viss mängd sot får du ett meddelande i displayen å då bör man köra en sväng på lite höga varvtal. Å blir det mer sot så måste den rensas med hjälp av VIDA. Blir det dock för mkt så måste det bytas.

Regenereringen skjer med hjälp av att motorn lägger på belstningar såsom AC kompressor låter generatorn ladda lite hårdare å extra insprutningar (flera tillfällen) genom dom vanliga spridarna för att få upp avgastemperaturen så att dom bränns bort.

Volvo har ju haft ett problem som dom flesta tillverkaqre har med dessa partikkelfilter att många bilar körs extremt mkt stadstrafik å kö å då får DPF alldrig bränt rent ordentligt varav det skjer alldeles för många extraisprutningar som spär oljan å till slut kan leda till skenande motorer.

Å 06-07 D5 har en förkärlek till att sluka olja med å det gillar INTE partikkelfiltret. Det har ju vart en del motorbyten under garanti på taxibilar kan man säga

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 december 2010
#32
JaggaChafen skrev:
bumpe skrev:
Ett bra tips är att demontera filtret och  använda en "Bead-booster" och blåsa ur filtret med. Blås ur det "bakvägen" och gör det UTOMHUS!

http://www.patchtyre-equipment.ie/web%2 … ooster.jpg

Dessa finns hos däckverkstäder och det är rätt så bra flås i dessa alltså! Sen går nog resten att lösa med volvos dator smile

Hmmm har du testat detta själv???

Men va fan pajj e det ju ändå men å betala en tusing för en regenerering å sen behöav byta filtret ändå känns lite drygt...

Har varken någon diesel-bil eller ens en bil som är tillräckligt ny så har inte personligen provat. Men har åkt och kört forcerad regenerering åt kunder som själva blåst ur filtret. Har sett folk blåsa ur igensatta filterså det är därför jag vet att man INTE ska göra den inomhus smile

Gällande hur bilen bär sig åt så tänkte jag bara gämföra hur mycket det skiljer mellan Volvo och mercedes där jag jobbar som tekniker...
Gör inte volvon likadant att den senarelägger insprutningen en bit med för att höja tempertaturen samt att det blir ett dovare avgasljud/mullrar lite när regenereringen hoppar igång?

jonTe skrev:
Hur går regenereringen till?
Lastbilsmotorer (Volvo) med filter har en bränsleinjektor efter turbon som sprutar ut diesel till filtret och man får en kemisk reaktion som rensar.

Är det inte SCR-avgasefterbehandling du menar med tillsats medel?
På Mercedes Blue-Tech motorer använder de en tillsatsvätska som heter AD-Blue och som tillsätts i avgasystemet efter förbränningen för att i efterhand rena avgasera.

Finns även vissa personbilar som använder ett liknande system, bla Audi har ett system som använder tillsatsvätska men som till skillnad från de stora bilarna endast fylls på vid service smile


5 710 Inlägg
28 december 2010
#33
Tack för svaren!

>Bumpe, nej det är inte SCR systemet jag menar. Usa o japanmarknaden har sedan 07 haft DPF med passiv regenerering av värme vid körning under last o aktiv regenerering via den extra insprutaren. Har man common-rail som personbilar har nuförtiden kan man ju göra som du beskrev spruta ut sent eller i avgastakten och få samma effekt. Visste dock inte  om/ hur det gjordes just på Volvos bilar.

MVH Jonas
..............

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2010
#34
bumpe skrev:
JaggaChafen skrev:
bumpe skrev:
Ett bra tips är att demontera filtret och  använda en "Bead-booster" och blåsa ur filtret med. Blås ur det "bakvägen" och gör det UTOMHUS!

http://www.patchtyre-equipment.ie/web%2 … ooster.jpg

Dessa finns hos däckverkstäder och det är rätt så bra flås i dessa alltså! Sen går nog resten att lösa med volvos dator smile

Hmmm har du testat detta själv???

Men va fan pajj e det ju ändå men å betala en tusing för en regenerering å sen behöav byta filtret ändå känns lite drygt...

Har varken någon diesel-bil eller ens en bil som är tillräckligt ny så har inte personligen provat. Men har åkt och kört forcerad regenerering åt kunder som själva blåst ur filtret. Har sett folk blåsa ur igensatta filterså det är därför jag vet att man INTE ska göra den inomhus smile

Gällande hur bilen bär sig åt så tänkte jag bara gämföra hur mycket det skiljer mellan Volvo och mercedes där jag jobbar som tekniker...
Gör inte volvon likadant att den senarelägger insprutningen en bit med för att höja tempertaturen samt att det blir ett dovare avgasljud/mullrar lite när regenereringen hoppar igång?

jonTe skrev:
Hur går regenereringen till?
Lastbilsmotorer (Volvo) med filter har en bränsleinjektor efter turbon som sprutar ut diesel till filtret och man får en kemisk reaktion som rensar.

Är det inte SCR-avgasefterbehandling du menar med tillsats medel?
På Mercedes Blue-Tech motorer använder de en tillsatsvätska som heter AD-Blue och som tillsätts i avgasystemet efter förbränningen för att i efterhand rena avgasera.

Finns även vissa personbilar som använder ett liknande system, bla Audi har ett system som använder tillsatsvätska men som till skillnad från de stora bilarna endast fylls på vid service smile

Volvo gör som mercedes och senarelägger insprutet, asfalten smälte under en bil som stod stilla som vi tvingade regenerera, dvs de blir ruggigt varmt!

på "Volvos dieslar" så är de automatisk rening.

men på Fords dieslar som sitter i Volvo ,tex 2.0t från v50 har man ett additiv medel liknande Ad-blue, partikelfiltret ska även bytas efter en tid.

Å till TS så lär den sätta felkoder om du kör med rensad dpf. den mäter trycket före och efter dpf och om skillnaden mellan före å efter är för stor regenererar den eller sätter felkod.
Senast redigerat av Xuri (28 december 2010)


77 Inlägg
28 december 2010
#35
Funktionen går att koda bort och då kan man köra utan PF.

Chiptuner ;)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 december 2010
#36
Vtech skrev:
Funktionen går att koda bort och då kan man köra utan PF.

Vem fixar det då ?

Autotech

77 Inlägg
29 december 2010
#37
Busgrabb skrev:
Vtech skrev:
Funktionen går att koda bort och då kan man köra utan PF.

Vem fixar det då ?

skicka pm för mer info

Chiptuner ;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2010
#38
Busgrabb skrev:
Vtech skrev:
Funktionen går att koda bort och då kan man köra utan PF.

Vem fixar det då ?

Jag tolkar detta som att han jobbar på V-tech = han kan trolla med dieslar smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 december 2010
#39
bumpe skrev:
Busgrabb skrev:
Vtech skrev:
Funktionen går att koda bort och då kan man köra utan PF.

Vem fixar det då ?

Jag tolkar detta som att han jobbar på V-tech = han kan trolla med dieslar smile

Haha trolla är de om han kan plocka bort dpf utan att få sämre avgasvärden eller mer sot.

Att bara nolla datorn är ju bonnmek lol


210 Inlägg
30 december 2010
#40
om enda anledningen för att ta bort partikelfiltret är att det sätts igen, vitsen med filtret är ju att de ska sättas igen och regenering ska förbränna partiklarna.
Varför ta bort avgasrening? är ni ute efter effekt eller vad? för att förhindra filret ta och samla partiklar är väll ganska värdelöst, varför skaffa då ens en diesel?

ja jag vet att dieslar innan partikelreningssystemet kom saknade partikelfilter, men varför ta bort nått som har en funktion, att minska din bils påverkan på miljön.



Sök