3557
Sök

Kylarvattnet försvinner från expansionkärlet

85 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#1
Hej har problem med min bil. Det är en Rover 220 turbo.
Det är så att kylarvattnet/glykolen försvinner från expansionskärlet så fort man fyller på
det tar inte många min sen är behållaren helt tom.
Plockade lös den idag och upptäckte att det var vatten i slangarna från den och hela vägen fram till kylaren.
Då jag lossade på den undre slangen till kylaren så forsade det ut en massa vatten.
Ingen varningslampa som indikerar på att vatten nivån är låg och har kollat oljan om det kommit in vatten
och blandas med den men det finns inga spår utav det. och det bildas inte vatten under bilen heller.
Någon som har nån idé om vad det kan vara?

God Jul och gott nytt år!

Mvh// Kristian.


Game On!
244 Inlägg
24 december 2010
#2
är väll bara att fylla tills det kommer upp i den markerade nivån? låter som du hade väldigt lite vatten i bara ? Kolla även under bilen så att de inte läcker ut nånstans efter att du fyllt.


85 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#3
Det har jag gjort flera gånger men som sagt försvinner det på en gång fast än jag fyller och fyller.
Men får väl göra ett nytt försök och se om det kan vara så.


236 Inlägg
24 december 2010
#4
höll på med en bil på jobbet en rover. inte en turbo men det va precis samma fel. fyllde på ca 7 liter bara sjönk ner startade bilen och sen såg man på oljan att det va vatten i den. så starta upp bilen en snabbis så ser du nog om det är där de är. skummar endel. mvh


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 december 2010
#5
Vatten som går in i förbränningrummet? Syns på vit rök vid uppstart.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 december 2010
#6
Alrså vatten försvinner inte bara det tar vägen nån annastans å det e vll bara å hitta vart det läcker. Om det läcker så mkt som du säger så borde det va skitenkelt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

85 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#7
Det verkar som att det löst sig nu, antar det var en luftficka i systemet då plockat ner alla slangar och plockat ihop det nu igen och problemet är löst.


Biltokig
310 Inlägg
24 december 2010
#8
ja för plockar du bort kylarslangen så vattnet forsar ut så skapar du ju nya luftfickor, därför det försvann igen kanske, glömm inte att ha mycket glykol i!!

Harè bra

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2010
#9
Så rätt att du står och grottar i garaget på julafton. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 198 Inlägg
25 december 2010
#10
ola_volvo skrev:
ja för plockar du bort kylarslangen så vattnet forsar ut så skapar du ju nya luftfickor, därför det försvann igen kanske, glömm inte att ha mycket glykol i!!

ca 50/50

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 december 2010
#11
gamlingen skrev:
ola_volvo skrev:
ja för plockar du bort kylarslangen så vattnet forsar ut så skapar du ju nya luftfickor, därför det försvann igen kanske, glömm inte att ha mycket glykol i!!

ca 50/50

Så jävla kall som denna vintern verkar bli så är det lika att köra 60/40 vilket e max för de flesta tillverkare och glykolsorter.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 december 2010
#12
caromania skrev:
Så rätt att du står och grottar i garaget på julafton. smile

Det är väl det julafton är till för? Jag gick ut till garaget direkt efter julmaten och kom in sen kl 23.30 igår smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

85 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#13
caromania skrev:
Så rätt att du står och grottar i garaget på julafton. smile

Haha ja det hade ju varit min julklapp om jag kunde få bilen på vägen igen smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2010
#14
Men det var väl inte ens nåt fel? En luftficka som sagt? Det vore olikt en T16 att strula, de bara går och går likt en gammal Volvospis.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

85 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#15
Jo men den går väldigt dåligt på tomgången då den är kall, samt dör vid gaspådrag.
När man fått den varm går den fin fint.
Och så läcker det servo olja från en slang och till sist måste jag byta ut BMV ventilen då den gått.


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2010
#16
Har du bytt vattentempgivaren? (Coolant temp sensor om du googlar runt på forumen) En brun eller svart (beror lite på motor?) plastsockerbit med gängad sensor ungefär vid termostaten.

Kunde du göra gasspjällsinställningen som jag rekommenderade? Jag är osäker på om det kan hjälpa men det är ju ett tips.

Slangen är väl bara o byta, inte så konstigt på en +15 år gammal bil?

Jag tycker du ska strunta i originalventilen och köpa en mekanisk boost controller som du monterar på slangen. Sätt den på 0.75-0.8, inte mer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

85 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#17
Nej det har jag inte gjort. Har tänkt kollat lite såna saker då fläktarna snurrar på för fullt hela tiden, vilket jag antar dom inte ska göra? Dom ska väl bara kyla bilen då den blir för varm?

Ahh får pröva göra det och se om det blir någon skillnad.

Jo har bara inte kommit så långt ännu smile

Jupp ska köpa den du tipsa om. Tänkte beställa den idag, tänkte fråga det också såg på bilden ser det ut som att den bara har två kopplingar? Den orignal har väl tre? eller är det jag som minns fel? tänkte om det är bara byta ut den rakt av och koppla in den nya?


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2010
#18
Hur mycket soppa drar den när du kör, tänker framförallt sommartid?

Jo två kopplingar räcker. Den tredje pipen som finns på originalet går till luftfilterburken och den behövs inte. Där passar en M6a bra. Kom ihåg att kolla med turbomätare bara, gärna en pålitlig. Du har ju en extra nippel på insuget som är perfekt till mätaren. Skillnaden är att du får fullt ladd tidigare, runt 2100-2300rpm istället för runt 4k. Bilen blir mycket roligare att köra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

85 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#19
Ja, jag har för mig den låg runt 1 liter ungefär +- beroende på hur man körde men för det mesta blandad körning så höll den sig på litern.

Jaha okey då vet jag, sitter en mätare i bilen som jag får gå efter.


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2010
#20
Faktum är att problemet kan hänga ihop med ditt plötsliga behov av att fylla på mer kylarvätska. En luftficka på fel ställe kan få sensorer att få nippran och skickar fel signaler. Har du redigt med flyt så har det lösts sig genom att du fått i mer vätska!

En rengöring av spjällhuset kan vara bra.

Kolla alla slangar mellan insug, spjällhus.... sprickor och skit kan ställa till det.

Förbrukningen är ganska normal så jag tror inte det är några problem med temp sensorn. Men räkna inte bort den... Emellertid kostar den några hundra så avvakta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök