2794
Sök

Helt värdelös handbroms! (Bmw e46)

141 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
Vad kan det vara för fel på min handbroms då den knappt tar alls?

Har kollat beläggen, finns ca. 4-5mm kvar på dem, sen har jag spänt handbromsen också så nu tar den direkt när man lyfter handtaget, man orkar max dra 3-4 klick innan den är stum.

Men den nyper ändå inte, om jag kör i ca 30kmh och drar handbromsen allt jag orkar så märker jag inte av det minsta att den skulle bromsa..

Och hur hårt jag än drar så får jag aldrig något hjul att låsa!

Men däremot så kan jag få bilen att stå stilla i lutning om jag drar handbromsen så hårt jag orkar med båda händerna. Men det ska ju inte behövas.

Lite surt då jag har besiktning om en månad ungefär..!

473 Inlägg
28 december 2010
kolla så att handbromsviren inte är igenrostad eller har lossnat i sitt fäste någonstans haft detta problemet och då var virehöljet skadat vilket gjorde att den rostade fast så det var bara till att byta ut . lossa viren och testa om du kan dra i den med handkraft om inte så har du felet där

141 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
falmo skrev:
kolla så att handbromsviren inte är igenrostad eller har lossnat i sitt fäste någonstans haft detta problemet och då var virehöljet skadat vilket gjorde att den rostade fast så det var bara till att byta ut . lossa viren och testa om du kan dra i den med handkraft om inte så har du felet där

Ska testas! Tack för tipset!

18 Inlägg
29 december 2010
Jag har samma på min jag bytte backarna, kollade att viren rörde sig, smörjde upp det som rör på sig och svarvade bort massa rost där backarna skall gå emot och gjorde även så det blev skrovligt men ändå tar den skit dåligt som du säger att man märker inte att det bromsar hur hårt man än drar. Tror aldrig min går igenom besiktningen så som min är nu.

473 Inlägg
29 december 2010
För det mesta så brukar backarna behöva köras in ut och bromsa kolla även så att du har spänt upp handbromsen ska vara så spänd låt det ta emot lite när du snurrar på hjulet .
om den funkar som den ska så ska det räcka med att rycka i handbromsen ett antal ggr efter som du har en självjustering ( om det är BMWn på bilden) som du pratar om

141 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
falmo skrev:
För det mesta så brukar backarna behöva köras in ut och bromsa kolla även så att du har spänt upp handbromsen ska vara så spänd låt det ta emot lite när du snurrar på hjulet .
om den funkar som den ska så ska det räcka med att rycka i handbromsen ett antal ggr efter som du har en självjustering ( om det är BMWn på bilden) som du pratar om

Jo, det är bmwn på min användare.. Har även spänt handbromsen så den ligger i just litegrann, men har ändå knappt någon bromsverkan alls.. Provat rycka ett oändligt antal gånger!

Men en konstig grej som hände idag, när jag körde in i garaget, så när jag skulle stanna så ryckte jag handbromsen, och då låste den båda hjulen på betonggolvet!

Men har testat igen efter det, och nu låser den inte ens på snö igen..

Men ska testa besikta den och se vad dem säger annars blir det verkstadens problem!!

473 Inlägg
10 januari 2011
underlaget ska ju inte påverka men där emot så kan det uppfattas som att den låser kraftigare när bilen står still mot att när den rullar efter som den måste nypa mer vid rullning efter som det krävs enormt mkt mer kraft då .
tror nog ändå att det är dags att bytya ut dina backar och smörja upp viren och även hävarmen i nne trumman så att allt går lätt då måste den nypa .

Sök