29 december 2010
Trådstartare
Halloj, snart besiktning på kärran och som rubriken lyder så lyser motorlampan... Bilen drar mer bensin än normalt och svarar inte så bra på fullt gaspådrag???b230f. Råkade ut för samma sak förra bes men då bytte jag lambdan, dock till en beg men org, fick skarva kablarna:( vet att de är döden på en sån) Då fick jag ordning på de tillslut.
Såhär lyder min felsökning!!!LÄS INNAN DU SVARAR!!!!!
Felkoder:
212=signal lambdan
232=lambdareglering tomgång
Avgasmätare på vid varm bil och lampan lyser:
900varv=
co2 %13,67
HC ppm 166
O2 %1,30
CO %1,182
COcor %1,19
Lambda 1,016
2500varv=
co2 %12,47
HC ppm 190
O2 %0,45
CO %3,956
COcor %3,96
Lambda 0,901
När jag gjorde detta så mätte jag spänningen på lambdan samtidigt och den låg konstant på 0,5v vilket den inte ska göra:S (Troligtvis kass lambda?)
Sen raderade jag felkoderna och lampan slocknade eftersom den inte hunnit tända sig än och då fick jag dessa värden
900varv=
CO2 %11,77
HC ppm 194
O2 %1,31
CO %3,943
COcor %3,94
Lambda 0,934
2500varv=
CO2 %14,77
HC ppm 21
O2 %0,72
CO %0,001
COcor % 0,00
Lamdba 1,032
Läste av multimetern som jag mätte spänningen till Lambdasonden med och den låg fortfarande på 0,5volt...
Har kollat igenom avgassystemet efter läck men inte hittat något och även sprutat startgas lite vid insug, slangar m.m men ingen reaktion på värdena...
Så mina vänner nu har ni lite information iaf vad som är fel på bilen;P Men vill ni att jag ska felsöka mer, t.ex mäta uppvärmningen på sonden? orkade inte mer idag för ä sååå jävla trött på bilj*vel.
Det jag har riktat in mig på vad som kan va fel är Lambdasonden som troligtvis gjort sitt, men ja skulle vilja veta vad ni tycker innan man drar till helmia och köper en orginal som troligtvis tömmer plånboken:P så ja inte köper en ny och det är inte de som är felet..
MVH masen Tacksam för svar!