3353
Sök

Problem med baslåda, (Delningsfilter)

28 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem med min baslåda, har två 12" mds basar. Problemet jag har är att basarna spelar för mycket ljud. Jag undrar därför vad man gör åt detta?
Folk jag känner säger att jag behöver ett delningsfilter? eller Basfilter? eller vilket som nu är vilket?
Jag är nybörjare och står som en fågelholk.
Har surfat rundor och försökt hitta delningsfilter osv men har inte blivit klokare.
Har dock hittat något men i nästa steg förstår jag verkligen inte hur man "kopplar" in det.
Jag vill kunna skala av ljudet från basarna så jag bara får bas och ljudet istället kommer helt och hållet från högtalarna.
Hoppas någon förstår mitt problem!

Mvh Tobbe

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 december 2010
Delningsfilter sitter i så gott som alla slutsteg nuförtiden så det är väl bara inte påslaget i ditt fall då?
va driver du med för slutsteg?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

28 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Delningsfilter sitter i så gott som alla slutsteg nuförtiden så det är väl bara inte påslaget i ditt fall då?
va driver du med för slutsteg?

Det är nog ett gammalt slutsteg. Tror det heter genesis. Modell vet jag inte eftersom det inte framgår på steget.
Har googlat lite på steget men hittar inte speciellt mycket information om det så antar att det är ganska gammalt hmm

28 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
http://dls.se/econtent/files/29/genesisser1.pdf
http://dls.se/econtent/files/30/bruxp300xsw.pdf
http://dls.se/econtent/files/31/brxgens399.pdf

Tack så mycket! Får sticka ut och se om jag kan matcha någon av bilderna och se om jag kan hitta "knappen". Men om jag då trycker in den här knappen med en penna, då bör ljudet minska från basarna och dem ska spela bara bas? smile

// Tobbe

28 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
Har nu varit ute och kollat och matchat med manualerna du skickade men hittade absolut ingen matchning. Fanns ingen "knapp" man kunde trycka ner. bara två skruvar man kan justera själva basarna med och skruvar för att skruva isär steget.
Tog dock reda på modellen som är: Genesis SA50 2-kanals.

//Tobbe

560 Inlägg
31 december 2010
Du har inget filter inbyggt i detta slutsteg tyvärr.

Detta är ett kanonbra slutsteg fast utan filter.

Men Swedenrockers har länkat rätt:

http://www.dls.se/econtent/files/29/genesisser1.pdf

toppsiee skrev:
Har nu varit ute och kollat och matchat med manualerna du skickade men hittade absolut ingen matchning. Fanns ingen "knapp" man kunde trycka ner. bara två skruvar man kan justera själva basarna med och skruvar för att skruva isär steget.

//Tobbe
Senast redigerat av jimmyostrom (31 december 2010)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

28 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
jimmyostrom skrev:
Du har inget filter inbyggt i detta slutsteg tyvärr.

Detta är ett kanonbra slutsteg fast utan filter.

Men Swedenrockers har länkat rätt:

http://www.dls.se/econtent/files/29/genesisser1.pdf

toppsiee skrev:

//Tobbe

Mm anade det såklart. hmm surt.
Ja jag såg det sen. Fick inte länken till att fungera först men sen gick det. Dock begriper jag ingenting, dels för att jag inte är hemma på detta med billjud så mycket och dels för att allt står på engelska hmm Gör det ju lite svårare. Men vad jag kan tyda måste jag ju isf "bygga" ett eget filter. Eller det går att få tag på ett? Dvs köpa ett? Och hur kopplar man sen in det?

// tobbe

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 december 2010
Vad har du för cd-spelare? I en del så finns det inbyggda filter i spelarna.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

28 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Vad har du för cd-spelare? I en del så finns det inbyggda filter i spelarna.

Aa det finns ju det men har redan kollat det tror jag. Det är iaf en Kenwood KDC-4547UB.

// Tobbe

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
http://www.kenwood.eu/products/car/receivers/cd/KDC-4547UB/details/
Där står det att du har filter i cd:n.

Det står alldeles riktigt att där ska vara ett lågpass filter om det var det du menade? Då undrar jag bara hur man justerar det, alternativt ändrar denna inställningen för det kan verkligen inte jag hitta. Dessutom kan inte en kille som tävlar i billjud heller hitta detta. Mycket skumt.
Dessutom om man läser manualen så ser man att man kan göra inställningar för subwoofer osv. Även detta kan jag inte hitta på min läsare :S

Alla dessa inställningar kan jag göra på min men inte resten som står på den sidan under Audio Features :S

Source Tone Control & Memory    Bass / Mid / Treble
Balance/Fader Control    Yes
System Q (Preset Sound Control)    Yes
Bass Boost Circuit    Yes

// Tobbe
Senast redigerat av toppsiee (31 december 2010)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 december 2010
http://images.kenwood.eu/files/prod/1661/5/KDC-4047U_(EN).pdf
Står på sidan 8 hur du gör.

Såg nu att du inte var så haj på engelska, men om jag fattat det rätt så ska du trycka in volymknappen, sen vrider du den tills du kommer till "Switch PRE"/"Switch Preout", tryck in volymknappen, vrid så det står "SUB-W" och så ska det vara klart.

Sen finns det fler inställningar, så som frekvens o.s.v men det står i PDF-filen jag länkade till. Be någon polare översätta om du inte löser det på egen hand.
Senast redigerat av ExtraKim (31 december 2010)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 december 2010
Har du kopplat in lågnivåkablarna till subben i rätt lågnivåutgångar då?

EDIT: Såg nu att det bara fanns ett par utgångar. Men isåfall så handlar det om inställningar, ska gå att få till om man knappar runt lite.
Senast redigerat av ChriZtoffer (31 december 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

28 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
http://images.kenwood.eu/files/prod/1661/5/KDC-4047U_(EN).pdf
Står på sidan 8 hur du gör.

Såg nu att du inte var så haj på engelska, men om jag fattat det rätt så ska du trycka in volymknappen, sen vrider du den tills du kommer till "Switch PRE"/"Switch Preout", tryck in volymknappen, vrid så det står "SUB-W" och så ska det vara klart.

Sen finns det fler inställningar, så som frekvens o.s.v men det står i PDF-filen jag länkade till. Be någon polare översätta om du inte löser det på egen hand.

Ja precis, det har jag oxå fattat. Problemet är bara att när jag trycker in volymknappen som du säger så ska detta komma fram. MEN det gör det inte. Och det är det som är jätte skumt. För jag har fått med en egen bruksanvisning till stereon på svenska och där står det exakt vilka inställningar man ska kunna göra och vad man trycker för att få fram dem.
Och jag gör precis som det står men får inte fram dessa inställningarna... :S

// Tobbe

7 277 Inlägg
1 januari 2011
Ställ stereon i läget standby så tror jag att det ska gå bättre! smile

28 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:

Ska absolut testas. Tror dock jag har testat detta innan utan resultat. Kan prova en gång till då jag blivit lite klokare. Men vad gör jag om det inte skulle funka?! Någon annan lösning?

// tobbe

7 277 Inlägg
1 januari 2011
toppsiee skrev:
Brains skrev:

Ska absolut testas. Tror dock jag har testat detta innan utan resultat. Kan prova en gång till då jag blivit lite klokare. Men vad gör jag om det inte skulle funka?! Någon annan lösning?

// tobbe

Jag är rätt säker på att man lär ha kenwooded i standby för att kunna ändra lågnivå utgången.
Så har det varit på dom jag har fipplat på iaf!

28 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:
toppsiee skrev:
Brains skrev:

// tobbe

Jag är rätt säker på att man lär ha kenwooded i standby för att kunna ändra lågnivå utgången.
Så har det varit på dom jag har fipplat på iaf!

Du har alldeles rätt!
Hittade inställningen nu! Och har därmed tillgång till alla inställningar. Har dock inte kollat om jag fått bukt på själva problemet men det antar jag ska gå med alla dessa inställningar nu. Ska pilla lite med det sen. Men nu tror jag ta mig tusan att jag ska lösa mitt problem!
Ni ska alla ha ett stort tack för hjälpen!

// Tobbe

28 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Hej igen gott folk!

Jag har en liten fråga till, till er.

Jag undrar hur jag kan få ut mest effekt av min låda genom att använda inställningarna på min stereo. Dessa ser ni i http://images.kenwood.eu/files/prod/166 … U_(EN).pdf på sidan tio under Audio Controls. Med att få ut mest effekt menar jag att jag vill ha så mycket bas som det bara går samtidigt som jag ändå vill ha ett klart ljud.
Hoppas ni förstår mig! smile

// Tobbe
Senast redigerat av toppsiee (2 januari 2011)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 januari 2011
toppsiee skrev:
Hej igen gott folk!

Jag har en liten fråga till, till er.

Jag undrar hur jag kan få ut mest effekt av min låda genom att använda inställningarna på min stereo. Dessa ser ni i http://images.kenwood.eu/files/prod/166 … U_(EN).pdf på sidan tio under Audio Controls. Med att få ut mest effekt menar jag att jag vill ha så mycket bas som det bara går samtidigt som jag ändå vill ha ett klart ljud.
Hoppas ni förstår mig! smile

// Tobbe

Subw. level får du justera efter hur mkt nivå du vill ha, max är +15
LPF subwoofer kan du nog sätta på 85hz
och sen Phase få du lyssna själv vilket som låter bäst Reverse eller Normal

Steget är iofs i ytterst klenaste laget för att driva basar med sina 2x25w specad effekt i 4ohm (2x50w i 2ohm) men funkar det för dig så kör på det annars hade ja nog köpt ett lagom stort monoblock istället och haft SA50 till framhögtalare om du inte har nåt steg till dem.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Sök