3315
Sök

Nybetald skatt, vad händer om bilen blir inlöst?

DKW
197 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
Hej

Min mors bil råkade ut för en smärre olycka för någon dag sedan, och försäkringsbolaget kommer ta in den till en skadereglerare inom kort.
Min fråga är nu, om de beslutar sig för att lösa in bilen (bilens värde på blocket är ca 20-35000) och det blev skador på huv, vänster framskärm, stötfångare och lyckta, vad händer då med den nyinbetalda skatten?
Får man tillbaka denna eller går den till försäkringsbolaget?

Tack på förhand. smile

Mvh
erik

2 271 Inlägg
31 december 2010
Går till ägaren, din mor i det här fallet.smile

KHRacing
31 december 2010
De allra flsta glömmer ställa av  bilen efter en olycka som kan komma att ta några veckors reparation,  gör man detta så får man ju tillbaxs skatt/förs.. & bara o ställa på igen efter reparationen.

men om man ej gör det & olyckans reparation råkar ta 6-9månader så kommer inte f-bolaget att säga till dig.. de tjäner ju extra på dig som kund då.

2 271 Inlägg
31 december 2010
Hur tjänar f-bolaget pengar på att bilen fortfarande är påställd?
Är väl snarare bara att ägaren "förlorar" pengar om de glömt ställa av bilen, onödigt
helt enkelt.
Däremot om bolaget löser in bilen innan avställning går rest skatt till F-bolaget.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
31 december 2010
lingua skrev:
Är väl snarare bara att ägaren "förlorar" pengar om de glömt ställa av bilen, onödigt
helt enkelt.
Däremot om bolaget löser in bilen innan avställning går rest skatt till F-bolaget.

Klart att försäkringsbolaget tjänar pengar om du glömmer att ställa av bilen eftersom bilen är fullt försäkrad men om du ställer av bilen går försäkringen ner till "Garageförsäkring".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 271 Inlägg
31 december 2010
Vettemannen skrev:
lingua skrev:
helt enkelt.

Klart att försäkringsbolaget tjänar pengar om du glömmer att ställa av bilen eftersom bilen är fullt försäkrad men om du ställer av bilen går försäkringen ner till "Garageförsäkring".

/Benny

på det viset fatta jag, men det handlade om skatten.

KHRacing
31 december 2010
lingua skrev:

Exakt samma sak med skatten som med försäkrningen ju, eller hur ?
är bilen påställd efter en olycka så kostar den inbetaöd skatt, ställ av den samma dag efter olyckan & skatten återbetalas tillsammans med inbetalt försäkrning.
smidigt & för vissa med dyra försäkrningar kanman tjäna många många tusenlappar så sånt

2 271 Inlägg
31 december 2010
KHRacing skrev:
lingua skrev:

är bilen påställd efter en olycka så kostar den inbetaöd skatt, ställ av den samma dag efter olyckan & skatten återbetalas tillsammans med inbetalt försäkrning.
smidigt & för vissa med dyra försäkrningar kanman tjäna många många tusenlappar så sånt

ok jag fattar, vad jag menade var ju att f-bolaget inte såg av skattepengarna bara.

2 271 Inlägg
31 december 2010
KHRacing skrev:
lingua skrev:

ok jag fattar, vad jag menade var ju att f-bolaget inte såg av skattepengarna bara.

2 924 Inlägg
31 december 2010
Alltid vid sådana här frågetecken ska man ifrågasätta dessa med sin Försäkringsman, annars är risken att det medvetet "glöms bort" av F-bolaget, för de är ju vinstdrivande och gör allt för att tjäna mkt pengar, som sagt.

Glöm inte heller att hela processen med ett skadeärrende är en öppen förhandling, där den mest taktiske (Försäkringstagare eller F-bolag) går ut som segrare, därför är det viktigt att lägga alla korten på bordet som är till sin egna fördel och vice versa wink

~ Life is short, have FUN! ~

Power of changes
270 Inlägg
31 december 2010
hej hej !

Min tjej krocka min audi a4 på nynäsvägen för någon vecka sedan och jag ställde av den direkt, jag får 800 kr tillbaks från skatten.

MEEN jag har gjort värdens tabbe, jag har kvar nybils garantin å vagnskadegarantin, så jag har betalat helförsäkring fast jag bara behövt trafik eller halv försäkring. När jag ringde till mitt försäkringsbolag så fråga han mig varför jag har helförsäkring på den. Med andra ord så har jag kastat pengar i sjön sad

Men jag trode att f-bolaget skulle medela att ja inte behöver behövde helförsäkring om bilen är så pass ny, nää dom gör allt för att tjäna pengar.

Power 0f You

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
31 december 2010
lingua skrev:
Vettemannen skrev:
lingua skrev:
helt enkelt.

/Benny

Jamen du frågade ju om försäkringsbolaget och du fick ett svar.....

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

DKW
197 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
Vettemannen skrev:
lingua skrev:
helt enkelt.

/Benny

Okej, men så om min mor nu ställer av bilen idag eller låt oss säga när den varit inne hos skaderegleraren.. kommer då detta påverka försäkringsutredningen i och med att försäkringen bara går ner till "garageförsäkring"? 
Eller spelar de ingen roll då skadan redan är anmäld under tiden att bilen i detta fall är helförsäkrad?

KHRacing
31 december 2010
zerostyle skrev:
Okej, men så om min mor nu ställer av bilen idag eller låt oss säga när den varit inne hos skaderegleraren.. kommer då detta påverka försäkringsutredningen i och med att försäkringen bara går ner till "garageförsäkring"? 
Eller spelar de ingen roll då skadan redan är anmäld under tiden att bilen i detta fall är helförsäkrad?

Vad ni gör med bilens försäkrning EFTER olyckan är rapporterad har FB ej med att göra.
Ställ av O spara pengarna.

DKW
197 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
zerostyle skrev:

Vad ni gör med bilens försäkrning EFTER olyckan är rapporterad har FB ej med att göra.
Ställ av O spara pengarna.

Tack för det svaret! big_smile

killercow
1 januari 2011
Ja råkade ut för en grej när folksam löste in min saab. Frågade särskilt om det med om ja fick tillbaka skatten. nästan nybetald så det handlade om 1500-2000kr.

Svaret från folksam blev att dom skötte allt skrotade, ställde av, mm.
Problemet var att efter 4v å jag inte fått tillbaks skatten så ringde jag transportstyrelsen å undrade varför jag inte fått nån utbetalning. fick då reda på att en skrotfirma fått utbetalningen.

Ringer folksam som knappt vill kännas vid detta. så jag ringer skroten istället som fått min bil. dom menar på att detta gått rätt till och vill inte betala ut skatte pengarna till mej utan hänvisar mej till folksam.

ringer folksam igen å dom ska kolla på de. efter mycket om och men. ringer skroten å säger som ska skicka pengarna.

fick ett tips från transportstyrelsen. att ställa av bilen direkt efter krocken då det inte enligt dom var ovanligt att skrotar fick innestående skatt på bilar.

Men då måste de väl ske ett ägarbyte till skroten innan avreg för att skatten ska gå till dom?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 januari 2011
när jag fått bil inlöst så ställde bolaget av den sen gjorde dom ägar bytet och den fnuttiga summan på ett par 100 kr kom till mig för mig hade de kvittar om de gick till skroten lr ej mig. men å andra sidan hade de vart fullt belopp på typ 2 lök kanske man hade brytt sig mer

killercow
1 januari 2011
MrEricsson skrev:
när jag fått bil inlöst så ställde bolaget av den sen gjorde dom ägar bytet och den fnuttiga summan på ett par 100 kr kom till mig för mig hade de kvittar om de gick till skroten lr ej mig. men å andra sidan hade de vart fullt belopp på typ 2 lök kanske man hade brytt sig mer

Problemet i mitt fall var ju att dom gjort ägarbytet till skroten utan att ställa av så skatten gick till skroten när dom avrega den.

2-300kr hade jag nog inte brytt mej. men 1500-2000 då är de en annan sak. många mcdonalds besök för dom pengarna tongue

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 januari 2011
vet inte om det har med saken att göra riktigt men det var bara en tanke som slog mig när jag läste igenom denna tråden.

låt säga att reparationen tar RIKTIGT lång tid. kanske närmare ett halvår. då är det ju gynnsamt att ställa av bilen under tiden. men om en mekaniker får för sig att han ska provköra bilen efter att ha bytt någonting? vems ansvar är det då att se till att bilen är försäkrad och skattad?

MVH Fredrik

KHRacing
2 januari 2011
FreddeLi skrev:
vet inte om det har med saken att göra riktigt men det var bara en tanke som slog mig när jag läste igenom denna tråden.

låt säga att reparationen tar RIKTIGT lång tid. kanske närmare ett halvår. då är det ju gynnsamt att ställa av bilen under tiden. men om en mekaniker får för sig att han ska provköra bilen efter att ha bytt någonting? vems ansvar är det då att se till att bilen är försäkrad och skattad?

MVH Fredrik

Finns inget nånstans som säger att ett fordon som skall lagas måste vara försäkrat/skattat,
det är 100% verkstadens skyldighet att se till så att ev: grönskyltar medföljer bilen vid färd.
Senast redigerat av KHRacing (2 januari 2011)

Sök