Denna projekttråden handlar om allt från mitt inköp av bilen till ombyggnader av den och min satsning i motorsporten drifting från början tills nu. Häng med och läs om min utveckling bakom ratten med verktyg i handen :) Bygger ny... Visa mer
såg mkt fint ut när du körde i lördags grymt skoj att se dig o dom andra köra åkte med polarn med i skyline en lila med massor med dekaler dock krångla den så blev kanske 10-15 varv ungefär
tack tack. jag bitts inte så det är bara att komma fram och snacka om ni ser mig. Det gick bättre och bättre ju fler varv jag körde. det var ju lite si och så i början men det är en jävligt snabb bana. jag är inte van vid den hastigheten. jag hade hälst velat ha 100hk till och min nya koppling som komm idag då hade det nog gått lite bättre.
Mega Drift @ FB SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
tack tack. jag bitts inte så det är bara att komma fram och snacka om ni ser mig. Det gick bättre och bättre ju fler varv jag körde. det var ju lite si och så i början men det är en jävligt snabb bana. jag är inte van vid den hastigheten. jag hade hälst velat ha 100hk till och min nya koppling som komm idag då hade det nog gått lite bättre.
hehe ne då tror ja säkert tyvär meka vi mkt o sen var du ute på banan varje gång man kolla med så vet inte när man skall hinna snacka med en drift galning som dig haha
Nu är bilen besiktigad. Den gick igenom som den är i race utförande jag bytte ingen ting och de nämnde inget framvagnen vilket jag var lite orolig för. Soklart var det lite meck med acgasvärdena men det fixades till.
Nya kopplingen är hemma och den ska i nu under semestern. Det är en ACT Heavy Duty 859 nm skal den orka att holla.
Mega Drift @ FB SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
Nu så har bilen ramlat upp på pallbockar, kjolpaker bankats bort, växellådan nerstampad, hjulen börnats av och bromsskivorna svetsats ner. Jag fick inte loss svänghjulet så en mutterknackare lånas i morgon sen ska den lämnas för att planslipas och bromsskivorna svarvas. nya belägg är också på väg.
exidy uppgraderad tryckplatta och lamall till salu. passar R32 och R33 Gts-T med push kopling.
Mega Drift @ FB SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
Nja det kan va coolt men inte på en svart bil då det syns så förbaskat tydligt. jag gillar när bilen är prickfri det är coolare att drifta med en snygg bil
Mega Drift @ FB SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
Jag är ute efter begagnade handbromsbackar till en skyline R33 det spelar ingen roll om det inte är någon beläggning på dem. de ska vara sånt som ni ska slänga men inte gjort ännu. jag står för frakten för att skicka dem till mig.
Mega Drift @ FB SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
Gatebil Mantorp park. Jag har varit lite slö med att uppdatera men här kommer lite.
Tordag 16 Juni packade jag och en kompis (Nibbe) Skylinen full med allt vi behövde för en helg på Gatebil. Däck, verktyg, tält, kudde, kameror mm och dubbla sittunderlag till mig i förarstolen (komfort). Tryckte in oss i bilen och begav oss 36 mil norrut till Mantorp park.
Väl framme tog vi en bra plats på campingen. Det var ju knappt någon där så vi kunde välja varsom. Upp med tältet fram med grillen och en välkomst vuxenläsk till maten satt fint. Vaknade med ösregn smattrande på tältduken. Fan va obekvämt att ligga i tält -hoppas det inte blir allt för ofta man behöver göra det. Satt i bilen och frossade i oss frukost medan regnet höll i och vi gluttade på alla nyanlända som reste tält och backade in husvagnar.
Sen var det dax för besiktning. Ojojoj vilken kö, där var nog närmare 80 bilar som var före mig, men det var bara att vänta och se glad ut. Första varven på banan tog jag det lite lugnt för att sen testa och pressa hårdare och hårdare. När jag väl skulle kasta ut baken på bilen så satte kopplingen stopp, den slirade varje gång på 3:an om jag kickade kopplingen. Jag visste att den inte pallade riktigt men såhär har den inte varit innan riktigt. Det började regna och då var det lite lättare. Jag är inte van vid att drifta i de hastigheterna som krävs på mantorp så jag fegade varv på varv.
Lördag morgon så bytte jag däck till 215, 55, 16 istället för de jag körde på dagen innan som var 225, 45,17. och spände några knäpp på bakre stötdämparna för att få den lite mer överstyrd. Det funkade bättre men framför allt så vågade jag kasta upp bilen innan kurvan i högre hastighet och använda bilens hastighet och viktförskjutning för att få ut änden, istället för att kicka på kopplingen. Gjorde jag på detta viset så pallade kopplingen varenda gång. Allt efter som varven på banan matades på så ökade min hastighet hela tiden. De 2 gångerna som jag tittade på hastighetsmätaren när det gick som fortast så visade den 140 kmh ingångshastighet.
Söndag var det blött, jätteblött på banan. Det var väl inte fler än jag och 3 till på banan. Så det var ju gott om plats för att drifta så det gjorde jag utan att riskera att köra in i någon annan. När där ändå var en bred bana att köra på och med bra avåkningszoner så testade jag ett par gånger att åka på maxvinkel och så långt som möjligt. Det resulterade i att jag inte ville släppa på gasen för att det var coolt att åka rakt fram på maxvinkel så bromssträckan blev lite för kort på blött underlag så jag körde över en sandfålla och fronten skadades lite. Men det var ju bara glasfiber och det har jag inga problem med att fixa.
Det var en rolig helg och bra erfarenhet att drifta på en större bana med högre hastigheter och allt vad det innebär. Det som var mindre roligt var väl att vi hade tältet alldeles för nära festivalscenen där var ju ett jädrans liv och sen vid 03.00 tiden så var där ett gäng med mc som skulle överrösta en vältrimmad 240 med responssystem på varvstopp 7 m från vårt tält. Det blir nog lugna campingen nästa gång där det bara stod 1 tält som visade sig vara ett gäng man känner från diverse driftingevenemang. De sov nog gött haha.
Mega Drift @ FB SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
Med några timmar till godo innan alla stängde för semester hämtade jag upp mitt nyplanade svänghjul och svarvade bromsskivor. Alltid ska man vara ute i sista sekunden
Nu har jag monterat den nya ACT Hevey duty kopplingen och nya bromsbälleg från Japtuning.se Allting gick smidigt tills vi skulle upp men växellådan igen. Jag och en kompis som jag hade till hjälp, höll på lääänge läänge länge. LÄÄNGE! Plockade av tryckplattan och kollade ifall nått såg skumt ut, inget var fel och lamellen gled på splinesen utan problem. Upp med det och centrera lamellen, testade igen. Jag fattade inte vad som var fel. Jag är ingen mästare men förra gången gick det rätt smärtfritt. Vi var båda helt slut i armar, nacke alla andra muskler man inte bruka använda haha. Vi såv på saken och började dagen efter med att plocka ner tryckplattan igen. Och sen upp igen, och på det växelådan. Samma skit igen, vi fick inte in den sita biten. Testade att spänna ihop lådan försiktigt. hände inte ett skit. Vid detta laget var jag förbannad och helt slut i kroppen från dagen innan. Så jag lämnade garaget och hoppades på att Näcken eller någon skulle göra det åt mig.
Dag 3 av att bara få upp lådan igen. Så plötsligt slog det mig att det kanske är lättare om den ligger i växel. Ut i gareget och titta mmhm den låg i neutral. Växel i och brossan till hjälp så ploppade den på plats det tog knapt 10 min. Nu Kan man det med
Några prov turer har hunnit med och det är ju inte alls så svårt att köra med ofjädrad sinter och hård tryckplatta som det är så många som säger. Många säger att det är obrukbart på gatan. Det går hur bra som hälst säger jag. Den är ju mycket mer bestämd och revmachar man inte så shiftlockar man i alla växlar. Återstår bara att se hur den funkar på banan med.
Mega Drift @ FB SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se