Hej!
29:e Maj var det NOGS (Nissan Owners Group Sweden) som hade anordnat en banträff på Ring Knutstorp. Dagen bestod av bankörning i olika pass beroende på erfarenhet och hastighet. Och för första gången någonsin på Ring Knutstorp så har banägarna tillåtit Drifting. Det kom som en överraskning för oss driftingförare pga att de har varit stenhårda med ett absolut förbud mot drifting på banan. Jag jublade av lycka för att det är den motorbanan som jag har närmst till ca 80km.
Jag bestämde mig för att åka dit och köra så fort jag fick reda på det.
Max 95 db är ljudkravet på knutstorpsbanan och de flesta andra motorbanor. 100db hade jag senaste ljudmätningen som gjordes på min bil. Mekonomen i Osby fixade fram en ljuddämpare som hade rätt mått för att passa under bilen. Men det var bara precis. Jag fick kapa, slipa och svetsa för att det skulle gå.
Jag är sponsrad av Japtuning.se så väl inne på området så hittade jag till deras depåplats och packade ut hela kalaset med däck, verktyg och allt som behövs för en dag med drifting. Vid besiktningen sa de att jag knappt behövde ljudmäta för att den lät ju inte så högt som alla andra bilar och skrattade. Hur som, den provisoriska ljudmätningen visade att jag nu hade 91db från avgasröret så det var ju bara att godkänna bilen och köra vidare.
Jag testade några varv bankörning för att se hur det var. Jag har inte kört greppkörning på några år och jag hade rätt svårt med bromspunkter och annat. Jag är van vid att drifta nu så jag hade för hög hastighet in i kurvorna, bromsade försent ett pag ggr och det gör ju att min bil tappar greppet i baken och den bara kastas ut. Ja det var lite läskigt att få sladd mitt i en sväng men jag redade ut det hela och körde in i depån efter 4 varv. Jag har justerat och byggt om hjulupphägningen för drifting- det förklarar ju också bilens betende. Men det hade säkert gått bra om man vill men det ville inte jag. Jag sparade mig till driftingtävlingen som var efter bankörningen, det gillar jag bättre.
När förarmötet för de som skulle köra drifting var avklarat så var det in i bilen rigga GoPro-kameran från Camflow.se och varmköra lite.
Denna gång fick vi inte drifta på hela banan. Kanske pga att det var premiär för drifting och ägarna ville se hur det funkade. Bansträckningen som vi driftade på bestod av 1st 180-grader till höger och 2st 90 graders kurvor.
Det var roligt att se så många som skulle drifta som man inte sett förut.Det var ca 20 startande förare.
Det var en svår sträcka tyckte jag. Det behövdes rätt mycket kraft för att klara hela sträckan på ett bra sätt. Det tog lite tid att komma på bästa sätt att starta driften i första svängen. För mig så handlar det nästan bara om att starta driften på rätt sätt från början, gör jag det så är det bara att gasa och svänga med resten av vägen i stora drag. Jag ville egentligen ta hårnålen i 2:ans växel för att sen lägga i 3:an på full gas innan den första 90-gradaren men min koppling pallade inte den påfrestningen. Vilket resulterade i att den slirade, bilen rätade upp sig och bakhjulen greppade asfalten. Inte bra i drifting då det ska gå så mjukt som möjligt.
Så efter ca 8 varv lossnade det för mig och satte en nästan perfekt runda. Det blev till att ha 3:an i redan innan hårnålen, ett snabb ryck i handbromsen för att få loss bakhjulen och sedan var det bara plattan i mattan och hänga i ratten. Jag körde 2 bra runder innan det var dax för tävling. Vi fick 3 varv var som bedömdes och det bästa varvet från vart och en var det som avgjorde den slutliga placeringen. Åkte man utanför banan så var man ute ur tävlingen, och om ett hjul kom utanför banan blev det poängavdrag.
1:a bedömningsvarvet gick allting bra förutom att jag var uppe på kurbsen med höger framhjul vid apex i sista 90-gradaren. Jag vet inte om det räknades som utanför men det gick hyfsat tyckte jag.
2:a Startade bra men tog ut sväng nr2 för lite vilket resulterade i att jag hade för liten vinkel på bilen och för hög hastighet inför sista svängen. Jag försökte slänga upp bilen med ett rattknyck men den under styrde ist och jag brakade ut i sandfållan och fastnade. Som tur är så hann jag räta upp hjulen och bilen gick rakt fram ut i grusen. En sak som var bra med detta var att jag fick testa att dra bilen i den främre dragöglan så nu vet jag att den funkar den med. Efter att en traktordgrog upp mig så var det en snabb syning av bilen inga läckage, inte ens en repa på fronten. Bort med all sten som fastnat under bilen och ställa sig på led igen.
3:e och sista varvet var nog ett av de bästa jag körde på hela dagen kändes det som.
Nu var det stopp och prisutdelning.
- Och vinnaren av NOGS-Drift tävling @ Ring Knutstorp är en svart nissan skyline! Här var ju några svarta skylines som deltog så jag tänkte inte så mycket på det. Danny Wiik ropade de ut! Snacka om att bli överraskad. Mitt första Drifting pris blev en 1 plats - YAAY!.
Det var sjukt roligt att drifta på knutstop och hoppas på att det kommer bli fler gånger. Jag träffade massa bil- och driftingfrälsta nissar att snacka med.
Mvh Danny Wiik