2977
Sök

Besiktia bilen, gnäller dom om motor modd?

138 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Tjenare snälla garaget folk!

Jag har sökt och letat men ack inte funnit ett jota om detta, antingen är jag blind eller så har ingen snackat om det förut, sorry om det finns en tråd.

Har suttit och snackat med en polare (han är en såndär jobbig jävel som ska ha rätt och som alltid ska veta allt) och min fråga lyder:

Exempel:

Erik har en volvo 850 t5 och bestämmer sig för att lämna in den och få den fixad med steg 3 och allt vad det innebär (chip, katt och rör?) när sedan Erik blir kallad till sin årliga kontroll utav bilen (besiktning) så kollar besikningsmannen på hans motor och (här kommer min fråga) vad händer? skiter dom i ifall hans motor är moddad lite? om inte, vad blir konsekvenserna?

Tacksam för alla svar jag kan få!

/ Virrson

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
3 januari 2011
dom ser ju inte så mycket, förutom katt å avgas?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

138 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
båge skrev:

yes det andra bli nog svårt att upptäcka. Men om dom nu tänker på avgas och katten då?

1 679 Inlägg
3 januari 2011
Om du enbart byt avgas, det som är synligt så ska dom flesta bilar inte klara det, iaf inte nyare då dom är helbilsgodkända, men sen så är det ingen som bryr sig så länge bilen klarar db nivå och avgasvärden smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 januari 2011
Virrson skrev:
båge skrev:

yes det andra bli nog svårt att upptäcka. Men om dom nu tänker på avgas och katten då?

så länge rören klarar bliens bullernivå så bryr dom nog sig de folk brukar kunna åka dit på rören är för hög bullernivå

så jag skulle påstå att den går igenom förutsatt man inte hamnar hos en regler punkt och pricka gubbe men hur ofta händer de 1 av 10 gånger?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
3 januari 2011
Virrson skrev:

Jag har sökt och letat men ack inte funnit ett jota om detta, antingen är jag blind eller så har ingen snackat om det förut, sorry om det finns en tråd.

Har suttit och snackat med en polare (han är en såndär jobbig jävel som ska ha rätt och som alltid ska veta allt) och min fråga lyder:

Exempel:

Erik har en volvo 850 t5 och bestämmer sig för att lämna in den och få den fixad med steg 3 och allt vad det innebär (chip, katt och rör?) när sedan Erik blir kallad till sin årliga kontroll utav bilen (besiktning) så kollar besikningsmannen på hans motor och (här kommer min fråga) vad händer? skiter dom i ifall hans motor är moddad lite? om inte, vad blir konsekvenserna?

/ Virrson

Vad är "Motor Modd" för nåt??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

138 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Så allt som allt skiter dom fullständigt i hur fort bilen går och om jag "Erik" släng på dumpventil och dylikt, dom mäter precis som vanligt DB och avgasvärden osv. ?

138 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Virrson skrev:

Exempel:

/ Virrson

Vad är "Motor Modd" för nåt??

/Benny

Syftar på Chip, kanske ny turbo och dylikt.
Senast redigerat av Virrson (3 januari 2011)

4 586 Inlägg
3 januari 2011
besigtade en volvo T5 med steg 3 förra året. Besitningsmannen såg lite bekymrad ut men efter en liten provtur så verkar jag ha gjort hans dag.

Inget prat alls om avgasystemet. Kör med JT 3" med 1 dämpare och det låter rätt högt

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 januari 2011
Virrson skrev:
Så allt som allt skiter dom fullständigt i hur fort bilen går och om jag "Erik" släng på dumpventil och dylikt, dom mäter precis som vanligt DB och avgasvärden osv. ?

den test rudan dom har är ju inte direkt som de maxar skiten ur bilarna
men just steg 3 som du beskriver är ju bilen nästan original med så.

dumpventiler sitter ofast på turbo bilar original så ända de kan klaga på är fall de är en öppen då de klassades som öppen vevhusventilation lr nått sånt

men om man leker med tanken vi säger att samma bil har 600-700 hk vilket är orealistisk
är ju lite mer som gjort på en sån och syns och känns gämfört mot en motor på 300 som har 225 hk original och fortfarande ser original ut förutom avgasrören.

med 600 hk finns de inte en chans medans med 300 är typ 1 på 10 gånger det är ju 1 bes på 1 år så förutsatt att bilen är bra skick så 1 gång på 10 är inte mkt men hur ofta har men bil så länge ?

så om jag skulle oroa mig för bes så är de precis som med alla andra bilar vilken hk de än har

10 287 Inlägg
3 januari 2011
Först då - angående din blindhet tongue - se översta klistrade tråden i detta forum:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Så skall vi följa lagen så är det tvärkört. Man får inte pilla det lilla minsta på en avgascertifierad motor.

Men.....

Så länge inte det syns vid en besiktning , eller besiktningsmannen inte bryr sig och så länge avgasvärden är ok och det inte finns en massa felkoder lagrade så brukar man komma igenom.
Torskar man så blir det en ombesiktning. Är det helt fördjävligt moddat så kan det bli en reg besiktning också vad jag har förstått.

/Göran

Virrson skrev:
skiter dom i ifall hans motor är moddad lite? om inte, vad blir konsekvenserna?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 860 Inlägg
3 januari 2011
Som mitt motorrum ser ut så fick jag en o annnan blick av besiktningsmannen när han öppnade min huv, öppna filtret sa han inget om men det första han gjorde var att titta ner mot turbon ifall det såg ut som om den vart bytt. Jag kör ju med orginal turbo men om man byter kanske man ska försöka behälla värmaplåten som sitter över för att skylta med turbo bytet...? Så ser det ut som att allt man gjort är att byta avgaset så bör dom inte klaga..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

930 Inlägg
3 januari 2011
Ja, när jag besiktade min bil med både öppetfilter (innan jag satte in det i skärmkanten, dvs det var synligt under huven.) Öppen dumpventil och en stoor japsdämpare med 4.5" och steg1 chip ut så brydde dem sig då inte.

Polaren har en 9000 AERO med steg3" DVS 3" programvara och filter (290HK) dem har inte sagt nått till han heller så tror inte det är någon större fara om dem inte hittar en lastbilsturbo, och ett stort extraktorgrenrör underhuven.
Senast redigerat av Kamulen (3 januari 2011)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Tvivlare
2 266 Inlägg
3 januari 2011
Kamulen skrev:
Ja, när jag besiktade min bil med både öppetfilter (innan jag satte in det i skärmkanten, dvs det var synligt under huven.) Öppen dumpventil och en stoor japsdämpare med 4.5" och steg1 chip ut så brydde dem sig då inte.

Polaren har en 9000 AERO med steg3" DVS 3" programvara och filter (290HK) dem har inte sagt nått till han heller så tror inte det är någon större fara om dem inte hittar en lastbilsturbo, och ett stort extraktorgrenrör underhuven.

3" programvara?? yikes lol

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

930 Inlägg
3 januari 2011
hahah oj hahahaha vart fel big_smile steg3 programvara wink

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Refined
1 770 Inlägg
3 januari 2011
Jag har iallafall lyckats besikta med mina bilar och det som var gjort med dem utan minsta kommentar.

http://www.garaget.org/?car=108508
Volvo 945:a 300+hk besiktad 3 gånger utan problem
http://www.garaget.org/?car=44003
Volvo 855:a ca 300 hk besiktigad 2 gånger utan problem

De besiktades inte mer i min ägo efter som jag sålt dem.

MVH

Sök