3655
Sök

Saab 9-3 SS V6 2,8t (250hk) STARTAR EJ!

RS Racing
43 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Har en saab 9-3 SS -07 aero (V6) som ja har bytt motor på och den starar inte!
Har testat allt men funkar inte! Motorstyrdon är org, dom som alltid har suttit i bilen och inga felkoder vissar tech 2an, och bränsletryck har den och gnista har den också! och har provat med och starta på startgas och de går inte de heller och ja börjar bli frustrerad, den gör inte ens nån tendens till att tända! Har kollat med flera olika kunniga personer men utan något resultat!!
Ja hoppas att nån vänlig person här kanske har kunskapen och kan vet vad problemet är!
Mycket tacksam för tips!

Mvh en frustrerad bilbyggare

RS Racing

10 287 Inlägg
5 januari 2011
#2
Nu kan ju jag inte SAAB för fem öre. Men har man gnista och motorn inte ens vill tända till på startgas så undrar ju jag i alla fall:

- Är motorn hel? Dvs har du komp.
- Går det att koppla eller montera något fel på en sån där motor så att trig för tändning eller kamläge kommer fel?
- Du har gnista. Då följer frågan om styrdonet försöker mata fram bensin via spridarna.

Hoppas någon SAAB:are kan hjälpa dig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

RS Racing
43 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Nu kan ju jag inte SAAB för fem öre. Men har man gnista och motorn inte ens vill tända till på startgas så undrar ju jag i alla fall:

- Är motorn hel? Dvs har du komp.
- Går det att koppla eller montera något fel på en sån där motor så att trig för tändning eller kamläge kommer fel?
- Du har gnista. Då följer frågan om styrdonet försöker mata fram bensin via spridarna.

Hoppas någon SAAB:are kan hjälpa dig.

/Göran

Motorn är hel och har fungerat innan!
Växellådan är automat, har kollat över alla elkontakter flera gånger och dom går bara och sätta på ett ställe! Och allt är som de ska där! Och de är ju kedja på den så kamläget kan ju omöjligt och ändrat sig! sad
Ja har kopplat om och tvingat spridarna och mata bensin och inte ens då funkar de och tändstiften är ju som sakt blöta när ja tar upp dom igen!!

Ja de hoppas ja också!! hmm

Mvh Richard

RS Racing

10 287 Inlägg
5 januari 2011
#4
Hur styrs vevaxeltrig på en sån där pjäs? Är det via svänghjulet? Går det i så fall att sätta svänghjulet fel?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hemmainstruktör
641 Inlägg
5 januari 2011
#5
Sharky skrev:
Hur styrs vevaxeltrig på en sån där pjäs? Är det via svänghjulet? Går det i så fall att sätta svänghjulet fel?

/Göran

Givaren mäter en skiva på vevaxeln, så om man inte haft ur vevaxeln så borde inställningen stämma.
Aldrig bytt en V6 motor eller haft liknande problem så har inga tips å komma med tyvärr angående just motormodellen.
Kamtiderna borde ju stämma om det inte vart nerplockat, insugskammen är variabel så markeringar är inte heller lätta å kolla eftersom dom endast sitter på kedjan å får vrida runt motorn ett antal ggr för att få dom rätt för att kollas.
Men om det inte e gnistan eller soppan det e fel på så kan det vara tex. mekaniskt, får du nån komp?
Skulle iaf börja med ett komp.test för att utesluta att det e nått med tex. insugskammen som spökar eftersom den är variabel, annors tycker man den borde åtminstone hosta till om soppa å gnista finns.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

RS Racing
43 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#6
Pukadjuret skrev:
Sharky skrev:
Hur styrs vevaxeltrig på en sån där pjäs? Är det via svänghjulet? Går det i så fall att sätta svänghjulet fel?

/Göran

Givaren mäter en skiva på vevaxeln, så om man inte haft ur vevaxeln så borde inställningen stämma.
Aldrig bytt en V6 motor eller haft liknande problem så har inga tips å komma med tyvärr angående just motormodellen.
Kamtiderna borde ju stämma om det inte vart nerplockat, insugskammen är variabel så markeringar är inte heller lätta å kolla eftersom dom endast sitter på kedjan å får vrida runt motorn ett antal ggr för att få dom rätt för att kollas.
Men om det inte e gnistan eller soppan det e fel på så kan det vara tex. mekaniskt, får du nån komp?
Skulle iaf börja med ett komp.test för att utesluta att det e nått med tex. insugskammen som spökar eftersom den är variabel, annors tycker man den borde åtminstone hosta till om soppa å gnista finns.

Den har vart intakt hela tiden, har inte skruvat isär den! Och komp.test är gjort och de ligger runt 10bar så där e inte felet heller! sad så de e så sjukt konstigt att den inte enns gör nått tenande över huvudtaget!
Men de enda ja kan tänka mig så är de nått bekymer med motorstyrdonet! Men de är ju samma styrdon som alltid har suttit i bilen så de är ju ingift och så men måste få prova de, men har ju bara tillgång till tech2 och candin men ja måste ha ett program som heter TIS och de har ja tyvärr inte! Någon som möjligtviss kan ha de tillhands!?

RS Racing

76 Inlägg
7 januari 2011
#7
vevaxellägesgivaren kanske? den ger ju ingen felkod på tech2 förräns bilen är igång.


RS Racing
43 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#8
glnrt skrev:
vevaxellägesgivaren kanske? den ger ju ingen felkod på tech2 förräns bilen är igång.

Okej, men vilken av dom då? För de finns väl två stycken på en V6? De känns ju isf som om båda skulle va sönder eftersom den inte ens gör något tänande! Och känns lite konstigt att båda ska gå sönder samtidigt! Eller?
Senast redigerat av Captain (7 januari 2011)

RS Racing

Hemmainstruktör
641 Inlägg
7 januari 2011
#9
Sitter ba en vevaxelgivare, gå in med tech2 å läs av värden, om varvtalet stiger när du drar runt motorn på starten borde den fungera.
Kamaxeljusteringen sköts av oljetryck så det kan väll falla ner till ett maxläge om motorn stått stilla länge, men om det var komp så borde det stämma tillräckligt för att få igång bilen iaf.
Om styrdonet inte är gift in i bilen så går motorn inte runt på starten eftersom startspärren går över startmotor relät. Så borde inte vara det heller.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd


Sök