3138
Sök

Vad betyder ETS lampan på v70t5 99-00?

77 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Hej en lampa där det står ETS lysser ibland tror det har ngt med bränslet att göra för när jag tankar han fullt så försviner den men sen kommer den när där är mindre än halva tanken kvar.

Läs instuktions boken kommer ngra att säga, men det kan jag inte då jag har svårt att förstå tyska.smile

Är det ngn här som vet vad den betyder och vad man ska göra åt problemet?

// Fredrik

498 Inlägg
6 januari 2011
I min svenska instuktions bok står det:

Lyser lampan har ett fel upstått i motorstyrsystemet. Du märker det på att motorns prestanda försämras. Slå av tändningen och starta på nytt, slocknar inte lampan kontakta din Volvo-verkstad för kontroll.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
6 januari 2011
det brukar vara det elektroniska gasspjället, åk in till volvo o låt dom göra en felsökning!

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

BASS GLAD
1 381 Inlägg
Hobby Fotograf
650 Inlägg
6 januari 2011
ETS står för "Electronik throttle system" så du har något fel på elektroniska gasspjället vilket inte är helt ovanligt på din typ av bil wink

BASS GLAD
1 381 Inlägg
6 januari 2011
Ne jag vet jag byte mitt för 2 vecker sen smile

då min lampa lös smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

77 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Tackar för alla svar, felkoder för gasspjället sa föra ägaren att där var men att det inte märktes ngn skilland.
Men när jag rajsade me en kompis som har s60 2,4t me 200hk så var d precis jag kröp förbi han. Medans föra ägaren sa att den gick bra för att vara t5 och inte hade ngra problem med att hänga med en hans v70 r.
Men sen en dag när jag körde så slockande den av sig sj mitt under turen, och det med vatten i tanken har jag misstänkt. Ska prova och slå i k-skydd man köper på statoil.

Ska nog lämna in han för en servis så man vet att allt är gjort och där kan dom kolla om där är ngt som ska fixas.

// Fredrik

77 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Blir dyrt om volvo ska behöva fixa gasspjälet.
Fast kanske lika bra.

//Fredrik

* Voff voff *
10 672 Inlägg
6 januari 2011
Jag hade detta problem på en S70 2,5T -99 och vi felsökte hur mycket som helst och bytte delar som felkoderna sa till om (samt även hel del andra)! Trots detta tändes ETS-lampan vid fullgas...

Så efter c:a 1,5 år så började bilen plötsligt gå illa och satte felkod på en tändspole så den byttes och efter detta tändes ej ETS-lampan längre...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök