2852
Sök

Fiesta + 75m stål + 1x18" bas = 163.4dB. dB Drag Racing Extreme 1

Bygget av en extrem ljud-Fiesta. Europa trea på dB Dragracing em 2004. En 18" bas, 4800Wrms, tio batterier, 7.5cm tjocka rutor och 75m fyrkantsprofil = 163.4dB.

Team dBAkuten!
195 642 Visningar
Uppdaterades senast 5 december 2013
Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#282
Finaldagen, nu var tävlingen flyttad en bit så nu låg den inne på TT Motor Ring.

Kvalet slutade med 163.2dB, det visade sig att det var en bil till som kvalat med samma resultat "Den gråa musen", en tysk Fiat 126 med ryckte om sig att ha en grisig ägare.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0011.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0008.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0009.jpg

Super Stany i Extrem 2, inredningen helt i stål. Atomic basar, SPL Dynamics EXT 2000 steg och Optima batterier (en del kapade till 4V celler, för att få 16V).

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/SuperStany.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0002.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0003.jpg

Tiny Tiger i Extreme 2, ett betongmonster som vägde flera ton.
"Innehållslistan" står i bakrutan. Notera Team Gates dekalerna.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0004.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0005.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0006.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0007.jpg

Jag och Brian Roland (som senare köpte Fiestan av oss) framför Tiny Tiger. Notera Rockford loggan i Brians hår.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/CrashBandicoot.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Extreme2SPLDynamics.jpg

Jag, Brian och ytterligare en dansk kille. Kommer inte ihåg vad han heter men han var mycket trevlig.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/KimBrianochDansk.jpg

Claes Nord, mannen som tog dB Dragracing till Sverige på 90-talet. Även "Mr Rockford Fosgate", då han hade han om märket i flera år. Omkoning av en Team RF bas.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/2004_1211Image0012.jpg

En Rockford Fosgate Extreme 2 Golf, vet att de hade gängstänger som gick igenom hela bilen för att dra ihop dörrarna. Ett par av dem fick de inte ha för domarna, så jag vet inte om de tävlade.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/RFExtreme2.jpg

En Super Street bil från U.K.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/TeamUK.jpg

Vi valde att parkera bilen inne i ett av pitstop-garagen (vi körde dit den på kvällen efter kvalet), ett beslut som var bra så tillvida att den stod säkert under natten. Vi gjorde dock missen att inte köra ut bilen på morgonen, dels för att vi ville labba lite och dels för att vi hade bilar som stod bakom och blockerade utfarten.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta1.jpg

Trycker in dörren medans Cliff bultar fast den innan det var dax för att mäta lite.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/DSCF0084.jpg

Stegen inkopplade och redo att burpa.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta2.jpg

Inkoppling av cd:n
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta3.jpg

Hum hade tappat lite sen dan innan, det verkade ju inte så lovande sad

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta5.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

451 Inlägg
4 mars 2011
#283
Känns helt sjukt att se dem siffrorna tillsammans med en ledsen smiley yikes

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#284
Sant, men sen så är det lite skillnad på extreme och vanliga bilar. Menar vårat resultat var rätt lågt egentligen om man ser till världseliten.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

low_and_loud
4 mars 2011
#285
hur fasen fick de plats med 18 optima i den golfen

730 Inlägg
4 mars 2011
#286
Intressant läsning som vanligt. Man blir ju sugen på att tävla iår igen... En sak är lite tråkig dock, men det verkar vara likadant för alla. Lägger ner så mycket tid och energi på bilarna, men ändå ser dom ganska dassiga ut... Men jävligt bra jobbat!

16 197 Inlägg
4 mars 2011
#287
Sjodahl skrev:
Intressant läsning som vanligt. Man blir ju sugen på att tävla iår igen... En sak är lite tråkig dock, men det verkar vara likadant för alla. Lägger ner så mycket tid och energi på bilarna, men ändå ser dom ganska dassiga ut... Men jävligt bra jobbat!

dom ser ofta dassiga ut eftersom man inte spela högre om bilen ser snygg ut.


fast ja kan hålla me dig att de e inte så kul å se skrothögar..hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#288
Det finns flera anledningar, dels så kostar det mycket pengar att bygga = man väljer en billig bil och dels så bygger man om så ofta att det inte är lönt att bygga snyggt då man ändå kommer få bygga om det.

Visst vi kunde lagt mer tid på utsidan av bilen, men tänk på att bilen spelade första gången på kvällen innan tävlingen i Sävsjö = vi hade planer på att fixa mycket efter EM då det blev lite lugnare med letandet efter dB.

Dock så blev det inte riktigt så i.o.m att vi fick sälja bilen efter ett missöde.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

343 Inlägg
4 mars 2011
#289
ExtraKim skrev:
Det finns flera anledningar, dels så kostar det mycket pengar att bygga = man väljer en billig bil och dels så bygger man om så ofta att det inte är lönt att bygga snyggt då man ändå kommer få bygga om det.

Visst vi kunde lagt mer tid på utsidan av bilen, men tänk på att bilen spelade första gången på kvällen innan tävlingen i Sävsjö = vi hade planer på att fixa mycket efter EM då det blev lite lugnare med letandet efter dB.

Dock så blev det inte riktigt så i.o.m att vi fick sälja bilen efter ett missöde.

vad för missöde?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#290
low_and_loud skrev:
hur fasen fick de plats med 18 optima i den golfen

Inga större problem när man har batterier som går att montera åt alla möjliga håll.

Vi hade 12batterier som mest bak i skuffen och sen ett fram, vi hade med lite god vilja fått in säkert tio till.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#291
falkon93 skrev:
ExtraKim skrev:
Det finns flera anledningar, dels så kostar det mycket pengar att bygga = man väljer en billig bil och dels så bygger man om så ofta att det inte är lönt att bygga snyggt då man ändå kommer få bygga om det.

Visst vi kunde lagt mer tid på utsidan av bilen, men tänk på att bilen spelade första gången på kvällen innan tävlingen i Sävsjö = vi hade planer på att fixa mycket efter EM då det blev lite lugnare med letandet efter dB.

Dock så blev det inte riktigt så i.o.m att vi fick sälja bilen efter ett missöde.

vad för missöde?

En lastbil som blev lite väl närgången i Tyskland, hela historien plus finaldagen kommer troligen upp i morgon om jag inte e för bakis wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

9 117 Inlägg
4 mars 2011
#292
ExtraKim skrev:
falkon93 skrev:
ExtraKim skrev:
Det finns flera anledningar, dels så kostar det mycket pengar att bygga = man väljer en billig bil och dels så bygger man om så ofta att det inte är lönt att bygga snyggt då man ändå kommer få bygga om det.

Visst vi kunde lagt mer tid på utsidan av bilen, men tänk på att bilen spelade första gången på kvällen innan tävlingen i Sävsjö = vi hade planer på att fixa mycket efter EM då det blev lite lugnare med letandet efter dB.

Dock så blev det inte riktigt så i.o.m att vi fick sälja bilen efter ett missöde.

vad för missöde?

En lastbil som blev lite väl närgången i Tyskland, hela historien plus finaldagen kommer troligen upp i morgon om jag inte e för bakis wink

Den historien har jag väntat lääääänge på nu!


730 Inlägg
4 mars 2011
#293
ExtraKim skrev:
Det finns flera anledningar, dels så kostar det mycket pengar att bygga = man väljer en billig bil och dels så bygger man om så ofta att det inte är lönt att bygga snyggt då man ändå kommer få bygga om det.

Visst vi kunde lagt mer tid på utsidan av bilen, men tänk på att bilen spelade första gången på kvällen innan tävlingen i Sävsjö = vi hade planer på att fixa mycket efter EM då det blev lite lugnare med letandet efter dB.

Dock så blev det inte riktigt så i.o.m att vi fick sälja bilen efter ett missöde.

Jag har full respekt för utseendet på bilarna. Jag vet själv va jag la när jag byggde min stereo, det är ändå inget värsting bygge... Sen är det ju ett "problem" som du skrev att det byggs om hela tiden. Mycket vill ju ha mer, och efter det ännu mer. Men som Evilaudio sa, det ser tråkigt ut men det är ändå kul att se att det ändå läggs ner så mycket tid på bilarna som det gör. Tiden är alltid knapp oavsett vad man gör.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#294
Finaldagen flyter på rätt segt i.o.m att Extremeklasserna körs sist så efter att ha satt bilen på laddning så gick vi runt och kollade på dels billjudsbilarna, utställningsbilarna, ett par tävlingsrundor samt att vi la ett par minuter på att kolla på bilarna som körde race på banan. Rätt som det är så får vi höra att det är vår tur och att vi endast har ett par få minuter på oss att komma till mätplatsen. Full panik utbryter, dels så är inte bilen det smidigaste att köra och dessutom så står det två bilar bakom oss inne i garaget yikes

En tysk kvinna springer bort till mätplatsen och förklarar att vi är inparkerade och efter mycket stress så får vi ut bilarna ur garaget. Jag kör bort mot mätplatsen och Cliff springer brevid med cd-spelaren lol

Kommer fram och det är typ ingen tid kvar, men efter att ägarna till "Den gråa musen" (det är den bilen vi ska möta) sagt att det var okej så får vi tillslut tävla. I.o.m att det inte fanns någon tid kvar så vi hinner inte skruva fast panelerna inne i kupé utan jag får bara ställa dem löst på plats.

Vi väljer att lägga den lilla tid som finns på att bulta förardörren (passagerardörren var redan bultad).

Jag till vänster som håller på att tappa skon, Cliff & Brian till höger som trycker in dörren.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta23.jpg

Cliff och Brian som i full panik försöker bulta dörren wink
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta24.jpg

Jag burpar bilen och vi gör nytt person bästa 163.4dB, Fiaten burpar och de gör 163.4dB.

Pasi Saaristo från Team Saaristo Brothers/ Team Loud, den rakade killen i svart jacka samt röd skjorta, står vid mig och säger: "-Wait... Wait, wait"  och sen när det bara är ett par sekunder kvar "Now play!" anledningen till att han gjorde det var för att våra batterier skulle hinna att åtehämta sig så mycket som möjligt. Tyvärr så hjälpte det inte utan vi stannade på 163.4dB.
Då börjar killarna (särskilt killen i blå/lila-jacka) med Fiaten att tjaffsa om att vi skulle bli diskade p.g.a att vi hade kommit försent! Ni kan ju gissa om det kokade i mig...
Som tur är så bara skakade domarna på huvudet och sa att de redan hade haft sin möjlighet att neka oss att tävla.

Tyvärr så hade vi slängt in två sönderkapade Optima batterier, dessa var kopplade till 4V celler som i sin tur var kopplade till vår 12V bank i serie. Detta har jag i efterhand konstaterat att det var ett dumt beslut att välja att koppla in dem då vår strömkapacitet då blev begränsad till enbart 4V cellerna även om spänningen ökade.

Det blev som sagt en "tie" d.v.s vi fick ett par minuter att ladda batterierna och sen så skulle bilarna mötas igen. Vi hade inte vår batteribank kopplade till bilens elsystem, ytterligare ett dumt beslut, så vi kunde inte ladda våra batterier. Vi valde istället att öppna bilen och skruva fast alla paneler.
I omspelaningen så hade vi tappat en del och Fiaten spelade 163.4 igen så de gick vinnande ur matchen.

Då hade en av killarna mage att sträcka fram handen för att tacka för matchen. Nyss så ville de diska oss och sen så skulle han tacka för en god match, tror min blick säger det mesta om vad jag tyckte om det...

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta25.jpg

Ser rätt irriterad ut om man ser til kroppsspråket även på denna bilden... wink
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta26.jpg

Danskens uttryck säger ganska tydligt "Shit Happens!"
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta27.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Assen04Fiesta28.jpg

Så vi slutade trea, i finalen så spelade Saaristo Brothers skiten ur Fiaten och spöade dem med nästan tio dB! lol

Alltid något wink

Vi valde att direkt efter packa ihop då det började bli rätt sent plus att vi hade en färja i tyskland att passa, så grabbarna på Soundpressure.com tog hand om vår buckla och såg till att den kom hem till Sverige.

Vi hade under dagen fått förfrågan om vi ville köra med produkter från Soundpressure.com till nästa sesong, vi blev så klart glada över förfrågan men vi tackade nej då vi kände att vi ville vara lojala mot Kicker/dBAkuten som hade givit oss möjligheten att bygga bilen. De hade sponsrat oss trotts att vi tidigare inte hade några större meriter, att då överge dem när det nu började gå bra kändes inte rätt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

258 Inlägg
5 mars 2011
#295
Ännu en spännande läsning!


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#296
Klart att det var surt att ha förlorat 2:a platsen, vem vet vad vi hade gjort om vi hade hunnit skruva fast panelerna. Det kanske hade räckt till 163.5dB och en vinst över Fiaten..
Men vi var ändå rätt nöjda och framför allt stolta över att bli europatrea första året som vi tävlade med bilen.

Vi lämnade Holland och kom till Tyskland, resan gick förhållandevis bra om man bort ser från att vi körde fel i någon större stad, kommer inte ihåg vilken i dagens läge. Det blir mörkt och vi tuffar på i runt 70km/h ute på Autobahn, ligger givetvis i höger körfält p.g.a vår låga hastighet. Precis efter att vi har kommit upp för ett krön så bara smäller det till. Från ingenstans så kommer det en lastbil och kör på oss bakifrån, det skumma är att varken jag eller Cliff hade lagt märke till att den närmade sig över huvud taget.
I och med att lastbilen trycker vårt släp mot höger så sticker saaben åt vänster vilket resulterar i att fronten på saaben smäller i lastbilen/lastbilens släp (vet inte vilket då det gick ruskigt fort).

Lastbilen skjuter på/drar med sig vårat släp så pass mycket att framskärmen på förarsidan på Fiestan går ihop med bakskärmen på saaben. Så vårt ekipage bildar ett V tills vi snurrar runt och stannar mot trafiken.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/2004_1004Image0017.jpg

Som ni ser så står vi mot fördriktningen. Jag e tacksam att vi stannade så nära väggrenen som vi gjorde då två lastbilar precis efter smällen kom över krönet och körde förbi oss i hög hastighet, hade vi då stått tvärrsöver vägbanan så hade jag inte kunna skriva detta i dagens läge.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/2004_1004Image0014-1.jpg

Fronten på saaben.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/2004_1004Image0018.jpg

Polisen kom givetvis förbi.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/106-0629_IMG-1.jpg

Dock så blev jag lite sur när polisen började snacka tyska med lastbilschaffisen, jag fattar inte tyska och ville gärna veta vad som sas. Men hon förklarade att han berättade samma historia som jag hade sagt och att han tog på sig skulden p.g.a att han hade somnat.

Lite bilder på Fiestan.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/2004_1004Image0013.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/106-0627_IMG.jpg

Observera hur skärmarna ser ut på dessa korten

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/2004_1004Image0016.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/2004_1004Image0015.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/106-0626_IMG.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/106-0628_IMG.jpg

Detta var innan de korkade tyska bärgarna fick försig att lyfta upp bilen på släpet igen genom att lägga spännband runt skärmarna.... Alla med Iq högre än 30 fattar att man inte kan lyfta en bil i i skärmarna.
Vi försökte förklara att de var tvungna att vara försiktiga i.o.m att vi hade tio batterier i skuffen som skulle brinna duktigt om de kortslöts, de var inte så intresserade av att lyssna.

De drar upp släpet på bärgaren.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/106-0630_IMG.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#297
Lastbilen som körde på oss.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/2004_1004Image0020.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/2004_1004Image0019.jpg
Tog aldrig kort på fronten, men den fick bärgas från platsen.


Har lite bilder på hur bilen såg ut i dagsljus efter att bärgaren lyft den i skärmarna, men jag vill gärna få med hela historien så det får bli senare. Ska jobba i morgon så då lär jag inte hinna.

Men jag kan bjuda på två smakprov.

Saaben var inte farlig ramsné roll Vi fick bryta upp bakluckan med en kofot trotts att den var upplåst.

Rakaste draget i tyskland tongue

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/106-0639_IMG.jpg

Inte farligt buckliga skärmar...
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Olyckan/106-0631_IMG.jpg
Senast redigerat av ExtraKim (5 mars 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

9 117 Inlägg
5 mars 2011
#298
Jäklar, mycket skrot blev det. Vad sa bärgningskåren om fiestan och släpet då? Dom måste ju märkt att det vägde när dom släpade upp den.


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#299
De snackade i stort sett ENBART tyska, så vad de sa har jag ingen aning om.

För att få en uppfattning om hur ramsné saaben var så kolla på handtaget som är till att öppna reserhjulsbaljan, jag antar att det tidigare var centrerat och i samma läge som "låset" till bakluckan.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

8 156 Inlägg
20 mars 2011
#300
Det där så långt ifrån fint ut. Ouch.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök