3006
Sök

Köpråd: Billigt och bra

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Ska köpa mig en bil och vill inte lägga ner någon förmögenhet direkt. Tänker att när den går sönder skrotar jag den och köper upp mig på en bättre bil.

Jag kommer köra cirka 1300 mil per år.  Vill ha en liten bil, snål i bensinen men gärna någon som är det åtminstonde är lite gas i och rolig och köra. Nu är jag ingen hormonstinn 18-åring som vill leka på vägarna men jag vill ändå ha en bil som är roligare än en Ford KA...
Har blivit bortskämd och fått köra mammas bmw 530i från 07...roll
Far min säger att japanska bilar håller länge och har hyfsad kvalité, han pratar även gott om gamla volvos som bara går och går.

Jag tänker mig en bil i prisklassen 10000-2000 KR.  Har funderat på Mitsubishi Colt, VW Jetta/Bora/Golf, Audi A3. 

Har redan klurat ut att man får mer bil för pengarna om man köper en Jetta istället för Golf eftersom det är i princip samma bil men Golfen ligger högre i pris.

Vad har ni för tips och erfarenheter? Jag är rädd om mina grejer och kommer sköta bilen på bästa sätt men samtidigt vill jag ha en som inte packar ihop för minsta lilla..

Ska bara ha trafikförsäkring. Generellt, vilka märken/modeller är billigare än andra?

582 Inlägg
8 januari 2011
köp en tysk så har du ett bra utgångs läge!mycket snart kommer du få förslag om volvosar typ 940/740 billiga delar,bra kvalite bla bla bla .lyssna inte på dom KÖP TYSKT!!

hej

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
jes skrev:
köp en tysk så har du ett bra utgångs läge!mycket snart kommer du få förslag om volvosar typ 940/740 billiga delar,bra kvalite bla bla bla .lyssna inte på dom KÖP TYSKT!!

Jo tyska bilar håller ju kvalité helt klart. Däremot är de ju lite dyrare både vad gäller delar och på begmarknaden, eller hur? Jag tänker att för 15000 får du en gammal tysk bil med en del skavanker medan du kanske för samma summa får en lite nyare japan som går klockrent.

Jag är inget bilproffs så jag vet inte.  Volvo är egentligen struken ur listan med tanke på att de flesta beg bilar är av volvos större modeller, v70, 740 etc.

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 januari 2011
En bil från VW-koncernen (VW,Audi,Skoda) mellat typ 95-02 är vad jag skulle titta på i ditt fall. Ju närmare -95 desto mindre komplicerad bil. En Golf från mitten av 90-talet har enkel konstruktion,driftsäker, lättskruvad o det finns mängder med billiga delar om oturen skulle vara framme (gäller inte VR6:an men den är väl inte aktuell antar jag). Kan ta min Passat -95 som jag haft i drygt 2.5år. Köptes vid 21000 mil, i dagsläget snart 32500mil, repkostnader ca 4" högt räknat (drivknut*2,laddningsregulator,tändspole,ställmotor climatronic o säkert nåt till som jag glömt).

Edit: Köptes för 14" (Kombi) med fungerande climatronic (en bil utan fungerande AC är katastrof på sommaren!), uppskattat försäljningspris i sommar/vår 5" så ett tapp kring 3"/år är fullt acceptabelt.
Senast redigerat av dawwe (8 januari 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

439 Inlägg
8 januari 2011
hade jag skullat köpa en bil runt 15 k så hade jag nog kolla mitsubishi galant,volvo runt -96
oftast bra bilar som håller o kostar lite i försäkring.

old,low and slow....

Självlärd
3 083 Inlägg
8 januari 2011
Jag skulle satsat på en audi 100 2.3 med den femcylindriga motorn. Har själv en 88:a dock kombi. Den går riktigt bra och är pigg som bara den. Och inte drar den särskilt mycket soppa heller. Finns ju givetvist nyare årsmods än 88 om man inte vill ha en så "gammal" bil. Men jag anser ju att det inte är ngt fel i att ha en gammal bil. Lättmekat och man kan göra saker på den själv.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2011
Rover 620si. Svenskar är extremt okunniga vilket gör att du får en sådan för 10k idag. Titta efter nyare än -96 och gärna en som är fullutrustad med läder ACC elektriskt etc etc. Best bang for the buck!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 januari 2011
en skoda felicia årsmod 98-00... billiga i skatt 1054 om året, helförsäkrat kostar min 4700kr om året 24 bast..
dricker 0.8 till å från jobbet, kallstarter å ca 7km å köra.
långkörning allt från 0.6-0.8 beroende på hur fort man kör :p

jag har dock en lågmilare men är de bästa bil jag haft.

KHRacing
8 januari 2011
caromania skrev:
Rover 620si. Svenskar är extremt okunniga vilket gör att du får en sådan för 10k idag. Titta efter nyare än -96 och gärna en som är fullutrustad med läder ACC elektriskt etc etc. Best bang for the buck!

Du glömmer att Rover kursade för några år sedan, hmm vart finner man reservdelarna då?

Dock är Rovers senare modellar av HONDA !

KHRacing
8 januari 2011
En honda Civic  -92-96 borde vara lagom, en ESI eller LSi, drar typ 0:45 som max.

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
caromania skrev:

Svårt att hitta reservdelar o fixa om den går sönder eller?

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2011
Lesliey skrev:
caromania skrev:

Alla reservdelar finns på Mekonomen etc. Vad menar KHR med de senare?
Senast redigerat av caromania (8 januari 2011)

KHRacing
8 januari 2011
caromania skrev:
Lesliey skrev:
caromania skrev:

Jag menar att ALLA reservdelar finns inte alls, om det skulle hända något.

om en biltillverkare går i Kk så behöver de ju inte uppfylla den regeln om att tillhandahålla reservdelar i 10 år för varje modell i deras tillverkning

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2011
KHRacing skrev:
caromania skrev:
Lesliey skrev:

om en biltillverkare går i Kk så behöver de ju inte uppfylla den regeln om att tillhandahålla reservdelar i 10 år för varje modell i deras tillverkning

Jo alla reservdelar finns.
Jag undrade vad du menade med "Dock är Rovers senare modellerna av Honda" Vilka senare Rovermodeller är Honda, och vad delar de med Honda?

678 Inlägg
8 januari 2011
sattsa på japanskt! dom är enormt pigg för att ha små liter i motorerna billiga i drift pålitliga så skulle satsa på en colt om jag var dig

KHRacing
8 januari 2011
caromania skrev:
KHRacing skrev:
caromania skrev:

Jo alla reservdelar finns.
Jag undrade vad du menade med "Dock är Rovers senare modellerna av Honda" Vilka senare Rovermodeller är Honda, och vad delar de med Honda?

från cirka 1992 till 1998-99 ??
är Rovers karosser & vissa motorer HONDA, enkelt sagt

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2011
Inte karosserna, men hjulupphängning/chassie/motor/växellåda på många modeller, inte alla dock.

Vad jag hoppas vi kan enas om är att en Rover 620si är en Honda Accord rakt igenom, förutom att den har mycket mer utrustning och kostar hälften så mycket.

För övrigt påminner jag om det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd; svenskar är extremt okunniga.

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
BuRrE08 skrev:
sattsa på japanskt! dom är enormt pigg för att ha små liter i motorerna billiga i drift pålitliga så skulle satsa på en colt om jag var dig

Ja jag sitter och tittar på en del colt nu, verkar kunna få hyfsat fräscha för bra pris. Men dom är pigga och roliga att köra alltså? Är ju van vid RWD men det kan man ju glömma men vill ändå inte ha någon slö bil.

105 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Inte karosserna, men hjulupphängning/chassie/motor/växellåda på många modeller, inte alla dock.

Vad jag hoppas vi kan enas om är att en Rover 620si är en Honda Accord rakt igenom, förutom att den har mycket mer utrustning och kostar hälften så mycket.

För övrigt påminner jag om det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd; svenskar är extremt okunniga.

Blir ingen rover, ser ut och vara en fin bil men verkar bökigt om det är svårt att få tag på reservdelar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2011
Lesliey skrev:
caromania skrev:

Blir ingen rover, ser ut och vara en fin bil men verkar bökigt om det är svårt att få tag på reservdelar.

Det baserar du på vad? roll
Självklart ska du köpa det du vill, men det är synd att även du tror och påverkas av allt tjat om att det inte finns reservdelar. Alla reservdelar finns. Jisses.

Sök