2883
Sök

Kabelbrand Ford Scorpio -89

78 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare grabbar! Och tjejer!

Det är såhär att jag köpte en Scorpio häromdagen som har brunnit bakom instrumentpanelen.
Det var rätt många kablar som brunnit.

Bilen är menad till att vara en busbil nu i vinter. Så jag har tänkt att klippa av all brunnen kablage och koppla nytt till startmotorn, soppapumpen och alla lysen bara.

Knapp till startmotorn är ordnad. Men jag undrar om man kan koppla in en knapp till att sätta på soppapumpen med? Och om, hur gör man det?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2011
#2
Jag har vippbrytare till min soppapump i vinterbilen eftersom jag bytte till insprutningsmotor i den (Sierra -83)

Och det är pissenkelt att koppla in! Men koppla förbi den där jäkla dosan i reservhjulsbaljan, ställer bara till det.

Det står på vippbrytaren hur man ska koppla.

1 kabel ska till + på soppapumpen
1 kabel ska jordas (-)
och den sista ska koppla på +

Minus på soppapumpen jordar du bara

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
8 januari 2011
#3
tycker endå man ska köra relä för det blir nog lite för mycket spänning på en knapp för att det ska vara säkert sätt att köra med knapp

är endå en del ström som rusar genom kablarna till soppa pumparna
samma till lyset

jobbigt om man missar att något skit börjar brinna

fast det är inte mycket krångligare att dra allt med relän

annars kan man köra allt på en huvudströmbrytare och sen bara start knapp till startmotorn
om man inte orkar med relän

strömbrytare har otroligt små kontaktytor och är inte gjorda att frakta 15amp styrka genom sig =/

Kör fort så hinner inget hända...

78 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#4
Ok tack för svar. smile

Men om man använder lite tjockare kablar då? Gör det någon skillnad så att man slipper koppla med relä?

Lyset är i alla fall tänkt att köra med relä, eller ja, det har inte brunnit så lyset funkar ändå.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2011
#5
jag har kört med vippa i ca 3-4månader nu. Absolut inga problem.
Kör även tändsystemet på vippbrytare.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

78 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#6
Okej låter bra!

Hur kopplar man tändsystemet på vipp då? smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2011
#7
Ja det kommer jag inte ihåg hur jag gjorde, Gjorde det bara för att slippa böka med tändningslåset tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök