3288
Sök

Volvo 740 startar inte längre!

194 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
hej!  som rubriken lyder så startar inte 740n.     körde med den kvällen innan och den gick då klockrent.  sen fick den stå till kvällen dagen efter och då startade den inte.   startmotorn snurrar men de händer liksom inget.   den tänder inte till.     jag testade med startgas i luftfiltret och då gick den igång i typ 2 sek sen dog den igen.     är inte så high på bilar ,  därför vänder jag mig till er.     misstänker att den inte får soppa på något sätt men tipsa på och förklarra hur jag ska göra.     det är en volvo 740 GLT 16v -88 direktinsprut.

194 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
kan ju tillägga att det var första dagen detta året det blev plusgrader ute så de kanske har nåt med fukt att göra?

562 Inlägg
8 januari 2011
Det verkar ju nästan som att han inte får någon bensin, du kan ju skruva ur stiften och kolla hur de ser ut (om de är torra) Och sedan kan du ju kontrollera om någon av soppapumparna inte går, samt varför de inte går! Kan ju exempelvis vara en soppapump, bränslepumpsrelä eller spridarrelä, kolla om du har 12 v fram till spridarna vid tändning på (då ska spridarrelät vara helt).

9-5 Aero Sedan -05

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
som jag skrev så kan jag inte så mycket men hur kollar man om soppapumparna funkar?    vart sitter dom?

13 Inlägg
9 januari 2011
Tjenare ... lättast att se om du får bensin upp till tryckbryggan är att skruva bort ledningen som går in i den o stoppa den i en pet-flaska o försöka starta, så ska de ju klart spruta ut bensin i flaskan. då vet du att den får soppa.....

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
vad är tryckbryggan?

13 Inlägg
9 januari 2011
Tryckbryggan är bryggan som sitter på insprutarna. fastskruvat i insuget....    bränsle slangen går in på baksidan av den  sett i bilens riktning....    tror den sitter med 15 skalle... har jag för mig ....  en svart plastslang,

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
okej, tack!  ska kolla upp det imon!

13 Inlägg
9 januari 2011
gör så .... det är bara o skriva annars ... svarar så fort jag kan .....
du får ha en bra kväll och en bra mekardag imorn ....  hej

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
har testat nu och gjorde precis som du sa.    de kommer soppa i pet-flaskan när jag försöker starta så jag antar att den får soppa då.

13 Inlägg
9 januari 2011
japp.... men bilen startar inte när du skruvar tillbaka slangen och provar....     vet du om den får gnista???

Arg Snickare
875 Inlägg
9 januari 2011
jag tror det är luftmassemätaren som har har sagt upp sig.

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
varför skulle den?   förklara istället för att bara skriva påståenden.

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
jag vet inte om den får gnista.   hur kollar jag det?  de är ju skittrångt o komma åt tändstiften.

1 808 Inlägg
9 januari 2011
skruva bort tändstift och lägg mot metall så ska du se gnista

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

767 Inlägg
9 januari 2011
eftersom bilen startar med startgas så har den ju troligtvis gnista. Kolla spridar relät. Sitter framför expansionkälet. Har du ABS på bilen så sitter det 2 likadan bredvid varann. Byt plats på dom och se om det hjälper smile

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
men den tände ju på startgas och gick igång i typ 2 sek.    då borde vell tändstiften funka ?

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
ah okej.  ska ut med detsamma o testa!

194 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
btw. kan man starta utan LMM ?

767 Inlägg
9 januari 2011
casto skrev:
btw. kan man starta utan LMM ?

Ja det borde den göra men den kommer dö vid gaspådrag troligtvis.

Sök