2928
Sök

Koppla om, hur avancerat? Ford Scorpio

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjena.

Har en Scorpio som kablarna bakom instrumentpanelen har brunnit på, samt nån enstaka som brunnit till säkringarna och reläna.

Det brunna biten av kablarna är klippta, och dessvärre inte märkta eller något. Så hur vet jag vad som går till vad?

Eller hur avancerat är det att koppla om ALLTING från början? Dra nya kablar och så?

Vad bör jag göra för bästa resultat?

Tack på förhand!

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#2
Swedenrockers skrev:
Gör en koll om och var du har kontaktstycken och verkar det lättare så skaffa en ny kabelstam från skroten.
Hur mycket skador är det?

Ja, en ny kabelstam kanske vore något istället. Det kanske blir lite enklare än att koppla om allting själv.

Det är egentligen inte så jättemycket skador, men det är tillräckligt för att förvirra mig.
Det är ca 10-15 kablar som hade brunnit ihop rejält, på ca 30-40 cm. De flesta går bara från ena sidan till den andra, men några går till relä i handsfacket, och några till diverse knappar och spakar.
Dock EN (Förmodligen en strömledande eftersom den är röd och ganska tjock.) som har brunnit ända till säkringsboxen i motorrummet.

Problemet är att jag inte vet vilka som ska ihop med vilka. hmm

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#3
Swedenrockers skrev:
Är de avbrunna så långt mot ändarna att du inte kan lokalisera några kabelfärger alls.
Annars är det färg mot färg som gäller.

Nej, de är inte brunna så långt. Så färg på alla går att se.
Men färg på färg är jag osäker på, eftersom det finns flera av samma färg.
Brun är jord och röd ström, det vet jag.

Men det finns t.ex 3 blå, vilken blå ska till vilken? smile

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#4
Nej, har inte kollat noga om det är samma grovlek eller någon rand på de. Ska kolla imorgon. smile

Men tänkte på, jag vet att de helbruna är jord, det finns nån som är brun med en röd rand, och en blå rand på. Är det jord också eller?

Eller vet du på ett ungefär vad det skulle kunna kosta att lämna in bilen hos någon som kan koppla det, så att allt blir helt rätt?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2011
#5
Vilken årsmodell gäller detta?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#6
Swedenrockers skrev:
Kablar med grundfärgen brun är ofta direktjord och kablar med grundfärgen brun och med en färgrand på är enligt mina erfarenheter jord via givare eller strömställare (t.ex handbromskontakt).

Edit: Uppskattning på rep.kostnad är otroligt svårt, det kan vara allt från en påse bullar till ett par tusen.

Okej, för dom bruna som har färgrand på är också rätt tunna kablar.

te_wik skrev:
Vilken årsmodell gäller detta?

Detta gäller en -89:a 2,9L Automat. smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2011
#7
Ok, lättast är ju att skarva nya kablar, men frågan kvarstår ju.. Varför brann kablarna?


Har elschema om det underlättar.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2011
#8
Tycker det låter i din beskrivning som att detta felet inte inträffat under din ägo, då kablarna redan var avklippta?

Tycker då att du ska kolla säkringarna så det sitter rätt "storlek" på säkringarna samt ev kontakta tidigare ägare och höra lite vad som hände.

Trist att dra nya kablar ev byta kabelstam om det sen händer igen.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (10 januari 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#9
Swedenrockers skrev:
Håller med te_wik angående arbetsinsatsen under förutsättningarna att man vet vad man gör och att man har rätt verktyg till hands.
Elschema är en del i detta.

Vad behöver jag för att få det bäst gjort? Har lite grundläggande elkunskap då jag pluggade fordon. Vad ska jag skarva med och så?

te_wik skrev:
Tycker det låter i din beskrivning som att detta felet inte inträffat under din ägo, då kablarna redan var avklippta?

Tycker då att du ska kolla säkringarna så det sitter rätt "storlek" på säkringarna samt ev kontakta tidigare ägare och höra lite vad som hände.

Det hände förra ägaren, jag köpte bilen såhär. Så antagligen har dom påbörjat genom att klippa allt som brunnit.
Enligt ägaren innan så hade han kommit och åkt och så hade det helt plötsligt börjat ryka bakom panelen så han hade stannat och bogserat hem bilen sista biten. Han sa att han inte visste varför det hade börjat ryka, men påpeka att det "kunde" vara hans tillfälliga koppling på blinkersen eftersom dom inte funka vid besiktning.

Alla säkringar ser ut att stämma, dock satt det en kabelsko som säkring på ett nummer, en sån som är en halv ring så att säga. Kanske är det den som är orsaken? För jag ser inget annat som verkar vara orsaken.

Jag har Haynes elschema på bilen, men är inte riktigt säker på att läsa av det. hmm

Ni ska ha tack för att ni lägger ner tid och hjälper mig förresten. smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2011
#10
Att man satt en moddad kabelsko tyder på att något är fel på den förbrukaren som säkringen går till och istället för att den brinner hela tiden har man då löst detta på ett dåligt sätt. Kolla vad den säkringen går till och börja felsökningen där.

När du skarvar kablar så anser jag att lödning är det bästa och mest hållbara sättet, isolerar gör du med krympslang. Tänk bara på att använda samma storlek på kablarna som det är original, eller iaf i närheten.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#11
te_wik skrev:
Att man satt en moddad kabelsko tyder på att något är fel på den förbrukaren som säkringen går till och istället för att den brinner hela tiden har man då löst detta på ett dåligt sätt. Kolla vad den säkringen går till och börja felsökningen där.

När du skarvar kablar så anser jag att lödning är det bästa och mest hållbara sättet, isolerar gör du med krympslang. Tänk bara på att använda samma storlek på kablarna som det är original, eller iaf i närheten.


Mvh Tommy

Okej, ska felsöka därifrån. Men bilen står ute och jag är inne, så vad kan den troliga orsaken vara till att en säkring går hela tiden?
Det är 4 kablar som brunnit fint ända fram till, eller från? ett relä bakom handsfacket, kan det kanske vara där det startat också? Det är den röda kabeln i det relät som brunnit till/från säkringsboxen också.
Min bedömning är att den där röda kabeln som har börjat branden, det ser så ut. Den är nästan helt brunnen så att det inte finns någon färg kvar på den, bara koppartråd.

Mvh
Senast redigerat av Heh (10 januari 2011)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2011
#12
Att kablarna brinner av beror ju på att det blivit för varmt. Säkringen är ju där för att förhindra detta. Så kan vara allt från för hög effekt till kortslutning eller så.

Till vilket relä är det?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#13
te_wik skrev:
Att kablarna brinner av beror ju på att det blivit för varmt. Säkringen är ju där för att förhindra detta. Så kan vara allt från för hög effekt till kortslutning eller så.

Till vilket relä är det?


Mvh Tommy

Okej. Nåt fel är det ju där i alla fall.

Hmm, jag är faktiskt inte säker på vilket det är. Men om jag ska gå på vad Haynes säger om placeringen så är det till ABS, det är även relä nummer 9, det är också säkring 9 som det satt en sån moddad kabelsko.

Men vet inte säkert att det stämmer att det är det relät. Det är i alla fall 1 röd, 1 brun, 3 blåa som går till det relät. Minns inte säkert men kan vara en svart kabel också.

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#14
Swedenrockers skrev:
Att det varit nånting efter säkringen som ökat strömstyrkan genom säkringen. Avskavda kablar (kortslutning)eller nånting extra påkopplat (t.ex extra backlampor), felaktiga produkter (t.ex fel effekt i lampor), kärvande produkter (t.ex fläkt med skurna lager).

Ah okej, då förstår jag lite mer. Lättast att felsöka ad det kan vara är att kolla upp vad den säkringen går till?

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#15
Fel av mig förresten, det är säkring 19 eller 20 som det satt en sån grej på. Alla andra säkringar är hela och stämmer.

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#16
Swedenrockers skrev:
Vad säkrar de av?

Minns inte riktigt nu, försöker hitta på nätet vad den ska gå till. Står inget i Haynes boken lustigt nog.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2011
#17
http://www.fordscorpio.co.uk/images/handbook130.gif

Stämmer denna så är nr 19 för strålkastarnas spolning och nr 20 för den eluppvärmda bakrutan.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

78 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#18
te_wik skrev:
Stämmer denna så är nr 19 för strålkastarnas spolning och nr 20 för den eluppvärmda bakrutan.



Mvh Tommy

Hittade i boken, och nummer 20 är för blinkers och backlampan. Det kan stämma då blinkers inte hade funkat(Antagligen säkringen gått) när han besiktade den nyligen och istället gjort nån egen tillfällig lösning (Därav kabelskon).

Så teoretiska slutsatsen nu är väl att nånting som har med blinkers att göra gör att säkringen går, antagligen. Om han inte var så dålig att han bara tog en sån kabelsko för att han inte hade en säkring, man vet ju aldrig.
Men förmodligen är det något som gör att den går. Men är osäker om relät som det brunnit till har med blinkers att göra, då den är bakom handsfacket. Hm..


Sök