saab_sonett skrev:
FreddeLi skrev:
instämmer i att det med larmdosan stämmer, ÅTMINSTONE till saab 9-5. dubbla räckvidden vet jag inte men längre räcker den iaf
![smile](img/smilies/smile.png)
s
kulle vara intressant om någon ville dementera ryktet om att saabs växellådor är kassa? någon som har testat att trimma både en saab och en bil av annat märke och rasat lådan på båda bilarna? vilken höll längst?
![smile](img/smilies/smile.png)
hade ju vart kul om det finns dom som kan motbevisa detta då man ofta får höra det
![lol](img/smilies/lol.png)
MVH
Man behöver inte trimma för att Saab-lådorna ska rasa. På min std 9-5 2.0T så gav lådan upp efter 12000 mil.
Då har du eller tidigare ägare kört som ett arsle
![smile](img/smilies/smile.png)
. Ledsen, men så är det.
Har haft 4 saabar, och har 3 manuella till i närmaste släkten.
1. og900 17k mil, lådan funkade bra.
2. ng900 27k mil, lådan funkar perfekt
3. og 9-3 12k mil, lådan fungerade perfekt
4. 9k 25 k mil, lådan fungerade perfekt
5. 9k ~50k mil (!) varken låda eller kamkedja bytt, koppling byttes en gång vid ca 25k även använd för övningskörning av 2 ungjävlar, rostade ihjäl
![smile](img/smilies/smile.png)
6. ng900 27k mil funkar klockrent, koppling bytt vid ~22k
7. og9-3 18k mil, funkar perfekt
Dessutom 2 st 9k -91 automater, den ena med lådan bytt vid ca 30k mil och den andra med 35k på mätaren utan lådan bytt.