3248
Sök

Bilrelaterade myter.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 februari 2011
#41
AcesHigh666 skrev:
Sen tror ju säkert okunniga att motorn är förstörd om den stannar.

Jag har hört myter om volvo 740gl med 116hk motorn som gör runt 200 utan några modifikationer. Denna myt stämmer inte. En sådan bil gör 185km/h. Det är testat och utfört av mig, bilen var i bra skick.

Testade en sträcka på en mil och kom bara över 185 när det lutade nerför. den går lika fort med 5 pers eller 1 pers. Men 185 gör den och det går inte fortare!

jo säker okunnig men sj plocka jag lös cylinder osv och kolven  var då spruken antar att den kleta igen nån med oljan så den inte fick nog med smörjning därav "nöp"

998 Inlägg
6 februari 2011
#42
Uttelito skrev:
Och min 850 med 144 hästar gör en 140, känns rätt klent då haha smile

Den motorn kan inte vara frisk eller har du spärr på den? både min 850 och min s70 med samma motor 144 häst gör lätt över 140 max är 200 tog sin tid men det gick.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 februari 2011
#43
christofer_k skrev:
AcesHigh666 skrev:
Sen tror ju säkert okunniga att motorn är förstörd om den stannar.

Jag har hört myter om volvo 740gl med 116hk motorn som gör runt 200 utan några modifikationer. Denna myt stämmer inte. En sådan bil gör 185km/h. Det är testat och utfört av mig, bilen var i bra skick.

Testade en sträcka på en mil och kom bara över 185 när det lutade nerför. den går lika fort med 5 pers eller 1 pers. Men 185 gör den och det går inte fortare!

jo säker okunnig men sj plocka jag lös cylinder osv och kolven  var då spruken antar att den kleta igen nån med oljan så den inte fick nog med smörjning därav "nöp"

Jag menade inte dig wink i din moppe var det garanterat så... jag tänkte på en bilmotor! om spridarna kleggar igen så stannar bilen... motorn är hel men den har stannat. En del tror säkert att den är helpaj pga. det. Därav myten att en bilmotor blir förstörd.

PÅ en moppe smörjer ju soppan motorn.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 februari 2011
#44
saab_sonett skrev:
FreddeLi skrev:
instämmer i att det med larmdosan stämmer, ÅTMINSTONE till saab 9-5. dubbla räckvidden vet jag inte men längre räcker den iaf smile

skulle vara intressant om någon ville dementera ryktet om att saabs växellådor är kassa? någon som har testat att trimma både en saab och en bil av annat märke och rasat lådan på båda bilarna? vilken höll längst? smile

hade ju vart kul om det finns dom som kan motbevisa detta då man ofta får höra det lol


MVH

Man behöver inte trimma för att Saab-lådorna ska rasa. På min std 9-5 2.0T så gav lådan upp efter 12000 mil.

Då har du eller tidigare ägare kört som ett arsle smile. Ledsen, men så är det.

Har haft 4 saabar, och har 3 manuella till i närmaste släkten.

1. og900 17k mil, lådan funkade bra.
2. ng900 27k mil, lådan funkar perfekt
3. og 9-3 12k mil, lådan fungerade perfekt
4. 9k 25 k mil, lådan fungerade perfekt
5. 9k ~50k mil (!) varken låda eller kamkedja bytt, koppling byttes en gång vid ca 25k även använd för övningskörning av 2 ungjävlar, rostade ihjäl smile
6. ng900 27k mil funkar klockrent, koppling bytt vid ~22k
7. og9-3 18k mil, funkar perfekt

Dessutom 2 st 9k -91 automater, den ena med lådan bytt vid ca 30k mil och den andra med 35k på mätaren utan lådan bytt.


Rumpmas
3 860 Inlägg
6 februari 2011
#45
Mer trafikrelaterat kanske, men fan vad många som på allvar fortfarande tror att man blir av med kortet lättare under prövotid än efter prövotid.

Bilhandlarskröna jag skulle vilja ha svar på:

Om man häller sågspån i en motor med yttre oljeläckage går den finfint 100 mil utan att läcka olja? Själv tror jag inte på det.


Handledare
1 481 Inlägg
6 februari 2011
#46
Andromeda skrev:
saab_sonett skrev:
FreddeLi skrev:
instämmer i att det med larmdosan stämmer, ÅTMINSTONE till saab 9-5. dubbla räckvidden vet jag inte men längre räcker den iaf smile

skulle vara intressant om någon ville dementera ryktet om att saabs växellådor är kassa? någon som har testat att trimma både en saab och en bil av annat märke och rasat lådan på båda bilarna? vilken höll längst? smile

hade ju vart kul om det finns dom som kan motbevisa detta då man ofta får höra det lol


MVH

Man behöver inte trimma för att Saab-lådorna ska rasa. På min std 9-5 2.0T så gav lådan upp efter 12000 mil.

Då har du eller tidigare ägare kört som ett arsle smile. Ledsen, men så är det.

Har haft 4 saabar, och har 3 manuella till i närmaste släkten.

1. og900 17k mil, lådan funkade bra.
2. ng900 27k mil, lådan funkar perfekt
3. og 9-3 12k mil, lådan fungerade perfekt
4. 9k 25 k mil, lådan fungerade perfekt
5. 9k ~50k mil (!) varken låda eller kamkedja bytt, koppling byttes en gång vid ca 25k även använd för övningskörning av 2 ungjävlar, rostade ihjäl smile
6. ng900 27k mil funkar klockrent, koppling bytt vid ~22k
7. og9-3 18k mil, funkar perfekt

Dessutom 2 st 9k -91 automater, den ena med lådan bytt vid ca 30k mil och den andra med 35k på mätaren utan lådan bytt.

Ja det är ju gamla saabar du har haft. Jag har också ägt ett stort antal Saabar från tvåtakt till 9-5.
Sämsta lådan hade 9-5:an. Och som jag skrev, de är felkonstruerade. Kopplingen är för dålig.
Synkringarna slås sönder.
Fått detta förklarad av en växellådstekniker så jag har det från säker källa.
F.ö. så rasade kamkjedjan efter 16000 mil. Då sålde jag skiten.

Hämtat från Saabforum:
Orsaken till att det blir problem med synkringarna på 3/4växel 1/2växelmuff, backens synkring är kopplingen. I samband med att växellådan åtgärdas så ska kopplingen bytas till en annan modell med 8små taggar runt navet. Detta minskar momentspikar i lådan som kommer i samband med höga avgaskrav då motorn får gå onödigt snålt och ger små små små små små ryckingar in lådan som till slut sliter ut delarna. Även växelblocket byts då vissa lådor haft problem med att detta blivit glappt, även 1/2 växelgaffel då dessa ibland blivit skeva pga hård behandling efter att muffen blivit dålig och man får slita i 2:ans växel.
Senast redigerat av saab_sonett (6 februari 2011)


Handledare
1 481 Inlägg
6 februari 2011
#47
Andromeda skrev:
Mer trafikrelaterat kanske, men fan vad många som på allvar fortfarande tror att man blir av med kortet lättare under prövotid än efter prövotid.

Bilhandlarskröna jag skulle vilja ha svar på:

Om man häller sågspån i en motor med yttre oljeläckage går den finfint 100 mil utan att läcka olja? Själv tror jag inte på det.

Skulle inte tro det. Man har ju också hört att det går att mosa ned bananer i en rasslande växellådan.
Nån som provat?


Likbärgare
375 Inlägg
6 februari 2011
#48
Andromeda skrev:
Mer trafikrelaterat kanske, men fan vad många som på allvar fortfarande tror att man blir av med kortet lättare under prövotid än efter prövotid.

Bilhandlarskröna jag skulle vilja ha svar på:

Om man häller sågspån i en motor med yttre oljeläckage går den finfint 100 mil utan att läcka olja? Själv tror jag inte på det.

Därimot funkar det på växellådor, I med sågspån och olja så går lådan tyst och fint för att sedan rasa efter ungefär 100 mil, Jag har själv prövat på en Duett epa som skulle säljas, Den gick tyst och fint..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

BMW ///M3
404 Inlägg
6 februari 2011
#49
haha en rolig grej jag kom att tänka på. när jag hade min audi 2.8 quattro med rejält läckage av servo olja så var de nån som berättade att man kunde hälla ägg i kylaren för att täta, då fick jag en riktigt snilleblixt ide så jag sprang in i köket och letade på dom finaste ingredienserna jag kunde hitta och det slutade med att jag hällde kanel i servon och se på f*n de sluta läcka smile och då hade jag ändå provat riktigt dundermedel tidigare utan resultat, så spar era hundralappar och häll i kanel ist wink (värt att nämnas är att, Nej jag var inte speciellt rädd om bilen) så därför jag vågade testa


12 086 Inlägg
6 februari 2011
#50
FordRSC skrev:
bearrr skrev:
Har ingen myt/hörsägen, men larmdosan mot huvudet grejen stämmer iaf. så den kan du sprida med gott samvete smile

Beror på larmdosa, bil, vad man har på sig, huvud? Har hört för vissa att det fungerar, men för mig är det ingen skillnad alls tongue

Det beror på om dosan skickar IR-signaler eller radiovågor. Dosor som skickar radiovågor fungerar att hålla mot huvet/kroppen, då fungerar kroppen som antenn.

12 086 Inlägg
6 februari 2011
#51
Myter om vad man får och inte får göra i trafiken och ha på sin bil borde vi lista här, det är helt sjukt vad folk tror saker. Jag orkar dock inte börja, men jag bekräftar/dementerar gärna smile

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2011
#52
Att man måste stål på tomgång och kyla turbon på en normal standardbil efter körning.

Myt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

BMW ///M3
404 Inlägg
6 februari 2011
#53
twin_cam skrev:
Att man måste stål på tomgång och kyla turbon på en normal standardbil efter körning.

Myt...

Måste behöver man väll aldrig på nån bil men klart att de är bättre att göra de än att inte göra de


1 758 Inlägg
6 februari 2011
#54
twin_cam skrev:
Att man måste stål på tomgång och kyla turbon på en normal standardbil efter körning.

Myt...

Har du kört hårt är det absolut ingen myt! Brukar inte vara några problem att glödga avgashus och grenrör på en standardbil om man buskör lite. Oljan koksar och materialet i grenrör/turbo mattas ut i förtid...

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2011
#55
schnauz skrev:
twin_cam skrev:
Att man måste stål på tomgång och kyla turbon på en normal standardbil efter körning.

Myt...

Har du kört hårt är det absolut ingen myt! Brukar inte vara några problem att glödga avgashus och grenrör på en standardbil om man buskör lite. Oljan koksar och materialet i grenrör/turbo mattas ut i förtid...

Inte sitter man väll på fullgas hela vägen till parkeringen? Dom 20-30 sekunderna med lugn körning till parkeringsplatsen räcker fullt..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 februari 2011
#56
twin_cam skrev:
schnauz skrev:
twin_cam skrev:
Att man måste stål på tomgång och kyla turbon på en normal standardbil efter körning.

Myt...

Har du kört hårt är det absolut ingen myt! Brukar inte vara några problem att glödga avgashus och grenrör på en standardbil om man buskör lite. Oljan koksar och materialet i grenrör/turbo mattas ut i förtid...

Inte sitter man väll på fullgas hela vägen till parkeringen? Dom 20-30 sekunderna med lugn körning till parkeringsplatsen räcker fullt..

Jo jag tror att folk tar detta lite för seriöst faktiskt. Har du kört runt 100m lite sakta och lungt så behöver nog fan inte stå och vänta. Buskör man och sen ställer bilen direkt så är det en annan sak. Men om man tar det lungt sista biten innan man stannar(vilket man oftast i verkligheten gör) så ska det väl räcka tycker jag.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Handledare
1 481 Inlägg
6 februari 2011
#57
AcesHigh666 skrev:
twin_cam skrev:
schnauz skrev:

Har du kört hårt är det absolut ingen myt! Brukar inte vara några problem att glödga avgashus och grenrör på en standardbil om man buskör lite. Oljan koksar och materialet i grenrör/turbo mattas ut i förtid...

Inte sitter man väll på fullgas hela vägen till parkeringen? Dom 20-30 sekunderna med lugn körning till parkeringsplatsen räcker fullt..

Jo jag tror att folk tar detta lite för seriöst faktiskt. Har du kört runt 100m lite sakta och lungt så behöver nog fan inte stå och vänta. Buskör man och sen ställer bilen direkt så är det en annan sak. Men om man tar det lungt sista biten innan man stannar(vilket man oftast i verkligheten gör) så ska det väl räcka tycker jag.

Innan man började med kylning på turboaggregaten så var det nödvändigt att stå på tomgång ett tag innan man stängde av bilen.


Kung
603 Inlägg
6 februari 2011
#58
LordLife skrev:
Uttelito skrev:
Och min 850 med 144 hästar gör en 140, känns rätt klent då haha smile

Den motorn kan inte vara frisk eller har du spärr på den? både min 850 och min s70 med samma motor 144 häst gör lätt över 140 max är 200 tog sin tid men det gick.

Nej helt standard, har dock bara testat att "maxa" den på motorvägen, inga längre raksträckor där samt trafik, går säkerligen snabbare men då bilen börjar skaka så vill jag inte dra på mer plus att som du säger så tar det ett tag att komma upp i högre hastigheter.


Andromeda skrev:
Mer trafikrelaterat kanske, men fan vad många som på allvar fortfarande tror att man blir av med kortet lättare under prövotid än efter prövotid.
Bilhandlarskröna jag skulle vilja ha svar på:

Om man häller sågspån i en motor med yttre oljeläckage går den finfint 100 mil utan att läcka olja? Själv tror jag inte på det.

Nja lättare blir du ju inte av med kortet, det är ju samma regler, dessvärre får du inte tillbaka kortet under din prövotid.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 februari 2011
#59
twin_cam skrev:
Att man måste stål på tomgång och kyla turbon på en normal standardbil efter körning.

Myt...

Ingen myt. Om det är hård körning som gällt på turen. När du stänger av motorn stannar både oljepumpen och vattenpumpen, och turbin får vare sig smörjning eller kylning. Är aggregatet hett kan oljan koksa (bränna fast) i turbon och du har ett haveri på gång.


Rumpmas
3 860 Inlägg
6 februari 2011
#60
Uttelito skrev:
LordLife skrev:
Uttelito skrev:
Och min 850 med 144 hästar gör en 140, känns rätt klent då haha smile

Den motorn kan inte vara frisk eller har du spärr på den? både min 850 och min s70 med samma motor 144 häst gör lätt över 140 max är 200 tog sin tid men det gick.

Nej helt standard, har dock bara testat att "maxa" den på motorvägen, inga längre raksträckor där samt trafik, går säkerligen snabbare men då bilen börjar skaka så vill jag inte dra på mer plus att som du säger så tar det ett tag att komma upp i högre hastigheter.


Andromeda skrev:
Mer trafikrelaterat kanske, men fan vad många som på allvar fortfarande tror att man blir av med kortet lättare under prövotid än efter prövotid.

Nja lättare blir du ju inte av med kortet, det är ju samma regler, dessvärre får du inte tillbaka kortet under din prövotid.

Det är underförstått. Det är ju där skillnaden ligger.



Sök