Avgasröret kommer att rosta sönder p.g.a. allt kondensvatten som sammlas i systemet. Korta körsträckor är rena döden för avgassystem och kat.
Smörjoljan kommer att tunnas ut eftersom vid kallstarter fetar motorn på med så mycket bensin att en viss mängd rinner ner förbi kolvringarna ner i oljan. Vid mycket kallstarter kan man få så mycket bensin i oljan att man riskerar vevhusexpossion. Kör du så oljan bilr varm kommer bensinen naturligtvis förångas och förbrännas i motorn igen. Detta problem har blivit värre sedan regeringen påbjöd en inblandnng av etanol i BF95.
Batteriet kommer att drasur och på sikt förstöras p.g.a. alla kallstarter och iprincip obefintlig laddning.
Bästa sättet att avhjälpa alla dessa problem är att köra bilen ca 1-1,5mil så den blir riktigt varm i motorn och avgassystem och att batteriet får ladda. Det rekommenderar jag alla att göra med en bil som står utomhus under vintern. (och startas)
För en bil som står på samma fläck hela tiden och inte startas så är utomhusförvaring inga som hällst problem. Så länge batteriet är fulladdat så håller det, vill du vara extra säker sätter du underhållsladdning på batteriet. Luftfuktigheten under vintertid är så pass låg att det faktiskt motverkar rost(!). Säll då inte bilen så nära en stor väg så att saltbilen sprutar salt på den varje gång den passerar...
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...