3489
Sök

Låta bil stå utomhus 2-3månader

120 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjena jag hade tänkt låta bilen stå ca 2-3månader utomhus (i kylan tyvärr) men kommer starta bilen varje dag på någon minut för jag måste flytta bilen några meter pga parkeringsplatserna e dryga hos mig (24timmars)

Det som jag e orolig över är att en dag bilen kanske inte startar pga kylan eller dyl.
Batteriet tänker jag oxå e ju ett problem men de ska väl gå bra för jag startar ju bilen 1-2gånger om dagen o parkar en bit bort + står lite på tomgång?

tacksam för svar:)

1 312 Inlägg
14 januari 2011
#2
att bara starta bilen hela tiden utan att ge den en chans att ladda riktigt tror jag kommer att ta död på batteriet om du inte har något ruggigt bra batteri då..

Ljudbutiken.nu

2 405 Inlägg
14 januari 2011
#3
Batteriet bör klara sig ganska bra om du kör några minuter. DOCK är det ett problem, oljan kommer att dra åt sig väldigt mycket fukt pga alla kallstarter och minutkörningar så jag skulle rekomendera att köra bilen nån längre bit då och då.  Gjorde nämligen lika dant på min audi och oljan blev helt jävla ljusbrun och kletig. inte bra för motor.....


120 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#4
Förstår.. bättre hellre då ha en fast parkering och ta ur batterit låta den stå helt hela tiden då?

ska försöka fixa det.
Senast redigerat av Supragrow (14 januari 2011)

120 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#5
Nybergrobin skrev:
Batteriet bör klara sig ganska bra om du kör några minuter. DOCK är det ett problem, oljan kommer att dra åt sig väldigt mycket fukt pga alla kallstarter och minutkörningar så jag skulle rekomendera att köra bilen nån längre bit då och då.  Gjorde nämligen lika dant på min audi och oljan blev helt jävla ljusbrun och kletig. inte bra för motor.....

åfan fyfan.. jo känner igen dedär med olja ;/

kör ju korta sträckor varje morgon tyvärr på ca 3km till skolan ;/

120 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#6
Kan bilen övrigt skadas om jag tvättar den med högtryck,sämskin,waxar osv innan avställning o så tar jag ut batterit har de inomhus .. blir batterit slut i värmen inomhus?

Oljan blir dålig om den bara står?

2 405 Inlägg
14 januari 2011
#7
Oljan blir inte dålig om bilen står men batteriet lär väl inte gilla detta tongue Hade jag varit du så hade jag lämnat bilen (gärna nära motorvärmare) och tagit in batteriet.


120 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#8
Nybergrobin skrev:
Oljan blir inte dålig om bilen står men batteriet lär väl inte gilla detta tongue Hade jag varit du så hade jag lämnat bilen (gärna nära motorvärmare) och tagit in batteriet.

Okej, jo batterit får ju tas in isåfall.. har dock ingen motorvärmare men motorn ska ju klara sig ändå
Karossen får ju bli ordentligt tvättad innan så inte saltet är kvar..

Ska försöka hyra en parkeringsplats om de finns ledigt så får jag hoppas att de går som planerat
Lixom har ju planer för bilen till sommarn så man vill ju spara pengar å ta bussen ett tag wink

2 405 Inlägg
15 januari 2011
#9
Anledningen varför jag tänkte på motorvärmare är då motorn stått ett bra tag så kan den bli lite seg.... tongue Oljan tenderar till att bli ganska tjock och trög. Men ha du ett fulladdat batteri bör den starta utan bekymmer.


120 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#10
Då förstår jag smile tack för svaren.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 januari 2011
#11
Avgasröret kommer att rosta sönder p.g.a. allt kondensvatten som sammlas i systemet. Korta körsträckor är rena döden för avgassystem och kat.

Smörjoljan kommer att tunnas ut eftersom vid kallstarter fetar motorn på med så mycket bensin att en viss mängd rinner ner förbi kolvringarna ner i oljan. Vid mycket kallstarter kan man få så mycket bensin i oljan att man riskerar vevhusexpossion. Kör du så oljan bilr varm kommer bensinen naturligtvis förångas och förbrännas i motorn igen. Detta problem har blivit värre sedan regeringen påbjöd en inblandnng av etanol i BF95.

Batteriet kommer att drasur och på sikt förstöras p.g.a. alla kallstarter och iprincip obefintlig laddning.

Bästa sättet att avhjälpa alla dessa problem är att köra bilen ca 1-1,5mil så den blir riktigt varm i motorn och avgassystem och att batteriet får ladda. Det rekommenderar jag alla att göra med en bil som står utomhus under vintern. (och startas)

För en bil som står på samma fläck hela tiden och inte startas så är utomhusförvaring inga som hällst problem.  Så länge batteriet är fulladdat så håller det, vill du vara extra säker sätter du underhållsladdning på batteriet. Luftfuktigheten under vintertid är så pass låg att det faktiskt motverkar rost(!). Säll då inte bilen så nära en stor väg så att saltbilen sprutar salt på den varje gång den passerar...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
15 januari 2011
#12
Ta bort batteriet, kolla hur många - glykolen klarar, ha helst full tank och sen bara låt den vara är det bästa.


I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 januari 2011
#13
Det är en biljävel, herregud!!
Min och många andra bilar står ute året runt.



Sök