3242
Sök

Lossa topplocket på volvo 745 230e

85 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#21
Hittade en liten hallgivarkontakt där mittersta tråden var av....kan ha gått av när jag drog ut kontakten, vad gör den mittersta, plus och minus var hela men vad gör egentligen den som sitter i mitten? Jag gnäller på vädret, men det är bara på sköj....klartatt det är liite drygt att tappa småprylar för att man inte har ngn känsel i fingrarna....ho, hi ,ha!!! Imörö ska jag shoppa lite slangar och annat smått och gott som har gjort sitt i volvon. Hittar dock inget fel på toppen eller packningen, gåtan liksom kvarstår om hur oljan kom upp i expensionskärlet.....Tips emottages tacksamt!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

190 Inlägg
24 januari 2011
#22
Det kan vara så att toppen har spruckit

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

85 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#23
När jag nollar vevaxeldrevet så stämmer inte riktigt vevaxelremskivans "hack" nolläge med nolläget på nedre kåpan. Kan någon ha bytt remskiva från ngn annan modell? Jag har ju en b230e? Jag har sett andra remskivor på b230e som har ett hack mellan varje rem (drivremmarna) så de bildar en linje. På min remskiva finns bara ett hack (nollmarkering) Ska jag skita i remskivan och gå efter markeringarna på kamremmen samt kamaxelns markering, samt vevaxelkugghjulets?? Det sitter ju en liten skruv alt pinne som gör att jag bara kan få på remskivan på ett sätt. ??? Ursäkta att jag tjötar, men annars lär jag mig inget!!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#24
En liten fråga till yänkte jag ställa, är det bara svängdämparbrickan som ska sitta tillsammans med vevaxelkugghjulet? Jag menar förutom remskivan och dess mutter och bricka. Hittar ju ett uttag där en splines skulle kunna få plats innanför svängdämparbrickan på motsatt sida av brickans låsning?? Såg ingen splines när jag demonterade, men som sagt jag sruvar ute i snön och den kan ha "försvunnit"...;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#25
Oki nu är allt på plats.....Provade att starta, och får taskig tändning som resultat. Ska bilen stanna med kamremmen i annan position än öd?? Jag ställde motorn i Öd igen, både kamrremsdrevet och vevaxelns öd position följdes åt och provade igen...fick höra att vovven kan avgassmälla. När jag kollade igen var positionerna på exakt samma position som innan jag ställde tillbaka kamaxeln och vevaxeln i öd. De följs ju åt har det då ngn betydelse var de stannar?? Grundläggande japp, men jag försöker lära mig.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#26
Nu har jag varit ute o kollat lite. Det sitter två tådar i samma uttag under förgasaren, den ena är gul och den andra svart. Jag kan ha blandat ihop färgerna, i vilken ordning ska de sitta. Sedan till min stora förvåning så satt kamdrevet löst....så hur hittar jag nu ÖD??

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 januari 2011
#27
De spelar ingen roll var dom stannar, bara dom är rätt enligt markeringar när du nollar motorn. Du har cyl. 1 ÖD när vevaxeln o kamaxeln pekar mot sina markeringar smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

85 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#28
nu var det så att kamdrevet satt löst, om det har vridit sig ur läget...får mig att fundera på om detta var ettav problemen redan från början

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 januari 2011
#29
GAMMD skrev:
nu var det så att kamdrevet satt löst, om det har vridit sig ur läget...får mig att fundera på om detta var ettav problemen redan från början

Ajfasen, de ska bara passa på ett sätt. Gör de inte de så saknas rörpinnen som styr kamdrevet rätt mot kamaxeln. Plocka av drevet och se hur det ser ut.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

85 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#30
Tack för tipset, ska kolla håll tummarna. Du vet inget om den svarta eller gula kablarna och deras rätta placering under förgasargrenröret??

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 januari 2011
#31
GAMMD skrev:
Tack för tipset, ska kolla håll tummarna. Du vet inget om den svarta eller gula kablarna och deras rätta placering under förgasargrenröret??

Nej tyvärr, förgasare är inte min kopp té wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

85 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#32
Okay kollat, skruvat...Det luktar återigen bensin i expansionskärlet....Ngn som har en komplett b230e topp liggandes?? Eftersom packningen är bytt och den inte var speciellt sne så måste väl toppen vara spräckt. kan inte komma på ngn annan förklaring. Om ngn kan det please upplys mig !!!!!!!!!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 januari 2011
#33
Inte så att de läcker genom förgasaren/insuget på nåt vis? Har sett några bilar där de går vattenslangar genom de på, vet dock inte hur det är på din.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 januari 2011
#34
Jag har en topp emn den är ganska hårt hyvlad och ligger i fel del av landet. Men köp en på skroten och plana den på närmaste gymnasium för en låda kakor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

85 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#35
Ska dubbel/trippelchecka allt. Hittar jag inget så köper jag gärna en hårt "hyvlad" topp.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#36
Jag var ut till vovven, hittade en grenrörsbult på förgasarsidan som inte var riktigt åtdragen. Fick igång bilen flera gånger. den misständer inte men vill inte fungera utan gaspådrag utan lägger av direkt jag släpper gasen. Om toppen var körd så borde väl inte bilen alls gå igång?? Iaf borde den misstända kraftigt. Om nu toppackningen har "läckt" tjuvluft ett längre tag men nu blivit tät efter bytet kan hela mitt problem sitta i att ställa tomgången eller? En annan sak som snurrar i huvvet på mig är kallstartsventilen. Hur checkar man den? som sagt 88- 745 gle m, b230e motor. Tackar på förhand för alla svar och ber om ursäkt för denna trökföljetång. Kan inte men vill lära mig!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

270 Inlägg
31 januari 2011
#37
Det är väll ändå inte förgasare?
utan mekaniskt insprut


85 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#38
Jo du har rätt, när jag vrider på nyckeln så tänder motorn men vill inte starta. Har kollat en massa slangar och kabelanslutningar. Funderar på bränslepumpen. Det är nämligen när jag frenetiskt pumpar på gasen som den tänder till. har gjort rent spridrna iaf. Vad tror ni finns det ngt mer jag ska byta när jag ändå håller på.....förutom bilen ;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#39
Jag hittade en grå kabel med plastkabelsko som har beteckningen M1 343420-1 (står på en hylsa). Är det en diagnoskabel? Den kommer upp bakom/under grenrören till förgasaren. Annars så vill jag veta mer om det finns ngt jag ska handla hem och byta ut! Please....Om man inte frågar får man leva i okunskapens sprucknatopplocksdimma

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
#40
Någon som kan svara på om jag ska byta mer än bensinfiltren? Kanske en ny tändspole?? Bilen tänder men lägger av direkt, jag har ingen kat

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)


Sök