2701
Sök

Är det verkligen så svårt att släppa forbi???

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#1
Eller krävs det högt IQ för att kunna fatta ett sådant beslut???

Ja, nu är jag ganska irriterat (och måste få ut min ilska) på mina med trafikanter som tror sig ha hela vägen för sig själva, kan inte öka hastigheten för att inte tala om "låta sig köras om".

Eftersom jag kör lastbil (vilket i många ögons gör mig till brottsling) så hinner jag uppleva det ena o det andra under mina 8-10 timmar bakom ratten per dag.
Men nu struntar vi i vem kör vad - det handlar om allmänt upplevelse.

Jag gör mina misstag (det ber jag ursäkt om) och får se andras misstag men av nåt ökänd anledning klarar jag inte av folk som har tappt gaspedalen på golvet! Förmodligen är jag inte ensam om det...

Vist.... Det kan finnas anledningar till att folk kör för sakta.

1. Ohälsa - men ställ bilen hemma o tag buss, taxi, anlita granen eller nåt!
Kör inte själv för då kan ännu otrevligare saker hända...

2. Bilens tekniska brister - kan förekomma och har hänt mig med men jag försöker låta andra att inte påverkas av detta.

3a. Väder - den vanligaste orsaken till förekomsten av s.k. bromsklotsar.
Det kan regna, snöa, blåsa, dimma mm... Men om det är en bil som kommer en ifatt så varför inte låta det köra förre och sedan hänger man på (om nu inte är det nån kamikazepilot) efter dennes baklysen?
3b. Is på vägen - ja... Stanna hemma!

Är jag jobbig nu? Bra! Lite till då!

Av egen oprofessionell utredning kom jag fram till att av dom bilar jag kommer ifatt så:
- 1 på ca 20 släpper förbi genom att svänga in på P- eller buss-rutta.
- 1 på ca 30 släpper förbi genom att blinka höger och lätta på gasen.

Är det verkligen så jobbigt att dela vägen med någon annan???

Nu är jag klar... Ha en fortsatt bra dag på vägen!
Senast redigerat av Grabber (24 januari 2011)


Meldem
917 Inlägg
17 januari 2011
#2
jävlar vilken pajkastningstråd detta kommer bli! Typiskt diskussionsunderlag för det! smile

Men jag kan föreställa mig hur du känner, har sett lastbilar etc som kämpar me att komma om stoppklossarna på 2+1 vägarna (lite otäckt men va ska dem göra liksom) och håller med dig på alla punkter. Jag kan tåla att folk kör sakta pga dina punkter, jag försöker ha tålamod i trafiken, men folk som inte ger plats när man ska köra om och folk som inte blinkar i korsningar, då brister det....

Har aldrig blivit ifattkörd av en lastbil/buss på vintern då jag försöker hålla hastigheten såvida det inte är katastrofunderlag, men skulle jag bli det så skulle jag flytta mig.

Bussar och lastbilar kör snabbare än (jag skulle vilja påstå) 70% av alla bilar på motorvägarna i oväder, speciellt snö, så kommer en tungviktare ifatt mig som tillhör dem andra 30% så skulle jag flytta mig. Hur vet jag inte, tar tillfället när det kommer.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Muttley
17 januari 2011
#3
är de 90 och jag håller mina 90. så håller jag mig på Körbanan. Jag går i princip aldrig ut i vägrenen (till höger om de streckade linjerna på högersida av mitt körfält)   Gå enbart ut där när utryckningsfordon kommer.
Blinkar folk eller lägger sig för nära för att jag håller min hastighet och inte kör ut i vägrenen så får de väl köpa en snabbare bil och få mer mod till sig att köra om på sådana vägar dvs utan vajjer.

Och sen kräver jag INTE att någon annan heller ska göra detsamma för mig som lastbilar.

Lagen säger att vägrenen inte är ett körfält därmed ska man inte köra där heller, utan gående cyklister och även traktorer ska använda de fälten.
Även lastbilsförare kan bete sig svinigt som att faktiskt pressa en i röven när man håller gällande hastighet, jag skiter väl fullständigt i om han vill ligga i 80 eller 100 på en 70 väg.

Märker att även sommartid när man väl kör 100 på 100 vägar med motorcykel så ska folk tro att jag seriöst skulle köra ut till höger på enfiliga vajjervägar. Jag saktar hellre ner för att jävlas då faktiskt när de ligger såpass nära och när de blir dubbelt så drar jag iväg.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#4
Nu handlar det inte om lastbil, motorcykel eller spårvagn utan denna jobbiga beteende som gör så många sura...
Att det står 70 på skylten betyder inte att man ska köra 70, man får köra 50 om man vill men då behöver inte denna förare ta upp hela vägen...
Är det 70 på 70 å förstår jag men om det är 60 på 90 o man har tider att passa?
Då kör många som om det vore deras sista dag i livet!

Att en lastbil kommer upp i r#ven så görs det inte för skojs skull eller för att skrämma(hoppas jag) utan mer eller minde meddela att man finns där o vill om. Helst snarast möjligt - tiden tickar...

Men om nu vill du/han/hon ligga där o ha lastbilen i r#ven så är det upp till var o en men vad skulle hända om man nu skulle släppa förbi denne stressade bilisten????
Tänk Er:
"-Jaha, en bil bakom... Jag kan väl släpa han... Jag har inte så bråttom."


huh?
10 427 Inlägg
17 januari 2011
#5
Låg bakom en Toyota Avensis kombi (utan regplåt bak! tongue) igår på en 80-väg där väglaget var helt ok (bart pga temperaturen). Låg i snitt 65km/h på 80väg med närmast klockrent väglag (för årstiden), ändå bromsar föraren ned till c:a 50km/h när det dyker upp kurvor som knappt kräver att man vrider på ratten. lol

Söndagsåkare!!!111111111111 madlol


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 januari 2011
#6
steifan skrev:
Låg bakom en Toyota Avensis kombi (utan regplåt bak! tongue) igår på en 80-väg där väglaget var helt ok (bart pga temperaturen). Låg i snitt 65km/h på 80väg med närmast klockrent väglag (för årstiden), ändå bromsar föraren ned till c:a 50km/h när det dyker upp kurvor som knappt kräver att man vrider på ratten. lol

Söndagsåkare!!!111111111111 madlol
Dem tillsammans med idioter som tränger sig och låtsas poliser borde inte ha körkort.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Norrlänning
643 Inlägg
18 januari 2011
#7
Märker också av detta "fenomen" rätt ofta, pendlar mellan östersund och stockholm ca 1gång i veckan.

Självklart förstår jag, och håller med om, att man inte ska köra över sin förmåga. klarar man inte av att köra mer än 50 när det snöar lite så gör inte det då, men man blir ju lite fundersam när man kör om ett gäng SUVar i en 9-5, men det är väl ovanan.

Det jag däremot inte förstår är folk som promt ska svänga ut för omkörning och sen knappt accelererar. Är det bara jag som känner mig lite dum och generad när jag hindrar bakomvarande trafik?

Håller helt med dig Grabber, har kört yrkestrafik också, och det känns ju som att alla yrkeschaufförer (vare sig man kör tradare eller lätt lastbil) släpper förbi varandra när man märker att den bakom har mer bråttom än man själv. Jag förstår inte varför detta inte funkar i "privat" trafik?


140 Inlägg
18 januari 2011
#8
Själv brukar jag råka ut för fenomenet att folk kör om mig och sedan lägger sig som en bromskloss för mig. Verkas bara för att jag har veteranbil så tror folk att jag ska hindra dem i deras framfart.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

1 067 Inlägg
18 januari 2011
#9
Raggarbergman skrev:
Själv brukar jag råka ut för fenomenet att folk kör om mig och sedan lägger sig som en bromskloss för mig. Verkas bara för att jag har veteranbil så tror folk att jag ska hindra dem i deras framfart.
Gammsaabarna viberar ju så mkt att man kan få tappade delar på bilen som exempelvis reservhjul och motorblock wink  Klart man måste köra om. big_smile


140 Inlägg
18 januari 2011
#10
Hool skrev:
Raggarbergman skrev:
Själv brukar jag råka ut för fenomenet att folk kör om mig och sedan lägger sig som en bromskloss för mig. Verkas bara för att jag har veteranbil så tror folk att jag ska hindra dem i deras framfart.
Gammsaabarna viberar ju så mkt att man kan få tappade delar på bilen som exempelvis reservhjul och motorblock wink  Klart man måste köra om. big_smile
Kan upplysa om att min bil håller ihop riktigt bra;) Är snarare svårt att få isär någonting.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

1 067 Inlägg
18 januari 2011
#11
Raggarbergman skrev:
Hool skrev:
Raggarbergman skrev:
Själv brukar jag råka ut för fenomenet att folk kör om mig och sedan lägger sig som en bromskloss för mig. Verkas bara för att jag har veteranbil så tror folk att jag ska hindra dem i deras framfart.
Gammsaabarna viberar ju så mkt att man kan få tappade delar på bilen som exempelvis reservhjul och motorblock wink  Klart man måste köra om. big_smile
Kan upplysa om att min bil håller ihop riktigt bra;) Är snarare svårt att få isär någonting.
Brun loctite är fusk tongue


1 482 Inlägg
18 januari 2011
#12
Jag har tur som åker 2-4filig motorväg till jobbet smile Inga större problem, bara köra om på valfri sida smile
Fast håller med om TS budskap.. Eftersom jag själv är sån som hatar slöåkare så håller jag hastigheten även om min bil inte klarar det. Jag skiter igentligen i vad det står på hastighetsskylten. Håller trafikrytmen. Lite jobbigt när det är mycket snö då mina däck är kassa men de e bara halka vidare o se glad ut smile
Senast redigerat av Noxxer (18 januari 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

1 277 Inlägg
18 januari 2011
#13
Är yrkeschaufför åxå, folk i allmänhet är på riktigt helt korkade i trafiken....jag har varit med om så många idioter att jag kan skriva en hel bok om olika trafiksituationer.

Har under desperation skrivit ett cirkulations sms med 10 skäl att undvika bilkörning....slutgnällt från mig...


1 581 Inlägg
18 januari 2011
#14
Finns dock värre idioter. Folk som ska förbi trots att man håller hastigheten +5-10km/h och trots att det inte går att köra om så ligger dem 3-5 meter bakom i 100 km/h när det är blixthalka. Tacka fan den dagen någon kör in i mitt arsle vad jag kommer skälla ut han när jag redan har whiplash sen tidigare.

Är man bromskloss, sväng undan när det går. Men håller man hastigheten, håll avstånd tills det går att köra om och skaffa en motor som gör det möjligt att köra om fort.

Körde mellan Norrtälje och Danderyd förra veckan och folk låg i 60 på 2-1 vägen när det är 100. Helt sanslöst! Dem borde införa körprov för alla över 60 år 1 gång om året! Kör dem så sakta för att dem inte ser mer än 10 meter fram eller?
Senast redigerat av Fellow (18 januari 2011)

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 januari 2011
#15
Grabber skrev:
Eller krävs det högt IQ för att kunna fatta ett sådant beslut???
3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.


Använd förövrigt bloggen till denna typen av inlägg nästa gång...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 januari 2011
#16
Grabber skrev:
Eftersom jag kör lastbil (vilket i många ögons gör mig till brottsling) så hinner jag uppleva det ena o det andra under mina 8-10 timmar bakom ratten per dag. Men nu struntar vi i vem kör vad - det handlar om  allmänt upplevelse.
Jag upplever dina problem också men kör inte lastbil vilket gör det enkelt för mig att skutta förbi de som blockerar. Däremot dem som gör vänstersvängar i tid och otid samt även utan att hålla till vänster eller blinka borde inte få ha kvar körtkortet. Det är ju RIKTIGT farligt.

nåväl, som sagt så kör jag lätt om en personbil, men när en lastbil gör sin omkörning på E4:an exempelvis så är det ju blockerat i flera minuter, det om något är irriterande om inte annat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#17
torpis skrev:
Grabber skrev:
Eller krävs det högt IQ för att kunna fatta ett sådant beslut???
3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Förlåt tongue

torpis skrev:
...men när en lastbil gör sin omkörning på E4:an exempelvis så är det ju blockerat i flera minuter, det om något är irriterande om inte annat.
Det har jag också märkt...
Varför ens köra om när det skiljer så lite i hastigheten?
Själv håller jag 82-83 på motorvägar så det finns resurser för en omkörning o man tjänar inte så mycket tid som många tror.

Idag fick jag fingret när jag körde om en förare som körde 70 på 100 2+1 väg... Vad mena han med det? roll
Senast redigerat av Grabber (18 januari 2011)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 januari 2011
#18
Grabber skrev:
Nu handlar det inte om lastbil, motorcykel eller spårvagn utan denna jobbiga beteende som gör så många sura...
Att det står 70 på skylten betyder inte att man ska köra 70, man får köra 50 om man vill men då behöver inte denna förare ta upp hela vägen...
Är det 70 på 70 å förstår jag men om det är 60 på 90 o man har tider att passa?
Då kör många som om det vore deras sista dag i livet!

Att en lastbil kommer upp i r#ven så görs det inte för skojs skull eller för att skrämma(hoppas jag) utan mer eller minde meddela att man finns där o vill om. Helst snarast möjligt - tiden tickar...

Men om nu vill du/han/hon ligga där o ha lastbilen i r#ven så är det upp till var o en men vad skulle hända om man nu skulle släppa förbi denne stressade bilisten????
Tänk Er:
"-Jaha, en bil bakom... Jag kan väl släpa han... Jag har inte så bråttom."
Så du menar att om jag ligger i 70 på 70 väg och en lastbil kommer upp bakom så ska jag släppa förbi honom för att han har tid att passa? Det var ju synd om honom för han borde kanske inte tagit sin extra långa fikapaus då.
Kan köpa det om kärringen framför ligger i 50 på 70 väg men absolut inte när man ligger lagligt.

Jobbigaste som finns förutom dom som aldrig kan hålla konstant hastighet är idioter som verkligen måste ligga PRECIS bakom en.
Det är kul att göra när man har snabbare bil, bara släppa gasen och låta bilen rulla ner i hastighet, när killen bakom väl ska om, då jävlar stampar man på gasen lol

Jag svänger aldrig av för om någon ska ligga och stressa bakom mig när jag ligger i laglig hastighet. Tvärtom, jag gör det gärna värre för honom/henne.
Och med min Saab så tvärnitar jag mer än gärna för bilen var ändå gratis = jag tjänar på det cool
Senast redigerat av Thunderbird88 (18 januari 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

8 879 Inlägg
18 januari 2011
#19
Grabber skrev:
Nu handlar det inte om lastbil, motorcykel eller spårvagn utan denna jobbiga beteende som gör så många sura...
Att det står 70 på skylten betyder inte att man ska köra 70, man får köra 50 om man vill men då behöver inte denna förare ta upp hela vägen...
Är det 70 på 70 å förstår jag men om det är 60 på 90 o man har tider att passa?
Då kör många som om det vore deras sista dag i livet!

Att en lastbil kommer upp i r#ven så görs det inte för skojs skull eller för att skrämma(hoppas jag) utan mer eller minde meddela att man finns där o vill om. Helst snarast möjligt - tiden tickar...

Men om nu vill du/han/hon ligga där o ha lastbilen i r#ven så är det upp till var o en men vad skulle hända om man nu skulle släppa förbi denne stressade bilisten????
Tänk Er:
"-Jaha, en bil bakom... Jag kan väl släpa han... Jag har inte så bråttom."
Som gammal yrkeschaufför så blir man nästan mörkrädd när man läser detta.
Vill man köra om så använder man vänsterfilen har fungerat i 30år för mig och borde göra så även för dig, att reta upp sig på billister som inte flyttar på sig är ett tydligt tecken på att man borde fundera på om man verkligen passar i yrket.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#20
Thunderbird88 skrev:
70 på 70 är ok men jag menar dom som ligger 50 på 90!!!

Hamilton skrev:
Vill man köra om så använder man vänsterfilen
Visst! Om det nu finns en vänster fil... Eller menar du att man ska köra om med mötande trafik? roll

Hamilton skrev:
att reta upp sig på billister som inte flyttar på sig är ett tydligt tecken på att man borde fundera på om man verkligen passar i yrket.
Lite irriterande är det speciellt när det finns dagar då man räknar varje minut!
Idag är det inte lika avslappnat läge på vägarna som det var för 10-20 år sedan - därav ökat antal inkompetenta förare/chaufförer bakom ratten...

Jag kör lagligt - får inte extra i lön för att köra för fört o har inte så bråttom så jag prejar bilar av vägen etc men sloköra har jag inget lust med bara...



Sök