3171
Sök

Installation utav dump & sportluftfilter till Saab 9-3

9 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#1
Tja! Tänkte sätta i ett sportluftfilter och dumpventil i min 9-3a årsmodell 02.

Tänkte kolla om ni har lite tips på installationen eller filter/dumpar? bilen har LMM och som jag har uppfattat det så ska jag köra på ett insatsfilter?

Hur man kopplar på en dumpventil vet jag inte riktigt men jag tror det ska vara en återcirkulerande?

Lite hjälp vore guld värt!

MVH Emil Eriksson


342 Inlägg
19 januari 2011
#2
Du har redan en återcirkulerande avlastningsventil originalmonterad. Det finns egentligen ingen som helst anledning till att byta den så länge du inte kör med kraftigt modifierad motor.

Ang. luftfiltret så fungerar även original bra där. Är du ute efter pysljudet när du kliver av gasen, så kan jag rekommendera ett AEM Dryflow. Det är alltså som man hör på namnet ett torrt öppet luftfilter, det kräver ingen olja för att filtrera och ska sålades heller inte skada luftmassemätaren.
Senast redigerat av olof102 (19 januari 2011)

BE*CE
419 Inlägg
19 januari 2011
#3
ja skulle hälldre använda insattsfilter ist för öppetfilter då e trasig lmm är en dyr sak
nu vet jag inte hur känslig saabens lmm är gämfört med volvons men jag va tvungen att byta på v70in då det satt ett öppet filter på, kommer aldrig köra med det igen

ang dump så håller jag med olof102

MVH Tysken

Volvo R racing

7 274 Inlägg
19 januari 2011
#4
Är man noga att hålla efter filtret så brukar man klara sig bra.


9 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#5
tack för alla svar! smile

jasså, så man kan få det där "pys/dump" ljudet av ett luftfilter? trodde det bara gick att få genom en dumpventil?


7 274 Inlägg
20 januari 2011
#6
En återcirkulerande skickar tillbaka luften till insugsröret men lite måste även gå ut.
Men med en stor burk så hörs det inte så mycket, bara ett öppet filter däremot gör att man hör det betydligt bättre!


3 860 Inlägg
21 januari 2011
#7
Vet inte om det var en 2.0t du hade men ett sånt här kör en polare med på sin -07a funkar skit bra för honom, brorsan har samma typ och märke i sin volvo v40 och ja i min V70. Följer man bar instruktionerna när man rengör så ska det inte vara några problem! Har haft mitt i lite mer än 2 år nu, inge strul alls! Du får även med instruktion nag montering, har för mig att det till och med står vilken storlek på verktyg man ska ha för att få dit det, idiot säkert med andra ord!!

Och, du kommer höra din orginal dum genom detta filtret...

http://sv.bsr.se/products/4900502/

Är inte detta rätt så leta vidare på deras sida så finner du nog...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

9 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#8
tack så jätte mkt! det blir nog detta big_smile


342 Inlägg
21 januari 2011
#9
Tycker du ska helt klart överväga ett sånt här: http://www.streetperformance-butik.se/S … d=212059DK

Tänk på att inoljade filter, typ BSRs KAN skada din luftmassemätare = DYRT

3 860 Inlägg
21 januari 2011
#10
Klart att ett Dryflow är enkelt och smidigt! Men sköter man sitt Optiflow är det inga problem där heller!

Jag Valde Optiflow filtret pga man fick en anpassad avskärmningsplåt med till filtret. Avskärmning är bra bra att tänka på iaf på volvon....

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

342 Inlägg
21 januari 2011
#11
Det är ju klart fördelen med Optiflow-kittet, att avskärmningsplåt ingår. Vill man köra en liten värstingmodell kan man ju alltid beställa plåten från BSR och köpa ett Dryflow seperat.

Är man lite händig är det heller inga större svårigheter att göra en egen avskärmningsplåt!

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 januari 2011
#12
På bilar med LMM mäter den upp den luftmassa som passerar mätaren och justerar mängden soppa utefter detta. Byter du din återcirkulerande dump mot en atmosfärisk kommer du ju att släppa ut luft som redan är uppmätt istället för att mata tillbaka den till insuget, vilket kommer att leda till att bilen går fett, och du får dessutom mer turbolagg mellan växlingarna.


9 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#13
okej men jag låter original dumpen sitta kvar så skaffar jag ett öppet filter då. dryflow eller optiflow? jag fattade inte riktigt skillnaden..


342 Inlägg
24 januari 2011
#14
emil_e skrev:
okej men jag låter original dumpen sitta kvar så skaffar jag ett öppet filter då. dryflow eller optiflow? jag fattade inte riktigt skillnaden..

Dryflow = ett filter som inte behöver inoljas
Optiflow = måste inoljas med filterolja för att fungera korrekt

Ett inoljat filter kan på lång sikt förstöra din luftmassemätare.
Senast redigerat av olof102 (24 januari 2011)

Elektriker
718 Inlägg
24 januari 2011
#15
Låter man ett inoljat filter torka ordentligt innan man klämmer på det på bilen och använder en vettig mängd olja så ska det inte vara nån större fara.
Har kört typ 1,5 år med oljat insatsfilter på min sorb utan problem.. börjar till å med få ångest för att jag har bristande underhåll på det för tillfället:O Men bilen går ändå ba fin fint=) Detta med steg 3 bsr (som alla verka tycka är skit chip;))

Men, risken finns ju såklart att du får olja på lmm å då äre ju lite kostsamt, så renar det bra skulle jag nog satsa på ett torrt=) lättare att rengöra å greja också antar jag?

Som att kasta vatten i sjön.

9 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#16
okej då kör jag på ett dryflow filter med avskärmning smile tack alla för hjälpen, uppskattas!


Elektriker
718 Inlägg
24 januari 2011
#17
En stor anledning som jag hittade nu är ju detta för Torrfiltret:
Rengöring:
- Ställ ner filtret i en bunke med varmt vatten och tvållösning
- Låt vattennivån täcka hela filterytan
- Låt stå i&nbspca 10minuter, rotera filtret fram och tillbaka och låt vattnet&nbspslå bort smutsen.
- Töm vattnet och upprepa proceduren
- Töm återigen och fyll upp med endast vatten, låt därefter filtret lufttorka


Jämför det med att man ska rengöra oljefilter med ett rengöringsmedel som stinker satt ja.. Det går i princip inte att hålla till inomhus, vilket gör det skit tråkigt på vintern..

Som att kasta vatten i sjön.


Sök