2679
Sök

Frågor om olika batteri storlekar.

418 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#41
Nu har det blivit dax att köpa strömkabel! Hur mycket kabel ska man uppskatta att det kommer användas? antagligen mer + än - med tanke på att jag ska jorda i chassit,  tänkte först 20 meter + 20 meter -.

Vore det bättre att ta 25 meter + och 15 meter minus? 50mm2 ofc.


DäckSprängarLigan
449 Inlägg
25 januari 2011
#42
Mofflan skrev:
Nu har det blivit dax att köpa strömkabel! Hur mycket kabel ska man uppskatta att det kommer användas? antagligen mer + än - med tanke på att jag ska jorda i chassit,  tänkte först 20 meter + 20 meter -.

Vore det bättre att ta 25 meter + och 15 meter minus? 50mm2 ofc.

Är det en buss du bygger inte en bil?

Hur många kablar ska du dra fram och tillbaka?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

418 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#43
tänkte dra dubbla + från batteriet, sen är det 6 slutsteg som ska ha kabel

Det är i en volvo 855 t5
Senast redigerat av Mofflan (25 januari 2011)


DäckSprängarLigan
449 Inlägg
25 januari 2011
#44
Ok jag ger mig. Jag räknade i saaben att från batteriet gick det 5-6 m bak till förgreningen. Sen beror det ju på hur du ska bygga

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

418 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#45
Men visst borde det gå åt ganska duktigt mycket mindre jord kabel? Rätta mig om jag har fel.


DäckSprängarLigan
449 Inlägg
25 januari 2011
#46
Jo så blir det ju eftersom du slipper dra jordkabeln fram till batteriet. Hur långt du behöver beror på var du väljer att sätta jordpunkten.
Jag har köpt kabel i bara en färg, då behöver du inte bestämma dig om hur mycke av vilken du ska köpa. Det är ganska enkelt att skriva på kabeln, tejpa eller markera den på nått bra sätt.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

418 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#47
Hur mycket kabel skulle du köpa till en 855 med 2 batterier och 6 steg?


DäckSprängarLigan
449 Inlägg
25 januari 2011
#48
jätte svårt att säga, det beror på var i bagaget du ska grena upp kablarna och hur du ska sätta stegen.
Men om du ska sätta förgreningen längst fram i bagaget och ska dra kablarna under golvmattan, under sätena så 12 m från batteriet. Sen kanske 2-3 m till jord, beror på hur långt bort du kopplar den i plåten.
De bästa kanske är att dra direkt från stegen till karossen.

Det är alltid jätte svårt att säga, alla byggen är olika. Ska kablarna synas, ska dom bara "försvinna". Finns jätte mycke som kan styra.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

687 Inlägg
25 januari 2011
#49
Mofflan skrev:
tänkte dra dubbla + från batteriet, sen är det 6 slutsteg som ska ha kabel

Det är i en volvo 855 t5

Dubbla 50 mm2 kablar lät ju jävligt fett måste jag säga big_smile 6 slutsteg alltså? va många högtalare ska du smacka in i bilen egentligen? showbygge?

418 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#50
batterierna ska ligga i reservhjulsbaljan, sen där ifrån ska de gå upp en jord kabel till en kopparskena där alla steg ska vara jordade, sen samma sak med plus kabel upp till en kopparskena där alla + kablar ska sitta.

Kopparskenorna ska förmodligen sitta precis åvanför baljan mot väggen vid höger fönstret.

Mvh!


3 187 Inlägg
25 januari 2011
#51
varför inte jorda direkt på batteriet?

Mofflan skrev:
batterierna ska ligga i reservhjulsbaljan, sen där ifrån ska de gå upp en jord kabel till en kopparskena där alla steg ska vara jordade, sen samma sak med plus kabel upp till en kopparskena där alla + kablar ska sitta.

Kopparskenorna ska förmodligen sitta precis åvanför baljan mot väggen vid höger fönstret.

Mvh!


DäckSprängarLigan
449 Inlägg
25 januari 2011
#52
ska battrierna vara i bagaget är det bättre, då är risken mindre att få dålig kontakt

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

3 187 Inlägg
25 januari 2011
#53
det utgick jag ifrån att dom skulle vara.. wink

sen en sak till 6 steg, men endast 2 batterier, känns klent, vad ska killen ha för steg?

mrfjonsson skrev:
ska battrierna vara i bagaget är det bättre, då är risken mindre att få dålig kontakt


DäckSprängarLigan
449 Inlägg
25 januari 2011
#54
Han har skrivit tidigare i tråden att han ska ha 4x kicker sx 1250 samt 2st 4 kanals steg, vet inte vilka 4 kanal steg och jag kan ingenting om sx1250

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

418 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#55
Tänkte mer att det blir låte svårt att joda 6 steg direkt på batteriet, därmet att göra en kopparskena där jag kopplar alla steg, är detta en dålig ide? Vad har ni för eventuella andra tips på vad man kan göra?

Mvh


DäckSprängarLigan
449 Inlägg
25 januari 2011
#56
Ringkabelskor eller vad man kallar dom och en extra lång skruv direkt på polskon på batteriet. Byt ut den skruven som sitter och använd en längre

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

418 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#57
Hur tror ni kabelskorna på feltema är? Såg att dom hade 50mm2 kabelskor till bra pris, så jag köpte ett paket! Men har ingen aning om vad det är för metall blandning i dom. Det är inte koppar iaf, kan de va någon blandning mellan aluminium och järn?

Hur tror ni ledningsförmågand i dessa påvarkar hela slingan? Tänken är att löda alla kabelskor och inte klämma dom.

Mvh Anton N


782 Inlägg
26 januari 2011
#58
Jag hade skippat det "vanliga" batteriet och om det sitter några mer kablar än den stora +kabeln så hade jag dragit dom till startmotorn eller generatorn sen hade jag tagit bort kabeln som gick mellan startmotorn o originalbatteriet så du inte riskerar en kortslutning sen hade jag dragit 1st 50 mm2 (el 70mm2 för enkelhetens skull) kabel från generatorn till startmotorn, 1st 70mm2 från startmotorn till första batteriets plus och 70mm2 mellan första o andra batteriets plus. 70mm2 mellan -polerna på batterierna och 70mm2 mellan någon av -polerna och chassit (så nära betterierna som möjligt)
Slutstegen skulle jag kopplat direkt på batterierna, både + och -

Jag gissar på att det går åt 6m 70mm2 + kabel och max 2 m 70mm2 -kabel samt 7 meter + o 7m - kabel till slutstegen. 70mm2 kabel är nog igt lite överdimensionerad om du inte har en herrejössesgenerator alt en väldigt svårstartad dieselmotor så igt räcker det nog med enkel 50mm2 men det beror på vilken generator du kommer köra med.


418 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#59
Så det ska inte gå någon + kabel från generatorn direkt till batteribanken där bak? Utan den ska gå via startmotorn sedan till batterierna? Är det inte bättre att dra en separat kabel direkt från generatorn till batteribanken där bak?


782 Inlägg
26 januari 2011
#60
Mofflan skrev:
Så det ska inte gå någon + kabel från generatorn direkt till batteribanken där bak? Utan den ska gå via startmotorn sedan till batterierna? Är det inte bättre att dra en separat kabel direkt från generatorn till batteribanken där bak?

Den går i princip direkt från generatorn till batterierna då startmotorn brukar sitta på vägen (så är troligtvis fallet på din bil också), du utnyttjar bara kabeln lite bättre wink
Vill du dra massa kabel så kan det ev va något bättre att dra 4st 50mm2 kablar från generatorn direkt till batterierna (du kommer inte märka någon skillnad) men vill du få ner förlusterna så mycket som möjligt så flyttar du batterierna och slutstegen så nära generatorn som möjligt och drar kabeln kortast möjliga väg.



Sök