3755
Sök

Drar igång med ett 16ventil turbo bygge hade jag tänkt

570 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#41
jo, med man måste ha ett bra sprut så man kan blanda bränsle luft rätt, utan att få spikningar då håller det för hur mycket som helst


570 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#42
Kan säga att det var ett tag sedan man skrev här.. har fått mina kolvar frästa, ska bara boka en tid med personen som gjorde det. och jag har beställt allt som ska hålla ihop motorn. 

nu ska jag bara få det.


777 Inlägg
7 juli 2011
#43
ser vi fram emot. men vilken jävla tid det tog o få kolvarna frästa. jag fräste mina själv.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#44
Jaa, det bara blev så när alla sa nej vi kan inte, nej vi har inte tid, sen la man allt på hyllan, men sen så kunde de så:), det blev inte lika fina kolvar som dina, då jag tog 3mm på kolven ist


777 Inlägg
8 juli 2011
#45
Stizzsee skrev:
Jaa, det bara blev så när alla sa nej vi kan inte, nej vi har inte tid, sen la man allt på hyllan, men sen så kunde de så:), det blev inte lika fina kolvar som dina, då jag tog 3mm på kolven ist

Ok ja de går ju det med men kolven e försvagas mycket mer så ska man trimma mycket så e de inte o rekommendera.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#46
kan jag tänka mig, men har stött på mitt första problem skulle jag tro, jag monterade i kolvarna, veva upp kolv 1 och 4, tog en gammal topp-packning, sen provmonterade toppen,   men när jag vevade runt kamaxeln så kände jag att avgassidans ventiler tog emot, alla säger de räcker med 3mm av fräsning men inte i detta fallet verkar det som.

öppnar sig ventilerna fullt när kolvarna är högst uppe?
Senast redigerat av Stizzsee (8 juli 2011)


570 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#47
kompletteringssats, sotningssats, ramlagersats, vevlagersats, kolvringsats, ventilkåpspackning, packboxkamrem och gummiplugg baksida av 16v topp är beställt, kosta mig 5523kr


570 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#48
detta har hänt sen söndagen 3/7
https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-6df1aec8fc5659fe48066a0268d7d0bc_large.jpg
ny monterad bränslepump, walbro 255L intank, OBS den är inte monterad med tejp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-dc4fc1f7d026f3ffadb76351f0a520e3_large.jpg
Ny frästa kolvar, 3mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-86ffd919a4bd1024f7ddfb2f14944a07_large.jpg
kommer bli fint, ska dieseltvätta allt så.
https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-af4ccf0c4140b8d1d48afec6ba87133a_large.jpg
Monterat kolvar för att testa så ventilerna går fritt.

Mera kommer på måndag efter jag har hämtat massor av saker.


777 Inlägg
8 juli 2011
#49
du går verkligen ventilerna fria från kolvarna?? ser lite lite ut?? kolla med modell lera big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#50
det berors på hur jag ställer kammarna, de gick inte fritt när jag hade kolven högst upp och ventilerna fullt öppna


570 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#51
Ska lämna de igen, för att fräsa ca 2 mm till på de.


570 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#52
gick ut för att räkna ut hur mycket jag ska ta av på kolvarna...  tog toppen och ställde så ventilerna stod helt öppna, mätade från toppens plana yta till ventilens högsta pungt, fick 7mm.  räknade ut på kolven att där var 10mm från första kolvring till toppen. och en original toppackning är 1.2mm, så får jag lämna ca 4mm kvar på den ytan..

rätta mig om jag har fel


777 Inlägg
9 juli 2011
#53
Stizzsee skrev:
gick ut för att räkna ut hur mycket jag ska ta av på kolvarna...  tog toppen och ställde så ventilerna stod helt öppna, mätade från toppens plana yta till ventilens högsta pungt, fick 7mm.  räknade ut på kolven att där var 10mm från första kolvring till toppen. och en original toppackning är 1.2mm, så får jag lämna ca 4mm kvar på den ytan..

rätta mig om jag har fel

ett tips på hur du kan se om dom tar i.
lägg lite modelllera over hela kolven på alla kolvarna. sätt på topp packningen o toppen med kammar, remmar o allt. se till att veven o kammarna e i 0-läge.
sen drar du runt veven 2 varv så alla ventilerna öppnar o stänger. sen tar du bort allt igen o se om ventilerna gjort avtryck i leran. på så vis ser du om ventilerna tar i eller ej. du kan även mäta hur nångt det e mellan ventilen o kolven då.

hoppas att du förstod. annas kan du pm.a mig så kan jag dra det på telefon. big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#54
ja tack, får göra det när jag kommer hem, sitter på camping och dricker lite beer nu. med i morgon blir det att skruva igen. tack för alla tips


777 Inlägg
9 juli 2011
#55
Stizzsee skrev:
ja tack, får göra det när jag kommer hem, sitter på camping och dricker lite beer nu. med i morgon blir det att skruva igen. tack för alla tips

bara kul o hjälpa till. vet hur det e o vara osäker. men lärt mig mycket nu

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#56
Jaa jag ser det du kan väldigt mycket, det är bara bra att någon vill dela med sig, har frågat massor med de har aldrig brytt sig..

vad ska du köra för sprut på din motorn?

Volvox40 skrev:
Stizzsee skrev:
ja tack, får göra det när jag kommer hem, sitter på camping och dricker lite beer nu. med i morgon blir det att skruva igen. tack för alla tips

bara kul o hjälpa till. vet hur det e o vara osäker. men lärt mig mycket nu


777 Inlägg
9 juli 2011
#57
Stizzsee skrev:
Jaa jag ser det du kan väldigt mycket, det är bara bra att någon vill dela med sig, har frågat massor med de har aldrig brytt sig..

vad ska du köra för sprut på din motorn?

Volvox40 skrev:
Stizzsee skrev:
ja tack, får göra det när jag kommer hem, sitter på camping och dricker lite beer nu. med i morgon blir det att skruva igen. tack för alla tips

bara kul o hjälpa till. vet hur det e o vara osäker. men lärt mig mycket nu


väldigt mycket e väl o ta i big_smile men man försöker ju.
har en hel del till o lära.
Jag kommer att köra med Megasquirt II v3. då jag vill kunna ställa laddtrycket i datorn.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#58
Volvox40 skrev:
Stizzsee skrev:
Jaa jag ser det du kan väldigt mycket, det är bara bra att någon vill dela med sig, har frågat massor med de har aldrig brytt sig..

vad ska du köra för sprut på din motorn?

Volvox40 skrev:
bara kul o hjälpa till. vet hur det e o vara osäker. men lärt mig mycket nu


väldigt mycket e väl o ta i big_smile men man försöker ju.
har en hel del till o lära.
Jag kommer att köra med Megasquirt II v3. då jag vill kunna ställa laddtrycket i datorn.

du har inte hört någon bra om civinco sprut? en polare snacka om det, men vet inte. men till ms,set måste du inte ha ngt till tändningen då?
Senast redigerat av Stizzsee (9 juli 2011)


777 Inlägg
9 juli 2011
#59
Stizzsee skrev:
Volvox40 skrev:
Stizzsee skrev:
Jaa jag ser det du kan väldigt mycket, det är bara bra att någon vill dela med sig, har frågat massor med de har aldrig brytt sig..

vad ska du köra för sprut på din motorn?



väldigt mycket e väl o ta i big_smile men man försöker ju.
har en hel del till o lära.
Jag kommer att köra med Megasquirt II v3. då jag vill kunna ställa laddtrycket i datorn.

du har inte hört någon bra om civinco sprut? en polare snacka om det, men vet inte. men till ms,set måste du inte ha ngt till tändningen då?

jo man måste ju ha VR givare men det sitter jue en orginal på motorn.
vet att många gör egna framme på veven.
civinco sprut e bra saker har jag hört men e dyrare med. jag gav 5000 för mitt ms2
civinco ligger runt 10-15 000 nytt då

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
9 juli 2011
#60
Volvox40 skrev:
Stizzsee skrev:
Volvox40 skrev:

väldigt mycket e väl o ta i big_smile men man försöker ju.
har en hel del till o lära.
Jag kommer att köra med Megasquirt II v3. då jag vill kunna ställa laddtrycket i datorn.

du har inte hört någon bra om civinco sprut? en polare snacka om det, men vet inte. men till ms,set måste du inte ha ngt till tändningen då?

jo man måste ju ha VR givare men det sitter jue en orginal på motorn.
vet att många gör egna framme på veven.
civinco sprut e bra saker har jag hört men e dyrare med. jag gav 5000 för mitt ms2
civinco ligger runt 10-15 000 nytt då

sen e jue nackdelen med civinco sprutet e ju att man inte kan koppla in datorn direkt till boxen utan gör detta genom ett typ kreditkort som man stoppar in i boxen. visst enkelt om man snabbt vill byta effekt men ms.et hppnar du bara en ny fil i ett program

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök