3394
Sök

Gul gäga i oljan, Volvo 855 GLT års 97

614 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#1
Köpte en 855 GLT i fredags och kollade oljan innan jag köpte bilen och allt såg bra ut.
Sen när jag skulle kolla oljan ännu en gång idag så såg jag att på oljestickan fans det små små klumpar av gulaktig smörja på stickan.

Öppnade locket till topplocket och kollde in bland kammarna men kunde där inte så någon gul smörja.
Jag vet att denna gula smörja som kan bli av oljan kan förekomma på bilar på vintertid för har sett det för dock ej på någon av mina egna bilar.

Då kommer frågan, är detta farligt att köra med? tror ej det finns så jättemycket av denna gula smörja i motorn men ändå.?

Vad är det för något? hur kommer det dit? skulle jag våga mig på en gissning så kan det väl kanske bero på att man inte bytt olja på länge i bilen?

Ska köpa ny olja och byta denna imorogn men finns det något sett ifall det finns en del av den gula smörjan nere i sumpen att få ut denna? eller borde det försvinna när man lägger i ny olja?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Cupra_
25 januari 2011
#2
Det första som dyker upp i mitt huvud är vatten. Kondensvatten då alltså. För jag antar att du inte har någon olja i kylarvattnet? Kör man korta sträckor speciellt vintertid så kan det lätt bli sådär. Jag hade varmkört motorn ordentligt, bytt olja och sen väntat. Alltså kört som vanligt och sett om det dök upp igen. Haft sådär på ett par bilar men aldrig hänt nåt..

8 251 Inlägg
25 januari 2011
#3
Ut och kör, gärna lite hårt -  mil så dunstar geggan bort. Kan vara ide att göra det innan du byter oljan, annars finns risken att en del av det blir kvar i tråget.


152 Inlägg
25 januari 2011
#4
inget att bry sig om. antagligen är de packningen på oljestickan som inte tätar tillräckligt när stickan är nertryckt. va ja förstått så blir de så på de flesta volvo motorer?  att byta olja kommer inte hjälpa. den vita geggan kommer komma tebax nästa gång du bara kör en kort sträcka.
men håll ut några månader till så blir de snart sommar så slipper du de problemet=)

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
25 januari 2011
#5
Hade själv en 850 med samma problem som du beskriver. Hade precis köpt bilen så man fick ju en chock.
Tog loss oljesticksröret och rengjorde det invändigt och bytte olja/filter, sen var problemet ur världen!
Verkade som att det bara var just röret det fanns gegga i, Övrig olja va hur fin som helst.

"My drinkingteam has a racingproblem"

41 Inlägg
25 januari 2011
#6
Det första jag kom att tänka på är det välkända problemet med vevhusventilationen på 850

926 Inlägg
25 januari 2011
#7
Kör man kontinuerligt bara 2-5 km åt gången så blir det så där erdan efter några mil, typ 20-30 mil.  Så ett oljebyte hjälper egentligen inte. Rejäl långkörning så dunstar vattnet bort.
Använd motorvärmare för snabbare varmkörning, hoppa över korta turer

Mats

466 Inlägg
25 januari 2011
#8
kondens vatten.. hade lika på min v40... bytade oljan sen var det fixat..


614 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#9
Deception skrev:
Det första som dyker upp i mitt huvud är vatten. Kondensvatten då alltså. För jag antar att du inte har någon olja i kylarvattnet? Kör man korta sträckor speciellt vintertid så kan det lätt bli sådär. Jag hade varmkört motorn ordentligt, bytt olja och sen väntat. Alltså kört som vanligt och sett om det dök upp igen. Haft sådär på ett par bilar men aldrig hänt nåt..

Nej nej absolut ingen olja i kylarvattnet/expantionskärlet.

Kan vara mycket möjligt att bilen tyvärr då har körts korta sträckor under vintern, Att göra så där en dödssynd enligt mig då jag alltid tagit en extra sväng med mina bilar jag ägt bara för att få upp motortempen till normal innan jag stängt av motorn.


Konstigt nog så såg jag inget av denna gula gägga när jag kolla olja innan jag köpte bilen och jag vet med säkerhet att jag själv inte har kört några kortare sträckor med bilen då jag pendlar 6 mil varje dag till jobbet.

Men kan ju varit jag som missa det då, eller så var det precis pågång att börja
Senast redigerat av rybbe (25 januari 2011)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#10
Okey känns som att man då har fått ett svar på denna fråga.
Ska ta rådet som tex Marlboroman säger här och dra en rejäl långkörning på några mil idag och kicka automaten några gånger så han får varva lite och sedan byter jag oljan ikväll! big_smile


TACK TILL ALLA HÄR SOM HJÄLPTE TILL!

Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
25 januari 2011
#11
Men det löser inte problemet som troligtvis är vevhusventilationen


614 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#12
mk2_power skrev:
Men det löser inte problemet som troligtvis är vevhusventilationen

Hmm okey okey.. skulle kunna vara. Får kanske plocka ner och byta det i helgen då
Senast redigerat av rybbe (25 januari 2011)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
614 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#14
honda1 skrev:
http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html

Ja såg faktist denna sida tidigare idag:D men tack ändå:D

Får se om det verkligen är vevhusventilatioen som är tät eeller om det bara var föregående olja som var skit då jag bytt olja och filter idag.

Vet inte riktigt 100 % än ifall vevhus verkligen är tät eller inte.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld


Sök