3766
Sök

Vilka gamla och billiga bilar har "själ"?

huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2011
Var någon motorjournalist/motsvarande som skrev att just Volvo 940 hade en "grovhuggen charm" som ett köpargument. Borde väl klassas som "själ" wink Så där har ni orden som beskriver gamla Volvobilars själ - "grovhuggen charm". haha smile

6 654 Inlägg
29 januari 2011
Klart äldre bilar har de..sämre ljudisolering, motorn skriker, ner suttna/mjukade säten och otrolig design, både kantiga, runda och "spetsiga"

Bara kolla på Impala och Cadillac, vem skulle designa sånt idag? Ingen pga aerodynamik. Själen sitter överallt i en gammal bil..Bara monterar man en ny stjärna på sin Mercedes som hade den avbruten blir bilen mycket bättre tycker man; Små saker gör väldigt mycket på äldre bilar

Tycker dagens bilar saknar detta, det är byggda för att köra A till B på mest miljövänligaste sättet. Förr skulle man njuta av att köra, finns ju fortfarande bilar idag som har lite av den känslan som Corvette ZR-1. Den är ju rent livsfarlig men finns ju källor på en som bytte in sin Bugatti Veyron mot ZR-1an för den var roligare

De/Dem

7 100 Inlägg
29 januari 2011
min gamla 626 coupe-87 sad

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 januari 2011
mpulver skrev:
Håller med aceshigh666 till fullo, bra sagt.

Ja, jag kan bara hålla med. Jag har en bil som enligt många borde ha en riktig själ. Jag har byggt varenda liten del av den själv, skruvat ihop allt från lösa delar, av mig själv renoverat skrot. Klippt, knackat, lackat och polerat. Likförbannat är det bara en maskin.

Däremot så påverkas min själ av bilen/maskinen. Jag blir en helt annan människa när jag sätter mig i den jämfört med när jag sätter mig i min i sammanhanget miserabelt tråkiga Honda. Inte ens Rovern som doftar läder och blänker ädelträ kommer i närheten, även om den påverkar min själ bra mycket mer än det mesta som står på coop-parkeringen.

Bilar är saker. De ska inte betecknas med "henne" eller ges namn. IMHO såklart. Alla får ha en åsikt. Det är min.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Seg bôvel
322 Inlägg
29 januari 2011
Turbocab skrev:
Ju äldre bilar blir, ju mer själ helt klart. Egenheter som växer fram, historian nästan andas från klädseln, varje litet märke har sin historia. En ny bil har helt enkelt inte denna historia, och lite mindre själ. Sen byggs ju bilar idag enligt helt andra krav för att vara max kvalitet och likadana, det gör ju också det hela lite mer slätstruket. Själ kan ju vara saker man varit med om med bilen också. Jag sålde tex min vita og900 cab för några år sedan. Det går fan inte en enda djäkla dag utan att jag tänker på den bilen, och jag kommer köpa tillbaka den om jag så skall dö på kuppen - om inte det är "själ nog" så vet jag inte vad som är det. Det var min första egna hobbyvagn och min entre in till Saabvärlden, och varför i helvete jag sålde skulle jag gärna vilja veta...!!!

Det där känner jag igen, handlar nog mer om vad bilen "varit med om" än hur den ser ut och fungerar maskinellt.
Mina föräldrar hade samma bil under en stor del av min uppväxt (Är 19 idag).
Går bannemig in på bilregistret varje dag och kollar om något nytt hänt med bilen, samma sak med Blocket. När den syns där så slår jag till!

Min nuvarande bil är också gammal och risig, men har dock större själ då jag inte ägt den mer än ett år.

Sök