3123
Sök

Mega squirt Installering på 940 Turbo ?

11 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#1
Halloj .!!! Ramla över ett eftermarknads sprut nu .. fick hem de idag
Med Givare,Trigger hjul fördelare , box aa you name it tongue
Men nu fundar ja lite på om de e någon annan som har lite " Erfarenhet" av inkopplingen tongue så som
hur man ska få dit trigger hjulet samt Tps en .. " Avläsaren" till de fram på motorn . resten ska
ja väl få ihop tongue Tacksam om de e någon som kan komma med lite tips o tricks för o göra de bästa av de
MVH

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 februari 2011
#2
Perkkon skrev:
Halloj .!!! Ramla över ett eftermarknads sprut nu .. fick hem de idag
Med Givare,Trigger hjul fördelare , box aa you name it tongue
Men nu fundar ja lite på om de e någon annan som har lite " Erfarenhet" av inkopplingen tongue så som
hur man ska få dit trigger hjulet samt Tps en .. " Avläsaren" till de fram på motorn . resten ska
ja väl få ihop tongue Tacksam om de e någon som kan komma med lite tips o tricks för o göra de bästa av de
MVH

sitter det inte trigger på svänghjulet redan? brukligt är att man krokar in sig på motorn befintliga triggersystem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 Inlägg
7 februari 2011
#3
Ja, skarva in dig på original VR-givare på svänghjulet.

Men du menar alltså att du inte vet hur du ska få dit det mekaniska?
Det är väl bara att börja experimentera. Svetsa eller skruva triggerhjulet på remskivan och tillverka en hållare för givaren.


11 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#4
Hur tänker du nu ? kan ja skarva ihopp de med Hallgivaren ? ja har trigger o ev läseren . men begriper inte hur ja ska få till just de på bästa sett ? dom snackar om att de finns ´" Modell anpassade " Trigger hkul ( med rem skiva ) till just volvo men hittar de fan inte hmm ska väl börja riva i de där i morgon e la tänkt . Men om ja fatta allt rätt så ska . en givare på Spjällhuset . en på insuget till luften o en till vattnet o en VG givare till triggern .. men känns lite " fattigt" med grejor? kanske bara e de ? sen har ja ju givitvis massa kablar o fördelare o box och de .. men men får testa tongue Tack som fan för svar iallafall big_smile




Deztallica skrev:
Ja, skarva in dig på original VR-givare på svänghjulet.

Men du menar alltså att du inte vet hur du ska få dit det mekaniska?
Det är väl bara att börja experimentera. Svetsa eller skruva triggerhjulet på remskivan och tillverka en hållare för givaren.

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar

1 008 Inlägg
13 februari 2011
#5
klarar ditt MS  VR-givare med 60-2 trigger så är det ju bara att använda den befintliga som sitter vid svänghjulet.


11 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#6
240bns skrev:
klarar ditt MS  VR-givare med 60-2 trigger så är det ju bara att använda den befintliga som sitter vid svänghjulet.

Jaha ofan .. hur tar ja reda på de ? alltså om den klara de eller inte ? då tar ja alltså bara bort
"hall givaren" o sätter VR-givaren där istället ?

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
26 februari 2011
#7
har du en bredbandslambdasond då?...gå in på savarturbo.se och skriv till backeliten
han har alla svar du behöver...du måste bli meddlem för o kun skriv men hä värt de...ja just ja har du ingen bbl. så kommer du inte kunna mappa...

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

225 Inlägg
7 mars 2011
#8
dieselkungen1 skrev:
har du en bredbandslambdasond då?...gå in på savarturbo.se och skriv till backeliten
han har alla svar du behöver...du måste bli meddlem för o kun skriv men hä värt de...ja just ja har du ingen bbl. så kommer du inte kunna mappa...

Klart man kan mappa utan bb-lambda, men de är ju helt klart att rekomendera. Har man ex en hygglig polare så behöver man ju bara låna den under mappning.
folk har ju mappat i många år innan den uppfanns.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 mars 2011
#9
som jag fattat det så måste man ha en när man mappar spelar ingen roll om man har gen el. lånar men den BÖR vara där under mappning annars blire inte bra vad jag har läst osv.!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 mars 2011
#10
BBlambda är absolut inget måste, men om man ska prova utan gäller det att ha en rejäl dos erfarenhet och känsla om det inte ska sluta med smälta kolvar etc.

EGT-mätare är också ett bra komplement till BB-lambda vid mappning smile
Senast redigerat av NITROUS (7 mars 2011)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

49 Inlägg
14 mars 2011
#11
Perkkon skrev:
240bns skrev:
klarar ditt MS  VR-givare med 60-2 trigger så är det ju bara att använda den befintliga som sitter vid svänghjulet.

Jaha ofan .. hur tar ja reda på de ? alltså om den klara de eller inte ? då tar ja alltså bara bort
"hall givaren" o sätter VR-givaren där istället ?

Det är väll en VR-givare som sitter på blocket genom sprängkåpan å mäter över svänghjulet (60-2) på B230 med fördelaren i bakkant på locket?

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 mars 2011
#12
NITROUS skrev:
BBlambda är absolut inget måste, men om man ska prova utan gäller det att ha en rejäl dos erfarenhet och känsla om det inte ska sluta med smälta kolvar etc.

EGT-mätare är också ett bra komplement till BB-lambda vid mappning smile

Att mappa utan WBL är som att köra på motorvägen och blunda.  Visst det kan gå... man hör ju när man slår i räcket, så bara styra åt andra hållet ett tag...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

15 Inlägg
16 mars 2011
#13
ticcen skrev:
Perkkon skrev:
240bns skrev:
klarar ditt MS  VR-givare med 60-2 trigger så är det ju bara att använda den befintliga som sitter vid svänghjulet.

Jaha ofan .. hur tar ja reda på de ? alltså om den klara de eller inte ? då tar ja alltså bara bort
"hall givaren" o sätter VR-givaren där istället ?

Det är väll en VR-givare som sitter på blocket genom sprängkåpan å mäter över svänghjulet (60-2) på B230 med fördelaren i bakkant på locket?

Nja med risken att låta dum, men det är ingen trigger utan hall givare. Vi har satt ett 36-1 trigger med vr på remskivan. Går att köra hall om man vill. Men kör trigger speciellt om du kör tändning.

Mappat våran 240 utan att köra i räcket, men håller med att en bbl skulle varit bättre. Smalband funkar fint, ligg lite fett och håll tändningen under 25 så är det och. Eller sätt i knacksensor och ös på.


49 Inlägg
16 mars 2011
#14
Projekt240 skrev:
ticcen skrev:
Perkkon skrev:

Jaha ofan .. hur tar ja reda på de ? alltså om den klara de eller inte ? då tar ja alltså bara bort
"hall givaren" o sätter VR-givaren där istället ?

Det är väll en VR-givare som sitter på blocket genom sprängkåpan å mäter över svänghjulet (60-2) på B230 med fördelaren i bakkant på locket?

Nja med risken att låta dum, men det är ingen trigger utan hall givare. Vi har satt ett 36-1 trigger med vr på remskivan. Går att köra hall om man vill. Men kör trigger speciellt om du kör tändning.

Mappat våran 240 utan att köra i räcket, men håller med att en bbl skulle varit bättre. Smalband funkar fint, ligg lite fett och håll tändningen under 25 så är det och. Eller sätt i knacksensor och ös på.

Så det sitter Hall givare orginal på Volvo med lh 2.4?

040 RedLine
1 219 Inlägg
16 mars 2011
#15
Vilken bb-lambda rekomenderar ni då, inte för dyr dock smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 mars 2011
#16
BrajjAxx skrev:
Vilken bb-lambda rekomenderar ni då, inte för dyr dock smile

just en lambda ingen AFR, sen spelar det kvitta vilken du väljer.  Jag kör AEM vilket har funkat bra så långt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
16 mars 2011
#17
Kika in denna sida, där får du all hjälp på vägen http://megasquirt.se/

Hellre Nürburgring än vigselring

040 RedLine
1 219 Inlägg
16 mars 2011
#18
Atenza skrev:
Kika in denna sida, där får du all hjälp på vägen http://megasquirt.se/

Känns som o de ligger på för hög nivå där, kan inte grunderna ens tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 mars 2011
#19
BrajjAxx skrev:
Atenza skrev:
Kika in denna sida, där får du all hjälp på vägen http://megasquirt.se/

Känns som o de ligger på för hög nivå där, kan inte grunderna ens tongue

Om manualen känns för knepig så är det läge att börja läsa ganska mycket innan man börjar pilla ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

040 RedLine
1 219 Inlägg
16 mars 2011
#20
torpis skrev:
BrajjAxx skrev:
Atenza skrev:
Kika in denna sida, där får du all hjälp på vägen http://megasquirt.se/

Känns som o de ligger på för hög nivå där, kan inte grunderna ens tongue

Om manualen känns för knepig så är det läge att börja läsa ganska mycket innan man börjar pilla ;-)

Har läst en hel del på megasquirts forum, men vet iprinsip bara att man ersätter styrboxarna med en ny som kopplas till dator och sedan mappar man via datorn. Därmed tar man bort lmm och vissa kör utan tomgångsmotor. Var ska jag läsa här nest?

Sorry om ja verkar vara lite noob, men man ska ju börja någonstans smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök