3612
Sök

Vad drar egentligen minst bränsle?

1 171 Inlägg
5 februari 2011
#21
Jag har kört ganska många bilar (har tappat räkningen iaf) och de enda som kändes aningens opraktiskt att köra 50 på 5:an i var en V70 -05, den låg på ca. 1100 varv samt en Passat 2.0TDI -06 som låg på ca. 1000varv:P. Även passaten drog mindre på 5:an.

Annars har jag aldrig upplevt något problem eller att man skulle behöva växla oftare.

Det är nog en vanesak om man tycker det funkar bra eller inte. Kan vara att man får lite mer avgasljud också på en del bilar på lägre varv.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2011
#22
tkd_rille skrev:
AcesHigh666 skrev:
Så om jag kommer till en uppförsbacke så är det bättre att ligga på 5an och ge plattan i mattan och sega för det går billigare? 

Jag ser det inte praktiskt att köra så iaf. Jag ligger alltid där det finns kraft i motorn så jag slipper växla i onödan.

Från tillfälle till tillfälle.
I uppförsbackar får man ju växla ner för att få mer kraft.

I princip ALLA moderna bilar ska klara av att ligga i 5ans växel i 50 annars är de nått fel.
om jag inte minns fel kan jag ligga i 6an på en storbil Renault traffic eller va de heter.
Men man gör ju inte det om du vet om att du måste sakta ner om 100 meter.
Men bilen drar som allra minst just i 5an. V40 98 jag har drar minst i högsta växeln i låg fart.


Och sen om man vill vara bränslesnål så är de en regel att man aldrig ska gå över 3000 varv någon gång överhuvudtaget. Inte ens med automat

Det går inte med min automatare wink i så fall skulle jag aldrig komma fram.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Muttley
5 februari 2011
#23
AcesHigh666 skrev:
tkd_rille skrev:
AcesHigh666 skrev:
Så om jag kommer till en uppförsbacke så är det bättre att ligga på 5an och ge plattan i mattan och sega för det går billigare? 

Jag ser det inte praktiskt att köra så iaf. Jag ligger alltid där det finns kraft i motorn så jag slipper växla i onödan.

Från tillfälle till tillfälle.
I uppförsbackar får man ju växla ner för att få mer kraft.

I princip ALLA moderna bilar ska klara av att ligga i 5ans växel i 50 annars är de nått fel.
om jag inte minns fel kan jag ligga i 6an på en storbil Renault traffic eller va de heter.
Men man gör ju inte det om du vet om att du måste sakta ner om 100 meter.
Men bilen drar som allra minst just i 5an. V40 98 jag har drar minst i högsta växeln i låg fart.


Och sen om man vill vara bränslesnål så är de en regel att man aldrig ska gå över 3000 varv någon gång överhuvudtaget. Inte ens med automat

Det går inte med min automatare wink i så fall skulle jag aldrig komma fram.

Vad är de för nått då?.
Jag kör automat dagligen ca 50 mil eller mer. Och kör aldrig nånsin över 3 tusen varv, jag växlar själv med att släppa lite på gasen om den vill över

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2011
#24
Det är en 960 med 4 petare. Det går "teoretiskt" att göra det men orka köra som en gubbe för att spara 20 spänn på en tank eller nått.

Lite måste man gasa annars kommer man ju aldrig ut från korsningar t.ex.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2011
#25
Bullet--- skrev:
om man kan köra på 4:an eller 5:ans växel i 50kmh har helt o göra med vilken bil man kör och vilken utväxling drivlinan har. Min civic ligger vid 1500-1550 rpm i 50 kmh i 5:ans växel, rullar på utan problem och "hackar"" inte. Men sen är ju iden med eco driving också att planera körningen och inte bara ligga i rätt växel. Det är inte ofta man ligger på en 50 väg där man kan ekonomiskt växla upp till 5:an om man ligger o kör i stan. Då är det bättre att ligga i 4:an.

Det där är också en sak som jag märkt. Jag tror jag kört på en 50 väg där det "kanske" hade kunnat varalönt att lägga i en annan växel endast ett par 3 ggr... i verkligheten med korsningar, övergånsställen, fartbulor, uppförbackar och 30 sträckor överallt är det helt onödigt att ens försöka. Knappt att 4an känns nödvändig att använda. Alla längre sträckor brukar det vara 70+ på...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Muttley
5 februari 2011
#26
AcesHigh666 skrev:
Det är en 960 med 4 petare. Det går "teoretiskt" att göra det men orka köra som en gubbe för att spara 20 spänn på en tank eller nått.

Lite måste man gasa annars kommer man ju aldrig ut från korsningar t.ex.

haha. Men de är ju jäkligt bra ifall man ska köra långt så att säga. Om du ska lägga 50-70 mil på ett sträck så sparar du rätt mycket på att köra så.

Privat kör jag aldrig själv så eco .

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2011
#27
tkd_rille skrev:
AcesHigh666 skrev:
Det är en 960 med 4 petare. Det går "teoretiskt" att göra det men orka köra som en gubbe för att spara 20 spänn på en tank eller nått.

Lite måste man gasa annars kommer man ju aldrig ut från korsningar t.ex.

haha. Men de är ju jäkligt bra ifall man ska köra långt så att säga. Om du ska lägga 50-70 mil på ett sträck så sparar du rätt mycket på att köra så.

Privat kör jag aldrig själv så eco .

Nej det är ju sant. Men ska man långt så blir det ju i regel mest 70+ sträckor. Och då har man alltid högsta växeln i.

Med miatan kan man inte ens följa "eco-mallen" med max 3000 rpm om man vill köra över 80-90. i 110 varvar dem 3500 så cool

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2011
#28
Bullet--- skrev:
AcesHigh666 skrev:
tkd_rille skrev:

haha. Men de är ju jäkligt bra ifall man ska köra långt så att säga. Om du ska lägga 50-70 mil på ett sträck så sparar du rätt mycket på att köra så.

Privat kör jag aldrig själv så eco .

Nej det är ju sant. Men ska man långt så blir det ju i regel mest 70+ sträckor. Och då har man alltid högsta växeln i.

Med miatan kan man inte ens följa "eco-mallen" med max 3000 rpm om man vill köra över 80-90. i 110 varvar dem 3500 så cool

rätt högt det där, tror jag ligger 3000 blankt med civicen, och 3250 med preluden.

Jo det är rätt galet,men det bidrar till roligheten också. Samt att den behöver det för motorn är som en mc motor nästan.

max VRIDMOMENT vid 5500rpm och effekt vid 6500. Under ca 3000 är den trött som fan...wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

150 Inlägg
5 februari 2011
#29
Kör en diesel på jobbet, 70mil + om dagen tongue Ligger motorväg för det mesta.

Opel combo, drar ca 6L/100km. Har testat att ligga 90 över allt, vilket var ultimata tongue drog ner det till 5.5L/100km. Men tycker inte att det är värt att spara 5 dl per 100 mil. tongue Blir mycket i längden men man orkar inte sitta o trycka 90 på 120 vägar ^.^

En bil drar minst när den ligger på ca 1500v, kan vara några 100 varv lägre men 1500 är det jag satsar på.

Ifall ni köra nyare bilar så borde ni ha en mätare som säger hur mycket bensin ni drar på 100km, den hoppar ju upp och ner hela tiden så det är svårt att läsa av den. Men ifall ni ligger i 5an växel i 50km/t så ska ni se att det drar mer bensin än att ha 4an i.


Har testat detta på många olika bilar.

V70 -99 : 170hp
V70 -09 : 200hp
Ford Mondeo-08?: Flexifuel 145hp
Toyota Avensis 08: 170hp
Opel Combo -09: 70hp
Ford Focus: -05 120hp eller nå. <-- Sämsta biler någonsin tongue drar 9L/100 km vad du än gör tongue
m.m..
Senast redigerat av Gathor (5 februari 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 februari 2011
#30
zoopåse skrev:
Ha inte för lågt varv tal, drar mer soppa att ligga på 5an i 50km/t än 4an. (stämmer inte på alla bilar men flesta)

Det är snarare precis tvärtom. 5:an drar oftast mindre i 50 än 4:an, om du inte kör bil med förgasarmotor eller någon udda utväxling på lådan.

2. När man kör typ 55km/h och ska stanna vid rödljus, har femmans växel i.
    * att man genom att växla ner hålla ner varvtalet mellan 1500 och 2000 eller....
    * att man typ hoppas över växlar t.ex. 5->3->1 och man växlar ner vid gränsfall för när motorn börjar låta ansträngd? för enligt en trafiklärare tycker han att jag borde hoppa över växlarna och inte växla ner växel för växel, men då händer det ju ofta att varvtalet brukar hinna sjunka under 1500 innan jag måste växla ner och då har ju motorn börjat förbruka mera bränsle?

3. när man ska starta och rulla.
     ungefär som punkt 2, ska man hoppa över växlarna ? t.ex. 1->3->5? eller ta 1->2->3->4->5

Äger en audi 80, -92 2.0

2. Om du ska motorbromsa på varje växel från 5:an i 55 så kommer det inte bli så lång motorbroms på varje växel och en väldig massa jobb. Det är bättre att på en modern bil välja en växel, typ 2:an eller 3:an beroende på vilken växel du kommer accellerera med efteråt eller hur mycket broms du behöver. Behöver du stanna så kopplar du bara ur när motorvarvet är runt 1000. Behöver du inte stanna så försök planera så att du håller dig till en växel genom hela korsningen/rondellen tills du fått upp hastigheten igen.

På en äldre bil kan det vara bättre att välja en högre växel att motorbromsa på och istället koppla ur tidigare. Dvs hålla nere varvtalet till tomgång så snart som möjligt även om det betyder att då får färdbromsa.

3. Gör såhär: kolla på vägen och bedöm vilken hastighet du ska upp i och hur snabbt. Starta på 1:an tills du precis får i 2:an. Om du har en bil framför som accar väldigt sakta så stega dig genom alla växlarna. Har du fritt framför dig ta 3:an upp till 50 och lägg i 5:an. Ska du bara köra 40-45 ligg kvar på 2:an upp dit och lägg i 4:an.

Jag tycker att du här får med det allra viktigaste. PLANERA! Många saknar den biten och bromsar från typ 70 precis före en korsning, får stanna helt i rödljus i onödan osv. Det går för det mesta att undvika att sänka farten mer än nödvändigt med planering.

För övrigt är det ingen bra idé att välja en växel för motorbroms så att du får typ 4-5k rpm. Inte bra för varken drivlina eller motorkuddar i längden.

5:an i 50 är galenskaper på en "riktig" bil som inte varvar 4k rpm i 110. Jag har aldrig haft en bil med så surrig utväxling som CSE'n. Den varvar ca 1300 rpm på femman i 50 hastighetsmätarknyck. Den har även visning av momentanförbrukning. Går det det minsta uppåt drar den minst 2-3 dl mer per mil på femman i 50 jämfört med fyran.
Senast redigerat av Andromeda (5 februari 2011)


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2011
#31
Andromeda skrev:
zoopåse skrev:
Ha inte för lågt varv tal, drar mer soppa att ligga på 5an i 50km/t än 4an. (stämmer inte på alla bilar men flesta)

Det är snarare precis tvärtom. 5:an drar oftast mindre i 50 än 4:an, om du inte kör bil med förgasarmotor eller någon udda utväxling på lådan.

2. När man kör typ 55km/h och ska stanna vid rödljus, har femmans växel i.
    * att man genom att växla ner hålla ner varvtalet mellan 1500 och 2000 eller....
    * att man typ hoppas över växlar t.ex. 5->3->1 och man växlar ner vid gränsfall för när motorn börjar låta ansträngd? för enligt en trafiklärare tycker han att jag borde hoppa över växlarna och inte växla ner växel för växel, men då händer det ju ofta att varvtalet brukar hinna sjunka under 1500 innan jag måste växla ner och då har ju motorn börjat förbruka mera bränsle?

3. när man ska starta och rulla.
     ungefär som punkt 2, ska man hoppa över växlarna ? t.ex. 1->3->5? eller ta 1->2->3->4->5

Äger en audi 80, -92 2.0

2. Om du ska motorbromsa på varje växel från 5:an i 55 så kommer det inte bli så lång motorbroms på varje växel och en väldig massa jobb. Det är bättre att på en modern bil välja en växel, typ 2:an eller 3:an beroende på vilken växel du kommer accellerera med efteråt eller hur mycket broms du behöver. Behöver du stanna så kopplar du bara ur när motorvarvet är runt 1000. Behöver du inte stanna så försök planera så att du håller dig till en växel genom hela korsningen/rondellen tills du fått upp hastigheten igen.

På en äldre bil kan det vara bättre att välja en högre växel att motorbromsa på och istället koppla ur tidigare. Dvs hålla nere varvtalet till tomgång så snart som möjligt även om det betyder att då får färdbromsa.

3. Gör såhär: kolla på vägen och bedöm vilken hastighet du ska upp i och hur snabbt. Starta på 1:an tills du precis får i 2:an. Om du har en bil framför som accar väldigt sakta så stega dig genom alla växlarna. Har du fritt framför dig ta 3:an upp till 50 och lägg i 5:an. Ska du bara köra 40-45 ligg kvar på 2:an upp dit och lägg i 4:an.

Jag tycker att du här får med det allra viktigaste. PLANERA! Många saknar den biten och bromsar från typ 70 precis före en korsning, får stanna helt i rödljus i onödan osv. Det går för det mesta att undvika att sänka farten mer än nödvändigt med planering.

För övrigt är det ingen bra idé att välja en växel för motorbroms så att du får typ 4-5k rpm. Inte bra för varken drivlina eller motorkuddar i längden.

Så illa är det inte, man behöver ju inte bara dumpa kopplingen,man kan ju släppa den sakta. Sen kan man gasa till o matcha varvet så går det fint.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 februari 2011
#32
AcesHigh666 skrev:
Andromeda skrev:
zoopåse skrev:

Det är snarare precis tvärtom. 5:an drar oftast mindre i 50 än 4:an, om du inte kör bil med förgasarmotor eller någon udda utväxling på lådan.


2. Om du ska motorbromsa på varje växel från 5:an i 55 så kommer det inte bli så lång motorbroms på varje växel och en väldig massa jobb. Det är bättre att på en modern bil välja en växel, typ 2:an eller 3:an beroende på vilken växel du kommer accellerera med efteråt eller hur mycket broms du behöver. Behöver du stanna så kopplar du bara ur när motorvarvet är runt 1000. Behöver du inte stanna så försök planera så att du håller dig till en växel genom hela korsningen/rondellen tills du fått upp hastigheten igen.

På en äldre bil kan det vara bättre att välja en högre växel att motorbromsa på och istället koppla ur tidigare. Dvs hålla nere varvtalet till tomgång så snart som möjligt även om det betyder att då får färdbromsa.

3. Gör såhär: kolla på vägen och bedöm vilken hastighet du ska upp i och hur snabbt. Starta på 1:an tills du precis får i 2:an. Om du har en bil framför som accar väldigt sakta så stega dig genom alla växlarna. Har du fritt framför dig ta 3:an upp till 50 och lägg i 5:an. Ska du bara köra 40-45 ligg kvar på 2:an upp dit och lägg i 4:an.

Jag tycker att du här får med det allra viktigaste. PLANERA! Många saknar den biten och bromsar från typ 70 precis före en korsning, får stanna helt i rödljus i onödan osv. Det går för det mesta att undvika att sänka farten mer än nödvändigt med planering.

För övrigt är det ingen bra idé att välja en växel för motorbroms så att du får typ 4-5k rpm. Inte bra för varken drivlina eller motorkuddar i längden.

Så illa är det inte, man behöver ju inte bara dumpa kopplingen,man kan ju släppa den sakta. Sen kan man gasa till o matcha varvet så går det fint.

Onödigt, eller hur? Du kan lika gärna välja en växel högre och få 3k rpm istället. Den drar 0l/mil då också vet du, och du sparar drivlinan.

Tycker MX-5 verkar rätt imponerande smile
8,8s 0-100 med 115 hk är rätt galet. Vad väger den?
Senast redigerat av Andromeda (5 februari 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
5 februari 2011
#33
zoopåse skrev:
I princip är det så, så länge kraften räcker till med 80% gas drar det mindre att ligga kvar på en högre växel.

Att ligga med nästan stängt gasspjäll och varva utifall att man skulle behöva mer kraft går mer bensin till att pumpa runt motorn och mindre till att föra bilen framåt.

Fel...


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2011
#34
Sant men jag menar bara att man tar inte sönder bilen om man gör rätt... så här kör ingen i verkligheten det vet väl alla???

Lika idiotiskt att köra så som att ligga o harva på 5an i 50, möjligt men onödigt.

och ang MX-5 så väger den jag har dvs gen1 innan 94. mellan 940-970 enligt vad jag kan hitta. dock står det 1060 på vv men det är som vanligt uppklassat för att kosta mer.
Senast redigerat av AcesHigh666 (5 februari 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 februari 2011
#35
AcesHigh666 skrev:
Sant men jag menar bara att man tar inte sönder bilen om man gör rätt... så här kör ingen i verkligheten det vet väl alla???

Lika idiotiskt att köra så som att ligga o harva på 5an i 50, möjligt men onödigt.

och ang MX-5 så väger den jag har dvs gen1 innan 94. mellan 940-970 enligt vad jag kan hitta. dock står det 1060 på vv men det är som vanligt uppklassat för att kosta mer.

Haha, vilken cyniker big_smile

Men ändå, kan den kosta typ 1200 i skatt då?

En V70 D5 har väl samma 0-100 tid och kostar 7k i skatt smile
Senast redigerat av Andromeda (5 februari 2011)


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2011
#36
Andromeda skrev:
AcesHigh666 skrev:
Sant men jag menar bara att man tar inte sönder bilen om man gör rätt... så här kör ingen i verkligheten det vet väl alla???

Lika idiotiskt att köra så som att ligga o harva på 5an i 50, möjligt men onödigt.

och ang MX-5 så väger den jag har dvs gen1 innan 94. mellan 940-970 enligt vad jag kan hitta. dock står det 1060 på vv men det är som vanligt uppklassat för att kosta mer.

Haha, vilken cyniker big_smile

Men ändå, kan den kosta typ 1200 i skatt då?

En V70 D5 har väl samma 0-100 tid och kostar 7k i skatt smile

Nej jag menar inte så. lol Men vill bara påpeka att det är uppskrivet wink kmr inte ihåg skatten den är skitbillig. Även försäkringen varbillig. 5600 om året helförsäkrad och den står på mig själv och jag är 22.

Så billig var inte ens min 740 på trafikförsäkring.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

3 354 Inlägg
5 februari 2011
#37
Bullet--- skrev:
set är som min prelude, står 1380 i papperna men när jag väl vägde den så låg den på 1200 blankt. 180 kg skillnad är rätt mycket.

Var det med fulltank + "teoretisk" Förare?
Senast redigerat av Seth (5 februari 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 171 Inlägg
5 februari 2011
#38
Andromeda skrev:
Jag tycker att du här får med det allra viktigaste. PLANERA! Många saknar den biten och bromsar från typ 70 precis före en korsning, får stanna helt i rödljus i onödan osv. Det går för det mesta att undvika att sänka farten mer än nödvändigt med planering.

För övrigt är det ingen bra idé att välja en växel för motorbroms så att du får typ 4-5k rpm. Inte bra för varken drivlina eller motorkuddar i längden.

5:an i 50 är galenskaper på en "riktig" bil som inte varvar 4k rpm i 110. Jag har aldrig haft en bil med så surrig utväxling som CSE'n. Den varvar ca 1300 rpm på femman i 50 hastighetsmätarknyck. Den har även visning av momentanförbrukning. Går det det minsta uppåt drar den minst 2-3 dl mer per mil på femman i 50 jämfört med fyran.

En bil som varvar 2600 i 100 på 5:an ligger på 1300varv i 50 på 5:an, vilket är rätt vanligt. Det är inte i närheten av galenskap. Det är inte ens i närheten av tomgångsvarv.

Sedan är momentanmätaren lätt att lura sig med. Jag ifrågasätter användbarheten av mätare för momentan bränsleförbrukning annat än att man vet att det är plan mark och vindstilla, är bra på att hålla konstant hastighet en längre tid med konstant gas (alltså inte ändra gasen någonting). Annars blir det lätt att man som "hobbyvetenskapsman" manipulerar sina mätresultat genom att gasa lite extra på den växeln man tror kommer dra mer bränsle. Jag tycker hursomhelst snittförbrukning över en sträcka är den enda vettiga siffran man kan använda.

Och det stämmer att momentanförbrukningen går upp mer när man gasar på 5:an än på 4:an, men inte snittet. Varför? Jo:

-Momentana förbrukningen varierar mera beroende på medlut/motlut.
-Du får mindre motorbroms där det lutar utför och fortfarande 0 förbrukning när du släpper gasen. Det betyder att du kan motorbromsa längre innan du behöver börja gasa igen. (inget gasandes nerför backar)
-När det lutar uppför så jobbar motorn mera effektivt då man behöver gasa mer och öppna spjället. dvs mindre sugförluster.
-Motorn går färre varv/sträcka
-På plan mark med identiska förhållanden och helt jämn gas drar det mindre.
Senast redigerat av zoopåse (5 februari 2011)


150 Inlägg
5 februari 2011
#39
Tror mig, efter 70mil+ om dagen så börjar man mäta sträckan man kör och hur mycket bensin som åker i tanken efteråt. Det är ganska stor skillnad på att ligga i 5an än i 4an i 50km/t.
Nu skulle det vara najs o ha siffrorna i huvudet.. men har tyvär inte det ^.^

Men det var några extra 10or som åkte in i tanken.

3 354 Inlägg
5 februari 2011
#40
Bullet--- skrev:
Seth skrev:
Bullet--- skrev:
set är som min prelude, står 1380 i papperna men när jag väl vägde den så låg den på 1200 blankt. 180 kg skillnad är rätt mycket.

Var det med fulltank + "teoretisk" Förare?

Har för mig dem menar torrvikten i papperna.Inte säker dock.

menar du registeringsbevise? isf så är det tjänstevikt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra


Sök