Ni som utttalar er om huruvida man ska ligga på 4an ellre 5an i en specifik fart måste ha i åtanke hur olika bilar är. För det första så handlar det om bilens utväxling, om den är hög eller låg. Om det finns en sjätte växel. Detta känner nog de flesta här till, jag ska inte idiotförklara någon. Dessutom handlar valet av växel i en specifik hastighet mycket om motorns effektkurva också.
Dieslar ligger lägre vet de flesta, men inte alltid nödvändigtvis. Dagens moderna dieslar är vad jag brukar kalla det "överoptimerade" med mjukvaror hit och dit. Jag vet genom jobbet t.ex. att Volvos nya dieslar som säljs idag är mycket klenare på låga varv dels av utsläppsskäl men mest för att minska bränsleutspädningen i oljan (ni har säkert hört om volvos nyligen stora återkallning av dieslar som skenat). Vad man gjort är att man på låga varv via mjukvaran ändrat insprutningstiderna vilket missgynnar motorns effekt på låga varv men som gör att kolvringarna lyckas skrapa med sig alla dieselrester tillbaka så att det inte hamnar i oljan.
Det är bara ett exempel på "överoptimering".
Angående motorbroms i nedförlut t.ex. så är det FÅ bilar som ligger på noll i förbrukning. Vad färddatorn säger är en annan sak. Det krävs för det första en bil med insprutningssystem för att komma ner i låga värden här. Äldre insprutningsbilar drar alltid lite vid motorbroms. Modernare bilar drar mindre vid motorbroms, oftast har tillverkarna lyckats få ner det till mer eller mindre noll över CA 1500rpm. Anledningen till att man inte kan strypa insprutet helt är att ifall man skulle frikoppla mitt under motorbromsningen skulle bilen hinna dö innan insprutet kommer igång. Vad färddatorerna säger i detta sammanhang stämmer inte. De visar oftast noll även under 1500rpm. Modernare bilar har man dock lyckats få till att strypa helt under de flesta varvtal, även under 1500 rpm i vissa fall.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.