4489
Sök

4 taktsmotor - Filmer

T5
141 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjena. Jag har letat efter någon som kan motorer för att själv lära mig mer, men det är väldigt svårt.
Äger en s40 T4 som jag gärna vill lära mig trimma själv men vill gärna ha mer kött på bena innan jag river ner motorn.

Undrar därför om det är någon som pillar med 4 cylindriga 16v motorer och har lust att posta lite videos.
Det kan vara allt från att du plockar ur själva motorn till att du faktiskt gör en totalrenovering.
Har tidigare nämnt att jag vill ha någon att sitta med, men då jag fortfarande inte har fått napp, söker jag även folk som filmar sina underverk.

Vill lära mig allt från att byta kammar, ventiler, ventilfjädrar, stakar, kolvar, göra en kompressionsmätning till att pussa och krama motorn smile

Varma hälsningar
"trimmarn"

jag hade en dröm

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
5 februari 2011
#2
Finns ett kalasbra program på discovery som heter nått i stil med How stuff work.
Sök på How stuff work 4 stroke engine så går dom igenom grunderna.

Sen finns det massa bra böcker tror tom att haynes har släppt lite hur man trimmar.
Sen har du Haynesböcker till just din bil och motor där det står bra detaljerat.

Vill du veta hur man bygger ett gasspjäll så kan du kolla in min projekttråd så får du se alla delar, hur dom tillverkas och hur det ser ut som färdigt =]
Får bara hoppas det funkar med.

Tyvärr ska jag inte plocka ner min motor, men när jag gör det nästa gång så kan jag nog filma och förklara lite.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

T5
141 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#3
åh tusen tack, uppskattas väldigt mycket.
Ska ta och leta upp trim haynes och kolla igenom projektet också.

Jag har kollat igenom massvis med klipp och läst en del hur dem olika komponenterna fungerar.
Det jag har svårt med är att förstå vad som egentligen behöver göras när jag byter stakarna i praktiken som exempel.

Min logik säger att jag kan slänga in 4st nya H-profil stakar om dem har samma mått och skruva ihop motorn utan att behöva tänka på andra faktorer som cylinder tätning, ventilspel mm.

Men OM dem är lite längre, hur ska jag justera ventilerna så att dem inte tar i kolvarna mm. Jag det är några exempel. Men det kanske jag hittar mer om i haynes böckerna mm.

Lycka till med gasspjället ska bli kul att se.
Senast redigerat av itia (5 februari 2011)

jag hade en dröm

1 498 Inlägg
5 februari 2011
#4
Man monterar bara stakar av rätt längd annars får du byta kolvar också!


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
5 februari 2011
#5
ascona-tic skrev:
Man monterar bara stakar av rätt längd annars får du byta kolvar också!

Eller om veven har större slag så monterar man kortare stakar och behåller samma kolvar =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

429 Inlägg
14 februari 2011
#6
Här har du en riktigt bra film om lite fyrtakts-princip en 4-cyl 16 ventilare till och med wink
http://www.youtube.com/watch?v=O9tfIfwl … re=related

Och här har du en minst lika bra film om kopplingen, den kan också vara lite knepig att förstå sig på.
http://www.youtube.com/watch?v=6BaECAbapRg

Lycka till och hoppas att jag hjälpte dig lite smile
Senast redigerat av Swemil93 (14 februari 2011)



Sök