3925
Sök

Märkligt startmotorproblem!

Skaune
5 februari 2011
Trådstartare
#1
Har fått lite problem med min startmotor, när bilen stått och blir kall, så startar bilen utan problem, men har jag kört, så kan den ibalnd, dock inte alltid, strula, ibland hostar den nästanm igång sig, men startmotorn stannar upp mitt i, ibland kan jag dra den på starten och så tänder bilen nästan, men då tvärstannar starten ochj inget händer, sen 1 sek efter att jag tatt o ställ nycklen i nollans läge så kan den dunsa till bara sådär! Misstänker att pijongen är i utskjutet läge, men elen spökar, eftersom den bara gör det när den är varm, inte heller varje gång, men iaf vart 4 gång jag ska starta bilen varm!

Eftersom jag knappt fick godkänt i el så kanske nån snäll själ vill förklara för mig varför min startmotor tvärar mitt i stratproceduren när den är varm? Misstänker de elektriska då de verkar som att pijongen går ut i läge när den väl får el!

10 Inlägg
5 februari 2011
#2
Hej!går starten trögt? bara när den är varm???


Skaune
5 februari 2011
Trådstartare
#3
pgh skrev:
Hej!går starten trögt? bara när den är varm???

Nej de gör den inte, batteriet är 1 år gammalt snart, men tycker de tappat i kraft, har nog inte med startern o göra, men den går runt som den ska när bilen e kall, men problemet kommer enbart när jag kört med bilen en stund!

Därför drar jag en el+värme paralell!

105 Inlägg
5 februari 2011
#4
Axor skrev:
Har fått lite problem med min startmotor, när bilen stått och blir kall, så startar bilen utan problem, men har jag kört, så kan den ibalnd, dock inte alltid, strula, ibland hostar den nästanm igång sig, men startmotorn stannar upp mitt i, ibland kan jag dra den på starten och så tänder bilen nästan, men då tvärstannar starten ochj inget händer, sen 1 sek efter att jag tatt o ställ nycklen i nollans läge så kan den dunsa till bara sådär! Misstänker att pijongen är i utskjutet läge, men elen spökar, eftersom den bara gör det när den är varm, inte heller varje gång, men iaf vart 4 gång jag ska starta bilen varm!

Eftersom jag knappt fick godkänt i el så kanske nån snäll själ vill förklara för mig varför min startmotor tvärar mitt i stratproceduren när den är varm? Misstänker de elektriska då de verkar som att pijongen går ut i läge när den väl får el!

Har du kollat kablarna så inte ?
Hade liknande problem på min Golf, visade sig vara rostig jordningskabel.
Rensade den o den startade som fan efter det.


Skaune
5 februari 2011
Trådstartare
#5
SilverDevil skrev:
Axor skrev:
Har fått lite problem med min startmotor, när bilen stått och blir kall, så startar bilen utan problem, men har jag kört, så kan den ibalnd, dock inte alltid, strula, ibland hostar den nästanm igång sig, men startmotorn stannar upp mitt i, ibland kan jag dra den på starten och så tänder bilen nästan, men då tvärstannar starten ochj inget händer, sen 1 sek efter att jag tatt o ställ nycklen i nollans läge så kan den dunsa till bara sådär! Misstänker att pijongen är i utskjutet läge, men elen spökar, eftersom den bara gör det när den är varm, inte heller varje gång, men iaf vart 4 gång jag ska starta bilen varm!

Eftersom jag knappt fick godkänt i el så kanske nån snäll själ vill förklara för mig varför min startmotor tvärar mitt i stratproceduren när den är varm? Misstänker de elektriska då de verkar som att pijongen går ut i läge när den väl får el!

Har du kollat kablarna så inte ?
Hade liknande problem på min Golf, visade sig vara rostig jordningskabel.
Rensade den o den startade som fan efter det.

Jordningen var min första tanke, men med tanke på att den bara gör det när den är varm? och att den kan tugga på först som vanligt i en sek o sen plötsligt tjura?

Fundera om jag skulle dra lite 5-56 på kablarna o testa, el e som sagt min absolut sämsta sida!

10 Inlägg
5 februari 2011
#6
du kan ta o kolla jord flätan som sitter mellan torpeden o motorn den kan ibland vara lös eller oxiderad då kan du få massa konstiga fel när bilen är varm/kal!!  och sedan kan du ta o kolla så du har rätt amp styrka på batteriet det du skall titta på där är den 3siffriga amp styrkan(är hur mycket batteriet ger vid start ögonblicket)alltså ej den vanliga typ 60 -70ah!och den skall vara ganska hög på en sån kärra du har men jag vet inte hur mycket det skall just vara på din bil? hade ett liknande fel på en bil och blev inte klok på varför bilen startade som en klocka vid kall o vid varm var det som batteriet var kass men den var ju ny så jag bytte alla kablar o startmotor 2x men samma problem o sedan när rätt batteri kom dit vipps så var problemet borta!!!! men el fel e ju som humöret på kvinnfolk   inte lätt att begripa sej på!!!


105 Inlägg
5 februari 2011
#7
Axor skrev:
SilverDevil skrev:
Axor skrev:
Har fått lite problem med min startmotor, när bilen stått och blir kall, så startar bilen utan problem, men har jag kört, så kan den ibalnd, dock inte alltid, strula, ibland hostar den nästanm igång sig, men startmotorn stannar upp mitt i, ibland kan jag dra den på starten och så tänder bilen nästan, men då tvärstannar starten ochj inget händer, sen 1 sek efter att jag tatt o ställ nycklen i nollans läge så kan den dunsa till bara sådär! Misstänker att pijongen är i utskjutet läge, men elen spökar, eftersom den bara gör det när den är varm, inte heller varje gång, men iaf vart 4 gång jag ska starta bilen varm!

Eftersom jag knappt fick godkänt i el så kanske nån snäll själ vill förklara för mig varför min startmotor tvärar mitt i stratproceduren när den är varm? Misstänker de elektriska då de verkar som att pijongen går ut i läge när den väl får el!

Har du kollat kablarna så inte ?
Hade liknande problem på min Golf, visade sig vara rostig jordningskabel.
Rensade den o den startade som fan efter det.

Jordningen var min första tanke, men med tanke på att den bara gör det när den är varm? och att den kan tugga på först som vanligt i en sek o sen plötsligt tjura?

Fundera om jag skulle dra lite 5-56 på kablarna o testa, el e som sagt min absolut sämsta sida!

ok, testa med det. kan inte skda jo.


Skaune
5 februari 2011
Trådstartare
#8
pgh skrev:
du kan ta o kolla jord flätan som sitter mellan torpeden o motorn den kan ibland vara lös eller oxiderad då kan du få massa konstiga fel när bilen är varm/kal!!  och sedan kan du ta o kolla så du har rätt amp styrka på batteriet det du skall titta på där är den 3siffriga amp styrkan(är hur mycket batteriet ger vid start ögonblicket)alltså ej den vanliga typ 60 -70ah!och den skall vara ganska hög på en sån kärra du har men jag vet inte hur mycket det skall just vara på din bil? hade ett liknande fel på en bil och blev inte klok på varför bilen startade som en klocka vid kall o vid varm var det som batteriet var kass men den var ju ny så jag bytte alla kablar o startmotor 2x men samma problem o sedan när rätt batteri kom dit vipps så var problemet borta!!!! men el fel e ju som humöret på kvinnfolk   inte lätt att begripa sej på!!!

haha dagens bästa! lol  batteriet e till min bil typ, och är nästan 100 att de inte e där problemet ligger! Tror mer på jorden, ska kolla så de sitter o bjuda på en omgång 5-56! wink

10 Inlägg
5 februari 2011
#9
du skall nog inte bara nöja dej med med kemiska lösningar när det gäller kablar!du bör nog ta av kablarna och göra rent i vilket fall som helst det vinner du på i längden!!det kostar ju inte en spänn heller och tänk bara på vilken hiskelig massa ström som skall genom kablarna vid start!!det är ju vid den svagaste punkten som det brister!kolla vid starmotorns kablar i båda ändar och minus kablens ändar och som nämns tidigare jordflätan motor-kaross!


Skaune
5 februari 2011
Trådstartare
#10
pgh skrev:
du skall nog inte bara nöja dej med med kemiska lösningar när det gäller kablar!du bör nog ta av kablarna och göra rent i vilket fall som helst det vinner du på i längden!!det kostar ju inte en spänn heller och tänk bara på vilken hiskelig massa ström som skall genom kablarna vid start!!det är ju vid den svagaste punkten som det brister!kolla vid starmotorns kablar i båda ändar och minus kablens ändar och som nämns tidigare jordflätan motor-kaross!

jepp! will do!  Men eftersom jag e så dålig på el så kanske du vill förklara för mig varför den bara gör de isf när den e varm?

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 februari 2011
#11
För mig låter de som att solenoiden inte är så frisk längre. När den dummar sig kan du prova o knacka till startmotorn, hjälper de så är startmotorn boven. Har en kompis som hade samma problem med sin gamla Corvette C4, fick stå o svalna en stund sen gick den igen.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

10 Inlägg
5 februari 2011
#12
jag är ju ingen hejare på el heller kan jag lova!men det jag nämde om batteriet så var det min erfarenhet!!det som hände är att jag har en buick med 5.7a 350cc och min kompis som hade en caddy hade samma problem!när bilarna blev varma så blev det lite si o så vid start o man fick vänta tills motorn blev sval då blev det liksom segt med startmotorn o vid kall då var allt ok!man blev galen då man bytt alla kablar o skaffat nytt batteri med hög amp styrka o bytt 2st startmotorer!så kompisen frågade en snubbe som kan det med el o gamla jänkare o han berättade det där med amp styrkan vid starten o jag trodde oxå mitt batteri räckte till då jag hade närmare 100amp men då jag fick lära mej att batteriet har 2 funktioner att fylla ett är att ge ström till alla funktioner vid drift och det andra är att ge en j-vla skjus vid start!!och det var där det fallerade i vårat fall då våra batterier inte höll måttet vid start!o sedan dess har jag bara hållt mej med batterier med hög start amp!


21 761 Inlägg
5 februari 2011
#13
Eftersom att startmotorn snurrar på bra vid kall motor, dvs när det rimligtvis behövs mer ström, så låter det inte som batteriproblem i just detta specifika fall. Fel på själva startmotorn verkar mer troligt i mitt tycke. smile

Skaune
5 februari 2011
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Eftersom att startmotorn snurrar på bra vid kall motor, dvs när det rimligtvis behövs mer ström, så låter det inte som batteriproblem i just detta specifika fall. Fel på själva startmotorn verkar mer troligt i mitt tycke. smile

ja men varför strular den just när den är varm o kall, kass selenoid i all ära, men de brukar ju vara kassa vid kall start då med! men nu e de endast problem med varmstart!

7 276 Inlägg
5 februari 2011
#15
Axor skrev:
Drönirettab skrev:
Eftersom att startmotorn snurrar på bra vid kall motor, dvs när det rimligtvis behövs mer ström, så låter det inte som batteriproblem i just detta specifika fall. Fel på själva startmotorn verkar mer troligt i mitt tycke. smile

ja men varför strular den just när den är varm o kall, kass selenoid i all ära, men de brukar ju vara kassa vid kall start då med! men nu e de endast problem med varmstart!

Värme kan ju få saker att expandera så det kanske är något lager i startmotorn som är dålig och när den är varm så nyper den.


Skaune
5 februari 2011
Trådstartare
#16
Brains skrev:
Axor skrev:
Drönirettab skrev:
Eftersom att startmotorn snurrar på bra vid kall motor, dvs när det rimligtvis behövs mer ström, så låter det inte som batteriproblem i just detta specifika fall. Fel på själva startmotorn verkar mer troligt i mitt tycke. smile

ja men varför strular den just när den är varm o kall, kass selenoid i all ära, men de brukar ju vara kassa vid kall start då med! men nu e de endast problem med varmstart!

Värme kan ju få saker att expandera så det kanske är något lager i startmotorn som är dålig och när den är varm så nyper den.

Men startmotorns delar blir ju knappast så varma att de expanderar, sååå sära sitter den ju inte motorn att blocket skulle värma den så? Ljudet som kommer påminner lite om när man kör startern när man fått igång bilen redan! eller så e den knäpp tyst och så dunkar de till! alltså försöjer jag starta o den blir knäpptyst o de inte händer nått, och jag drar ut nyckeln kommer ett duns o sen inget mer! Määärkligt!

10 Inlägg
5 februari 2011
#17
tyvär så får du nog skruva av startmotorn o kolla upp den!!det kan ju vara så att fjädern som trycker tillbaka start drevet är på väg o brista o även i celenoiden kan det spöka vid temperaturväxlingar om inte prylarna e på plats om något släppt!ex så kan drevet som drar startkransen ligga på och ej släppa och istället så snurrar den med en stund och vissa bilar är konstruerade så att dom inte tillåts att starta om drevet inte släppt när startkransen drar av egen kraft!och det kan ju vara den "dunsen" du hör när den släpper.!!


Skaune
5 februari 2011
Trådstartare
#18
pgh skrev:
tyvär så får du nog skruva av startmotorn o kolla upp den!!det kan ju vara så att fjädern som trycker tillbaka start drevet är på väg o brista o även i celenoiden kan det spöka vid temperaturväxlingar om inte prylarna e på plats om något släppt!ex så kan drevet som drar startkransen ligga på och ej släppa och istället så snurrar den med en stund och vissa bilar är konstruerade så att dom inte tillåts att starta om drevet inte släppt när startkransen drar av egen kraft!och det kan ju vara den "dunsen" du hör när den släpper.!!

ja så kan de ju mycket väl vara! men jag fuskar o slänger på en annan startmotor! =P så ser vi om problemet försvinner! vilket de borde! wink


Sök