3518
Sök

Hur monterar man oljetrycksmätaren och oljetemp ihop med oljegivaren på volvo s40 t4 fas 1

4 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjena!

Kan man montera både oljetrycks och tempmätarna på oljegivaren som sitter som orginal på s40 t4 fas 1?
istället för att sätta den på oljepluggen

om det går hur skulle ni/du gå till väga
tacksam för svar.
Mvh/
Martin


243 Inlägg
5 februari 2011
#2
RMR skrev:
Tjena!

Kan man montera både oljetrycks och tempmätarna på oljegivaren som sitter som orginal på s40 t4 fas 1?
istället för att sätta den på oljepluggen

om det går hur skulle ni/du gå till väga
tacksam för svar.
Mvh/
Martin

ett tips är iaf att du inte kan koppla ihop temp och tryck mätarna på samma givare som jag tolkar att du menar. Ska sitta separat oljetryck och temp i blocket, dock är jag inte 100 på vart dom sitter
men ska undersöka vart dom nu sitter. om inte t.ex. "Torpis" kan säga de på rak arm smile

Sen när du hittat på givarna, (där sitter de bara en kabel vilket är singalkabel),
så kan du bara ta en strömtjuv och skarva ihop signalkabeln som är till dina externa mätare
så ska de nog funka, så skulle jag göra iaf. enda sätt jag vet som man ska få ut signaler från givarna till mätarna.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

1 008 Inlägg
6 februari 2011
#3
Nej, det fungerar fungerar Inte att knycka in sig på Oljetryckskontakten, du måste ha separata givare som är avsedda för mätarna för att det skall fungera.


243 Inlägg
6 februari 2011
#4
240bns skrev:
Nej, det fungerar fungerar Inte att knycka in sig på Oljetryckskontakten, du måste ha separata givare som är avsedda för mätarna för att det skall fungera.

Jo så är de nog. men då blir de ju jobbigt, för dom mackorna som man kan sätta givare i som sitter mellan blocket och oljefiltret finns ju inte så man kan ha på X40 eftersom de är insatsfilter i en kopp eller hur man ska förklara.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

4 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#5
Man tackar så gött för svaren.
Ja då är det bara att sätta igång,

om de är någon annan med nått förslag så är jag tacksam för det med
alltid kul att höra vad andra har hittat på.


KHRacing
8 februari 2011
#6
Montera ett Y-kors (T-kors) med en kortare slang mellan blocket & korset.

utan slangen så blir vibrationerna för stora & det KAN gå sönder med fet oljeläcka som följd / motorras.
http://www.geting.se/image.php/286981-olopp.jpg

243 Inlägg
11 februari 2011
#7
KHRacing skrev:
Montera ett Y-kors (T-kors) med en kortare slang mellan blocket & korset.

utan slangen så blir vibrationerna för stora & det KAN gå sönder med fet oljeläcka som följd / motorras.
http://www.geting.se/image.php/286981-olopp.jpg

Vad ska de vara för sorts slang till de?
sen vad kan man få ta på vad ska man säga en skruv att ersätta givaren och sedan få på slangen på den?

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 februari 2011
#8
Oljetempen mäts i tråget och inge annan stans, om det nu är just oljans temp som du vill att mätaren skall visa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök