3517
Sök

KopplingsProblem volvo 945

5 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#1
Jo, Börjar bli less på att köra bilf**. Växellådan beter sig som en Osynkad gammal traktor. I och med att det inte frikopplar som de ska.. Kopplingen är av hydraulisk modell. Köpte bilen med rel.dålig koppling som jag har planerat byta så småningom, (kan vara bra att veta kankse).

Såhär är det, var ute och drog lite, sedan helt plötsligt så gick det inte få in en växel, fick gasa upp motorn lite och synka grejerna för att om möjligen peta i en växel.
Senare efter lite lugnare körning började det ordna upp sig igen men blev aldrig riktigt bra.
Symtomen är att vid framförallt högre varv "hårdare körning" så har kopplingen en tendens att bli sämre och inte frikoppla redigt.

Var ute o kände lite på snön för en stund sen och efter lite körning så blev kopplingen kajko igen, Märker nu att från kopplingen brukar ta långt upp (dålig lamell) helt plötsligt börjar greppa redan minsta lilla man släpper på pedalen? Altså, det frikopplar inte riktigt som de ska.
För mig känns det som möjligen luft skulle kunna spöka, men samtidigt har jag ingen aning.

Stack som hastigast ner huvudet under huven o kikade på slavcylindern, som verkade ha ett ganska bra spel på sig, redan från det att man trycker ner pedalen någon centimeter, och fortsatt till pedalen går i botten.

Har någon en idé om vad det kan vara som spökar är den Varmt välkommen att höra av sig.
MVH

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 februari 2011
#2
Kan vara lamellen som kärvar på axeln, då frikopplar den inte som den ska.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#3
Borde väl dock inte börja kärva i splinesen när det fungerat utmärkt tidigare och bilen används varje dag? säger inte att de är så, men Logiskt tycker jag.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 februari 2011
#4
sprucken tryckplatta? kan vara 100 olika saker, bara plocka ner och undersöka.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#5
Himla kompetent kille du verkar vara. Anledningen till att jag skrev ett inlägg var för att ta emot tips från folk som kankse varit med om samma problem som just jag beskriver. INNAN jag river. Skriv inte här om du inte har något vetigt att komma med,  Tack.

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 februari 2011
#6
Kolla så inte huvudcylindern läcker, så va de på min. Renoverade den för 87,50:-. Bara ner med kåpan ovan knäna så ser du den, de droppade rätt så bra från min smile

:Edit: Hade jag varit dig hade jag lagt "så småningom" lite närmre i almanackan..
Senast redigerat av MantaRobin (10 februari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Smålänning
7 887 Inlägg
10 februari 2011
#7
Låter enligt mig som om någon av kopplingscylindrarna är kass också, läcker inget från slaven är det troligen huvudcylindern.

Kan vara något av utrampningslagret eller pilotlagret också, även om det är långsökt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#8
okej, jag slog som sagt ett öga på slavcyl, den verkade torr och fin. Får ta en kik på huvudcylindern imorgon!
Men nivån i behållaren är fin iallafall, (ännsålänge).
Vad tror ni om tryckplattan? utmattade solfjädrar? om nu lamellen slirat att det blivit varmt eller så. Bilen har trotts allt rullat 38k. Bara en teori.

Smålänning
7 887 Inlägg
10 februari 2011
#9
Min hade rullat 48k när jag bytte koppling, och den slirade bara vid hög belastning och kopplade ur tillräckligt för att växla.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#10
twin_cam skrev:
Min hade rullat 48k när jag bytte koppling, och den slirade bara vid hög belastning och kopplade ur tillräckligt för att växla.

Det gjorde denna bilen med i förrgår, men numera efter hård belastning vill den inte frikoppla redigt.

Helgen räddad!


Sök