3369
Sök

Problem med pioneer och billjud

sokol
12 februari 2011
Trådstartare
HU: Pioneer DEH-7700MP,

Förstärkare: Denver CAP-4100, 4-kanals (4x120W)

Högtalare: 1) 6,5" MDS Fanatic(vid dörren)
                2) 6x9" BOSS, alla ansluten till förstärkaren.

Problemet är följande: 1) HU fungerar bara i demo-läge och när du spelar CD-skivor är återställt, är alla anslutna och om igen samma historia
                                 2) Motorn ljud överförs till högtalarna men ljudet transformatorn är ett problem löst
                                 3) när du startar bilen, men var dubbelt brändes krets (30cm från + polen på batteriet).

3 187 Inlägg
12 februari 2011
sokol skrev:
HU: Pioneer DEH-7700MP,

Förstärkare: Denver CAP-4100, 4-kanals (4x120W)

Högtalare: 1) 6,5" MDS Fanatic(vid dörren)
                2) 6x9" BOSS, alla ansluten till förstärkaren.

Problemet är följande: 1) HU fungerar bara i demo-läge och när du spelar CD-skivor är återställt, är alla anslutna och om igen samma historia
                                 2) Motorn ljud överförs till högtalarna men ljudet transformatorn är ett problem löst
                                 3) när du startar bilen, men var dubbelt brändes krets (30cm från + polen på batteriet).

fråga två är generatorvin, beror oftast på dålig jord, eller så har du dragit lågnivån för nära + kabeln. har du dålig jord har du troligtvis bränt signaljorden = trasig stereo.

sokol
12 februari 2011
Trådstartare
RCA-kablar är på motsatta sidan av + kabeln från batteriet.
Jordning förstärkaren är 100% ok om du tänkt på detta?
Jag har läst att det gemensamma problemet med en Pioneer HU,  dvs. med RCA-utgångar på HU.
Jag installerade audiotransformator och jag har inga problem med det.
Men problemet är 1) och 3).

3 187 Inlägg
12 februari 2011
sokol skrev:
RCA-kablar är på motsatta sidan av + kabeln från batteriet.
Jordning förstärkaren är 100% ok om du tänkt på detta?
Jag har läst att det gemensamma problemet med en Pioneer HU,  dvs. med RCA-utgångar på HU.
Jag installerade audiotransformator och jag har inga problem med det.
Men problemet är 1) och 3).

bara för du har instalerat en audiotransformator så löser du inte problemet, det består fortfarande, men du döljer det, hur har du jordat?
vart har du hört att pioneer stereon har problem med lågnivå utgången?

sokol
12 februari 2011
Trådstartare
kabel till förstärkaren är anslutna till chassit och längden är 30cm. Punkt där chassit är fritt från färg.
Bakom RCA-utgångar på Pionner är en SMD säkring eller något. Jag kan leta upp exakt så det svaret.

3 187 Inlägg
12 februari 2011
sokol skrev:
kabel till förstärkaren är anslutna till chassit och längden är 30cm. Punkt där chassit är fritt från färg.
Bakom RCA-utgångar på Pionner är en SMD säkring eller något. Jag kan leta upp exakt så det svaret.

bara för att det är plåtrent så behöver det inte vara en bra jordpunkt, har hört många som har jordat grymt bra så har dom jordat i en liten plåtflörp, du ska jorda i en balk i bilen.
jag har iaf haft många pioneer stereos och alla har varit bra, och det är många som har haft det som jag känner och aldrig hört att det ska vara problem med dom.

sokol
12 februari 2011
Trådstartare
Vad ska jag göra då?

274 Inlägg
12 februari 2011
gjorda kan du göra varsom i en stadig plattform tex bältes fästena bak. bara slipa plåt rent. sen kan stereonas rca kontakter balla ur om man har otur. har sj en pioneer som jag har fått jorde extra.

3 187 Inlägg
12 februari 2011
volvotomten skrev:
gjorda kan du göra varsom i en stadig plattform tex bältes fästena bak. bara slipa plåt rent. sen kan stereonas rca kontakter balla ur om man har otur. har sj en pioneer som jag har fått jorde extra.

har du extra jordat rca höljet så har du bränd signaljord i stereon, och den bränns inte utan vidare, utan det beror på något..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2011
Svaret på fråga 1 är troligtvis att du måste skifta plats på den röda och den gula kabeln i kablaget bakom stereon.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

274 Inlägg
13 februari 2011
big-jepp skrev:
volvotomten skrev:

har du extra jordat rca höljet så har du bränd signaljord i stereon, och den bränns inte utan vidare, utan det beror på något..

Sant, MEN en viss stereotillverkare har haft problem som tusan den sista tiden med just signaljordsfel i sina enheter.............
Men som installatörer mm har fått åtgärda för kunder.

3 187 Inlägg
13 februari 2011
volvotomten skrev:
big-jepp skrev:
volvotomten skrev:

Sant, MEN en viss stereotillverkare har haft problem som tusan den sista tiden med just signaljordsfel i sina enheter.............
Men som installatörer mm har fått åtgärda för kunder.

men gör man rätt så kommer inte signaljorden att brännas, dvs har du en bra jord från början så kommer inte signaljoden brännas. (om det inte skulle vara fabrikationsfel) och den risken är väldigt liten.

274 Inlägg
13 februari 2011
hur vill du ha fakta?
från en tex installatör eller vill du ha företaget o säga detta? tror ej att de kommer att göra det.

Tex installerat 10 st 5100 av dessa 10 var 3 el  4 st brända i signaljorden....
va e sannolikheten då????

3 187 Inlägg
13 februari 2011
volvotomten skrev:
hur vill du ha fakta?
från en tex installatör eller vill du ha företaget o säga detta? tror ej att de kommer att göra det.

det är OFTA folk jordar dåligt skulle jag vilja säga..

16 197 Inlägg
13 februari 2011
volvotomten skrev:
hur vill du ha fakta?

pioneer har VÄLDIGT känslig signaljord.. har man minsta lilla problem nån jord nånstans i bilens stereosystem så brinner den direkt.     

de är inget fabrikatiosfel utan dom tillverkas så.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

274 Inlägg
13 februari 2011
Kan ju ej hålla med då jag själv har installerat proffisionellt i butik i x antal fordon med nöjda kunder.....
men har fått reklamera apparaterna som jag har plockat direkt från lådan...

men  vi släpper detta o inte förstör killens tråd.

vill ni undra dra ett pm.

274 Inlägg
13 februari 2011
gött inlägg evil.....

sokol
27 februari 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Svaret på fråga 1 är troligtvis att du måste skifta plats på den röda och den gula kabeln i kablaget bakom stereon.

Nej, jag försökte det och fortfarande när jag vrider på radion den börjar i demo-läge

16 197 Inlägg
27 februari 2011
sokol skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nej, jag försökte det och fortfarande när jag vrider på radion den börjar i demo-läge

demoläget stänger man av i en "undermeny"..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

sokol
27 februari 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
sokol skrev:
ChriZtoffer skrev:

demoläget stänger man av i en "undermeny"..

Vet du exakt var eftersom jag inte kunde hitta den eller missat den?
Tack

Sök