I nionde säsongen av The Simpsons så handlar ett avsnitt om hur Homer köper Snakes Pontiac Firebird -68 på en polisauktion. På registreringsplåten står det "GR8 68".
Mitt projekt är att bygga en replika av denna bil!
Senast redigerat av Formula (29 juni 2012)
"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Projektbilen inhandlades sommaren 2010 och smidigt nog så är den redan röd med svart cab och svart inredning. En trevlig detalj är att det är deluxe inredningen med bland annat fler mätare i instrumenteringen.
Så här såg bilen ut när den inhandlades:
"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Bilen är en Pontiac Firebird 400 1968 Convertible. Den har en Pontiac 400" (6.6 liter) motor på original 350hk, men min var något trimmad. Det sitter även en Th400 växellåda. Motorn måste byggas om helt från grunden men jag kommer använda samma block, och växellådan skall gås igenom för säkerhets skull.
Det blir en 6-71 kompressor med dubbla Edelbrock förgasare som sticker upp ur huven. Har även en extra huv då jag inte vill förstöra orginalhuven.
Senast redigerat av Formula (13 februari 2011)
Tack för kommentarerna, de blir helt klart en sporre att få färdigt bilen. Planen är att bilen skall bli körklar till Vårmönstringen på Almenäs (Borås) den 14 maj. Får man bara delarna som beställs i tid så skall det inte vara några problem.