3486
Sök

Motorbyte saab 9000 aero -93

15 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

http://www.garaget.org/?car=218218

Jag har tidigare ett fler tal gånger bytt motorer på saab 9000, men den här gången fungerar det bara inte.

Från början va toppen kass i den gamla motorn, och med tanke på att den hade gått långt.

Så tänkte jag sätta i en nyare och fräschare motor från en 9000 aero "-96"

Nya motorn fungerade klockrent, innan montering.

Givetvis fick jag även byta växellåda och flytta över kabelhärvan från gammla motorn, till den nya.

Sagt och gjort, nu sitter nya motorn i, och allt är på sin plats, allt fungerar startmotor soppapump mm. men inte tändningen.

Jag har bytt tändkassät, tändstift, efterkållat alla kablar och säkringar.

Varför fungerar det inte????

Sitter en givare snett under svänghjulet på gamla motorn, har den något med tändningen att göra?

Grymt tacksam för svar!!

S.C.Street

183 Inlägg
16 februari 2011
#2
Det är väl triggerskivan du menar, är väl olika på lång och kortmotorn?? men du har ju bytt elsystem, har du ström till tändkasseten?


15 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#3
Har inte mätt på kablarna har mer kollat om det finns gnista mot motorblocket....

93 och 96 att det kan skilja så mycket! hmm

S.C.Street

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 februari 2011
#4
Tänk på att du har ju t5.2 i din bil o t5.5 har motorn, vilket gör att det inte är plug'n play skulle jag tro. El härvorna skilljer även från -94 till -95 o upp. Det är olika kontakter o uppbyggnad på själva elhärvan mellan -94 och -95+


15 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#5
okey, jo jag vet att elhärvan inte är den samma från min gamla till min nya motor. Jag har skiftat elhärvan med skillnad att 2 st kontakter inte passar ihop, sitter en oljegivare i tråget på gamla motorn och en givare vid svänghjulet... sen på nya motorn sitter det en givare snett bakom turbon, som inte passar..

oljegivaren är inte livs avgörande utan tänkte jag.

Sen har jag kopplat ihop den gamla giveren vid svänghjulet med den nya bakom turbon...

Kan jag få detta att funka på något sätt eller är det bara att rulla fram motorlyften igen och säta i en äldre motor???

MVH

S.C.Street

1 062 Inlägg
16 februari 2011
#6
Jag hoppas att du är medveten om att du har två HELT olika vevaxelgivare i de två motorerna som inte på ngt sätt påminner om varandra.
Databoxarna passar inte för fem öre programmässigt och kommer resultera i att den aldrig i livet startar med fel box.
Även om just boxarna ser extremt lika ut, de tom är identiska på utsidan och insidan är svår att skilja åt.

Den kortmotorn du monterade i MÅSTE ha sin databox med rätt sorts vevaxelgivare kopplad till rätt stift på databoxen.
Du KAN använda -93:ans kabelhärva men då får du koppla om några kabelsnuttar.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (16 februari 2011)


15 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#7
Hej!

jo jag har kopplat om den nya vevaxel givaren¨, på elsystemets gamla kontakt.

Dock så har jag bara provat med den gamla programvaran.

Om jag nu sätter i den ursprungliga orginala programvaran till nya motorn, hur ska jag då koppla om

vevaxelgivaren för att få det att fungera?

Tror det är startspärr på bilen också kan vara ett problem, med en ny box?...

Tusen tack för svar!!!

S.C.Street

5 710 Inlägg
17 februari 2011
#8
Som sagt....vevaxelgivarna är 2 helt olika modeller så även om du har kopplat om den nya givaren in i den gamla kontakten kommer det inte funka.
Lättaste o bästa sättet att få det att funka är att sätta i den nya motorn komplett med box härva o allt. Om det sedan passar mot bilen härva kan ju vara nästa problem, där vet jag inte hur det stämmer...

MVH Jonas
..............

15 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#9
Har nu ersatt bilens orginala box mot den orginala boxen för "Motorn".

Har även kollat upp var kablarna till venaxelgivaren går in i styrboxen.

Tänkte kolla om det går att koppla givaren direkt in till styrboxen.

och om detta inte fungerar... vet jag inte hur


 


Ska pröva att kopla in nya vengivaren direkt till styrboxen, så får vi sen om det vill fungera.

S.C.Street

1 062 Inlägg
17 februari 2011
#10
Går går det väl..
Gamla givaren gick in på stift 40 och 64 mrd grön/röd resp röd tråd. Svart gick till Jordpunkt J67.
Nya givaren går till stift 41 med gul tråd. Skärm och svart jord går till jordpunkt J68...
J67 och J68 verkar vara samma namn på en jordpunkt för Spjällägesgivaren, MAP-sensor, tempgivare mfl.

M.V.H.


15 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#11
Okey!

Så det finns en liten chans att det kan gå?

Exakt hur ska jag göra i så fall?

Förstår att jag måste ha rätt box tillhörande motorn... sen vart ska jag koppla in kontakterna?

Jämförde gamla och nya kontakten till styrboxen idag.

93,ans elhärva har inte dom kablarna som vevaxelsgivaren ska anslutas i gämfört med 96,ans orginala styrbox klämma.

Skulle det fungera att sätta i nya stift där dessa kablar är anslutna orginal, enligt tidigare?

Tack för värdefulla svar!!

MVH

S.C.Street

1 062 Inlägg
17 februari 2011
#12
Baffe skrev:
Okey!

Så det finns en liten chans att det kan gå?

Exakt hur ska jag göra i så fall?

Förstår att jag måste ha rätt box tillhörande motorn... sen vart ska jag koppla in kontakterna?

Jämförde gamla och nya kontakten till styrboxen idag.

93,ans elhärva har inte dom kablarna som vevaxelsgivaren ska anslutas i gämfört med 96,ans orginala styrbox klämma.

Skulle det fungera att sätta i nya stift där dessa kablar är anslutna orginal, enligt tidigare?

Tack för värdefulla svar!!

MVH

Förstår du inte ovanstående jag skrev så värst bra så ska du nog överlåta omkopplandet till någon som är mera hemma på det elektriska.
Du får såklart löda och klippa och ev stifta om kontakten till motorstyrdonet!
Saknar du stift så får du flytta om de bara smile

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (17 februari 2011)



Sök