Jag kör min Volvo 740 -90 p.g.a ekonomin och driftsäkerheten.
Jag har inte råd med en ny bil, ska dock köpa en 945 så snart jag har råd.
Det sägs att en ny bil är driftsäkerare, och visst ligger det sanning i det, nytt är det ju inte fel på, men hellre 740:in på en jorden-runt-resa än valfri modern bil, då det trots att det är nytt har större risk att drabbas av svårlösta problem.
Sen fördelarna med gammalt skit enligt mig:
En gammal bil har inga dyra saker som går sönder, dom kostar nästan noll att serva och är på sätt och vis lika miljövänliga som moderna bilar sett till uppbyggnaden. Det är byggt för att hålla på ett annat sätt, och krävde mindre energi för att byggas. Förbrukningen är, sett till effekten, hög, men i praktiken samma som motsvarande modern bil. Det har jag dessutom igen på att det är 0kr i värdeminskning, och en stor service kostar som bara oljebyte på en ny bil.
Sen känslan, som flera sagt. En ny bil har ingen känsla alls, ingen historia. Min bil med 15 ägare/50k mil bakom sig har något att berätta, vad har den vart med om?
Och så hållbarheten och reservdelspriserna är ett skäl också. Rejäla balkar och kofångare som pallar lite motkörning, ordentligt byggda upphängningar bultade med grova bult så man kan köra över stock och sten om man måste, och inte fler gummibussningar än vad som är absolut nödvändigt för att undvika resonans.
Sen tycker jag faktiskt att många nya bilar är stötiga
Ett rejlät tjälskott med 740:in skakar till lite, med en modern bil får man ju nästan ha njurbälte ibland
Och dessutom blir nästan alltid hjulinställningen kass efter ordentliga påkänningar på nya bilar.
Väghållningen är oftast sämre dock på en gammal härk - på bra väg! Men körupplevelsen.
En ny bil med sina häftiga breda däck och låga frigång är ju totalt jävla odugliga på annat än plan asfalt. Styr inte i snö alls, och massa elektronik som ska isolera en från vägen så man inte kan känna när bilen håller på att släppa, när den balanserar på gränsen. Du (elelr iaf jag) kan aldrig bli vän med en modern bil, man känner aldrig att bilen sammarbetat med en för att reda upp en sladd, att du får jobba för att komma upp i fart på ett annat sätt; motstånd i växellådan, koppling med "känsla" så dne inte bara försvinner i golvet när man trampar, doserbar broms som inte tvärlåser bara man kollar på pedalen!
Klart det går att meka med nya bilar. Många är rätt lättmekade, prova byta hjullager fram på en V70 t.ex
Det är inget agrument, förutom vansinnet med datorer och skit överallt.
Köper du en gammal bil med dragkrok sätter du dit dragkroken med 4-8 bult, och kopplar in elen. Kostar 2000 i värsta fall.
På en ny bil är det 25 bult, förstärkningstag (där kom den styva karrossen in), sen kopplar du in släpstyrdonet och går in med datorn och aktiverar det i CAN-BUS. Kostar 5000 i bästa fall. + arbetskostnad på verkstaden för programmeringen!
Jag vill att, om jag trycker på stolsvärmen, så ska strömmen gå via plus, genom säkringen och knappen, in i värmeslingan och ut till jord.
Inte att datasignalen ska till centralstyrdonet och godkännas, för att skickas vidare till stolkontrollstyrenheten, som aktiverar relät som matar ström in i elslingan, ut till srolkontrollstyrenheten för godkännande av referensspänningen och sist till jord.
Behöver jag säga att jag föredrar det gamla och enkla?
DOCK ska sägas, att jag mer än gärna skulle kunna tänka mig en ny bil. En bra. Alltså en japanare, helst subaru, vilket troligen är det enda märke jag skulle köpa som nytt.
Oj va långt de blev