Rquired skrev:
zemet skrev:
Bilen som det inte skulle gå att byta däck på är Volvo s80 enligt min ingifta moster som jobbat på Volvo i torslanda sedan han var 16.
Jag vet inte exakt vad hans bil heter men det är en stor GMC med en ordentlig v8a. Sitter på mobilen nu så kan inte kolla upp vad exakt det är men GMC är det iaf.
Är det verkligen orimligt att biltillverkare inte tjänar på själva bilen utan allt annat omkring? Mobiltelefoner får du ju gratis mot att du tecknar abonnemang. Det är ju inte orimligt att det är samma med bilar?
Jag är ju iaf inte ensam om att tro detta. Skulle vara roligt om någon kunde hitta fakta om detta någonstans:-)
Saken är den att varken hemelektronik eller mobiltelefoni är verksamheter som går med förlust. Att vi har en situation där man synbart försöker göra sig av med konkurrensen är en helt annan sak. Stora kedjor som verkar på flera marknader täcker upp en tillfällig kalkylerad förlust i Sverige så att mindre konkurrenter försvinner och kan sedan vända företaget till vinst, Siba kör ett lite annorlunda upplägg. Delvis deltar de i ovanstående, men förlusten Siba gör vilken senast var i trakten av 70 miljoner kronor kan familjen Bengtsson enkelt kompensera med vinsterna deras finansieringsbolag gör: På de kunder som köper produkter från Siba via finans. När de ridit ut stormen kan de förhoppningsvis göra både och igen som brukligt.
Eller så "får" du en mobiltelefon värd 5.000:- gratis, men binder dig som du säger för ett abonnemang på 24 månader. I slutändan har du kanske betalt 15.000:-, 499:-/månad plus startavgift (Ofta 250-300:-), kostnader för att du använder tjänsten och mycket mera. I slutändan täcker detta både telefonen och kostnaderna för tjänsten samt en rejäl vinst. Dom drar helt enkelt ut på betalningen.
Tror du aktörerna på marknaden kan sälja bilar för kanske 300-500.000:- med förlust, vilket du påstår, och sedan ligga ute med de pengarna i 5-8år innan de kan börja räkna in vinster på reservdelar och underhåll i den mån deras bilar finns kvar (En liten del krockas, stjäls och så vidare) och i den mån kunderna på såpass gamla bilar inte använder piratdelar och icke auktoriserade verkstäder?
För tvärt emot vad en del påstår här så rullar de flesta nya bilar helt problemfritt och utan annat underhåll än vanlig service i flera år och tiotusentals mil. Att en del måndagsexemplar finns är inget konstigt, men tänk på att tillverkarna får bekosta dessa dels med sitt rykte (missnöjda kunder) eller genom att själva bekosta reparationerna. Det är inte rimligt att de största aktörerna kan sälja drygt 5 miljoner bilar per år, med ett snittpris på säg 200.000:- för att räkna lågt vilket du påstår innebär en förlust, vilket också innebär cirka 1000 miljarder per år att ligga ute med som de sedan skall ta igen på bland annat reservdelsförsäljning efter 5-8år enligt ditt påstående.
Räkna tvärt om istället, med en vinst på i snitt 50.000:-
(uppskattad siffra) per såld bil, så hade det inneburit 250 miljarder i vinst på försäljningen. Plus övriga intäkter minus andra kostnader koncernen har förstås.
Exemplet ovan är tänkt att spegla VAG som vi vet gjorde drygt 100 miljarder i vinst år 2011 på drygt 5 miljoner sålda enheter. Tror du VAG tjänade lågt räknat 1100 miljarder
(skillnaden mellan cirka -1000M och +100M) på reservdelar, finansiering och liknande år 2011?
Jag tror istället att majoriteten av deras inkomster kommer från vinst per såld enhet.
Angående hjulbyten, aldrig att det behövts några verkstadsbesök på de Volvo jag varit med om däckbyte på som t.ex jobbets V70 2.5FT 2011. Du får gärna höra med din ingifta moster och om hon vill förtydliga vad hon menar.