2960
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

1 412 Inlägg
13 november 2012
#821
ImprezaGC8 skrev:
OpelP1 skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Okejdå, schyssta bromsar också.

Jovisst är det väl många som tycker att väghållning/bromsar/vass motor är det som ger körglädje.

Jag ser dock inget större nöje i det, möjligtvis kan det ge en extra guldkant i en bil som redan är kul att köra för övrigt.

Vad är då körglädje?

Då kan man ju lika gärna hålla sig till modellbilar om man inte gillar att köra. wink

Naturligtvis gillar jag att köra bil, men det som jag gillar är något helt annat än prestandadelarna.

I mitt fall är gamla bilar högst på listan när det gäller körglädje, och det kan vara smådetaljer som gör att körglädjen finns där.

Det kan vara t.ex känslan när man växlar i en bil med rattväxel, motorljudet (den där burkiga responsen i en gammal lågkompad motor med pytteliten fugge är ganska skön), ljudet som blir när man kallstartar en väljusterad förgasarmotor och den går 2 varv och sedan tvärstartar i -20 på förhöjd tomgång, ljudet från ett gammalt 6V blinkersrelä (ni vet: klickong-------------------------klickong------------------------klickong), ljuset i en gammal instrumentpanel där lamporna sitter längst upp/ner och lyser sådär trevligt.


Osv osv, jag tror det där visar ganska tydligt vad jag tycker ger körglädje och det är dom där smådetaljerna som gör det.
Senast redigerat av OpelP1 (13 november 2012)

Evildan
13 november 2012
#822
jetta16v skrev:
ImprezaGC8 skrev:
OpelP1 skrev:

Jovisst är det väl många som tycker att väghållning/bromsar/vass motor är det som ger körglädje.

Jag ser dock inget större nöje i det, möjligtvis kan det ge en extra guldkant i en bil som redan är kul att köra för övrigt.

Vad är då körglädje?

Då kan man ju lika gärna hålla sig till modellbilar om man inte gillar att köra. wink

Körglädje för mig är att när man sätter sig i en bil, oavsett vad den än kostar, vad det än är för märke, hur pass trimmad/stylad/renoverad den än är, så får man ett brett leende varje gång man sitter bakom ratten.

En känsla av att trivas bakom ratten

En mycket bra definition av körglädje.
Det ligger inte i motorstyrka, hur fort man kan köra runt ringen eller köra rattlåsrace utan i känslan och det är väldigt individuellt vad olika personer uppskattar.

Evildan
13 november 2012
#823
OpelP1 skrev:
ImprezaGC8 skrev:
OpelP1 skrev:

Jovisst är det väl många som tycker att väghållning/bromsar/vass motor är det som ger körglädje.

Jag ser dock inget större nöje i det, möjligtvis kan det ge en extra guldkant i en bil som redan är kul att köra för övrigt.

Vad är då körglädje?

Då kan man ju lika gärna hålla sig till modellbilar om man inte gillar att köra. wink

Naturligtvis gillar jag att köra bil, men det som jag gillar är något helt annat än prestandadelarna.

I mitt fall är gamla bilar högst på listan när det gäller körglädje, och det kan vara smådetaljer som gör att körglädjen finns där.

Det kan vara t.ex känslan när man växlar i en bil med rattväxel, motorljudet (den där burkiga responsen i en gammal lågkompad motor med pytteliten fugge är ganska skön), ljudet som blir när man kallstartar en väljusterad förgasarmotor och den går 2 varv och sedan tvärstartar i -20 på förhöjd tomgång, ljudet från ett gammalt 6V blinkersrelä (ni vet: klickong-------------------------klickong------------------------klickong), ljuset i en gammal instrumentpanel där lamporna sitter längst upp/ner och lyser sådär trevligt.


Osv osv, jag tror det där visar ganska tydligt vad jag tycker ger körglädje och det är dom där smådetaljerna som gör det.

Du utryckte det väl, hur den mystiska körglädjen återfinns i detaljerna, ljudet och känslan.

En AUDI A8 4.2 -98 exempelvis är en mkt trevlig bil på alla de vis i mitt tycke, men den har inte samma körglädje som exempelvis en VW 1200 112lim -64 som är så mkt direktare och ger en större närvaro i körningen den är mera essensen av en bil.

10 164 Inlägg
13 november 2012
#824
Evildan skrev:
jetta16v skrev:
ImprezaGC8 skrev:

Vad är då körglädje?

Då kan man ju lika gärna hålla sig till modellbilar om man inte gillar att köra. wink

Körglädje för mig är att när man sätter sig i en bil, oavsett vad den än kostar, vad det än är för märke, hur pass trimmad/stylad/renoverad den än är, så får man ett brett leende varje gång man sitter bakom ratten.

En känsla av att trivas bakom ratten

En mycket bra definition av körglädje.
Det ligger inte i motorstyrka, hur fort man kan köra runt ringen eller köra rattlåsrace utan i känslan och det är väldigt individuellt vad olika personer uppskattar.

körglädjen i min duett 67 a-traktor som gick i 45 med hemlängtan och nerförbake den vare körglädje i man log varje gång man körde den. smile så ja man behöver inte köra en raket med super duper väghålning för att det ska vara roligt. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

749 Inlägg
13 november 2012
#825
När anser ni att bil en bil börjar räknas som gammal?

Efter ett år eller kanske när modellen slutar tillverkas?
Senast redigerat av Bjornn (13 november 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 november 2012
#826
zemet skrev:
Rquired skrev:
zemet skrev:
Bilen som det inte skulle gå att byta däck på är Volvo s80 enligt min ingifta moster som jobbat på Volvo i torslanda sedan han var 16.

Jag vet inte exakt vad hans bil heter men det är en stor GMC med en ordentlig v8a. Sitter på mobilen nu så kan inte kolla upp vad exakt det är men GMC är det iaf.

Är det verkligen orimligt att biltillverkare inte tjänar på själva bilen utan allt annat omkring? Mobiltelefoner  får du ju gratis mot att du tecknar abonnemang. Det är ju inte orimligt att det är samma med bilar?

Jag är ju iaf inte ensam om att tro detta. Skulle vara roligt om någon kunde hitta fakta om detta någonstans:-)

Saken är den att varken hemelektronik eller mobiltelefoni är verksamheter som går med förlust. Att vi har en situation där man synbart försöker göra sig av med konkurrensen är en helt annan sak. Stora kedjor som verkar på flera marknader täcker upp en tillfällig kalkylerad förlust i Sverige så att mindre konkurrenter försvinner och kan sedan vända företaget till vinst, Siba kör ett lite annorlunda upplägg. Delvis deltar de i ovanstående, men förlusten Siba gör vilken senast var i trakten av 70 miljoner kronor kan familjen Bengtsson enkelt kompensera med vinsterna deras finansieringsbolag gör: På de kunder som köper produkter från Siba via finans. När de ridit ut stormen kan de förhoppningsvis göra både och igen som brukligt.

Eller så "får" du en mobiltelefon värd 5.000:- gratis, men binder dig som du säger för ett abonnemang på 24 månader. I slutändan har du kanske betalt 15.000:-, 499:-/månad plus startavgift (Ofta 250-300:-), kostnader för att du använder tjänsten och mycket mera. I slutändan täcker detta både telefonen och kostnaderna för tjänsten samt en rejäl vinst. Dom drar helt enkelt ut på betalningen.

Tror du aktörerna på marknaden kan sälja bilar för kanske 300-500.000:- med förlust, vilket du påstår, och sedan ligga ute med de pengarna i 5-8år innan de kan börja räkna in vinster på reservdelar och underhåll i den mån deras bilar finns kvar (En liten del krockas, stjäls och så vidare) och i den mån kunderna på såpass gamla bilar inte använder piratdelar och icke auktoriserade verkstäder?

För tvärt emot vad en del påstår här så rullar de flesta nya bilar helt problemfritt och utan annat underhåll än vanlig service i flera år och tiotusentals mil. Att en del måndagsexemplar finns är inget konstigt, men tänk på att tillverkarna får bekosta dessa dels med sitt rykte (missnöjda kunder) eller genom att själva bekosta reparationerna. Det är inte rimligt att de största aktörerna kan sälja drygt 5 miljoner bilar per år, med ett snittpris på säg 200.000:- för att räkna lågt vilket du påstår innebär en förlust, vilket också innebär cirka 1000 miljarder per år att ligga ute med som de sedan skall ta igen på bland annat reservdelsförsäljning efter 5-8år enligt ditt påstående.

Räkna tvärt om istället, med en vinst på i snitt 50.000:- (uppskattad siffra) per såld bil, så hade det inneburit 250 miljarder i vinst på försäljningen. Plus övriga intäkter minus andra kostnader koncernen har förstås.

Exemplet ovan är tänkt att spegla VAG som vi vet gjorde drygt 100 miljarder i vinst år 2011 på drygt 5 miljoner sålda enheter. Tror du VAG tjänade lågt räknat 1100 miljarder (skillnaden mellan cirka -1000M och +100M) på reservdelar, finansiering och liknande år 2011?

Jag tror istället att majoriteten av deras inkomster kommer från vinst per såld enhet.

Angående hjulbyten, aldrig att det behövts några verkstadsbesök på de Volvo jag varit med om däckbyte på som t.ex jobbets V70 2.5FT 2011. Du får gärna höra med din ingifta moster och om hon vill förtydliga vad hon menar.

Du har ett starkt argument där. Det är inte rimligt att dom ska börja tjäna pengar efter 5 år och ligga ute med pengarna tills dess.

Jag tror att det är en kombination av båda 2. Vissa modeller tjänar dom pengar på direkt vid försäljning och andra går dom back.

Och det jag menade var just att dom tjänar mycket pengar på servicen, Min far fick just en räkning på 13000 kr för kamremsbyte på sin subaru. Och visst verkstaden ska betala för sina lokaler och sina mekaniker och ha sin del av kakan men 13000 är väldigt mycket pengar för ett sådant jobb, speciellt eftersom det knappt finns några materialkostnader.

Det är säkert så att dom tjänar mer pengar på vissa bilmodeller troligen dom lite dyrare medans vinsten inte är så stor och kanske rent av en förlust där man har hård konkurrens. För 20000 kr förlust får dom ganska snabbt tillbaka genom servicen på bilarna. Finns ju säkert som du nämnde en finansiell del som VAG kan tjäna på precis som i SIBA fallet.

Sedan så är ju VAG koncernen en av ganska få stora biltillverkare som går med vinst? Om man ser till Ford GM eller chrysler så har ju dom backat varje år många år i rad och där måste det ju stämma att dom går back på varje bil ett visst antal tusen.

Jag ska fråga min moster nästa gång jag träffar henne om det var någon speciell modell av s80 eller om alla är sånna.

Det finns säkert tillverkare som har modeller vilka går med förlust per såld bil men tjänar in pengarna på andra vis eller helt enkelt går med förlust för att tillverkaren inte säljer tillräckligt. Det jag protesterade mot var påståendena om att moderna bilar säljs med förlust så att tillverkarna tjänar in pengarna på reparation och service istället, underförstått antyds att moderna bilar håller sämre än äldre bilar och medvetet byggs för att gå sönder.

Det påstår jag varken är korrekt eller ens rimligt, angående amerikanarna vet jag inte riktigt vad som ligger bakom. Många av deras storsäljare (Ford F-150 till exempel) är inte baserade på den senaste tekniken minst sagt och kan knappast ha några några höga utvecklingskostnader, samtidigt som de kan ta relativt bra betalt för bilarna eftersom de vet att efterfrågan är hög. Så vad som ligger bakom deras siffror kan man undra.

Det finns ändå ett par tillverkare som gör vinster trots dåliga ekonomiska tider och andra problem på marknaden, ett gäng tyskar och japaner till exempel. Så VAG är inte ensamma! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 738 Inlägg
13 november 2012
#827
Bjornn skrev:
När anser ni att bil en bil börjar räknas som gammal?

Efter ett år eller kanske när modellen slutar tillverkas?

Ny bil för mig är bilar yngre än 10år
Normalgammal bil för mig är en bil som är mellan 10-20år gammal
och gammal bil anser jag är en bil som har minst 20år på nacken.
Miltalen spelar ingen roll utan endast åldern på bilen.
Senast redigerat av simlar (13 november 2012)


Rallyförare
1 075 Inlägg
4 183 Inlägg
14 november 2012
#829
simlar skrev:
Bjornn skrev:
När anser ni att bil en bil börjar räknas som gammal?

Efter ett år eller kanske när modellen slutar tillverkas?

Ny bil för mig är bilar yngre än 10år
Normalgammal bil för mig är en bil som är mellan 10-20år gammal
och gammal bil anser jag är en bil som har minst 20år på nacken.
Miltalen spelar ingen roll utan endast åldern på bilen.

Ny bil är för mig en bil som är yngre än 5-6 år.

En gammal bil är för mig en bil som inte använder dagens teknik. Tex förgasare , bladfjädring och trumbromsar.


336 Inlägg
15 november 2012
#830
kör gammal bil för det är billigare för mig, sen tycker jag inte att nyare bilar har någon som helst karaktär och är jävligt tråkiga


Pfffft
906 Inlägg
15 november 2012
#831
Med risk att vara lat (ja, det är jag) vad anses egentligen som "gammal" bil.
Jag har en golf från 88a och en passat från 08. I vissa lägen är golfen både bättre och enklare än den nya men sen är klart den nya bättre i vissa fall än den gamla. Men anledningen till att jag köpte golfen var för formernas skull, plus att den är enkel att fixa och mecka med. Inte som passaten som man nästan måste lämna in för att kunna byta hjul för fan... *gnäller* Så då har jag sagt vad jag tycker om det.

Umadbro?

86 Inlägg
16 november 2012
#832
Varför varför.... Varför inte? Har aldrig brytt mig om årsmodellen, så länge bilen går bra. Kör en Mercedes 190E -92 och en Skoda Fabia -00.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

336 Inlägg
16 november 2012
#833
Waahlvik skrev:
Prophetman skrev:
Varför varför.... Varför inte? Har aldrig brytt mig om årsmodellen, så länge bilen går bra. Kör en Mercedes 190E -92 och en Skoda Fabia -00.

men en skoda från 00 och en mersa från 92 är väll ingen gammal bil? en gammal bil är ju dom som är 30år och äldre smile

30+ är en veteranare wink men alla har såklart olika definition på gammalt smile många ser ju en v70 -08 som en gammal bil, jag tycker min bmw är lite halvgammal t.ex smile


1 213 Inlägg
16 november 2012
#834
Nya bilar saknar charm & dom flesta liknar varandra.

Hade en XC70 -07 som vinterbil vinntern 11/12, bilen har många tekniska hjälpmedel för att bli lättare att köra med. Tack å lov så gick de stänga av massa saker som t.ex antisladd så får köra själv utan hjälp av datorn.

Inte många som vrider på nacken för att kolla på XC70:in när körde med den, när kör med Mustangen då e de många som vrider på nacken för att titta.


Skulle alla bara ha ny/nyare bil då skulle inte bilhobbyn existera, då skulle ju g.org & andra bilsidor vara överflödiga.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Avstängd
10 388 Inlägg
16 november 2012
#835
Lina- skrev:
Nya bilar saknar charm & dom flesta liknar varandra.

Hade en XC70 -07 som vinterbil vinntern 11/12, bilen har många tekniska hjälpmedel för att bli lättare att köra med. Tack å lov så gick de stänga av massa saker som t.ex antisladd så får köra själv utan hjälp av datorn.

Inte många som vrider på nacken för att kolla på XC70:in när körde med den, när kör med Mustangen då e de många som vrider på nacken för att titta.


Skulle alla bara ha ny/nyare bil då skulle inte bilhobbyn existera, då skulle ju g.org & andra bilsidor vara överflödiga.

Sen kan man väl ifrågasätta om det är en "vettig" liknelse iofs.

Och varför skulle bilhobbyn sluta existera om alla körde nyare bilar? Är det bara äldre bilar som faller inom ramarna för "bilhobby" menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

86 Inlägg
16 november 2012
#836
Waahlvik skrev:
men en skoda från 00 och en mersa från 92 är väll ingen gammal bil? en gammal bil är ju dom som är 30år och äldre smile

30 år eller äldre är veteranare. Själv har jag en 10 års regel. Det betyder dock inget i verkligheten. Har aldrig brytt mig om bilars ålder så länge de går bra och är i bra skick...

Och är inte en 20 år gammal bil klassad som "gammal"? Är min 190d (w124) från 1984, tllräckligt åldrad för att kallas gammal? Även fast det är samma bil i grunden?

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

Evildan
16 november 2012
#837
Prophetman skrev:
Waahlvik skrev:
men en skoda från 00 och en mersa från 92 är väll ingen gammal bil? en gammal bil är ju dom som är 30år och äldre smile

30 år eller äldre är veteranare. Själv har jag en 10 års regel. Det betyder dock inget i verkligheten. Har aldrig brytt mig om bilars ålder så länge de går bra och är i bra skick...

Och är inte en 20 år gammal bil klassad som "gammal"? Är min 190d (w124) från 1984, tllräckligt åldrad för att kallas gammal? Även fast det är samma bil i grunden?

W201 wink

Jo jag anser att 190 är en "gammal" bil, finns ingen som är yngre än 19år då dom slutade tillverkas -93 och det är i mina ögon en "äldre bil"

2 914 Inlägg
23 juli 2013
#838
Jag kör en gammal bil Opel vectra -92, allt jag saknar hos den är farthållare och fjärrstyrt c-lås, annars så ser jag ingen anledning att köra en ny bil,

Ser inte en ny bil som mer driftsäker (förutom att min Opel kommer rosta upp fortare),
Åk komforten är fan bättre än i en ny KIA CEED, dock går kopplingen mer bekvämt i Kian, annars är Opel nästan bekvämare, och typ 30 kr billigare per mil,

Volvo850-92
1 680 Inlägg
23 juli 2013
#839
Jag fick min bil.
Bilen är en fullutrustad Volvo 850 och är lika lyxig som en modern vanlig bil.
Varför köpa då en ny?


Evildan
24 juli 2013
#840
Volvo740-88 skrev:
Jag fick min bil.
Bilen är en fullutrustad Volvo 850 och är lika lyxig som en modern vanlig bil.
Varför köpa då en ny?

Varför många köper nyare bil?
Det svaret kommer du själv/och vi andra medlemmar att få snart i dina inte ännu skapade trådar så som:
Min bil går illa, den hackar, vad kan vara fel?
Min bil har lysande airbaglampa, hur lagar jag det?
Min ABSlampa lyser, vad göra?
Min 850 drar olja och tickar från toppen, vad är det för fel?
osv osv.
Vi med nyare bil har inte sällan ett fordon med högre driftsäkerhet i kombination med inte sällan.....garantier som gör att vi inte behöver lägga tid/pengar på att reparera A-B fordonet utan kan lägga tid på att roa oss med detta eller varför inte hobbybilen eller andra ting för enbart nöjes skull wink


förutom då att en nyare bil i regel är:
säkrare.
miljövänligare roll där är min Prius omtvistad, jag vet.
samt ofta bekvämare, tystare att resa i.
Senast redigerat av Evildan (24 juli 2013)


Sök