E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Kristian_L
9 maj 2011 · 1 893 Inlägg

Malkurrag skrev:

Kristian_V skrev:

Malkurrag skrev:
Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.

Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^

På en sugis kan du ställa om till mera förtändning med E, och på det sättet krama ur den kanske 2-5 vilda hästar till. Och om du läst vad andra skriver om vad som måste bytas... Är det värt besväret, för så liten höjning att det lika gärna kan vara inbillning?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Malkurrag
9 maj 2011 · 415 Inlägg

Kristian_V skrev:

Malkurrag skrev:

Kristian_V skrev:

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.

Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^

På en sugis kan du ställa om till mera förtändning med E, och på det sättet krama ur den kanske 2-5 vilda hästar till. Och om du läst vad andra skriver om vad som måste bytas... Är det värt besväret, för så liten höjning att det lika gärna kan vara inbillning?

Kanske det. Men den blir snäll mot miljön och det blir nog några som kommer tycka den är lite skojig om det är en etanolbil ^^
Nu var det inte effekt jag var direkt ute efter. Utan snarare en stabilare tomgång kanske etc etc.

Och enligt den andra killen verkade det inte vara mycket som jag var tvungen att byta juh smile

Malkurrag
9 maj 2011 · 415 Inlägg

skalman1 skrev:
Just det, jag pluggade vakumjusteringen av fördelaren också.
Kunde på så sätt ställa på tändningen lite värre och fick ett mycket bättre bottenvrid.
Den bilen var lite trimmad dock.

Jag gillade egenskaperna som e85 hade, kommer själv att bygga om min amazon till e85 när den renoveras. smile

Skalman vad har du för dunka dunka ljud i din amazon då? wink
Kolla inne i mulitmedia får du se min tråd ^^

Senast redigerat av Malkurrag (9 maj 2011)

Malkurrag
9 maj 2011 · 415 Inlägg

skalman1 skrev:
Dunka dunka?

Nädu denna har inte ens trösklar just nu så det är inget dunka dunka här inte, men snart så......   smile



Nåja nu är vi lite väl OT tror jag.      smile

OT= otur?
Eller vad står denna betäckning för nu då? tongue haha smile

OmegaCoffe Dumpersförare.
10 maj 2011 · 970 Inlägg

Malkurrag skrev:

Kristian_V skrev:

Malkurrag skrev:

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.

Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^

även om den blir miljövänligare slipper du inte din höga bilskatt om du nu betalar skatt på den.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
hablam
10 maj 2011 · 136 Inlägg

ska bli kul å se priset på den nya E10. jag är iallafall inte det minsta rädd för att min bil ska gå sönder å torka ut mina slangar:)

Senast redigerat av hablam (10 maj 2011)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Sheba Certifierad besserwisser
10 maj 2011 · 308 Inlägg

hablam skrev:
ska bli kul å se priset på den nya E10. jag är iallafall inte det minsta rädd för att min bil ska gå sönder å torka ut mina slangar:)

Jag kan sätta pengar på att priset inte kommer att förändras. Detta innebär att du kommer att betala mer per mil än du gjorde tidigare eftersom du betalar lika mycket för E10 som för E5, men din bil kommer att dricka mer. Om mackarna sänker priset så ska du se att pappa staten går in och höjer skatterna en aning för att "balansera". wink

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Haga92
10 maj 2011 · 14 Inlägg

Vilka år samt modeller är i riskzonen för motorhaveri när E10 sätts in?

Opel Rekord 1700 Kupé "Arvet" (1961)
BMW 328 Touring M-tech "M for Madness" (1998)
BMW 523 Touring M-tech "Hogslayer" (2006)
Andromeda Rumpmas
10 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Haga92 skrev:
Vilka år samt modeller är i riskzonen för motorhaveri när E10 sätts in?

Det finns en lista tidigare i tråden. Bilar med direktinsprutning verkar ligga pyrt till bl a.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Kristian_L
10 maj 2011 · 1 893 Inlägg

Malkurrag skrev:

Kristian_V skrev:

Malkurrag skrev:
Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^

På en sugis kan du ställa om till mera förtändning med E, och på det sättet krama ur den kanske 2-5 vilda hästar till. Och om du läst vad andra skriver om vad som måste bytas... Är det värt besväret, för så liten höjning att det lika gärna kan vara inbillning?

Kanske det. Men den blir snäll mot miljön och det blir nog några som kommer tycka den är lite skojig om det är en etanolbil ^^
Nu var det inte effekt jag var direkt ute efter. Utan snarare en stabilare tomgång kanske etc etc.

Och enligt den andra killen verkade det inte vara mycket som jag var tvungen att byta juh smile

På en gammal förgasar bil är det endast ombestyckning av förgasaren som krävs. Detta då E har annat optimalt luft/bränsle förhållande än vad bensinen har.
Kommer inte ihåg siffrorna på rak arm, men
bensinens luft bränsle blandning skall ligga på 14kg luft /1kg bränsle. Medans
Etanolens luft bränsle blandning skall ligga på 11kg luft / 1kg bränsle.

Jag skrev troligtvis fel värden, men det viktiga stämmer. Du kan se att det krävs mera soppa i förhållande till mängden luft vid Etanol drift.
Att GDI-motorer inte gillar E, beror på att dessa konstruerats för att köras på ännu magrare blandning än en vanlig bensin motor. Då dessa går på ett förhållande på upp emot 16-17kg luft / 1kg bränsle, så hamnar de ännu längre bort från optimal förbränning om man laddar med E.

Men för ditt vidkommande alltså. Bestycka om förgasaren med två nummer större munstycke och vrid fram förtändningen två-tre grader. (Kanske mer, du får rådfråga någon av motor-guruna här på forumet...

Kör så det ryker (Mindre rök med E!) tongue tongue tongue

Senast redigerat av Kristian_V (10 maj 2011)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Sheba Certifierad besserwisser
10 maj 2011 · 308 Inlägg

Waahlvik skrev:
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=154077

Totalt ologiskt resultat, framtaget av en statlig institution för att försvara ett statligt beslut. Känns ju föga trovärdigt då ett statligt forskningscenter inte direkt är opartiskt. Etanol kräver en större bränslemängd kontra luftblandning än 98-oktanig bensin gör, så att resultatet skulle bli något annat än en ökad förbrukning av bränsle är helt otänkbart. roll

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Waahlvik
10 maj 2011 · 508 Inlägg

Sheba skrev:

Waahlvik skrev:
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=154077

Totalt ologiskt resultat, framtaget av en statlig institution för att försvara ett statligt beslut. Känns ju föga trovärdigt då ett statligt forskningscenter inte direkt är opartiskt. Etanol kräver en större bränslemängd kontra luftblandning än 98-oktanig bensin gör, så att resultatet skulle bli något annat än en ökad förbrukning av bränsle är helt otänkbart. roll

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Hybriden
10 maj 2011 · 677 Inlägg

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

Så med 50% blanding av etanol drar din 740 0,83?????  motorn på tomgång i nedförsbacken eller?

Waahlvik skrev:

Sheba skrev:

Waahlvik skrev:
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=154077

Totalt ologiskt resultat, framtaget av en statlig institution för att försvara ett statligt beslut. Känns ju föga trovärdigt då ett statligt forskningscenter inte direkt är opartiskt. Etanol kräver en större bränslemängd kontra luftblandning än 98-oktanig bensin gör, så att resultatet skulle bli något annat än en ökad förbrukning av bränsle är helt otänkbart. roll

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Fortfarande en ökning av kostnader, med 98 oktan borde bilen dra betydligt mindre

Waahlvik
10 maj 2011 · 508 Inlägg

Bergkuist skrev:

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:
ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

Så med 50% blanding av etanol drar din 740 0,83?????  motorn på tomgång i nedförsbacken eller?

Waahlvik skrev:

Sheba skrev:

Totalt ologiskt resultat, framtaget av en statlig institution för att försvara ett statligt beslut. Känns ju föga trovärdigt då ett statligt forskningscenter inte direkt är opartiskt. Etanol kräver en större bränslemängd kontra luftblandning än 98-oktanig bensin gör, så att resultatet skulle bli något annat än en ökad förbrukning av bränsle är helt otänkbart. roll

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Fortfarande en ökning av kostnader, med 98 oktan borde bilen dra betydligt mindre

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Sheba Certifierad besserwisser
10 maj 2011 · 308 Inlägg

Waahlvik skrev:

Sheba skrev:

Waahlvik skrev:
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=154077

Totalt ologiskt resultat, framtaget av en statlig institution för att försvara ett statligt beslut. Känns ju föga trovärdigt då ett statligt forskningscenter inte direkt är opartiskt. Etanol kräver en större bränslemängd kontra luftblandning än 98-oktanig bensin gör, så att resultatet skulle bli något annat än en ökad förbrukning av bränsle är helt otänkbart. roll

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Med tanke på att du påstod att din 740 drack 0,83 per mil med 50% etanolblandning så är jag osäker på om jag ska lita på din uträkning som säger att den kommer att dra 2,55 cl mer.

Och ja, jag har ägt en 740. Den drog lite över litern. På 95-oktanig bensin.

Senast redigerat av Sheba (10 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
SportPilot Ubåtsingenjör
10 maj 2011 · 7 255 Inlägg

Waahlvik skrev:

Bergkuist skrev:

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:
ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

Så med 50% blanding av etanol drar din 740 0,83?????  motorn på tomgång i nedförsbacken eller?

Waahlvik skrev:

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Fortfarande en ökning av kostnader, med 98 oktan borde bilen dra betydligt mindre

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

va en mystisk 740i du fått tag på som dricker så lite ! nästan bud på att klassa den som miljöbil

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Kristian_L
10 maj 2011 · 1 893 Inlägg

Farsans gamla 740GLE med Bosch K-Jetronic (Gamla mekaniska insprutningen.) drog 06-08l/mil, med honom bakom ratten. Hela kariären har han fört dagbok för bilen, dvs skrivit upp km och antal liter vid var enda tankning. (Alla bilar han ägt!)
Även med lite felmarginal, så bevisar det att det går att köra gamla traktorer skapligt billigt. wink (OT?)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Waahlvik
10 maj 2011 · 508 Inlägg

Sheba skrev:

Waahlvik skrev:

Sheba skrev:

Totalt ologiskt resultat, framtaget av en statlig institution för att försvara ett statligt beslut. Känns ju föga trovärdigt då ett statligt forskningscenter inte direkt är opartiskt. Etanol kräver en större bränslemängd kontra luftblandning än 98-oktanig bensin gör, så att resultatet skulle bli något annat än en ökad förbrukning av bränsle är helt otänkbart. roll

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Med tanke på att du påstod att din 740 drack 0,83 per mil med 50% etanolblandning så är jag osäker på om jag ska lita på din uträkning som säger att den kommer att dra 2,55 cl mer.

Och ja, jag har ägt en 740. Den drog lite över litern. På 95-oktanig bensin.

jag skrev aldrig att den drack 0,83 med 50% blandning.. sa bara att jag brukar köra på de! MEN den drar 0,83 med 95an som finns nu å jag räknade vad 3% av de är som de nya kommer dra mer. och 0,83 är gode jävla mycke ändå.. och de högsta jag har fått min 740GL med elektroniskt insprut är att dra 0,88!

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
OmegaCoffe Dumpersförare.
10 maj 2011 · 970 Inlägg

Waahlvik skrev:

Bergkuist skrev:

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:
ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

Så med 50% blanding av etanol drar din 740 0,83?????  motorn på tomgång i nedförsbacken eller?

Waahlvik skrev:

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Fortfarande en ökning av kostnader, med 98 oktan borde bilen dra betydligt mindre

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang