4467
Sök

Köpråd: Liten bakhjulsdriven bil att lära sig köra med

39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjena!
jag är 16 år[jag vet att man måste vara 18 men jag lånar pappas konto lite snabbt) Jag vill köpa en bil. Jag hade velat ha en liten bakhjulsdriven bil ( till vintern (H) Jag har tänkt och ha den på landet så jag kan lära mig köra där osv, jag kan exakt ingenting. Min pappa tycker inte om att hålla på med bilar och sånt så jag har inte nån så jätte nära mig som kan hjälpa migmen jag vill mer än gärna lära mig!
jag har sökt hur mycket som helst, men kan inte bestämma mig. Jag har tänkt på en Ford Sierra.
Så vad rekomenderar ni?
Tacksam för svar!


/huttu
Senast redigerat av huttu (18 februari 2011)

5 111 Inlägg
18 februari 2011
#2
Till ditt ändamål är inte Ford Sierra alls något dumt alternativ. I det närmaste gratis, väldigt lättmekad och körglad. Jag vet att det kommer komma en miljard svar nu att du inte ska köpa en Sierra för att det är kass kvalitet, men gissar att du knappast söker något att bruksköra i 50 000 mil till...


39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#3
deet låter ju bra big_smile tack för så snabbt svar! Ah okey , jag tänker mest nån gång då o då , eftersom jag inte bor en bit ifrån det stället jag tänkt ha den på. Hoppas jag lär mig fixa och "meka" med den lite iaf! Tack!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2011
#4
Du är knappast den ende 16åringen på Garaget, visst säger rekommendationerna 18år men uppför du dig så bör du vara välkommen! smile

Vad söker du för bil, billigast möjliga att köra med på privat mark eller något att övrningsköra i och sedan ha när du tagit körkort? Vilken budget hade du tänkt dig?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#5
aha , första gången jag tittat nästan här (förutom några projekt) sköta mig är inga problem!. Först på privat mark , sen övningsköra , och sen kanske ha i något år men jag har inte tänkt o ha den i 5-10 år precis , kanske 3 lr något. Jag vet faktiskt inte , det berors på hur mycket man måste lägga ut, men vill inte lägga ut 20 000 på en bil jag ska köra för de mesta i skogen med ^^tongue
Tack för svar!

/huttu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2011
#6
huttu skrev:
aha , första gången jag tittat nästan här (förutom några projekt) sköta mig är inga problem!. Först på privat mark , sen övningsköra , och sen kanske ha i något år men jag har inte tänkt o ha den i 5-10 år precis , kanske 3 lr något. Jag vet faktiskt inte , det berors på hur mycket man måste lägga ut, men vill inte lägga ut 20 000 på en bil jag ska köra för de mesta i skogen med ^^tongue
Tack för svar!

/huttu

Inget illa menat men jag tror inte bilen kommer hålla särskilt länge, det blir gärna så om man får chansen att piska gamla slitna bilar "off-road". Jag tror du gör bäst i att strunta i märke och gå efter skicket istället, Sierra må vara en skitbil men de är billiga och hellre en hyggligt fräsch sådan än en överprisad Volvo med 40.000mil på mätaren: Trots att Volvon ursprungligen var en mycket bättre bil.

Det finns en tråd här längst upp under "Allmänt" där olika bakhjulsdrivna modeller räknas upp, ta en titt och se vad du hittar; Sierra, Scorpio, 240, 740, 340/360, Omega där finns mycket alternativ.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=53687

Dock tror jag du gör bäst i att strunta i åtminstone Bmw och liknande bilar, ligger de lågt i pris (Under 10-15.000:-) brukar det betyda att de är missköta och då köper du dig ett problem. Detsamma gäller ofta Mercedes, men gamla sådana med liten motor brukar gå att hitta billigt (~5000:-) i godkänt skick. Och det är rejäla kvalitétsvagnar, dock kanske synd att ta livet av en sådan? Alfa Romeo var tidigare bakhjulsdrivna och är underbara körmaskiner, men stryktåliga? Njaa....nej.

Ett tips, ändra rubriken! Skriv tex, "Köpråd, bakhjulsdriven bil att lära sig köra med" så de passar Garaget´s regler annars riskerar du att råka ut för en moderator med nyckeln i högsta hugg. smile
Senast redigerat av Rquired (18 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#7
ah okey sad nejnej bara bra att du skriver som du tror! Jag vet ju ingenting sad Ah jag har kollat där lite , men svårt när det finns så många så svårt att hitta + att jag gärna velat ha en liten bil. Ah kanske synd sad Tack för svar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2011
#8
huttu skrev:
ah okey sad nejnej bara bra att du skriver som du tror! Jag vet ju ingenting sad Ah jag har kollat där lite , men svårt när det finns så många så svårt att hitta + att jag gärna velat ha en liten bil. Ah kanske synd sad Tack för svar.

Hade tänkt förtydliga men såg att du redan hunnit skriva ett svar, så länge du inte har otur och stöter på ett slutkört exemplar (Eller vanvårdar den) så kommer den troligen hålla länge för buskörning. Men den blir snabbt för sliten för att gå att ta i trafik igen om några år om du förstår hur jag tänker, glapp i fram och bakvagn, dåliga bromsar, kanske för höga avgasvärden och liknande.

Saker som Bilprovningen slår ner på och som inte är löna att reparera, men det betyder inte att den inte kommer vara körbar. Det var så jag tänkte!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#9
hhaha , jag har full koll serru! big_smile Ah okey , men jag ska prata med pappa , om det blir bli de kanske till sommaren. Men då kanske jag får köpa en och sälja sen när jag fått körkort o allt. Tack för att du lägger ner tid här o hjälper mig!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2011
#10
huttu skrev:
hhaha , jag har full koll serru! big_smile Ah okey , men jag ska prata med pappa , om det blir bli de kanske till sommaren. Men då kanske jag får köpa en och sälja sen när jag fått körkort o allt. Tack för att du lägger ner tid här o hjälper mig!

Gör så, men jag tycker definitivt inte det är en dålig idé. Idag när en enda körlektion säkert kostar 400:-(?) är det guld värt att kunna hantera bilen innan man säljer sig till körskolan och en körbar bil för 2000:- och lite bensin i den betalar alltså igen sig i längden. Och är man intresserad av bilar eller att köra finns det inte mycket som är roligare än att lära sig hantera en bil!

Nu vet jag inte vart du bor, men tex. denna* verkar ha en del kvar att ge och är en rolig bil att sladda runt med!
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_3 … 20&w=3

Och efter prut kostar den som sagt kanske 4 körlektioner á 30minuter...

Edit: Just det, automatlåda i den. Men duger som ett exempel, säg något liknande fast med kopplingspedal. wink
Senast redigerat av Rquired (18 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#11
kostar det så mkt?! då äre guldvärt som du säger! Nu ska jag tjata på pappa:) Den var ganska långt ifrån mig , men inte för att tjata eller något sånt (du har ju redan hjälp mig mkt jag vet) men om du vill/har tid , kanske du kan säga några små bakhjulsdrivna bilar? Jag är itne alls sugen på en volvo 240 , jag gillar inte dom , jag ve inte varför. Tack ännu en gång!

/huttu

560 Inlägg
18 februari 2011
#12
BMW E30 big_smile

joo, det är kanske inga super exemplar du hittar. Men liten rolig bakhjulsdriven bil du kan lära dig skruva med kanske !

Sedan är väl Ford Sierra inget jätte dumt förslag. Hittar du en i fint skick som inte gått allt för långt så blir du säkerligen nöjd smile

Mvh

39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#13
tackar men BMW är nog inget för , har inte direkt mkt pengar och jag antar att delar till BMW är svindyra? Ah okey , jag ska leta o leta! Tack för svar

/huttu

Finlirare
478 Inlägg
18 februari 2011
#14
Bmw 3-serien E30/E36 (Roliga bilar som fan men kanske svårt att få tag i en fräsch billigt)
Volvo 7/900-serien (Beprövade bilar som det finns mängder av, dock inte bensinsnåla)
Volvo 360 (Billigare att köra med än 7/900-serien, samt billiga i inköp, se upp för rost bara, motormässigt är det B200F som gäller)


39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#15
ah , de va de jag tänkte! Ah förstått att dom dricker mkt , men jag är inte jätte sugen på nån volvo sad tack för hjälp!

JFU104
18 februari 2011
#16
Jag lärde mig sladda/köra i en 142a samt svetsdiffad 740 och tyckte att det funkade jättebra. Just 740 är lätta att få tag på, billiga att laga och håller för nästan vad som helst! 142orna är tyvärr dyra om du ska ha en fräsch och det är lite synd att sladda ihjäl en raditet wink MEN, dom är otroligt billiga att äga. Vill du ha en bil som du vill lära dig kontrollera och som håller att övningsköra i, så kan jag varmt rekomendera 740gl smile lycka till!

39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#17
Ah okey smile Då kanske de blir något sånt då tongue Men som sagt , jag kan ingenting så bra att de finns delar o så! Tack för hjälp!

Finlirare
478 Inlägg
18 februari 2011
#18
Vill du ha en liten bensinsnål bil som dricker lite är BMW 318IS är kolla mer på. 140HK och drar inte mer en +0,8 liter per mil. Vet en polare som snittar 0.7 med sin blandaf. Den är riktigt kul att köra med också. Finns både som 2- och 4-dörrars.


4 164 Inlägg
19 februari 2011
#19
Köp en sierra om du hittar någon. Annars en 740 för dom har mkt bättre rostskydd än ford och 240 och 340. Köp en 740 på blocket som har fått 2or på handbroms avgasvärden osv och kör med.

Du för ju 1500 på skroten för en med katalysator så det kan vara ett ganska billigt köp. Ska du ändå köra på åkrar och grejer med den så kan du lika gärna betala så lite som möjligt och skaffa en bättre/finare bil att övningsköra med när du har lärt dig lite.

740 motorn är i princip odödlig och tål mycket stryk. Visst drar dom mycket bensin men ska du köra på en åker så spelar det kanske inte så stor roll....

Några stora fördelar med 740n är ju att det finns hur många som helst, aldrig några problem att få tag på delar på skrotar och biltema har riktigt stort sortiment till dom.

Inga kjolpaket som spricker eller lackade kofångare som ser för jävliga ut när du kör in i något.

Det är alltid trevligt att veta att även om du köper en 740 för 2000 kr så kör du ändå en bil som är mer än 20% säkrare än medelbilen i Sverige enligt folksams undersökningar.

Har själv haft en sierra med 2,8 liters v6an som första bil och sedan 4 st 740 och jag tycker 740 är det bättre alternativet.


4 164 Inlägg
19 februari 2011
#20
Om du vill ha lite inspiration vad man kan göra med en gammal sliten sierra så kan du kolla projectet som heter analugglanedition här på garaget. Du kommer nog skratta ganska många gånger om du läser igenom hela den tråden:)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2629338
Senast redigerat av zemet (19 februari 2011)



Sök