Jag har uteslutande brukskört med RWD-bilar, erfarenhet både av stel axel (Volvo 164, Opel Kadett) och diagonalpendelaxel (Ford Sierra, Mercedes W123, samt att jag körde en hel del med den Opel Omega farsan hade när körkortet var färskt för min del, alla dessa har ju en liknande bakvagn, och ingen av dem har ju en modernare multilänkupphängning, så sådana kan jag inte svara för), och måste säga att för lek föredrar jag det senare. Nu kanske jag inte ska dra slutsatser av just mina erfarenheter, för jag har inte plågat alla bilar i världen och kan inget om chassidynamik....
Men gemensamt för de med delad axel är att man kunnat lägga upp mycket yvigare sladdar, samtidigt som jag i W123 och Omega upplevt att jag haft mer koll på bilen, den liksom biter sig fast när man släpper gasen, inte det fenomenet i Sierra men då hade den usla däck helt utan grepp.
Om det nu beror på bakvagnens konstruktion låter jag vara osagt....
Sedan så är det ju så att om man ska ha en bil som är såpass modern att man ännu har en chans att hitta någon (t.ex. Escort och Kadett från 70-talet kryllar det ju inte av) och som är hyfsat liten, så blir inte utbudet gigantiskt.
Sierra, MB 190, BMW E30 och Volvo 300-serien är de jag kommer på. Opel Manta fanns samtidigt men är ju en konstruktion med rötterna i äldre tider och börjar så smått bli en entusiastbil. Andra små RWD-bilar såldes i för små upplagor. MB 190 och BMW E30 kostar en del om man vill ha en som inte är sopslut. Då återstår Sierra och Volvo 300-serien, och där tar jag personligen hellre Sierran.
Senast redigerat av Volvo544special65 (19 februari 2011)