4371
Sök

Köpråd: Liten bakhjulsdriven bil att lära sig köra med

39 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#21
Tack för alla svar! Okey jag ska kolla på den!
Jo jag vet att många rekomenderar 740 men jag vill helst ha en mindre bil men är den så mycket bättre kanske man måste köpa en sådan då. smile
Hahha okey jag ska läsa den!


/huttu

4 164 Inlägg
19 februari 2011
#22
huttu skrev:
Tack för alla svar! Okey jag ska kolla på den!
Jo jag vet att många rekomenderar 740 men jag vill helst ha en mindre bil men är den så mycket bättre kanske man måste köpa en sådan då. smile
Hahha okey jag ska läsa den!


/huttu

740 är en perfekt nybörjarbil tycker jag, men det passar ju inte alla. Man har ju olika prioriteringar och smak osv.

Varför vill du ha en liten bil? 

Det är som Requierd säger att märke spelar inte så stor roll när man ska köpa bil för dom pengarna och det har han rätt i men 740 tycker jag känns som ett ganska säkert kort. Och du kommer utan problem kunna hitta en för en billig peng.

En tidigare arbetskamrat fick en besiktigad fullt fungerande 740 av sin granne gratis, Den var så solblekt att den var mera vit än röd och såg för jävlig ut men maskinellt var det inget fel på den. Folk skänker bort gamla bilar så ska du inte besiktiga den så kan du kanske få en bil gratis om du har tur:)


Fattig student
1 282 Inlägg
19 februari 2011
#23
Fordarna är billiga eftersom dom inte är dom bästa bilarna, men du får rätt mycket bil att sladda i skogen med.. Räknar med att den inte ska vara besiktigad när du leker med den.. Annars om du ska ha en kul bil att köra, bygga lite på och ha när det är dags att ta kortet så röstar jag på en bmw e30..
Roliga bilar att åka med om man får tag på rätt bil, men det är som sagt plånboken som talar i det läget.. Hade letat upp en 320, sparat undan lite och köpt större maskin när du börjar bli varm i kläderna..
Ska du köpa en bil att pilla med så är en haynes bok en bra rekomendation då det står hur man utför vissa ingrepp samt svårighetskrav..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

39 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#24
Ah okey. Nä jag tänkte mest om man ska sladda på skogsvägarna (finns hur mkt som helst där jag kmr köra isåfall) så kanske det är lite lättare eftersom de inte är så brett där , men jag vet ju inte sad Tror de lutar åt en volvo , alla säger att det är de bästa för pengarna. Sån tur får jag nog inte så jag får en gratis menmen man får hoppas big_smilebig_smile Tack för svar


/huttu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 februari 2011
#25
Såg att några nämnde Bmw trots allt och så rätt blir rätt, det är inte särskilt dyra bilar i drift och de håller utmärkt kvalité. Men just på grund av att det är roliga bilar med en statusstämpel på sig är dem populära, och av den första anledningen körs många hårt och slits ut samtidigt som priserna hålls högt.

När du tagit körkortet är en fin Bmw verkligen ingen dum idé, men att köpa en billig sådan är mycket dumt då alla slitna bilar oavsett märke kan kosta en förmögenhet att reparera. Du får kanske 10 stycken Volvo 340 enligt tidigare annons eller fyra dugliga Volvo för samma pengar som rätt Bmw i ok skick: Satsa på de förstnämnda om du skall ha något att lära dig att köra med! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

39 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#26
okey , jo plånboken har stor betydelse. Är man 16 år har man inte speciellt mycket cash när man precis köpt moped och moppekort. Jo jag har läst om den boken , många rekomenderar den! Köper jag bil så ska jag leta upp den boken! Tack för svar!


/huttu

39 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#27
Okey tack! Rquierd menar du volvo 740 då? med dom förstnämnda?

4 164 Inlägg
19 februari 2011
#28
huttu skrev:
okey , jo plånboken har stor betydelse. Är man 16 år har man inte speciellt mycket cash när man precis köpt moped och moppekort. Jo jag har läst om den boken , många rekomenderar den! Köper jag bil så ska jag leta upp den boken! Tack för svar!


/huttu

Du behöver inte ens köpa den:) Finns att ladda ner som pdf på piratebay. Annars behöver du inte leta särskilt mkt. Finns på biltema mekonomen osv.

Ska du sladda på skogsvägar så spelar det nog inte så stor roll hur stor bilen är, iaf inte för dig som nybörjare.

740 är väldigt lätt i baken så det är inga problem att få ut baken och sladda med en sån och ska du dessutom sladda i skogen så ska du veta att träd är jävligt hårda och då är det fint med 1,5 ton plåt runt sig.

Jag påstår inte att jag är någon bmw expert över huvud taget men jag vet att iaf e36an har delad bakaxel och det tycker jag inte är någon höjdare att köra på grusvägar med och det är svårare att drifta med också. Sen är det ju en status bil så i din prisklass så tror jag inte bmw är någon höjdare att satsa på.


39 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#29
Hhaha okey smile Ska inte precis köra i skogen , på vägar i skogen haha smile Men de hade ju varit ganska bra om man krockat tongue Ah många har på stått att bmw är dyra om man ska få en i fin skick.
Tack för svar!

/huttu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 februari 2011
#30
huttu skrev:
Okey tack! Rquierd menar du volvo 740 då? med dom förstnämnda?

Volvo rent generellt är bra bilar, 740 är definitivt en modell värd att titta på men glöm inte bort 300-serien. 740 är nämligen populär, 300 är det inte så den ligger oftast betydligt lägre i pris men duger lika bra till det du behöver. smile

*Men undvik de tidigaste 300 med automatlåda (Kallad "Remjohan") och helst dem med Renaultmotorn med även om de finns med manuell också, senare årsmodeller med "äkta" Volvomotor är vad jag förstått det bästa köpet.

Som sagt Volvo är nog det vettigaste valet, men dyker det upp en billig Sierra, Omega eller dylikt så strunta inte i dem för att det inte står "Volvo" på bakluckan!
Ex: http://www.blocket.se/skaraborg/Opel_Om … 20&w=3

*Angående Bmw, den delade bakaxeln får lättare ner kraften i backen och har ett tryggare, mer förutsägbart och mer lätthanterligt beteende än en gammal Volvo. Nu är det kanske självklart att en dyrare bil är bättre, det är därför det rekommenderades Volvo med flera, men att skriva att Volvons giftigare beteende är att föredra är att ta i.

TS: Nu spelar detta ingen roll för dig, båda duger utmärkt för ditt behov men åter igen skall rätt vara rätt. wink
Senast redigerat av Rquired (19 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

39 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#31
ah okey smile Aa jag ska titta på båda , är ju ett tag kvar innan jag ska köpa isåfall. Men tack så mkt för alla svar men fortsätt gärna med svaren! Skit schysst av er alla!


/huttu

4 164 Inlägg
19 februari 2011
#32
Rquired skrev:
huttu skrev:
Okey tack! Rquierd menar du volvo 740 då? med dom förstnämnda?

Volvo rent generellt är bra bilar, 740 är definitivt en modell värd att titta på men glöm inte bort 300-serien. 740 är nämligen populär, 300 är det inte så den ligger oftast betydligt lägre i pris men duger lika bra till det du behöver. smile

*Men undvik de tidigaste 300 med automatlåda (Kallad "Remjohan") och helst dem med Renaultmotorn med även om de finns med manuell också, senare årsmodeller med "äkta" Volvomotor är vad jag förstått det bästa köpet.

Som sagt Volvo är nog det vettigaste valet, men dyker det upp en billig Sierra, Omega eller dylikt så strunta inte i dem för att det inte står "Volvo" på bakluckan!
Ex: http://www.blocket.se/skaraborg/Opel_Om … 20&w=3

*Angående Bmw, den delade bakaxeln får lättare ner kraften i backen och har ett tryggare, mer förutsägbart och mer lätthanterligt beteende än en gammal Volvo. Nu är det kanske självklart att en dyrare bil är bättre, det är därför det rekommenderades Volvo med flera, men att skriva att Volvons giftigare beteende är att föredra är att ta i.

TS: Nu spelar detta ingen roll för dig, båda duger utmärkt för ditt behov men åter igen skall rätt vara rätt. wink

Du verkar vara lite av en expert på bmw så jag kanske är helt ute och cyklar men tycker du verkligen att delad bakaxel är att föredra vid drifting eller bara buskörning på grusvägar?

Jag körde en lite trimmad 325 e36 på grusväg och tyckte det var helt fruktansvärt. Kändes som att jag körde på blankis och att bakvagnen helt levde ett eget liv. Detta var när jag knappt gasande.

Det hade gått en del skogsmaskiner på den grusvägen så den var nertryckt på sidorna så kanske var det som påverkade?

När jag sedan körde den på asfalt var det jättefin väghållning och inte alls samma problem.

Har som sagt bara gjort detta med en bmw en gång men så var den upplevelsen för mig iaf.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 februari 2011
#33
zemet skrev:
Rquired skrev:
huttu skrev:
Okey tack! Rquierd menar du volvo 740 då? med dom förstnämnda?

Volvo rent generellt är bra bilar, 740 är definitivt en modell värd att titta på men glöm inte bort 300-serien. 740 är nämligen populär, 300 är det inte så den ligger oftast betydligt lägre i pris men duger lika bra till det du behöver. smile

*Men undvik de tidigaste 300 med automatlåda (Kallad "Remjohan") och helst dem med Renaultmotorn med även om de finns med manuell också, senare årsmodeller med "äkta" Volvomotor är vad jag förstått det bästa köpet.

Som sagt Volvo är nog det vettigaste valet, men dyker det upp en billig Sierra, Omega eller dylikt så strunta inte i dem för att det inte står "Volvo" på bakluckan!
Ex: http://www.blocket.se/skaraborg/Opel_Om … 20&w=3

*Angående Bmw, den delade bakaxeln får lättare ner kraften i backen och har ett tryggare, mer förutsägbart och mer lätthanterligt beteende än en gammal Volvo. Nu är det kanske självklart att en dyrare bil är bättre, det är därför det rekommenderades Volvo med flera, men att skriva att Volvons giftigare beteende är att föredra är att ta i.

TS: Nu spelar detta ingen roll för dig, båda duger utmärkt för ditt behov men åter igen skall rätt vara rätt. wink

Du verkar vara lite av en expert på bmw så jag kanske är helt ute och cyklar men tycker du verkligen att delad bakaxel är att föredra vid drifting eller bara buskörning på grusvägar?

Jag körde en lite trimmad 325 e36 på grusväg och tyckte det var helt fruktansvärt. Kändes som att jag körde på blankis och att bakvagnen helt levde ett eget liv. Detta var när jag knappt gasande.

Det hade gått en del skogsmaskiner på den grusvägen så den var nertryckt på sidorna så kanske var det som påverkade?

När jag sedan körde den på asfalt var det jättefin väghållning och inte alls samma problem.

Har som sagt bara gjort detta med en bmw en gång men så var den upplevelsen för mig iaf.

Jo jag tycker det, den följer ju vägen på ett annat sätt. Det är mindre risk att bakvagnen "lättar" från marken så som gamla Volvo och liknande bilar kan göra om de körs hårt på dåligt underlag, händer det i en kurvan kan det bli rätt giftigt!

Sedan är det så dålig väg som du beskriver blir de flesta bilar lite otrevliga, och de gäller definitivt sportigt satta Bmw med. Men det tror jag inte ligger i bakaxeln, Mercedes är i mångt och mycket lik Bmw på den punkten men mer anpassade för komfort; Jag tycker Bmw med delad bakaxel är ett bättre val än en Volvo av den gamla typen men Mercedes är nog ytterligare lite vassare än Bmw eftersom de inte är lika sportiga.

Angående "drifting" vet jag inte, där vill man ju tvärt om att bilen skall gå brett. Bilar som Bmw och Mercedes enligt ovan "söker" ju grepp. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
19 februari 2011
#34
Jag har uteslutande brukskört med RWD-bilar, erfarenhet både av stel axel (Volvo 164, Opel Kadett) och diagonalpendelaxel (Ford Sierra, Mercedes W123, samt att jag körde en hel del med den Opel Omega farsan hade när körkortet var färskt för min del, alla dessa har ju en liknande bakvagn, och ingen av dem har ju en modernare multilänkupphängning, så sådana kan jag inte svara för), och måste säga att för lek föredrar jag det senare. Nu kanske jag inte ska dra slutsatser av just mina erfarenheter, för jag har inte plågat alla bilar i världen och kan inget om chassidynamik....

Men gemensamt för de med delad axel är att man kunnat lägga upp mycket yvigare sladdar, samtidigt som jag i W123 och Omega upplevt att jag haft mer koll på bilen, den liksom biter sig fast när man släpper gasen, inte det fenomenet i Sierra men då hade den usla däck helt utan grepp.

Om det nu beror på bakvagnens konstruktion låter jag vara osagt....

Sedan så är det ju så att om man ska ha en bil som är såpass modern att man ännu har en chans att hitta någon (t.ex. Escort och Kadett från 70-talet kryllar det ju inte av) och som är hyfsat liten, så blir inte utbudet gigantiskt.

Sierra, MB 190, BMW E30 och Volvo 300-serien är de jag kommer på. Opel Manta fanns samtidigt men är ju en konstruktion med rötterna i äldre tider och börjar så smått bli en entusiastbil. Andra små RWD-bilar såldes i för små upplagor. MB 190 och BMW E30 kostar en del om man vill ha en som inte är sopslut. Då återstår Sierra och Volvo 300-serien, och där tar jag personligen hellre Sierran.
Senast redigerat av Volvo544special65 (19 februari 2011)


4 164 Inlägg
19 februari 2011
#35
Rquired skrev:
zemet skrev:
Rquired skrev:

Volvo rent generellt är bra bilar, 740 är definitivt en modell värd att titta på men glöm inte bort 300-serien. 740 är nämligen populär, 300 är det inte så den ligger oftast betydligt lägre i pris men duger lika bra till det du behöver. smile

*Men undvik de tidigaste 300 med automatlåda (Kallad "Remjohan") och helst dem med Renaultmotorn med även om de finns med manuell också, senare årsmodeller med "äkta" Volvomotor är vad jag förstått det bästa köpet.

Som sagt Volvo är nog det vettigaste valet, men dyker det upp en billig Sierra, Omega eller dylikt så strunta inte i dem för att det inte står "Volvo" på bakluckan!
Ex: http://www.blocket.se/skaraborg/Opel_Om … 20&w=3

*Angående Bmw, den delade bakaxeln får lättare ner kraften i backen och har ett tryggare, mer förutsägbart och mer lätthanterligt beteende än en gammal Volvo. Nu är det kanske självklart att en dyrare bil är bättre, det är därför det rekommenderades Volvo med flera, men att skriva att Volvons giftigare beteende är att föredra är att ta i.

TS: Nu spelar detta ingen roll för dig, båda duger utmärkt för ditt behov men åter igen skall rätt vara rätt. wink

Du verkar vara lite av en expert på bmw så jag kanske är helt ute och cyklar men tycker du verkligen att delad bakaxel är att föredra vid drifting eller bara buskörning på grusvägar?

Jag körde en lite trimmad 325 e36 på grusväg och tyckte det var helt fruktansvärt. Kändes som att jag körde på blankis och att bakvagnen helt levde ett eget liv. Detta var när jag knappt gasande.

Det hade gått en del skogsmaskiner på den grusvägen så den var nertryckt på sidorna så kanske var det som påverkade?

När jag sedan körde den på asfalt var det jättefin väghållning och inte alls samma problem.

Har som sagt bara gjort detta med en bmw en gång men så var den upplevelsen för mig iaf.

Jo jag tycker det, den följer ju vägen på ett annat sätt. Det är mindre risk att bakvagnen "lättar" från marken så som gamla Volvo och liknande bilar kan göra om de körs hårt på dåligt underlag, händer det i en kurvan kan det bli rätt giftigt!

Sedan är det så dålig väg som du beskriver blir de flesta bilar lite otrevliga, och de gäller definitivt sportigt satta Bmw med. Men det tror jag inte ligger i bakaxeln, Mercedes är i mångt och mycket lik Bmw på den punkten men mer anpassade för komfort; Jag tycker Bmw med delad bakaxel är ett bättre val än en Volvo av den gamla typen men Mercedes är nog ytterligare lite vassare än Bmw eftersom de inte är lika sportiga.

Angående "drifting" vet jag inte, där vill man ju tvärt om att bilen skall gå brett. Bilar som Bmw och Mercedes enligt ovan "söker" ju grepp. smile

Körde där med en 740 turbo också och det var inte alls samma känsla. Kändes lite som att bmwns bakhjul gjorde 8or om du förstår hur jag menar. Men ska man köra asfalt utan att sladda så är ju delad bakaxel helt klart att föredra:)


Fartdåre =)
147 Inlägg
19 februari 2011
#36
Jag och min bror va och köpte en Ford Sierra -88, nybes + nyskattad. Nyservad,bytt tändkablar,bytt bräsnlepump,sprutad undertill vart år. 2 set med dubbdäck och 1 set med åretruntdäck, alla på fälg. Endast lite rost i en framskärm. 3500 fick vi ge för den, körde ett par veckor och sålde för 6500kr. Så dom är i princip gratis smile
Senast redigerat av crille_86 (19 februari 2011)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

39 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#37
Nu när jag fått så många olika typer av förslag , alla har olika så nu blev det riktigt svårt hmm Men jag tror de lutar åt en Volvo eller en Sierra , men jag vill helst  ha en sierra men många säger att 740 är mkt bättre. Så ingen aning än faktiskt. TACK FÖR ALLA SVAR! Forsätt gärna med mer om ni har några tips eller erfarenheter om detta:)

/huttu

39 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#38
Nu har jag tittar igenom forumet igen. Hade visst glömt Volvo 340 , den är ju hyffsat liten smile Men bli inte arg o såna men den är bakhjulsdriven väl? roll

6 638 Inlägg
19 februari 2011
#39
Rquired skrev:
huttu skrev:
hhaha , jag har full koll serru! big_smile Ah okey , men jag ska prata med pappa , om det blir bli de kanske till sommaren. Men då kanske jag får köpa en och sälja sen när jag fått körkort o allt. Tack för att du lägger ner tid här o hjälper mig!

Gör så, men jag tycker definitivt inte det är en dålig idé. Idag när en enda körlektion säkert kostar 400:-(?) är det guld värt att kunna hantera bilen innan man säljer sig till körskolan och en körbar bil för 2000:- och lite bensin i den betalar alltså igen sig i längden. Och är man intresserad av bilar eller att köra finns det inte mycket som är roligare än att lära sig hantera en bil!

Nu vet jag inte vart du bor, men tex. denna* verkar ha en del kvar att ge och är en rolig bil att sladda runt med!
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_3 … 20&w=3

Och efter prut kostar den som sagt kanske 4 körlektioner á 30minuter...

Edit: Just det, automatlåda i den. Men duger som ett exempel, säg något liknande fast med kopplingspedal. wink

Skulle aldrig rekomendera en 300a som lekbil, reservdelar är det svårt med, "automat-lådan" är remdrivet vilket inte är den hållbaraste. Jag hade en som första bil dock manuell och är det något fel får du räkna med att leta delar länge

MEN, hittar du en i fint skick är det bara att finpusta, det är enkla att manövrera. Lite utrustning så inte en massa elfel m.m. Storleken på bilen är ungefär som en Golf, under 4 meter
Senast redigerat av Malheus (19 februari 2011)

De/Dem

Fattig student
1 282 Inlägg
19 februari 2011
#40
huttu skrev:
Nu har jag tittar igenom forumet igen. Hade visst glömt Volvo 340 , den är ju hyffsat liten smile Men bli inte arg o såna men den är bakhjulsdriven väl? roll

Japp den är bakhjulsdriven, den har lådan sittandes bak så det är fin viktfördelning på dom.. Men bara med riktig volvo maskin.. Annars är det bara skrot..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..


Sök