23 juni 2011
Trådstartare
Bytte knacksensor idag utan framgång, likadant som innan. Mätte då upp kablarna och det är inga avbrott mellan knacksensor och handske.
Tryckgivaren mätte jag i handsken och den gav samma där som direkt på stifften (11,4 ohm) så den borde det inte heller vara så länge inte 11,4 ohm är utanför tolleransen? (läst att den skall ge 10 ohm vid atmosfärstryck)
Mätte från handsken till jordpunkten för magnetventilen och det gav 0 ohm.
Mätte mellan plus och jord i handsken och det gav 11 V (utan motor på) så den får ström.
Mätte även upp tändpulsen och det gav följande:
- 12,5 ohm mellan jord och tändpuls i handsken när tändningen var av.
- 0,45 V mellan jord och tändpuls i handsken när endast tändningen var på.
- 9,4 V mellan jord och tändpuls i handsken med motorn igång. Minskar sedan med ökat varvtal.
Så nu funderar jag på:
Om nån kan ge svar på om 11,4 ohm är inom tollerans för tryckgivaren?
Om någon vet ifall mina mätvärden på tändpulssignalen stämmer?
Sen en sista grejj jag kom på idag, när jag jordade boxen så satte jag boxens jord tillsammans med jordflätan från knacksensorns avskärmning till en kabel som sedan kopplades till originaljordpunkten som finns i vänster framskärm. På denna jordpunkten satte jag även jord till magnetventilen då jag tänkte att jag på det sättet slipper några skillnader på jordpunkterna. Är det fel?
Edit: kan tillägga att alla kablar var hela och rättkopplade enligt poppeyes hemsidas instruktioner samt även kollat mot en tabell som jag hittade på stcs hemsida över vilka stifft som ska kopplas var.
Senast redigerat av Juvakka (23 juni 2011)