2594
Sök

Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.

407 608 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2020
1 697 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#301
plankan skrev:
Juvakka skrev:
Läste lite på nätet och det enda jag kunnat hitta är att magnetventilen troligen är trasig om den smattrar.

Tryckgivaren brukar i 9 av 10 fall vara boven till detta fenomen

Okej, är det någon speciell tryckgivare man skall ha?


plankan
14 juni 2011
#302
Juvakka skrev:
Okej, är det någon speciell tryckgivare man skall ha?

Detta är ett APC kit generellt:
http://www.geting.se/image.php/309399-apc-kit.jpg

Det är givaren i bild som brukar ge dessa sympton på magnetventilen.
Som din fråga är ställd -
låter det som om du inte har någon tryckgivare yikes

Utöver det finns det även en tryckvakt:
http://www.geting.se/image.php/309410-tryckvakt.jpg

Men det går delade åsikter om att ha den i bilen eller inte hmm
http://popeye.rty.nu/2004/trckvakt.htm

Begge dessa delarna skall man egentligen hitta på en Ftt-
under knäskyddet på Vä sida undertill nere bakom ratten tongue
Senast redigerat av plankan (14 juni 2011)

1 697 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#303
Okej, har helt missat att fixa en tryckgivare tongue
Hopppas den är hyffsat smidig att få tag i nu bara.

Var under där idag och skruvad på tryckvakten så nu borde det vara fritt fram med apc:n så fort jag fått tag i en tryckgivare smile


1 697 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#304
Kollade precis bildelsbasen och laga, igen av dem har. Nån som har en som kanske kan vara till salu?


plankan
16 juni 2011
#305
Juvakka skrev:
Kollade precis bildelsbasen och laga, igen av dem har. Nån som har en som kanske kan vara till salu?

Lägg ut en efterlysning på 900klubben  eller på www.stcs.nu
Senast redigerat av plankan (16 juni 2011)

plankan
22 juni 2011
#306

1 697 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#307
plankan skrev:
Ser att Speedparts har dom nya:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/givar … ed5abcd01d

Kanon ju, vart iväg och köpte en sån idag.

Jag testade montera den och sedan när jag skulle se om det fungerade så klickade magnetventilen till som jag förstått att den skall när man slår på tändningen. Problemet är det att när jag sen skulle köra laddade bilen inte mer än 0,45 och magnetventilen "slår" konstant.
När jag vrider på tändningen efter att bilen stått en stund  så klickar magnetventilen en gång och sen är den tyst. När jag sen kört så börjar den "slå" igen och gör så tills jag stänger av bilen. Vrider jag sen på tändningen igen kort efter att jag stängt av motorn så "slår" magnetventilen i några sekunder (varierar lite hur länge) för att sedan tystna tills jag startar bilen eller kört en bit då den börjar igen.

Nån som förstår det jag skrev och har nån ideé på vad det kan vara?

Sen tycker jag det är lite konstigt när jag kör utan apc:n ikopplad. Trodde att lågtryckarna skulle ladda 0,45? Min gör så att den bygger upp ladd till 0,35-0,4 för att sedan sjunka ner till 0,3.


1 697 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#308
M_Broberg skrev:
Juvakka skrev:
Sen tycker jag det är lite konstigt när jag kör utan apc:n ikopplad. Trodde att lågtryckarna skulle ladda 0,45? Min gör så att den bygger upp ladd till 0,35-0,4 för att sedan sjunka ner till 0,3.

Du behöver justera GLT, detta gör du genom att skruva på wastegate stången.. Jag är dålig på att förklara o hoppas att plankan kommer till undsättning roll

här är en bra felsökningsguide på apc http://popeye.rty.nu/2004/apc_fels.htm men intresantast är, är du säker på att knacksensorn är dragen med rätt moment?

Okej, trodde inte det skulle göras på annat sätt än att byta fjäder i wastegate bara tongue Skruvar på stången imorn och ser om det funkar.

Momentet är jag säker på, 20 nm drog jag (ska dock dubbelkolla imorn). Men det funderade jag med på om det kunde vara. Men då borde den väl inte slå i magnetventilen om endast tändningen är på eller har den ett minne i apc:n?


1 697 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#309
M_Broberg skrev:
Läs felsökningsguiden, skulle säga felkopplad apc eller dassig box.

Du måste haka av stången från wastegaten på turbon sen skruva in den (kortare slaglängd)
GLT ska ligga på 0.45

Rätt så säker på att boxen inte är felkopplad men ska kolla det med. Vad i boxen är det som kan orsaka ett sånt fel då? Tänker om det går att laga, dem är ju inte helt billiga att köpa.


1 697 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#310
Jag läste det men min smattrar ju inte hela tiden men det återkommer efter samma cykel varje gång så jag tänkte att det antagligen inte är dålig kontakt/glapp för då borde väl det inte vara på det viset utan komma mer osystematiskt.

Fel inkoppling vad gäller signalerna känns inte heller som en orsak då den endast klickar en gång när man slår på tändningen och bilen stått en stund. Sen så smattrar den inte hela tiden (dem gånger tändningen slås på efter en körning) utan endast ett par sekunder och sen slutar den. Tryckgivaren borde det ju inte vara fel på kan man tycka, mätte upp den och fick 11,3 ohm vid atmosfäriskt tryck om jag minns rätt.

Jag antar att boxen har nåt sorts minne om än inte långt så känns för mig som felet borde ligga i knackavkänningen. Har en extra knacksensor som jag kan testa om den inte fungerar.

Men tacksam för all hjälp och tipps som kan fås smile

Det låter inge vidare om bilen äter boxar, kostar ju ändå runt 1000 spänn styck tongue

Tack, kan nog behövas roll


1 697 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#311
Bytte knacksensor idag utan framgång, likadant som innan. Mätte då upp kablarna och det är inga avbrott mellan knacksensor och handske.

Tryckgivaren mätte jag i handsken och den gav samma där som direkt på stifften (11,4 ohm) så den borde det inte heller vara så länge inte 11,4 ohm är utanför tolleransen? (läst att den skall ge 10 ohm vid atmosfärstryck)

Mätte från handsken till jordpunkten för magnetventilen och det gav 0 ohm.

Mätte mellan plus och jord i handsken och det gav 11 V (utan motor på) så den får ström.

Mätte även upp tändpulsen och det gav följande:
- 12,5 ohm mellan jord och tändpuls i handsken när tändningen var av.
- 0,45 V mellan jord och tändpuls i handsken när endast tändningen var på.
- 9,4 V mellan jord och tändpuls i handsken med motorn igång. Minskar sedan med ökat varvtal.

Så nu funderar jag på:
Om nån kan ge svar på om 11,4 ohm är inom tollerans för tryckgivaren?
Om någon vet ifall mina mätvärden på tändpulssignalen stämmer?

Sen en sista grejj jag kom på idag, när jag jordade boxen så satte jag boxens jord tillsammans med jordflätan från knacksensorns avskärmning till en kabel som sedan kopplades till originaljordpunkten som finns i vänster framskärm. På denna jordpunkten satte jag även jord till magnetventilen då jag tänkte att jag på det sättet slipper några skillnader på jordpunkterna. Är det fel?

Edit: kan tillägga att alla kablar var hela och rättkopplade enligt poppeyes hemsidas instruktioner samt även kollat mot en tabell som jag hittade på stcs hemsida över vilka stifft som ska kopplas var.
Senast redigerat av Juvakka (23 juni 2011)


1 697 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#312
Nu var det ett tag sedan det hände nåt här, men det beror ju på att det inte hänt så mycket med bilen iof roll

Det tidigare nämnda problemet löste sig. När jag bytte motorn så kollade jag över alla vakuumslangar så fixade dem som såg dåliga ut. Bara det att nu hade slangen till bränsletrycksregulatorn börjat läcka. Där av uppstod alla problemen som var och eftersom jag inte trodde just en vakuumslang skulle vara dålig så tänkte jag ju så klart inte på det. Men nu är det löst och bilen laddar som den ska smile Jag bytte sen alla vakuumslangar även om dem såg hyffsade ut.

Så till det lite roligare framsteget, batteriet har äntligen hittat ett nytt hem big_smile Och här är det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-ca73424adfec64f1ce5134dbd03b41ba.jpg

Sen gav jag mig på batteriböjen, men den går inte på då pinnbultarna till 90 graders delen är för långa. Jag fick inte heller ut dem, dessutom så var den lite tjockare delen längst in på pinnbultarna ivägen för packningen mellan turbo och downpipe. Så tänkte höra hur ni andra og ägare med 3 tum löst det?

En liten bonusbild från en fotorunda med ett klassiskt motiv smile

https://www1.garaget.org/archive/122/121280/231819/231819-2434012.jpg
Senast redigerat av Juvakka (31 juli 2011)


1 697 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#313
M_Broberg skrev:
Snyggt! borra upp hålen i packningen? smile ang pinnbultarna så borde en likandne distans som sitter på grenröret funka. (alltså ett metallrör och en bricka i slutet helt enkelt)

Funderade på att borra, bara att det är en sån packning som sitter mellan downpipe och kat. Fast platt på ena ändan och konisk på andra så funderade på om det kommer sluta tätt riktigt då?

Angående distansen så kommer det nog inte funka då en av pinnbultarna bara är runt 2-3cm medans dem andra två är nog närmare 7-10 cm. Så funderade lite på att kapa dem, men det känns lite sådär det med tongue Sen är ju det lite problem med att diametern dem 5 mm närmats turbon är lite större än resten av pinnbullten, kanske finns nåt bra sätt att lösa det på?


1 697 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#314
Lite dags för en updatering till.

Kände att lite bättre kylning nog är bra så blev montering av 9000 ic nu. Började med att kapa bort det som inte behövs på en saab wink och kollade sen så allt ser ut att passa. Provmontering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-2233533fda09467a87b60245dcc839b2.jpg

Sen slipade jag bort vassa kanter och lackade det som nu var bar plåt. Sen satte jag dit ic:n och så kapade jag ut lite ur fronten för slangarna, tyvärr så är den inte inkopplad än men det sker i nästa vecka. Måste till skroten och köpa lite rör först. Tacka vet jag bygglampa big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-6737695d3d5f39ec191b8c2410d6665b.jpg

Allt för i natt.


2 564 Inlägg
5 augusti 2011
#315
snyggt smile manligt med ic rör ut så big_smile

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#316
nyllet skrev:
snyggt smile manligt med ic rör ut så big_smile

Jag tyckte faktiskt det blev snyggt, men känns fel att kapa i bilen tongue


1 697 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#317
Kom på att det har ju hämt lite mer, som man ser på sista bilderna så är strålkastartorkarna borta. Sen bytte jag till torx skruvar i locket på apc:n då dem gamla var lite kassa/runda.


1 697 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#318
Då är nya fälgar införskaffade. Tyvärr lite stora däck på dem så det skrapar gott sad Så här vart det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-2f66501a9a5bb288de5bff1eb216d0a9.jpg

Tänkte skaffa lastfjädrarna imorn, nån som vet hur mycket man ska kapa dem för att få det bra?
Senast redigerat av Juvakka (7 augusti 2011)


2 564 Inlägg
7 augusti 2011
#319
snyggt... .ett väldigt lyft för bilen big_smile

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#320
nyllet skrev:
snyggt... .ett väldigt lyft för bilen big_smile

Tack, dem gjorde sig bra smile Men nu måste den styvas upp i bak.



Sök