3120
Sök

Köpråd: Mazda RX-8 alt annan najs lek-/sommarbil för max 130'!

499 Inlägg
22 februari 2011
#21
BadBoy89 skrev:
Accord Coupe  3.0V6 är rätt så långsam bil  tro att den klara inte ens   under 8 sec 0-100 
Vilot skrev:
- Hyundai Coupe? inte så mycket tryck men de nya ær fina iaf.
- Audi TT en 1.8q ræcker gott o væll.
- Nissan 300zx
- Toyota Celica Carlos Sainz
- Ford Focus ST/RS
- Honda Legend Coupe 3,2V6
- Honda Accord Coupe 3,0 V6
- Honda Civic Type-R
etc....


7.4sek 0-60mph

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

1 Inlägg
22 februari 2011
#22
Hej,

Har en rx-8. som är till salu för rätt pris.
D är ju absolut den roligaste bilen som jag har kört. Hade en 9-3 aero innan å d va ju bra tryck i den men rx 8:an är minst ett snäpp roligare å så sticker den ju ut i mängden. d tkr iaf jag är ett plus. d enda som är lite negativt är ju bensinförbrukningen. men om man vill ha en rolig bil så tror jag inte att man bryr sig om d. jag gör d inte iaf.

133 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#23
http://www.blocket.se/kalmar/Mazda_RX_8 … 11&w=3

Där är bilen som jag är seriöst intresserad av! 125'000 för bilen och hans resa ner till Malmö är överenskommelsen vi har hittat. ( Han bor i Västervik, 40 mil enkel resa. )

Startmotor samt bromsar är bytt i fjol, finns både nya sommar- och vinterdäck på aluminiumfälgar som jag får med.

Vad tycker ni? smile

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

1 798 Inlägg
24 februari 2011
#24
Den såg väl trevlig ut kör på de väl

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

l33t
65 Inlägg
24 februari 2011
#25
Svårt att säga när man bara ser en bild men se gärna till att snubben varit noggrann med oljebyten så blir du säkert nöjd.

133 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#26
snutte skrev:
Svårt att säga när man bara ser en bild men se gärna till att snubben varit noggrann med oljebyten så blir du säkert nöjd.

Rolig sak hände idag: Bilen krashade! Han körde sin flickvän till bussen, motorn hackade och sedan dog den. Startar inte igen! Han berättade att hans svåger var bilmekaniker och han gissade på en vakuum-slang som gick. Motorlampan lös och bilen bogserades till verkstaden!

Vet ni om RX-8:orna går upp mycket i pris till sommaren? Kan ju få en fin runt 125'000 nu, men de kanske skjuter i pris när vårkänslorna kommer fram?

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 februari 2011
#27
Tschagerlund skrev:
snutte skrev:
Svårt att säga när man bara ser en bild men se gärna till att snubben varit noggrann med oljebyten så blir du säkert nöjd.

Rolig sak hände idag: Bilen krashade! Han körde sin flickvän till bussen, motorn hackade och sedan dog den. Startar inte igen! Han berättade att hans svåger var bilmekaniker och han gissade på en vakuum-slang som gick. Motorlampan lös och bilen bogserades till verkstaden!

Vet ni om RX-8:orna går upp mycket i pris till sommaren? Kan ju få en fin runt 125'000 nu, men de kanske skjuter i pris när vårkänslorna kommer fram?

Tacka din lyckliga stjärna, även om det troligen inte är något dyrt kunde det varit du som fått bogsera och laga bilen. Den är väl inte ointressant nu, fel kan hända alla bilar! Nog stiger priserna lite, men förmodligen inget som kommer göra någon större procentuell skillnad på 125´. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

l33t
65 Inlägg
25 februari 2011
#28
Låter skumt, finns mig veterligen typ bara en vakuumslang och om man tar loss den händer inget förutom att den kanske går snålt vid låga varv. Bara till att leta vidare efter ett vettigt objekt!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 februari 2011
#29
Wankel är ju skitballt men historiskt har det varit mycket tätningsbekymmer. Är det problemet borta på RX-8? När wankelmotorerna var "stora" på runt 1970 provades wankel i tamejfan allt inklusive motorsågar!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

25 Inlägg
25 februari 2011
#30
wankel är as fränt har sj en fd3s rx7a med singel turbo i, lätt den roligaste bilen.
Rx8:an fett trevlig bil, samt att renesis maskinen i den är helt underbar att åka med, samt att det finns fina kompressor kitt till den med:)

detta med tätnings probs har försvunnit för länge sedan, men vist det är ju inte som en otto motor.

Du kommer inte att bli missnöjd om du köper en råtta.

kolla in wankelregistret.se för mycket wankel info


239 Inlägg
25 februari 2011
#31
Snegla även jag på samma sorts bilar som visas här innan jag bestämde mig för en sport/lek bil.
Det blev till slut en Type-R GT FN2, riktigt nöjd. Hitta inte riktigt något medsamma känsla som i Hondan, plus att det finns plats för 2st där bak med bra utrymme dessutom, kul om man har några polare med på roadtrip. Värt att kolla iaf, lycka till med ditt köp iaf.


133 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#32
Vill börja med att säga att jag är oerhört tacksam för alla era svar!

Som det ser ut nu är marknaden lite väl tom på RX-8:or, och det brinner i mina fingertoppar! Jag har tänkt över det hela mycket och inser att jag inte egentligen behöver fyra säten i min bil. Har därför även börjat titta på Porsche Boxter. Hur är den som bil? Är den en värdig konkurrent till råttan? Tvekar lite på hela cab-delen, om jag kommer ångra det. Finns det hardtop att köpa? Tänker att jag kanske vill ha bilen att leka lite med på vintern också, dock inte köras varje dag!

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
27 februari 2011
#33
Om du kan tänka dig amerikanskt så vill jag tips om Chevrolet Camaro/pontiac Firebird. Tar du en 98-02 så får du en 5,7 liters LS1 V8 på strax under 330hk i motorn å 300hk på bakdäcken. 4sitsiga, dock ett rätt litet baksäte. Rätt bra lastutrymme i dom. Bra väghållning även fast dom har stela bakaxlar. Man åker riktigt skönt i dom och bara man vill så går de köra dom ruggigt billigt för att va så stor motor, runt 0,8 liter milen.
Stötstångs motor vilket betyder att du aldrig behöver oroa dig för kamrem/kamkedja.

Driftsäkra och snygga bilar med effekt i överflöd. Och vill du trimma så kostar delar typ piss å ingen ting. En komplett repsats av motorn går på runt 4000kr med kolvar, packningar å allt annat du behöver om nu olyckan skulle va framme.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

757 Inlägg
27 februari 2011
#34
Varför inte köpa en RX-7a då? finns ju flera på blocket man kan få för en liten peng smile mycket pengar över till lite småfix samt mer prestanda än råttan.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
27 februari 2011
#35
robzter skrev:
Varför inte köpa en RX-7a då? finns ju flera på blocket man kan få för en liten peng smile mycket pengar över till lite småfix samt mer prestanda än råttan.

Han ville ha en bil med 4 säten. Och RX7 e väl 2sitsiga eller hur?

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

757 Inlägg
27 februari 2011
#36
nope 4 sitsiga smile mina 2 är det iaf tongue (hintar om sjuan mest för jag vill bli av med min ena tongue)

133 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#37
_night_stalker_ skrev:
Om du kan tänka dig amerikanskt så vill jag tips om Chevrolet Camaro/pontiac Firebird. Tar du en 98-02 så får du en 5,7 liters LS1 V8 på strax under 330hk i motorn å 300hk på bakdäcken. 4sitsiga, dock ett rätt litet baksäte. Rätt bra lastutrymme i dom. Bra väghållning även fast dom har stela bakaxlar. Man åker riktigt skönt i dom och bara man vill så går de köra dom ruggigt billigt för att va så stor motor, runt 0,8 liter milen.
Stötstångs motor vilket betyder att du aldrig behöver oroa dig för kamrem/kamkedja.

Driftsäkra och snygga bilar med effekt i överflöd. Och vill du trimma så kostar delar typ piss å ingen ting. En komplett repsats av motorn går på runt 4000kr med kolvar, packningar å allt annat du behöver om nu olyckan skulle va framme.

Har tittat en del på Camaro, men jag vet inte riktigt. Får bara inte den där "wow"-känslan. Förstår du vad jag menar?

Hur är det att byta ratt på en sådan här bil? Går det?


Jag skrev även i ett tidigare inlägg att jag inte längre har 4 säten som krav, då jag inser att jag inte behöver det. Har därför börjat kolla på bla. Porsche Boxter, Honda Del Sol och RX-7:an smile Fortsätt komma med förslag om det finns! smile

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
27 februari 2011
#38
Jodå, de går att byta ratt i dom. Man måste bara koppla bort airbagen å så får man göra nån bygling lr vad dom nu gör så inte airbag lampan lyser smile

Isf tycker ja du ska kolla på en Corvette C5 (helst en C5 Z06 men dom ligger väl lite högre i pris än du kan tänka dig att betala). Mkt potent sportbil med 2 stolar som drivs av samma motor som Camaro/Firebird och har väghållning nog så dom utan nåra som helst beskymmer konklurerar med Ferraris och dom andra stora sportbilsmärkena. Skulle tro att mer lr mindre alla porschar i närheten av dom årsmodellerna får stryk av dom.

I dessa har du även ett rätt så stort lastutrymme om du nu skulle behöva de någon gång. Man sitter otroligt skönt i ortopedstolarna som sitter standard. dämparna är elektromagnetiska (oljefyllda dämpare med mettal i oljan som ändras med magneterna för att ändra hur hårda dom e) och går att ställa om i 3 lr 4 lägen (kommer inte ihåg exakt just nu). Sen finns de som ja sa tidigare hur mkt trimm som helst till LS1 motorerna (Z06erna har LS6 motor men de e samma motor som LS1 bara lite andra komponenter så som headders, insug, toppar osv).

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

133 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#39
Hej igen!

Det är så att jag har fått kontakt med en bilförsäljare här i Malmö som sysslar med att importera bilar ifrån Tyskland. Han berättar att det finns två aktuella råttor: en silver och en grå, båda metallic. Gått ca 7000 mil, full servicebok ifrån en auktoriserad Mazda Verkstad. Han tar in bilen, Svensk-reggar den och sedan vill han ha 103-104'000 kronor för den.

Nu till mitt tvivel: Jag känner att jag vill köpa den med förbehållet att den ska "klara" ett M-test här i Sverige utan större/mer omfattande anmärkningar. Kollade med Länsförsäkringar och de lägger inte på något för att försäkra en nyimporterad bil. Vågar man göra detta? Firman som i så fall ska ta in den är "J:so Sport & Motor", någon som känner till dem?

Det finns en annan bil som jag är väldigt intresserad av, som endast gått 3700 mil. Kostar dock 155'000 kronor. Finns ej heller vinterdäck till den bilen! Borde man satsa på den istället för en import för 103'000? Båda är vänsterstyrda.

Tacksam för era synpunkter!

MVH

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 februari 2011
#40
50% prispåslag för att den är svensksåld? Låter lite väl mycket i mitt tycke.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök