Ska väl sägas att nästan lika illa för en turbomotor som en ung "racerförare" är en medelålders man eller kvinna som kör 5 km till jobbet, drar på fullt spjäll med kall motor och inte kan hantera en växellåda. Hur många som helst kör ju på "fel" växlar osv. Folk som följer serviceboken slaviskt och inte lyssnar och känner efter hur bilen mår är inte heller bra för bilen. Nu säger jag inte att dina bekanta är sådana, men många är det.
Min brorsas 9k sköt en vevhusslang i helgen. Han märkte ingenting, men så fort jag satte mig i bilen kände jag att det stank bensin och olja. - Vadårå, säger han och rycker på axlarna
Jag öppnade huven och konstaterade att hela insuget, huvmattan och baksidan av motorn badade i olja, och han hade inte märkt något, rätt skrämmande ändå. Kunde ju fan ha börjat brinna. Samma bror lyckades även sätta tillbaka ett bilbatteri felvänt efter laddning så att han brände bilstereon och generatorn när han startade
De som inte intresserar sig för bilar utan bara kör är lika ofta de som råkar ut för haverier i ren okunskap som de som sladdar vändor utanför Donken under svala sommarkvällar.
Nej, vill TS ha en Merca ska han köpa en Merca, det var bara ett förslag. Man ska alltid se till sina behov när man väljer bil.
Vad får den kosta i inköp?
Hur långt får den ha gått?
Vilket bränsle?
Kombi, sedan, halvkombi?
Hur stor, hur många brukar vi vara i bilen, lastförmåga?
Effekt?
Turbo, sug eller kompressor?
Hur mycket har jag råd/är jag villig att betala i försäkring?
Hur mycket bränsle får den dra?
Behöver jag någon gång dra släp med bilen?
Kan jag skruva något själv på vissa märken?
Ska den köras året runt eller vara en finbil (rostskydd mindre viktigt)?
Behöver jag ESP?
osv osv.
När man sammanställt en kravlista efter alla sina behov bilen måste fylla har man i regel inte så många kvar att välja på som man står ut med designen på. Då tar man ju ofta det märke man känner mest, har mest förtroende för.