3749
Sök

Mercedes: köpråd

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2011
#21
Volvo544special65 skrev:
Hm, kraftigt rostskadade fjädersäten på W210 är ett VÄLDIGT känt fenomen som inte alls är ovanligt.

Så känt att man får 10 träffar på Google (W210+fjädersäten) varav endast två är relevanta och avhandlar ett fall, i kommentarer påstås två fall till ha förekommit.
http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-la … rost-15618

För bara någon månad sedan var det ett likadant fall med en Saab 9-3 (TV). Precis samma sak! Det var inte heller ett unikt fall (Om än ovanligt, precis som MB) Är den också utsatt för rost som påverkar säkerheten?

Skall dock inte svära på att det inte är något problem, men har ändå haft koll på Mercedes speciellt under de aktuella åren och aldrig hört/sett några sådana fall och när jag inte hittar något om det vid sökningar känns det konstigt: Vanligtvis dras varenda fel oavsett hur litet eller ofarligt det är upp i stora proportioner på internet, men farlig Mercedes-rost står sig okänd?
Senast redigerat av Rquired (23 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

75 Inlägg
23 februari 2011
#22
Jag hade valt MB:n smile Praktiserade på en saab verkstad för nån månad sen, jobbade där i 3 månader. Under den tiden hade vi inne 5 eller 6 bilar med motorhaveri.. Och alla va saab:ar. Så efter dom 3 månaderna har jag sagt till mig själv, ska aldrig köpa en saab!

Och min kompis farbror hade en mercedes, kommer inte ihåg vad de va för modell, men den va skön att åka i och va tyst och gick fint på vägen. smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 februari 2011
#23
Volvo544special65 skrev:
Hm, kraftigt rostskadade fjädersäten på W210 är ett VÄLDIGT känt fenomen som inte alls är ovanligt.

Ja jag har också hört detta. Min brors E-klass var tokslut i främre fjädersätena efter 3-4 år vilket resulterade i ett omedelbart körförbud. (!)

Och det där med skitfel. Skitfel på Mercedes kan tydligen kosta 30.000kr att laga. Polarens taxi la av på Hornsgatan. Det slutade med att de fick lyfta upp den på trailer och köra den till Tyskland. Det var inte gratis, till stor del beroende på att han inte hade något jobb i 2 veckor som det tog att laga bilen.

Personligen skulle jag köpa vilken annan bil som helst i hela världen utom en Mercedes, om jag inte hade råd att laga den och tid att vänta på att den reparerades. Aldrig aldrig Mercedes. Att det sedan är som med alla andra bilar, lite beroende på om man har otur, det är ointressant. Det exemplet med E-klassen räcker för att avskräcka mig totalt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 februari 2011
#24
caromania skrev:
Volvo544special65 skrev:
Hm, kraftigt rostskadade fjädersäten på W210 är ett VÄLDIGT känt fenomen som inte alls är ovanligt.

Ja jag har också hört detta. Min brors E-klass var tokslut i främre fjädersätena efter 3-4 år vilket resulterade i ett omedelbart körförbud. (!)

Och det där med skitfel. Skitfel på Mercedes kan tydligen kosta 30.000kr att laga. Polarens taxi la av på Hornsgatan. Det slutade med att de fick lyfta upp den på trailer och köra den till Tyskland. Det var inte gratis, till stor del beroende på att han inte hade något jobb i 2 veckor som det tog att laga bilen.

Personligen skulle jag köpa vilken annan bil som helst i hela världen utom en Mercedes, om jag inte hade råd att laga den och tid att vänta på att den reparerades. Aldrig aldrig Mercedes. Att det sedan är som med alla andra bilar, lite beroende på om man har otur, det är ointressant. Det exemplet med E-klassen räcker för att avskräcka mig totalt.

Du vet inte vad det var för fel på den taxin? Är ju sällan de skickar en hel bil och inte en komponent till fabrik, inte ens Alfa var så omständiga när 156 V6 krånglade och kompetensen inte fanns i Sverige: De skickade ner växellådorna istället. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 februari 2011
#25
Rquired skrev:
caromania skrev:
Volvo544special65 skrev:
Hm, kraftigt rostskadade fjädersäten på W210 är ett VÄLDIGT känt fenomen som inte alls är ovanligt.

Ja jag har också hört detta. Min brors E-klass var tokslut i främre fjädersätena efter 3-4 år vilket resulterade i ett omedelbart körförbud. (!)

Och det där med skitfel. Skitfel på Mercedes kan tydligen kosta 30.000kr att laga. Polarens taxi la av på Hornsgatan. Det slutade med att de fick lyfta upp den på trailer och köra den till Tyskland. Det var inte gratis, till stor del beroende på att han inte hade något jobb i 2 veckor som det tog att laga bilen.

Personligen skulle jag köpa vilken annan bil som helst i hela världen utom en Mercedes, om jag inte hade råd att laga den och tid att vänta på att den reparerades. Aldrig aldrig Mercedes. Att det sedan är som med alla andra bilar, lite beroende på om man har otur, det är ointressant. Det exemplet med E-klassen räcker för att avskräcka mig totalt.

Du vet inte vad det var för fel på den taxin? Är ju sällan de skickar en hel bil och inte en komponent till fabrik, inte ens Alfa var så omständiga när 156 V6 krånglade och kompetensen inte fanns i Sverige: De skickade ner växellådorna istället. smile

Jag ska försöka ta reda på det. Elfel var det vet jag men det kan ju betyda mycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök