3844
Sök

Ska motorerna på Mercedes C32 AMG Vibrera?? Hjälp!!

5 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, det finns en kille som vill byta sin c32 amg mot min bil. Idag var jag och kollade på bilen. Bilen var snygg och fräsch och den gick som ett skott. Ett problem som störde mig och som gjorde att jag avvakta från ett byte var att hans motor vibrerade så att man kände det ända in i förarstolen, själv påstod han att alla c32 amg motorer ska vibrera på detta sätt, jag har ingen erfarenhet av Mercedes men jag tyckte det lät jävligt skumt, ni som äger eller har ägt en c32 amg, stämmer detta påstående från hans sida?
Senast redigerat av AnbardizIce (18 oktober 2013)


Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 mars 2011
#2
hahaha det var väl motor kraften som gjorde det...HAHAHAHA

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 mars 2011
#3
Jag kan inte tänka mig att det skall vara så, dels vibrerar inte dieselmotorerna så jävligt på en Mercedes att det känns i bilen och sedan minns jag inte 32 AMG som någon skakig maskin. Jag tror något är fel på den bilen, kanske inte går som den skall bara?

Du kan alltid låta Hedin plocka en tusenlapp av dig bara för att koppla den till sin dator och kolla felkoder, eller så finns det duktiga verkstäder som är både ärligare och duktigare(?) än Hedin kan man ibland få för sig. Dessa tar en bråkdel av den summan eller ibland ingenting alls... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 mars 2011
#4
men det sitter en v6 bensin på ca 350hk om ja inte missminer mej....

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

4 586 Inlägg
7 mars 2011
#5
Dessa motorer är mycket väl balanserade ska inte vibrera. Gå på magkänslan och stå över. Ifall motorn hade suttit fast i hockeypuckar hade jag förstått ifall du kände något liknande.

Kan mycket väl vara en upphängning som är dålig och gör att motorn vrider sig så mycket så avgassystemet går mot karossen därav att det känns i hela bilen.
Senast redigerat av jocke_gronberg (7 mars 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 mars 2011
#6
dieselkungen1 skrev:
men det sitter en v6 bensin på ca 350hk om ja inte missminer mej....

Kompressormatad V6 på 3.2L och 354hp, precis. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

53 Inlägg
7 mars 2011
#7
Har kört min i tre år och haft samtliga vanliga fel för denna modellen, skakande motor är dock INTE ett av dessa. Undersök närmare, kan ju vara upphängning som någon föreslog.

I övrigt:
-Kylaren ska vara bytt, har kylaren bytts ut pga att den börjat läcka ska även växellådan ha öppnats och fått nya packningar.
-IC pumpen har begränsad livslängd, går att byta själv till en Johnson när den lägger av.
-Luftpump till avgasrening har begränsad livslängd, här ska även relät vara bytt-görs free of charge efter en servicebulletin.
-Styr/spindelleder.
-Stolsvärme, ska bli varmt både från sitsen och ryggstödet.
-ROST, skärmkanter.

En underbarbar bil!

Forummoderator
18 149 Inlägg
7 mars 2011
#8
En sexa är en mycket väl utbalanserad motor i sin grundkonstruktion. Jag tror inte (Om man nu få spekulera lite här) att motorn i sig vibrerar utan nån kringutrustning som orsakar detta. Den har väl normala varv på tomgång?

Test av bilen:
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

EDIT:
Som gammal bilhandlare kommer då lite köptips...

1. Byta? Vad är det för mil och årsmodell? Vad har du själv för bil? Är priset rimligt?

2. Du SKA provköra bilen minst 30 minuter. Detta är ingen Volvo 740 som du kan byta nån trasig grej på om du uppsäcker det senare. Denna bilen kostar att laga.

3. Kolla ALLT! Se ovan. Torkare, fläktar, Värme, ac, inställningar av stol, regnsensor, du fattar...

4. Kolla upp tidigare ägare. Hur länge har killen ägt den? Ring tidigare ägare!!!

Varför vill han byta? Trasig? Trött på att tanka? Den drar en del om du är glad på gasen. Tro mig. Har haft bensinräkningar på sjuka belopp ibland när man köpt en värstingbil...

En sak till: Inte ens min gammal dieselsexa i mersan från -93 vibrerar nåt att tala om. Och då är det en stenåldersdiesel!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (7 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

94 Inlägg
7 mars 2011
#9
Vibrerar motorn linjärt med varvtalt ? något missljud från motorn ?

Måste man så måste man.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 mars 2011
#10
Det har hänt att lagerna i kompressorn gett upp på denna motorn när jag tänker efter, nog skulle det kunna orsaka vibrationer även om det är mer sannolikt att det orsakar ett satans tjut först?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#11
Nej inga missljud från motorn, dock tyckte jag inte som att det var 354hk under huven när jag tryckte på gasen, dessutom nämnde han att han vill byta kompressor och kompressor rem  för att få ut 490hk. Kanske kompressorn som gått eller?


Forummoderator
18 149 Inlägg
7 mars 2011
#12
AnbardizIce skrev:
Nej inga missljud från motorn, dock tyckte jag inte som att det var 354hk under huven när jag tryckte på gasen, dessutom nämnde han att han vill byta kompressor och kompressor rem  för att få ut 490hk. Kanske kompressorn som gått eller?

Ingen erfarenhet av denna bil men min Jaguar XJR hade 326 Hk och rak sexa på det. Den gick som ett skållat troll! Säkert lite tyngre dessutom. Dreva om kompressorn så att den får högre varv ger ju mer kraft vill jag minnas. Är detta gjort?

Ligger den på Blocket? Byt nu inte ner dig bara för att du är "sugen" Det ångrar man alltid sen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 149 Inlägg
7 mars 2011
#14
AnbardizIce skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Mercedes_C_32_amg_31024118.htm?ca=20&w=2

Ja ful vad den ju inte... Är ju Mersafreak själv så lite avundsjuka här kanske!

Bilder från 2008. Kolla rost underkant dörrar. Serviceboken är ju högintressant men bilar av denna sort brukar ju vara välservade. Vid tveksamheter ringer man till verkstaden ifråga och anger AO (ArbetsOrder) nummer så ser de om den verkligen är gjord. Har räddat mig en gång faktiskt!

Duktigt av han och ta bilder så inte regnummer syns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#15
den hade lite rost på bakre underkant som var övertäckta med färg men det var inget större.
Serviceboken var ifylld hela vägen, och luftpumpen var utbytt enligt ett kvitto, som du ser på annonsen så påstår han att
ny olja,nya tändstift,nya länkarmar fram,stabiliseringstag och nya klossar fram och bak var bytta dock hade han inget kvitto eller bevis på detta, bara en stämpel från företaget som bytt det.
Ett problem som han hade med bilen när han köpt den var att bilen dog vid rödljus och liknande och han kunde ej starta den på ca 10 min och detta hände upprepande gånger.
Han hade skickat bilen på kontroll och där hade det visat att kamkedja givaren var paj, när han bytte ut denna så försvann problemet med.


Forummoderator
18 149 Inlägg
7 mars 2011
#16
Han anger modell 2002. Det är en 2001.

Han har bytt till Xenon. Utan nivåreglering på dessa kan det bli problem på bes.

Bilen är obes. Senast godkänd 2009 Då den hade gått 16808 mil.

Bilen är importerad 2007.

6 ägare!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

601 Inlägg
7 mars 2011
#17
Dieselsmurfen skrev:
Han anger modell 2002. Det är en 2001.

Han har bytt till Xenon. Utan nivåreglering på dessa kan det bli problem på bes.

Bilen är obes. Senast godkänd 2009 Då den hade gått 16808 mil.

Bilen är importerad 2007.

6 ägare!!!

Hur fick du fram all denna infon? tongue

53 Inlägg
7 mars 2011
#18
Kan man verkligen säga att han bytt till xenon? Xenon med klarglas är det ju, kom 2003, medans jag har xenon med 'klassiskt' glas -2002.
Den är ju lite glatt prissatt med tanke på import och mil.
Tänkte släppa min för 100', svensksåld 13,5' mil.

Men återigen, kolla hur det ligger till med kylaren. 32' kostade en växellådsrenovering.

Forummoderator
18 149 Inlägg
7 mars 2011
#19
Pedaal skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Han anger modell 2002. Det är en 2001.

Han har bytt till Xenon. Utan nivåreglering på dessa kan det bli problem på bes.

Bilen är obes. Senast godkänd 2009 Då den hade gått 16808 mil.

Bilen är importerad 2007.

6 ägare!!!

Hur fick du fram all denna infon? tongue

Gammal bilhandlare till yrket... Kan alla knep. Tyvärr...

EDIT: Anmärkningsvärt att han bara kört under 200 mil senaste året. Hmm...
Senast redigerat av Dieselsmurfen (7 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 149 Inlägg
7 mars 2011
#20
johngbg skrev:
Kan man verkligen säga att han bytt till xenon? Xenon med klarglas är det ju, kom 2003, medans jag har xenon med 'klassiskt' glas -2002.
Den är ju lite glatt prissatt med tanke på import och mil.
Tänkte släppa min för 100', svensksåld 13,5' mil.

Men återigen, kolla hur det ligger till med kylaren. 32' kostade en växellådsrenovering.

Bilen är ju en 01:a och dessutom så står det Bytt till Xenon i annons. Har väl bytt hela "lamppaketet"?

Men visst är priset helt åt Helv....

EDIT igen... Kunde inte låta bli att ringa honom... Brukar inte vara så hjälpsam men nu är det Mersa det handlar om! Han sa att Han fick 2:a på att ljusen stod för högt men fixade det med att ställa ner dom så var det inga problem.

Kunde varit ok MEN:

Han ägde inte bilen vid senaste besiktning. Ljuger han om det så går det inte att lita på nånting han säger! Och han säger att HAN bytte ljusen. Då har den ju inte varit bes med dom nån gång? Han ju ju inte besiktigat den själv och det känns ju som att han vet att det blir problem..?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (7 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök